Kan iemand mij vertellen hoe bijvoorbeeld een gpblog.com (waarschijnlijk) om gaat met de foto's welke zij gebruiken bij hun blogs? Bij de foto's welke zij gebruiken vermelden zij een bron maar zullen zij deze bronnen per stuk betalen of maken zij met alle grote jongens afspraken? Of betalen zij hier helemaal niet voor doordat ze de bron vermelden?
Vraag
Alle reacties
Ik denk dat een groot deel van de foto's vrijgegeven zijn door de organisaties als promotie materiaal danwel persfotos. Als bronnen zie ik bijv Mclaren en RedBull staan.
Vanwaar de vraag?
Vanwaar de vraag?
Wil graag een hobby sitetje maken met wat formule 1 materiaal maar niet in de knoei komen dat ik foto's gebruik welke ik niet mag gebruikenanalogworm schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:37:
Ik denk dat een groot deel van de foto's vrijgegeven zijn door de organisaties als promotie materiaal danwel persfotos. Als bronnen zie ik bijv Mclaren en RedBull staan.
Vanwaar de vraag?
Je zult dan even op zoek moeten gaan naar vrijgegeven fotos. Ik heb er niet naar gekeken, maar ik kan mij zo voorstellen dat de teams en Fia een hoekje persfotos hebben. En dat dan ergens in algemene voorwaarden staat verborgen onder welke voorwaarden je de foto's mag gebruiken.MrAelon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:48:
[...]
Wil graag een hobby sitetje maken met wat formule 1 materiaal maar niet in de knoei komen dat ik foto's gebruik welke ik niet mag gebruiken
Over het algemeen geldt citaatrecht niet zo 1,2,3 voor nieuwswaardige foto's. Dwz je kan niet zo maar foto's gebruiken omdat je een nieuws berichtje hebt waar die foto bij past.
Dat is namelijk de waarde van de foto en zodoende zou je die waarde ondermijnen.
Maar goed, de Fia en teams hebben maar wat graag reclame en betalen fotografen voor het recht de foto's vrijblijvend te verspreiden. Althans, ik denk dat het zo in elkaar steekt vanuit mijn eigen ervaring met fotograferen tbv persberichten.