Input voor medisch/wetenschappelijk Tweakers event

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een toekomstig Tweakers Event zijn wij aan het kijken naar de mogelijke onderwerpen, maar willen graag weten wat jullie als Tweakers het meest interessant vinden.

Het evenement heeft een Medische inslag, de onderwerpen die in de pol staan zullen dan ook worden besproken met een medische toepassing.

Onderwerpen Tweakers Evenement

Welk onderwerp vind jij het meest interessant?

Kunstmatige Intelligentie
22,7%
Robots in de Zorg
15,2%
Big Data
15,2%
Risico en veiligheidsoplossingen
13,6%
Reality Tech (AR - VR - MR)
10,6%
Anders, namelijk...
9,1%
Cyborgs
6,1%
3D printen - Wearables
4,5%
Blockchain
3,0%

Aantal stemmen: 66. Deelname gesloten op 28-08-2018 10:24. Stemmen is niet meer mogelijk.

Als jullie zelf nog bepaalde interesses hebben schrijf het hieronder, of als bepaalde onderwerpen niet duidelijk zijn, let me know.

in overleg met Ginz

[ Voor 0% gewijzigd door Ginz op 18-09-2018 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:31
Geen modieus onderwerp maar (imo) toch wel interessant: Hightech & Hygiene.
Toetsenborden en muizen zijn ideale ziektekiemenverspreiders. Hand voor je mond tijdens hoesten, hand weer op muis en klikkerdieklik, idem op toetsenbord. Medewerkers in een OK of IC zijn vermoedelijk nog erger als het om verspreiding gaat. (vermoed ik, klopt dat eigenlijk?)

Hoe hou je (computer)apparatuur, tablets, AR brillen, headsets etc. steriel? Worden ze daar speciaal voor gebouwd? Is er aftermarket spul wat helpt? Of doe je ze na elke behandeling in de autoclaaf (en pak je daarna weer een nieuwe :))

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mekkieboek schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:54:
Toetsenborden en muizen zijn ideale ziektekiemenverspreiders. Hand voor je mond tijdens hoesten, hand weer op muis en klikkerdieklik, idem op toetsenbord. Medewerkers in een OK of IC zijn vermoedelijk nog erger als het om verspreiding gaat. (vermoed ik, klopt dat eigenlijk?)

Hoe hou je (computer)apparatuur, tablets, AR brillen, headsets etc. steriel? Worden ze daar speciaal voor gebouwd? Is er aftermarket spul wat helpt? Of doe je ze na elke behandeling in de autoclaaf (en pak je daarna weer een nieuwe :))
Het oppervlak van ziekenhuis toetsenborden is glad en gesloten. Hierop blijft bij reiniging geen vuil achter. Daarnaast kan het toetsenbord van UMC Groniningen (Medigenic) gereinigd woren met de gangbare desinfectantia zonder het materiaal aan te tasten. Het toetsenbord heeft bovendien een signaleringslampje: Zo wordt de gebruiker er regelmatig op geattendeerd dat er reiniging of desinfectie moet plaatsvinden. Op deze manier worden bacteriën zoveel mogelijk gereduceerd.

Ook bestaan er een speciale scrollmuizen die waterdicht zijn en makkelijk te desinfecteren zijn. die worden ook steeds meer gebruikt in de ziekenhuizen.

En wat betreft het OK, dat heeft verschillende "zones". Hoe dichter je bij de patient komt hoe hoger de hygiene regels. Ook verschild het per ingreep, de ene ingreep heeft strakere regels dan de andere ingreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50
Wellicht iets doen met het publiceren van medisch-wetenschappelijke artikelen, daar is ook veel innovatie en ontwikkeling in: blockchain voor peerreview, repositories als alternatief voor journals, open access / open data, citizen science & outreach, alternative metrics, reproducibility etc. Ook is Nederland goed vertegenwoordigd in deze industrie met kantoren van internationale bedirjven zoals Springer Nature, Elsevier, Wolters, Brill etc.

Sowieso denk iedereen bij publiceren aan boeken en tijdschriften (print) maar alles is tegenwoordig XML-first met eigen tools en standaarden (JATS, LaTeX, CrossRef), persistent identifiers etc.

Disclaimer: ik werk bij een wetenschappelijke uitgeverij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:28:
[...]

Op deze manier worden bacteriën zoveel mogelijk gereduceerd.
De vraag is of dat wel het meest effectief is. Je zou ook de 'slechte' bacteriën vervangen door 'goede'. Laatst op de radio een gehoord over een proef in ziekenhuizen waar probiotisch reinigen infecties verminderde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Interessant, hoop dat 't van de grond komt! Mijn stem gaat naar kunstmatige intelligentie. Denk dat daar veel nuttigs over gedeeld kan worden.
mekkieboek schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:54:

Een hele terechte vraag, waar de laatste tijd (in ieder geval op de afdelingen waar ik rond loop) steeds meer aandacht voor is. Antibacteriële coatings, UV-licht etc. wordt in de praktijk al gebruikt. Let wel: dit probleem bestond ook al voordat tablets etc. werden geïntroduceerd in de kliniek. Het probleem komt ook buiten het ziekenhuis voor. Heb onlangs voor een GGD uitgezocht hoe het zat met gedeelde seksspeeltjes in een homoseksuele community, n.a.v. een hepatitisbesmetting met onbekende transmissieroute. Conclusie: de seksspeeltjes konden volgens professionele standaarden op geen enkele manier dusdanig schoongemaakt worden dat ze dergelijke besmettingen konden voorkomen. Dat kwam door de aard van het gebruikte materiaal. Simpelweg afvegen met een alcoholdoekje was dus niet voldoende.

Het grote verschil is wel dat bepaalde apparaten invasief worden gebruikt (denk aan endoscopen, scalpels etc.) waarbij het risico op het introduceren van een infectie veel groter is dan bij non-invasief gebruik (denk aan een bril plaatsen op een intacte hoofdhuid). Hoe invasiever, hoe grondiger de reiniging. Mits het materiaal op de juiste manier gereinigd wordt (en dat kan soms dus prima zijn met bijv. een alcoholdoekje) en op de juiste manier gebruikt (dus niet met handschoenen typen op het toetsenbord als je daarmee net de patiënt hebt aangeraakt) zijn bestaande hygiëneprotocollen over het algemeen toereikend. Gelukkig wordt medische apparatuur daar ook op geselecteerd.

Ik denk dat je op een OK en IC inderdaad de meest vieze beestjes tegen kan komen. Gelukkig zijn dit ook de afdelingen waar het meest op hygiëne en infectiepreventie wordt ingezet. Medewerkers zijn zich er terdege bewust van de risico's, isolatieprotocollen worden mede hierdoor strikt nageleefd. Ook wat betreft infrastructuur is er over nagedacht. Om een voorbeeld te geven: op mijn IC hangt bij elke patiënt een eigen stethoscoop op de kamer. In de rest van het ziekenhuis gebruik ik voor alle patiënten mijn persoonlijke stethoscoop, die eigenlijk na elk patiëntencontact zou moeten worden gereinigd. In de praktijk doet geen enkele dokter dat (ik nu dus wel).

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 24-08-2018 18:25 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik mis in het rijtje nog een hoog technologische ontwikkeling; nanotechnologie.

Voorbeeld: https://www.nanowerk.com/news2/newsid=28220.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Erg interessant en zeker een meeting waar ik graag bij zou aansluiten. Eigenlijk zijn al deze topics stuk voor stuk erg interessant voor de zorg maar verwacht ik met name dat big data en kunstmatige intelligentie op korte termijn voor een grote vooruitgang zullen zorgen. Met name zullen deze technologieën o.a. Voor de pathologie en radiologie afdelingen voor verschuivingen gaan zorgen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Killjoy

Klingon lawn products

Met onderwerpen als kunstmatige intelligentie, big data en nanotechnologie is het interessant om een afweging te maken in relatie tot ethiek en privacy.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:31
tobiasvs schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:17:
Mits het materiaal op de juiste manier gereinigd wordt (en dat kan soms dus prima zijn met bijv. een alcoholdoekje) en op de juiste manier gebruikt (dus niet met handschoenen typen op het toetsenbord als je daarmee net de patiënt hebt aangeraakt) zijn bestaande hygiëneprotocollen over het algemeen toereikend. Gelukkig wordt medische apparatuur daar ook op geselecteerd.
Zou spraakherkenning een alternatieve invoermethode kunnen vormen? Mits dat ook snel en accuraat werkt ondanks mondkapjes en wisselende stemmen. Ik stel me om te beginnen voor dat de te herkennen vocabulaire anders / complexer is dan waar Alexa, Siri of Ok Google mee te kampen heeft. Anders mss daarnaast via het opnemen van stukjes spraakaudio en dat toevoegen aan het werkdocument of dossier. Maar dan moet nadien handmatig worden omgezet naar tekst (en ik stel me voor dat niet iedereen daar tijd voor heeft).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

mekkieboek schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:40:
[...]

Zou spraakherkenning een alternatieve invoermethode kunnen vormen? Mits dat ook snel en accuraat werkt ondanks mondkapjes en wisselende stemmen. Ik stel me om te beginnen voor dat de te herkennen vocabulaire anders / complexer is dan waar Alexa, Siri of Ok Google mee te kampen heeft. Anders mss daarnaast via het opnemen van stukjes spraakaudio en dat toevoegen aan het werkdocument of dossier. Maar dan moet nadien handmatig worden omgezet naar tekst (en ik stel me voor dat niet iedereen daar tijd voor heeft).
De radiologie afdelingen werken al jaren met dictafonen waarbij spraak direct omgezet wordt naar tekst.
Daarbij moet wel gezegd worden dat zij altijd in een zeer rustige omgeving zitten en zacht dicteren zodat ze niet elkaars stemmen op kunnen pikken.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Pagina: 1