Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermida
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07-2021
Goedendag,

Sinds (eer)gisteren herkent mijn Windows 7 (Ultimate) PC een tweetal externe harde schijven (USB) niet meer. Dit is dezelfde PC als waarop de schijven voorzien zijn van de BitLocker encryptie. De Windows Explorer wil direct overgaan tot het formatteren van de schijven. In Disk Management geven beide schijven een goede response: ze geven de correcte grootte, 'Healthy (Primary Partition), alleen het bestandstype zou RAW zijn.

Op mijn laptop en een andere PC - beide Windows 10 - zijn beide externe harde schijven probleemloos te openen. Kwestie van BitLocker wachtwoord invoeren en dan zijn alle files gewoon bereikbaar.

Als ik op mijn Windows 7 PC in Control Panel naar BitLocker Drive Encryption ga staan daar ook helemaal geen schijven, onlangs dat ik andere interne en externe schijven heb die niet van BitLocker voorzien zijn. Het lijkt wel alsof deze hele functionaliteit het niet meer doet. :?

Ik heb afgelopen weekend zitten stoeien met mijn Samsung USB verbinding; diverse Samsung drivers geinstalleerd en gedeinstalleerd. Ook heb ik mijn ASUS BlueTooth USB-dongle weer in gebruik genomen met ASUS' eigen software (als alternatief voor de USB verbinding met mijn telefoon). Ik kan me niet voorstellen dat dit invloed heeft op een Windows feature als BitLocker, maar goed: de situatie is min of meer gelijktijdig veranderd, dus vandaar dat ik het opneem in deze beschrijving.

Als ik online zoek kom ik veel mensen met problemen tegen waarbij de schijf niet meer werkt; dat is hier dus niet het geval. Het gaat om twee verschillende schijven die beiden tot voor kort prima werkten, en dat nu ook nog steeds doen op (meerdere) andere PCs. Ik heb beide schijven op diverse USB poorten geprobeerd, en zelfs de USB poorten in Device Manager gedeïnstalleerd, en Windows ze bij een volgende boot opnieuw laten installeren. Helaas zonder effect.

Ik heb ook een sfc /scannow gedaan op de Windows 7 PC, maar die constateerde geen problemen.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is, en wat er eventueel aan te doen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zijn de schijven uit de externe USB-behuizing te halen en direct op een SATA-poort van een PC aan te sluiten?

Dat is tenminste wat ik zou doen, op die manier sluit je een probleem met de (drivers van de) USB > SATA adapter in de externe behuizing uit.
Die dingen heb ik vaker stuk zien gaan, terwijl de schijf zelf nog prima was.

NB: soms is de behuizing niet (goed) opnieuw te gebruiken na het verwijderen van de schijf, omdat je 'm half moest slopen ipv. slechts wat schroefjes losdraaien ;)

Never mind, over stukje gelezen dat ze met Win10 wel werkten :X

[ Voor 7% gewijzigd door 3dfx op 07-08-2018 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05

TommieW

Numa numa.

Is dat niet afhankelijk van hoe je Bitlocker hebt geactiveerd? Zoals op onderstaand plaatje te zien is, zijn er twee "soorten" BitLocker. De eerste is niet te lezen met OS'en ouder dan Windows 10 build 1511.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bEhvPCM.png

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermida
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07-2021
Bedankt voor de reacties. :)
Iva_Bigone schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:18:
Never mind, over stukje gelezen dat ze met Win10 wel werkten :X
Ja, het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de schijven zelf.

Het zijn namelijk twee schijven, verschillende types, die allebei prima werken op meerdere andere PCs.
TommieW schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:26:
Is dat niet afhankelijk van hoe je Bitlocker hebt geactiveerd? Zoals op onderstaand plaatje te zien is, zijn er twee "soorten" BitLocker. De eerste is niet te lezen met OS'en ouder dan Windows 10 build 1511.
De BitLocker encryptie is enkele jaren (in het ene geval) en maanden (in het andere geval) aangebracht op de pc met Windows 7 Ultimate - niet op de een van de PCs met Windows 10. Die hebben de twee schijven in de tussentijd enkel 'gelezen'.

Ik heb bij wijze van test de kleine schijf geformatteerd, daardoor BitLocker verwijderd, vervolgens de bestanden teruggeplaatst, en de Windows 7 PC leest deze externe harde schijf nu prima.

Het lijkt alsof de BitLocker functionaliteit op de Windows 7 PC op de een of andere wijze in de knoop zit. :?

Het is zoals gezegd ook niet mogelijk om andere schijven van een encryptie te voorzien, en de externe harde schijf in kwestie - die ik dus net geformatteerd heb - kan ik ook niet meer opnieuw voorzien van een encryptie. Niet via het context-menu en niet via het Control Panel, waar de BitLocker optie geen enkele beschikbare schijven toont.

[ Voor 12% gewijzigd door Hermida op 07-08-2018 14:06 ]