Groepenkast 3-fasen op 1-fase hoofdaansluiting, is dat ok?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
In verband met de aanleg van een nieuwe keuken is hier door een electricien een paar weken geleden een nieuwe groepenkast geplaatst, inclusief een kookgroep. Nu viel mij vandaag op, toen ik me wat meer in e.e.a. verdiepte, op dat er volgens mij een 3-fasen hoofdschakelaar (4-polig) in de groepenkast zit, terwijl ik volgens mij maar een 1-fase hoofdaansluiting heb. Zie de fotos van groepenkast (met hoofdschakelaar 40A/400V linksonder) en elektriciteitsmeter (waar links maar 1 fase 230V vermeld staat) hieronder.

Ik heb online gelezen dat dit technisch wel gezien gewoon kan werken, als de 3 fasen doorgelust zijn voor de hoofdschakelaar (en alle groepen hebben stroom, dus dat lijkt gebeurd te zijn), maar dat werd vooral beschreven als tijdelijke oplossing voor mensen die over gingen stappen op een 3-fasen aansluiting. Dat laatste was ik niet echt van plan, tenzij deze situatie een probleem is, of er toch problemen met stroomcapaciteit zouden zijn als de nieuwe keuken er straks staat. De electricien heeft in ieder geval niets gezegd over overstappen op 3 fasen.
  • Zie ik iets over het hoofd?
  • Kan deze situatie tot problemen leiden?
  • Moet hier iets aan gebeuren, of kan het zo ook?
  • Hoeveel belasting kan een opstelling met 1 fase aan voor ik problemen krijg?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8c9yKXn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9jayKMZ.jpg

Edit: serienummers weggehaald, thanks @ThinkPad !

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-08-2018 19:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:21
Ik zou het serienummer op je meter even blurren, om misbruik te voorkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:08
Ik ben geen kenner, dus dat als eerste.

Het lijkt er inderdaad op dat je een 3-fasen hoofdschakelaar hebt en een enkele-fase meter.

Wat ik wel weet is dat (waar ik woon) een 3x25A aansluiting hetzelfde vastrecht heeft als een 1x40A aansluiting, ga je naar 3x40A betaal je jaarlijks 150,- meer ongeveer. Dus overstappen naar 3-fasen is misschien niet eens een gekke oplossing.
Het houdt wel in dat je de fasen goed moet verdelen, immers heb je nu 1x40A, maar als je de grootverbruikers op 1-fase van de 3x25A aansluit kan het wel zo zijn dat deze eruit klapt.

//EDIT: Heb de tarieven even opgezocht; het wijzigen van de aansluitwaarde van 1/25A of 1/40A naar 3x25A kost hier 217,- ex BTW

[ Voor 14% gewijzigd door BernardV op 06-08-2018 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Lekker belangrijk, dergelijke 40A MCB werkt ook prima op 1-fase.

Even ter info, Kaifa M105 is 1 fase, M305 is 3 fase.

[ Voor 41% gewijzigd door jeroen3 op 06-08-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
jeroen3 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:45:
Lekker belangrijk, dergelijke 40A MCB werkt ook prima op 1-fase.
Dankje! Jij doet er achteloos over, maar ik had geen idee of dit goed zou werken, vandaar mijn vraag. Ik ben gerustgesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Ik zie nu pas* dat het helemaal geen overstroombeveiliging is. Dat betekent dat het gewoon een lastscheider is. (Hager SBBN440)

*symbooltje incorrect: Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Symbol_Three-pole_Enginefault_current_switch_with_thermal_and_magnetic_Excess-current_release.svg/113px-Symbol_Three-pole_Enginefault_current_switch_with_thermal_and_magnetic_Excess-current_release.svg.png

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 06-08-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:08
Maar dat is toch ook correct (of mis ik iets), de overstroombeveiliging zit voor de meter op de binnenkomende fase, na de meter heb je alleen scheiding nodig om de gehele installatie "stroomloos" te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je overigens echt een 3 fase kookplaat hebt gaat er wel iets mis bij 1 fase aansluiting. Lijkt hier geen sprake van overigens.

[ Voor 42% gewijzigd door Sethro op 06-08-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28
De kookgroep heeft nu twee groepnummers: F11 en F12. Niet echt handig genummerd.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Sethro schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:12:
Als je overigens echt een 3 fase kookplaat hebt gaat er wel iets mis bij 1 fase aansluiting. Lijkt hier geen sprake van overigens.
Nee, het is geen 3-fasen kookplaat, het is een perilex kookplaat, dus die kan wel gewoon op 1-fase / 2 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 19:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt me prima zo toch? Enige verwijt is dus dat ie i.p.v. van die 4polige hoofdschakelaar een simpelere had kunnen plaatsen.
Weet niet of je ooit nog eens een Elektrische auto thuis wil gaan laden, dan kan 3fase een uitkomst zijn en is je meterkast dus al aardig voorbereid.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2018 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Gewoon een standaard kastje gebruikt wat nu leker vol zit.
Een hoofdschakelaar voor 1 fase is smaller, en dan waren er blindplaatjes nodig.
Grote kans dat deze kast zo ongeveer kant en klaar (bedraad) ingekocht is, waardoor hij veel sneller te plaatsen is.

Lost In Music

Pagina: 1