Instelling setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 19:09
Goedemorgen,

Na het lezen van enkele artikelen over het correct instellen van je setup met de ''beste'' sound, ben ik wat gaan twijfelen over mijn huidige instellingen.

Laat ik beginnen met het feit dat alles werkt; en daarmee bedoel ik dat al het geluid over mijn home cinema (5.1) set gaat.

Situatie is momenteel als volgt:

1. Media speler en Blu-ray speler rechtstreeks aan de receiver gekoppeld
2. TV middels ARC aan de receiver gekoppeld (tv geluid loopt dus via de receiver) --> ''ziggo'' geluid gaat over de home cinema.
3. Chromecast aan de tv gekoppeld en gaat dus via de ARC naar de receiver (dus niet rechtstreeks op de receiver zelf, maar via de tv).

Nu enkele vragen:
1. Klopt het dat ik door het koppelen van de Blu-ray en mediaspeler direct aan de receiver altijd de maximaal ondersteunde kwaliteit van de receiver/geluid geniet? Dus een film op de mediaspeler met DTS-hd wordt niet ''gedownscaled'' naar dolby 5.1 of iets dergelijks omdat ik via de out een arc kabel heb lopen die hier voor zorgt?
2. Stel ik druk een USB in de tv met DTS-hd film, dan wordt dit gedownscaled i.v.m. niet ondersteunde passthrough? (het is ARC en geen eARC)
3. Kan ik de chromecast niet beter in de receiver zelf pluggen zodat ik ''betere'' kwaliteit audio (afhankelijk van audiobron uiteraard)?

Kortom; tips/aanmerkingen op deze instellingen?

Voornamelijk punt 1 en 3 vind ik belangrijk omdat ik geen kwaliteitsverlies wil hebben en uiteraard alles DTS-hd waar mogelijk.

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 07-08-2018 09:41 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Niemand? ;p

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Niet helemaal wat je zoekt, maar komt grotendeels wel overeen.

Lip in 'productreview: Edifier B7 CineSound review door Foritain'

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Punt 1: Het doel van een receiver is dat alle multimedia apparatuur daar op wordt aangesloten en de output naar de nodige apparaten stuurt. Dus geluid van de DVD speler naar de speakers en het beeld via HDMI naar de TV. Je TV is dus het eindstation en niet een tussenstation voor je signalen. Zo koppel je al je apparatuur aan je receiver. Enige nadeel hiervan is dat altijd je energieslurpende receiver aan moet staan als je eventjes TV wilt kijken. Je hebt dan alleen wel altijd de beste ervaring, voor zover dat mogelijk is bij TV kijken. (andere discussie)

Punt 2: als je TV geen DTS doorgeeft dan wordt er gedownscaled of er komt geheel geen geluid uit. Je TV moet namelijk wel DTS kunnen omzetten naar een ander signaal. Ook hiervoor geldt: kijk of je dit niet via je receiver kunt organiseren. Ik weet dat receivers met USB-poorten waar je zo een film van af kunt spelen schaars zijn.

Punt 3: Zie punt 1: alles zoveel mogelijk aan je receiver hangen en naar de juiste doelapparaten sturen. Het is een kwestie van instellen en kijken wat mogelijk is.

(misschien handig om hier je merk en type receiver te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de antwoorden van @sypie.

En ben ook benieuwd naar over welke receiver en speakers we het hebben. Op het merendeel van de installaties zul je namelijk het verschil tussen DTS en DTS-HD echt niet gaan horen dus staar je daar niet op blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Pioneer VSX-422 receiver en Harman Kardon 60bq speakers.

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik het maximale uit het geluid haal. Hoewel ik weet dat mijn receiver niet echt meer mee kan komen met de tijd.

Ik heb de mediaplayer en blu-raysplayer in de receiver geplugd en via HDMI output op de receiver loopt de kabel naar de TV (ARC).

Maar betwijfel of ik zo het maximale er uit haal.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met wat voor verbindingen? HDMI, composiet / component? Optische of coaxiale kabels?
En welke aansluitingen heeft je randapparatuur?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
The Eagle schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:18:
Met wat voor verbindingen? HDMI, composiet / component? Optische of coaxiale kabels?
En welke aansluitingen heeft je randapparatuur?
Alles met HDMI

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
henidde schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:24:
Pioneer VSX-422 receiver en Harman Kardon 60bq speakers.

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik het maximale uit het geluid haal. Hoewel ik weet dat mijn receiver niet echt meer mee kan komen met de tijd.
Dan denk ik dat al zou je een fonkelnieuwe receiver gaan halen met alle nieuwerwetse mogelijkheden; je nog niet het verschil gaat horen tussen DTS en DTS-HD. Het verschil is sowieso niet zo groot en je zal toch een fantastische speaker set moeten gaan neerzetten in plaats van die HK-speakers om het te kunnen horen. Dus nogmaals: staar je niet blind op DTS-HD. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
S1NN3D schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:20:
[...]

Dan denk ik dat al zou je een fonkelnieuwe receiver gaan halen met alle nieuwerwetse mogelijkheden; je nog niet het verschil gaat horen tussen DTS en DTS-HD. Het verschil is sowieso niet zo groot en je zal toch een fantastische speaker set moeten gaan neerzetten in plaats van die HK-speakers om het te kunnen horen. Dus nogmaals: staar je niet blind op DTS-HD. :+
Dankje. Begrijp ik.. Maar is het zo wel goed ingesteld? Met tv als eindstation en niet als "tussenstation" zoals er hier eerder over wordt gesproken.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

Hoe ik het zie:
henidde schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:39:
1. Klopt het dat ik door het koppelen van de Blu-ray en mediaspeler direct aan de receiver altijd de maximaal ondersteunde kwaliteit van de receiver/geluid geniet? Dus een film op de mediaspeler met DTS-hd wordt niet ''gedownscaled'' naar dolby 5.1 of iets dergelijks omdat ik via de out een arc kabel heb lopen die hier voor zorgt?
Alles met HDMI naar de receiver is op zich het beste. Wel zorgen dat de bron in staat gesteld op bitstream audio / pass through. Je wilt niet dat je bron bijvoorbeeld alles naar 2.0 terug gaat scalen omdat je ergens een instelling hebt gemist. ARC wordt alleen gebruikt als TV Audio Out en heeft geen invloed op direct aangesloten bronnen op receiver.
2. Stel ik druk een USB in de tv met DTS-hd film, dan wordt dit gedownscaled i.v.m. niet ondersteunde passthrough? (het is ARC en geen eARC)
Als een device geen HD Audio ondersteunt zal je de core pakken. DTS-HD wordt dan DTS en Dolby TrueHD wordt Dolby Digital. Als de TV dan weer geen DTS 5.1 ondersteunt zal het weer terug worden gezet naar 2.0. Ik speel persoonlijk het liefste alle media af via een externe player, dan weet ik zeker dat ik alle formaten aan kan.
3. Kan ik de chromecast niet beter in de receiver zelf pluggen zodat ik ''betere'' kwaliteit audio (afhankelijk van audiobron uiteraard)?
Zie Punt 2, even niet rekening houdende met wat de Google Chromecast wel of niet aan kan. Ik zou alle bronnen gewoon in de receiver pluggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1