In verband met de aanleg van een nieuwe keuken is hier door een electricien een paar weken geleden een nieuwe groepenkast geplaatst, inclusief een kookgroep. Nu viel mij vandaag op, toen ik me wat meer in e.e.a. verdiepte, op dat er volgens mij een 3-fasen hoofdschakelaar (4-polig) in de groepenkast zit, terwijl ik volgens mij maar een 1-fase hoofdaansluiting heb. Zie de fotos van groepenkast (met hoofdschakelaar 40A/400V linksonder) en elektriciteitsmeter (waar links maar 1 fase 230V vermeld staat) hieronder.
Ik heb online gelezen dat dit technisch wel gezien gewoon kan werken, als de 3 fasen doorgelust zijn voor de hoofdschakelaar (en alle groepen hebben stroom, dus dat lijkt gebeurd te zijn), maar dat werd vooral beschreven als tijdelijke oplossing voor mensen die over gingen stappen op een 3-fasen aansluiting. Dat laatste was ik niet echt van plan, tenzij deze situatie een probleem is, of er toch problemen met stroomcapaciteit zouden zijn als de nieuwe keuken er straks staat. De electricien heeft in ieder geval niets gezegd over overstappen op 3 fasen.

Edit: serienummers weggehaald, thanks @ThinkPad !
Ik heb online gelezen dat dit technisch wel gezien gewoon kan werken, als de 3 fasen doorgelust zijn voor de hoofdschakelaar (en alle groepen hebben stroom, dus dat lijkt gebeurd te zijn), maar dat werd vooral beschreven als tijdelijke oplossing voor mensen die over gingen stappen op een 3-fasen aansluiting. Dat laatste was ik niet echt van plan, tenzij deze situatie een probleem is, of er toch problemen met stroomcapaciteit zouden zijn als de nieuwe keuken er straks staat. De electricien heeft in ieder geval niets gezegd over overstappen op 3 fasen.
- Zie ik iets over het hoofd?
- Kan deze situatie tot problemen leiden?
- Moet hier iets aan gebeuren, of kan het zo ook?
- Hoeveel belasting kan een opstelling met 1 fase aan voor ik problemen krijg?

Edit: serienummers weggehaald, thanks @ThinkPad !
[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-08-2018 19:13 ]