Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piekverbruik van huishoudelijk apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 19:35

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Voor mijn toekomstige off-grid energie opstelling, ben ik op zoek naar nummers van het piekverbruik van huishoudelijke apparaten zoals
  • koelkast
  • wasmachine
  • vrieskist
  • 2 pits inductiekookplaat
Veelal wordt alleen het jaarlijkse verbruik in kWh beschreven, maar daarmee kan je alleen het gemiddelde verbruik berekenen.

Bij de aanschaf van mijn converter, wil ik wel genoeg ruimte hebben om alle apparaten tegelijkertijd aan te hebben en ook dat de pieken opgevangen worden zonder blackout :D

Weet iemand waar ik kan kijken voor 'globale nummers'? 8)7

Beste antwoord (via _Erikje_ op 08-08-2018 09:29)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zou voor de apparaten waar in compressor inzit ( koelkast, vriezer ) en andere veel vragende apparaten zoals vaatwasser, wasmachine, droger, oven, magnetron, stofzuiger, etc etc er van uitgaan dat de piek voor enkele milliseconden of soms iets meer In x 3.5 is. Dus als je koelkast In 1.3A ( 300VA ) is dan kan je als piek 4.55A ( 1185VA ) uitgaan.

Ik gebruik dit wel eens als stelregel, staat verder nergens beschreven of iets dergelijks. De piekstromen is vaak maar enkele luttele (honderdste van ) seconden en er zijn maar weinig fabrikanten die deze waarde vermelden op hun apparatuur.

Ondanks dat je de apparatuur nog moet aanschaffen o.i.d. is het toch eigenlijk ook wel "meten is weten "

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ergens in de handleiding of op een sticker moet wel staan wat het vermogen is van de voeding, dat is boven het piekvermogen als het goed is.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:09
ToFast schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:23:
Ergens in de handleiding of op een sticker moet wel staan wat het vermogen is van de voeding, dat is boven het piekvermogen als het goed is.
Nee, dat gaat niet werken. Mijn Miele koelkast heeft bijvoorbeeld een ~2sec inschakelvermogen van ongeveer 1561 Watt, dit staat niet op de sticker. Je hebt n.m.i. 2 opties: of alle apparatuur met inschakelpieken op een aparte omvormer zetten, of een zeer overgedimensioneerde omvormer plaatsen. Anders krijgt alle wat gevoeligere apparatuur telkens een dreun, lichten dimmen etc. Piekvermogens kun je wel op internet vinden, het beste blijft echter om je apparaten gewoon op vermogen te meten met bijvoorbeeld een goede plugin meter. (met evt logging)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Die koelkast en vrieskist vallen alleszins mee. Je vaatwasser zal 2200 Watt zijn op piek ongeveer. Je inductiekookplaat ook 2200als er een stekker aan zit. Of misschien meer richting 3000 als ie vast aangesloten is.

De vraag is of je dit met een enkele omvormer kunt en wilt oplossen. Dat geeft een gigantische stroom..

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_Erikje_ schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
Bij de aanschaf van mijn converter, wil ik wel genoeg ruimte hebben om alle apparaten tegelijkertijd aan te hebben en ook dat de pieken opgevangen worden zonder blackout :D
Waarom dat? In de meeste huizen kan dit niet zonder dat er stoppen sneuvelen. En dat geeft niet, want het komt in de praktijk vrijwel niet voor.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
_Erikje_ schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:

Weet iemand waar ik kan kijken voor 'globale nummers'? 8)7
Ja?
meten=weten?

1-fase https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
3-fase https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html

m-bus master usb adapter van Ali
Pi 3b+
scriptje + dummys + domoticz of Node-red + influxdb + grafana

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jim423
Ik kan het verkeerd hebben maar voor iemand die geen kaas gegeten heeft van vermogen van huishoudelijke apparaten is misschien een Finder met m-bus op een Pi met influxdb iets te hoog gegrepen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jim423
Je moet "ergens" beginnen :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Het is geen normaal huis dat op het net is aangesloten. Het worden ook allemaal nieuwe apparaten dus 'meten = weten' gaat moeilijk. Het doel is om volledig afhankelijk te zijn van de zonne energie, en bij hoge nood de aggregaat aan te sluiten.

In mijn oude appartement (in Spanje) hadden we maar 1x16A, wat vaak voor gezeur zorgde. Zo was het niet mogelijk om de oven aan te hebben en tijdens het opwarmen van de wasmachine zonder blackout.

Ik begrijp dat ik niet _alles_ tegelijkertijd aan kan hebben, koken en wassen is waarschijnlijk iets teveel gevraagd.
RemcoDelft schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

Waarom dat? In de meeste huizen kan dit niet zonder dat er stoppen sneuvelen. En dat geeft niet, want het komt in de praktijk vrijwel niet voor.
Als een stop springt, geen probleem. Als de omvormer te veel vraag krijgt voor een lange periode gaat de magische rook eruit. Dat is zonde van het geld, 1500 euro of meer.

In mijn onderzoek wil ik weten of een 3000VA, 4000VA of 5000VA omvormer moet aanschaffen. De prijzen verschillen zodanig dat een avondje 'googlen' wel loont.

• Jim423
Als je hier alle apparatuur(types) post die je gaat gebruiken dan weten we meer. Nu valt er weinig zinnigs te zeggen. Wanneer een goede omvormer teveel vraag krijgt zal hij afschakelen, er komt zeker geen rook uit. Zelfs onder volle sluiting zal hij afschakelen en niet kapot gaan. Gezien je permanent gaat werken op deze omvormer zou ik wel een kwalitatieve kopen, en deze is zeker niet goedkoop. Ik denk dat je met 5000VA al krap zit eerlijk gezegd.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 23:36
Waar hang je er geen 5kva UPS tussen? Wellicht is er via V&A een te scoren.
Nieuwe accu’s erin en kaar

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:03
Ga je het helemaal zonder net aansluiting doen ? En in Nederland ? Hoeveel zonnepanelen ga je dan nemen om de winter door te komen ? De zomer en winter opbrengst van panelen scheelt een factor 10 en soms nog meer.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• prein2

prein2

Dit is echt prima te schatten hoor!

Als je niet wilt vaatwassen en koken tegelijk dan kun je af met 4000 VA. Wil je alles tegelijk aan, dan is 5000VA misschien net/net niet voldoende.

Acties:
  • Beste antwoord

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zou voor de apparaten waar in compressor inzit ( koelkast, vriezer ) en andere veel vragende apparaten zoals vaatwasser, wasmachine, droger, oven, magnetron, stofzuiger, etc etc er van uitgaan dat de piek voor enkele milliseconden of soms iets meer In x 3.5 is. Dus als je koelkast In 1.3A ( 300VA ) is dan kan je als piek 4.55A ( 1185VA ) uitgaan.

Ik gebruik dit wel eens als stelregel, staat verder nergens beschreven of iets dergelijks. De piekstromen is vaak maar enkele luttele (honderdste van ) seconden en er zijn maar weinig fabrikanten die deze waarde vermelden op hun apparatuur.

Ondanks dat je de apparatuur nog moet aanschaffen o.i.d. is het toch eigenlijk ook wel "meten is weten "

• prein2

prein2

en de meeste omvormers kunnen gedurende milisecondes 2x zoveel stroom leveren als de nominale waarden.

Overigens verbruikt mijn koelkast thuis 30 watt, mijn vriezer 70 watt. Mijn vaatwasser 2200 Watt.
De inschakelpieken van koelkast en vriezer zijn niet zo spannend. De vaatwasser is voornamelijk een verwarmingselement, die heeft ook geen inschakelpiek. De pomp van de vaatwasser zal max een paar honderd watt zijn.

Ik blijf bij mijn advies:
Als je niet wilt vaatwassen en koken tegelijk dan kun je af met 4000 VA. Wil je alles tegelijk aan, dan is 5000VA misschien net/net niet voldoende.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:14
Zoals je al hebt ontdekt zijn zuivere sinus omvormers (je hebt echt een zuivere nodig) behoorlijk prijzig.
Je moet je ook gaan afvragen of het accu pakket op een bepaald moment nog wel voldoende stroom kan leveren als je bv 5000 VA wil kunen gebruiken, dan trek je bij een 48V accu pakket dus al meer dan 100A (!)eruit. De kosten voor de omvormer vallen waarschijnlijk in het niet bij je accu pakket.
Zelf hen ik een 24V off grid systeem. De sinus omvormer is (dachti ik) 1500 VA. Ik heb gekozen om zoveel mogelijk in het huis op 24V te houden, buiten de omvormer om. Koelkast en verlichting is geen probleem. Koken zou ik op gasflessen doen. Gasflessen is een bonk energie, en kan je zo kopen. Echt veel goedkoper dan accu's, PV panelen en dure omvormer.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Erwin_83 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:02:
Ga je het helemaal zonder net aansluiting doen ? En in Nederland ? Hoeveel zonnepanelen ga je dan nemen om de winter door te komen ? De zomer en winter opbrengst van panelen scheelt een factor 10 en soms nog meer.
Oh nee, niet in Nederland. In Spanje, waar de zon altijd schijnt 8)7

Het idee is dus om een aantal 24V AGM/Gel accu's aan te schaffen die de stroom opslaan wanneer de zon schijnt en de opgeslagen energie kan ik dan weer gebruiken tijdens de avond.

Het meeste geld gaat dus in de accu's en de omvormer zitten. Hoe groter de omvormer, hoe groter de accu's moeten zijn, om piekstroom op te vangen. Zoals eerder gezegd, >100A vraag op de accu is niet niks. Als je de accu's lang wil houden moet je dat niet te vaak doen :9

Ik zit zelf te twijfelen tussen een Victron Easysolar of de Multiplus Die zijn wel vrij prijzig maar je krijgt wel het beste wat Almere te bieden heeft :X En deze hebben ook goede overspanningsbescherming en piekbelasting van bijna het dubbele als de normale belasting.
Galaxis schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:17:
piek voor enkele milliseconden of soms iets meer In x 3.5 is. Dus als je koelkast In 1.3A ( 300VA ) is dan kan je als piek 4.55A ( 1185VA ) uitgaan.
Dat is een goede regel waar ik wat mee kan :-)
MeTooPV schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:57:
Zelf hen ik een 24V off grid systeem. De sinus omvormer is (dachti ik) 1500 VA. Ik heb gekozen om zoveel mogelijk in het huis op 24V te houden, buiten de omvormer om. Koelkast en verlichting is geen probleem. Koken zou ik op gasflessen doen. Gasflessen is een bonk energie, en kan je zo kopen. Echt veel goedkoper dan accu's, PV panelen en dure omvormer.
We zijn nog aan het overwegen of we op gas gaan of elektrisch. De kosten voor de extra inverter/accu/panelen moeten we nog vergelijken met kosten van elk jaar 2-3 gasflessen.
De kosten van een 24V koelkast / vrieskist is wel veel hoger dan een conventionele... Verlichting gaan we zeker op 24V installeren.

• Gman12422
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08-2023
En?! wat is het geworden?

Ik ben zelf ook bezig met het zoeken naar een off grid systeem :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
@Gman12422 nog niets. Eind van het jaar moet er wel iets staan :D ik zal dit topic updaten

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Basis Stedin aansluiting elektra appartement 1x25A/230V
Met el. Koken 1x35A/230V of 3x25A/400V
Met boiler 1x50A of 3x25A/400V.
Met el. Verwarming/airco's ga je al snel naar 3x35A/400V

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1