Zonnepanelen op Noord-Oosten (12 st) en Zuid-Westen (5 st)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1078795

Topicstarter
Beste lezer,

Dank dat je even de moeite wilt nemen.
Door de vele aanbieders van zonnepanelen zie ik het bos niet meer en uiteraard zeggen de meeste installatiebedrijven dat ik binnen 11 jaar de installatie terugverdiend heb. Al vind ik dat zelf een beetje te positief. Kosten aanschaf liggen rond de 9700,- ex de BTW (die krijg je toch nog terug, dus reken ik niet mee). Het zijn dunne film glas-glas panelen. Mijn vraag is of het verstandig is om die 12 zonnepanelen op het Noord-Oosten te leggen? Ik heb geen andere optie want aan de andere kant van het schuine dak zit een dakkapel en kan ik er maximaal 5 kwijt. Zelf denk ik dat het binnen een jaar of 14 terugverdiend kan zijn. In mijn optiek een goede investering als de gehele installatie minimaal een jaar of 25 / 30 mee kan gaan toch? En wie weet nog wel langer? De totale opwek wordt geschat op 3500Kwh per jaar, denk wel realistisch? Ben benieuwd naar jullie mening, ik ben een leek en heb weinig verstand van zonnepanelen. En wie weet hebben jullie nog een goed adresje?

En wat te doen met dakpannen? Die er nu op zitten zijn bijna 60 jaar oud.
Verstandig om deze eerst te laten vervangen? Extra kostenpost van 4500 euro.

Hoor het graag, bij voorbaat dank Arjan.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1078795 op 07-08-2018 12:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
9700 ex btw voor 12 panelen? Watvoor panelen en omvormer (en eventueel optimizers) bieden ze dan aan?

Ik heb net een offerte voor 9400 euro ex btw binnen, voor 27 (!) panelen van JA Solar 295Wp, in een oost/west en plat dak opstelling. Compleet geleverd met BTW teruggaaf geregeld.

SolarEdge 6000 omvormer en SE optimizers inbegrepen.

Geschatte jaarlijkse opbrengst iets meer dan 6100kWh.

Jouw "aanbieding" lijkt dan ineens een heel stuk te duur vergeleken met mijn aanbieding :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
@Anoniem: 1078795
zoek eerst op in het land waar je huis staat en vind het 100% getal per 1000Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg
dan weet je wat een perfect zuid doet.

dan kijk je wat de afwijking van jouw dak is. (het is niet zuid, maar wat het wel precies is weet ik niet.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
je hebt 2 verschillende hoeken, dus je zoekt die op voor die 2.
en verschillende hoeveel heden Wp, dus die 2 relatief tegen elkaar weg zetten.

en dan heb je vrij precies de hoeveelheid kWh die ze opwekken per jaar. ;)
op dit moment betaal je +/- 0,20€ per kWh, dus kun je ook uit rekenen hoeveel je verdiend/bespaart.

aangezien ik verder geen gegevens precies genoeg heb kan ik je verder nog niet helpen. ;)

glas-glas panelen, die zie je niet veel, want dat is vrij duur spul (ook om het vast te maken aan dak is het vrij duur.) ;)

en dunne film is best oke, maar heeft vaak wel het nadeel dat het niet veel Wp per m2 dakbedekking geeft.
en echt goedkoop is het ook niet meer. ;)

tja het is altijd moeilijk te zeggen of iets goedkoop is of duur.
maar 0,90€ tot een 1,20€ per Wp zijn bedragen die mensen betalen om het op dak te hebben liggen. (ex BTW)
en als ik dan jouw prijs zie, dan denk ik oei dit kan wel eens veel te duur zijn. ;)

dakpannen, tja moeilijk te zeggen, maar een dakpan kan 80 jaar mee gaan.
en als er zonnepanelen boven op liggen wel langer dan slijten ze een stuk minder. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)