Erwin_83 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:02:
Ga je het helemaal zonder net aansluiting doen ? En in Nederland ? Hoeveel zonnepanelen ga je dan nemen om de winter door te komen ? De zomer en winter opbrengst van panelen scheelt een factor 10 en soms nog meer.
Oh nee, niet in Nederland. In Spanje, waar de zon altijd schijnt
Het idee is dus om een aantal 24V AGM/Gel accu's aan te schaffen die de stroom opslaan wanneer de zon schijnt en de opgeslagen energie kan ik dan weer gebruiken tijdens de avond.
Het meeste geld gaat dus in de accu's en de omvormer zitten. Hoe groter de omvormer, hoe groter de accu's moeten zijn, om piekstroom op te vangen. Zoals eerder gezegd, >100A vraag op de accu is niet niks. Als je de accu's lang wil houden moet je dat niet te vaak doen
Ik zit zelf te twijfelen tussen een
Victron Easysolar of de
Multiplus Die zijn wel vrij prijzig maar je krijgt wel het beste wat Almere te bieden heeft

En deze hebben ook goede overspanningsbescherming en piekbelasting van bijna het dubbele als de normale belasting.
Dat is een goede regel waar ik wat mee kan :-)
MeTooPV schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:57:
Zelf hen ik een 24V off grid systeem. De sinus omvormer is (dachti ik) 1500 VA. Ik heb gekozen om zoveel mogelijk in het huis op 24V te houden, buiten de omvormer om. Koelkast en verlichting is geen probleem. Koken zou ik op gasflessen doen. Gasflessen is een bonk energie, en kan je zo kopen. Echt veel goedkoper dan accu's, PV panelen en dure omvormer.
We zijn nog aan het overwegen of we op gas gaan of elektrisch. De kosten voor de extra inverter/accu/panelen moeten we nog vergelijken met kosten van elk jaar 2-3 gasflessen.
De kosten van een 24V koelkast / vrieskist is wel veel hoger dan een conventionele... Verlichting gaan we zeker op 24V installeren.