Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangende primaire (Game-)PC lange termijn (Vega 64)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hbrowser
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 00:06
Een korte introductie:
Mijn huidige systeem is 10 jaar oud en dus danig toe aan vervanging. De introductie van SSDs een paar jaar geleden heeft het aardig uitgesteld maar nu komt het er toch van.
Als het even kan wil ik ook met mijn nieuwe systeem weer lang doen, dus hier komen de vragen en wat ik tot nu toe heb samengesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen 1440p, max settings, Programmeren, VMs draaien - zo nu en dan -, Film kijken, al het andere: office enz. Wellicht ooit streamen. Iig alles zonder me zorgen te maken om computing power. En voor lange termijn geschikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum, mits onderdelen hun geld waard zijn. (lang meegaan en bang for buck)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit dit systeem o.a.: gallery: hbrowser
plus een paar 120mm casefans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P183€ 0,-€ 0,-
1Seasonic X-750 V2€ 155,52€ 155,52
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Creative Soundworks Inspire 5300 (5.1)€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder de build die ik samengesteld heb. Hiervan is de videokaart vast (deze heb ik al). Scherm/toetsenbord ook aanwezig, freesync monitor zit in de pijpleiding maar dat is voor een andere keer. Huidige resolutie is 2560*1600 en ik heb altijd minimaal 1 scherm ernaast aan.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,90€ 314,90
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi€ 234,-€ 234,-
1Gigabyte RX Vega 64 Gaming OC 8G€ 669,22€ 669,22
1G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ€ 265,99€ 265,99
1WD Black NVMe SSD 500GB€ 160,99€ 160,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.697,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, Ryzen 2. Verder zou een goede driversupport in de toekomst handig zijn (als dat al nodig is).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit. Geen dagelijkse hands-on met overclock settings e.d. elke keer als ik m aanzet. Ik wil m graag 1 keer goed instellen en daarna zo lang als mogelijk draaien zonder hassle. Automatisch klokken onder last zou leuk zijn. Energiegebruik is geen punt. RGB en rgb control leuk maar ook geen pre. Misschien ooit voor een nieuwe kast met venstertje..

Ga je overklokken?
Niet direct, maar ik wil wel uit halen wat erin zit bijv geheugen op goede timings en dat eea goed op elkaar aansluit. Als daarvoor een lichte overklok op processor/geheugen nodig is dan prima (zonder me te buiten gaan aan extra fans, koelblokken e.d.)

Wat verwacht je van ons?
1. Sanity check:
- Kan deze voeding die imho best flink is, maar niet de nieuwste, deze build draaien?
- Is dit geheugen geschikt? DWZ dat dit geen bottleneck wordt voor de CPU of andersom
- Zijn er verder nog grote verschillen tussen de gekozen componenten?
2. Is het geheel future proof?
dus kan ik hier bijvoorbeeld evt gebeugen bijsteken zonder dat het setje weer als geheel trager gezet moet worden?
3. Alternatieven voor geheugen
Ik heb me nogal ingelezen in moederbordfabrikanten en geheugencompatibiliteit en B-Die en stuff.. De meest betrouwbare bron volgens mij zijn de streams van Buildzoid waar ik uiteindelijk uit heb gehaald wat een goed bankje geheugen zou moeten zijn met toekomstpotentieel.
Dus, klopt dit een beetje?
4. vwb moederbord, zelfde verhaal.
Ik twijfelde tussen deze 4 (+ wifi smaken). en de reacties erop zijn over het algemeen erg wisselend:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock X470 Taichi€ 229,-€ 229,-
1ASRock X470 Taichi Ultimate€ 271,50€ 271,50
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 272,75€ 272,75
1Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)€ 289,-€ 289,-
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi€ 234,-€ 234,-
1MSI X470 GAMING M7 AC€ 235,-€ 235,-

Het is uiteindelijk op dit moment Gigabyte geworden omdat dit van de wifi borden een goedkopere was en ik toch niet al te lang in de bios wil rondhangen (schijnt niet de meest bijzondere te zijn). Verder qua stijl ziet ie er strak uit, past bij de videokaart en heeft als enige echte koelvinnen op de VRMs. Maar als er goede redenen zijn om van deze plank af te zien laat ik me graag overtuigen. Wat een reden zou kunnen zijn is geluidskwaliteit, is dat in orde bij deze? (Een nieuw geluidssetje zit ook on de pijpleiding dus ga hier uit van een up-to-date 7.1 :))

Tot slot alvast bedankt voor jullie inzichten.

Als dit alles af is kan ik me misschien bezig houden met het optimaliseren van "ye olde faithful". Dat ding komt naast de nieuwe build te staan in een chieftec dragon (kennen jullie deze nog? ;)) Die bak draait al jaren zonder problemen maar ik heb het geheugen nooit op de advertised 800mhz gekregen..
Verder heb ik voor de rebuild nog een schappelijk tubetje koelpasta nodig, tips?

[ Voor 0% gewijzigd door hbrowser op 09-08-2018 17:20 . Reden: Pro 970 => WD Black ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Hoe oud is de voeding?

De gebruikerservaringen van de Asus bordjes zijn een stuk beter dan Gigabyte. Dat zijn ook de geluiden die ik hier en daar hoor, dat Asus de beste x470 borden heeft.

• hbrowser
De voeding draait van begin 2011, model SS-750KM zonder de hybrid fan switch die ik hier en daar zie.
Zal wel X-750 V1 zijn maar dat exacte model staat niet in de pricewatch.

Wat je zegt over Asus borden in het algemeen herken ik wel, de low(er) end Gigabyte x470 borden zou ik inderdaad niet kopen op basis van gelezen ervaringen en tests. Maar heb je per ongeluk ook een bron mbt deze specifieke borden? Aan geluiden over de verschillende merken geen gebrek, alleen real world ervaringen vind ik niet veel..
Op dit bord heb ik verschillende testers bezig gezien en, behalve wat zwakkere bios menu's is volgens mij er weinig op aan te merken.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 17:31
Ik zou een andere ram nemen, gewoon de goedkoopste is voldoende want je zal amper verschil merken tenzij ryzen nog steeds issue heeft met ram speed?

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Voor moederbord is beetje persoonlijke keuze, zolang je alle aansluitingen hebt zoals nvme, U.2, enzovoort. Vodoende stroomfase. Kijk ook op website of je moederbord nog recent updates krijgt van drivers, bios enzovoort.

Voeding is wel vrij oud, ik zou voor zekerheid ook nieuwe nemen, seasonic is goed merk.

Ik zou ook voor Samsung Evo 970 gaan inplaats van pro, weinig verschil maar merkbaar in prijs

Voor rest ziet wel goed uit.

• hbrowser
Tnx royalt123,

Heb de ssd veranderd in een WD Black, scheelt weer een paar tientjes.

Voor geheugen ben ik nog aan het rondkijken. Denk dat het ergens in het midden gaat liggen. 3200 wordt hier en daar wel de sweet spot genoemd.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je koop een dergelijke pc met een normale HDD om je OS op te draaien?. Dat lijkt me niet de slimste keuze; als je geld wilt besparen koop dan een SATA gebaseerde SSD; pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Edit: ir stupid; WD black zijn tegenwoordig ook ssd's 8)7.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2018 09:57 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
NVMe SSDs voegen weinig merkbare snelheid toe, dan pak je beter een Cruxial MX500 zoals hierboven aangehaald.

Geen idee waarom je voor zo'n duur mobo kiest. Er zijn er vast met Wifi voor onder de 200€ die net zo goed zijn. Idem met het geheugen, amper verschil te merken met een setje van 160€.

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-11 14:02
Eventjes op inpikken want ik ben ook op zoek naar een goeie amd setup (verandert door aanschaf nieuw freesync scherm). Is die Gigabyte RX Vega 64 Gaming OC 8G een goeie versie of zou men toch beter van een andere leverancier nemen. Heb die gigabyte nu al zien staan op 520 en dit is toch al heel mooi. Zijn er nog andere bevindingen over deze kaart?

• hbrowser
@Tortelli: :)

@Inrage: Duur mobo is waar het stukje "lange termijn" om de hoek komt kijken denk?
De gebruikte componenten zijn gewoon beter, of zo opgezet dat er minder stress op komt. Er komen toch een paar flinke energievreters op het bord te staan en dan zal het geheel langer meegaan denk ik.

Ik heb achteraf met de pricewatch: Asus Striker II Formula ook een overkill mobo gekocht maar die is ook super stabiel gebleken, ook na de vele gemaakte uren. Daarom denk ik wel dat het mobo in die categorie blijft. Wifi hoeft trouwens niet per sé maar is een leuke toevoeging net als bluetooth. Scheelt weer wat dongels.

@Larmoth Zelfde uitgangspunt hier, en dat hoop ik binnenkort uit te vinden. Die vega64 van mij kon ik voor vergelijkbare prijs overnemen en stond me wel aan vanwege het feit dat er aandacht is besteed aan de koeling dan bij veel andere designs.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
hbrowser schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:07:
@Tortelli: :)

@Inrage: Duur mobo is waar het stukje "lange termijn" om de hoek komt kijken denk?
De gebruikte componenten zijn gewoon beter, of zo opgezet dat er minder stress op komt. Er komen toch een paar flinke energievreters op het bord te staan en dan zal het geheel langer meegaan denk ik.
Nee je betaalt vooral voor features die je niet gebruikt. Basic mobo kan je ook een lichte overclock op doen, voor een gewone gebruiker en wat gamen gaat dat niet zorgen voor meer of minder levensduur. Als Intel met een nieuwe generatie komt en dat blijkt niet meer op deze socket te passen dan zijn beide bordjes er ook aan kwa upgrades, dus ook daarvoor moet je het niet doen. Enige waar ik zou op letten is dat ze een nieuwe audio chip heeft, in de pricewatch kan je daarvoor filteren op Realtek ALC1220.

Wanneer koop je wel zo'n duur mobo, als je zwaar gaat overclocken, 10 casefans wil aansturen, GPU in SLI, 10 drives waarvan 2 op een M.2 slot, etc... staat allemaal niet in je eisen denk ik :)
Pagina: 1