@
Koekiemonsterr, fijn dat de titel wordt aangepast!
Koekiemonsterr schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:16:
Kennelijk had ik die beter zo kunnen houden, zonder enige typering zeg maar, maar mijn gedachte was dat ik in de kop nog wel enige duiding moest toepassen, want weet iedereen zomaar wie Alex Jones is? Kortom, ik wou in de kop iets duidelijker maken waar we het nou precies over hebben. Dat was de insteek, niets meer niets minder.
Toch denk ik dat je juist dan niet helemaal je doel bereikt. De mensen die niet weten dat Alex Jones een haatzaaiende conspiracyverspreider is, zullen hem op basis van jouw kop associeren met het beeld dat ze hebben van conservatieven. En misschien is dat eerder een Gert-Jan Seegers of Kees van der Staaij. Of als ze denken aan een Amerikaanse extreem conservatief persoon, misschien Mike Pence. (Niet dat dat een fijn persoon is of ongevaarlijk, maar Alex Jones is toch totaal anders.)
Voor een artikel over headlines en hoe ze invloed uitoefenen op wat mensen lezen en onthouden:
https://www.newyorker.com...eadlines-change-way-think Titels en koppen hebben invloed, en verdienen zorgvuldigheid.
En dat is dan een onderzoek dat gedaan is naar de mensen die het artikel lezen. Veel mensen lezen het artikel niet, maar kopen alleen de kop tegen in het nieuwsoverzicht terwijl ze vooral interesse hebben in andere artikelen. Ze zullen er wellicht ook niet echt mee bezig zijn. Maar ze lezen het wel en onthouden het wel gedeeltelijk.
(Denk ook hoe het verschil zou zijn tussen een kop 'Facebook weert IS-recruiter' of 'Facebook weert moslimjongere'. Terwijl de meeste IS-recruiters moslimjongeren zijn en de twede kop dus technisch helemaal juist is. En ik denk dat de meeste mensen wel aan kunnen voelen dat die twee koppen heel verschillend geinterpreteerd worden.)
Een simpel alternatief als 'de omstreden Alex Jones' en deze hele thread was er niet geweest

Maar gister had ik kennelijk onvoldoende helderheid van geest om met die simpele oplossing te komen.
Ik heb toch een beetje moeite met de lichtvoetige toon. Ik zou 'omstreden' ook zeker geen goede oplossing vinden, omdat 'omstreden' de indruk wekt dat dit iets is waar aan beide kanten best wat voor te zeggen is en/of dat we niet genoeg data hebben om het te beoordelen.
Maar we hebben het dus over iemand die stelselmatig haat en leugens en conspiracy theories verspreidt en daar ook effect mee heeft. Zowel bij Pizzagate (dat voor een deel via zijn platform werd verspreid) als dus richting ouders die hun kind zijn verloren in een schietpartij, en die nu structureel worden lastiggevallen en bedreigd.
Dat is niet meer 'omstreden.' Het is, naar mijn idee, ook niet echt een onderwerp om je reactie te beginnen met 'het grappige is..'
Maar goed, ik ben blij dat je het wel serieus hebt genomen, dus dank daarvoor.