Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalimos
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-08 10:47
Mijn vraag
Hallo tweakers,
Ik kreeg bij aanschaf van mijn mobiel een gratis voorwerp via een promotie van samsung. Deze heb ik deze week binnen gekregen en voor de levering getekend, de opvolgende dag werd nog een pakketje geleverd. Ik heb de bezorger gevraagd of ik hiervoor moest tekenen maar dit was niet nodig. Blijkt nu dat ik het voorwerp twee maal heb ontvangen.

Mijn vraag is nu of ik hiervoor contact op moet nemen met samsung of dat ik het gewoon op zijn beloop laat. Ook ben ik benieuwd of als zij het product zelf terug vragen ik zou kunnen ontkennen deze ontvangen te hebben omdat hier niet voor getekend is.

Niet dat ik dat gevecht aan wil gaan maar ben wel benieuwd hoeveel invloed zon 'fout' van de leverancier zou kunnen hebben.

Met vriendelijke groet.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Voor mij zou het voorwerpspecifiek zijn wat ik er mee doe. Als het een pakje stickers is, /care, als het een tablet is zou ik even bellen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07

D4NG3R

kiwi

:)

Lalimos schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:42:
Ook ben ik benieuwd of als zij het product zelf terug vragen ik zou kunnen ontkennen deze ontvangen te hebben omdat hier niet voor getekend is.
Je hebt het pakket in ontvangst genomen, of je er nou voor getekend hebt of niet.

Neem contact op met de verzendende partij en geef aan dat ze hem zelf mogen komen ophalen als ze het terug willen hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Hoe veel is het ongeveer waard?
Wel zo netjes om het te melden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Lekkere gewetensvraag. Contact opnemen en hen de keuze geven om het op te halen of het bij je te laten.
Beetje raar ook om het een voorwerp te noemen in plaats van gewoon bij naam.
Waarde maakt eigenlijk niet uit. Je kunt ze gewoon mailen en de vraag neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05-2024

LWaS

Dus.

Zal wel zo'n HK speaker zijn?
Zou ze gewoon even een berichtje sturen, eerlijk duurt het langst hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalimos
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-08 10:47
Dank voor de reacties, mailtje is gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Ik kan me best voorstellen dat ze bij Samsung geen zin hebben in retours, en dat je een bedankmailtje krijgt voor je eerlijkheid en dat ding alsnog mag houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan ze inderdaad echt geen drol schelen, gewoon houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Het voorwerp houden is verduistering en dat is strafbaar:
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:41
Tom-Z schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:10:
[...]
maar ongewenste leveringen mag je dan weer volgens de wet houden (ik geef toe heeeeel grijs denken) ik denk niet dat het zo zwart wit is als jij stelt :)

EDIT: even het stukje bij consuwijzer erbij gezocht toch iets anders

https://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-toezending

[ Voor 16% gewijzigd door Wognummer op 06-08-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Tom-Z schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:10:
[...]
Lijkt me niet dat het ontvangen van een pakketje valt onder de noemer 'wederrechtelijk zich toeëigent'

Ik denk dat het in dit geval gaat om een onverschuldigde 'betaling':

https://da.nny.nl/200712/...de-betaling-een-voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Relevant:

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
L0we schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

Lijkt me niet dat het ontvangen van een pakketje valt onder de noemer 'wederrechtelijk zich toeëigent'

https://da.nny.nl/200712/...de-betaling-een-voorbeeld
Ik kreeg via de cashback van Samsung mijn telefoon ook 3x uitgekeerd.
Na een paar weken kreeg ik een mailtje of ik de 2x te vaak wilde terugstorten, ook onder deze noemer
Ik heb gekozen voor terugstorten .. wat de meest logische stap was.

Misschien het handigste om het pakket even onaangetast te laten staan, en het mailtje af te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Haha! Mooi om cognitieve dissonantie hier op Tweakers te lezen. Als meerdere personen hadden aangegeven het goed te houden, TS waarschijnlijk om was.

Helaas, iets wat niet van jou is moet je gewoon retour (laten) sturen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Wognummer schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:13:
[...]

maar ongewenste leveringen mag je dan weer volgens de wet houden (ik geef toe heeeeel grijs denken) ik denk niet dat het zo zwart wit is als jij stelt :)
Een ongewenste levering mag je houden als die gebeurt met als doel je tot een koop te bewegen. Dat is hier niet het geval, omdat alles er op wijst dat de speaker per ongeluk is toegezonden.
L0we schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

Dat er sprake is van onverschuldigde betaling sluit niet uit dat er (ook) verduistering kan zijn. Op het moment dat je besluit om een onverschuldigde betaling te houden wordt het verduistering (voorbeeldje). Als TS dus had gepost "dank voor jullie adviezen, ik ga de speaker op Marktplaats zetten" was het verduistering geweest, want dát is toeëigenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 06-08-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Tom-Z schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:52:
[...]
Dat er sprake is van onverschuldigde betaling sluit niet uit dat er (ook) verduistering kan zijn. Op het moment dat je besluit om een onverschuldigde betaling te houden wordt het verduistering (voorbeeldje). Als TS dus had gepost "dank voor jullie adviezen, ik ga de speaker op Marktplaats zetten" was het verduistering geweest, want dát is toeëigenen.
Oh, absoluut. Samsung heeft zeker het recht om het terug te vragen. Maar als die termijn verloopt ben je vrij om te doen wat je wil.

Maar het is natuurlijk het meest net ze gewoon even te mailen, de situatie uit te leggen en wachten waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
L0we schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:24:
[...]

Maar als die termijn verloopt ben je vrij om te doen wat je wil.
Is daar een termijn voor, hoe lang is die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
@tinzarian als je iets op straat vind en naar de politie gaat, is het een jaar. Na een jaar krijg je bericht als er niemand voor gekomen is dat het je eigendom is geworden.
Mijn moeder heeft dat gehad toen ze een buddha to buddha armband vond. Ze mocht hem zelf bewaren voor dat jaar. En daarna kreeg ze bericht dat het haar eigendom is geworden. Er was niemand voor gekomen.

Hoe het zit met iets wat je opgestuurd is (eerder dubbel dus een fout), dat weet ik niet.

@Hokkie inderdaad. Was mijn gedachte ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 06-08-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09
Je kan een e-mail sturen met de reactie dat je het item twee keer ontvangen hebt en wat je moet doen. Vervolgens reageren zij wel.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:17

ilm

Ik zou wel een vergoeding vragen om het bij te houden. Je bent immers geen magazijn voor jan en alleman. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Gezond verstand gebruiken is moeilijk blijkbaar. Bel of mail Samsung dat je iets dubbel hebt gekregen met de vraag wat je moet doen en wacht hun reactie af.
Edit: zie dat de mail al verstuurd is d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 06-08-2018 23:40 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07

D4NG3R

kiwi

:)

ilm schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:36:
Ik zou wel een vergoeding vragen om het bij te houden. Je bent immers geen magazijn voor jan en alleman. ;)
Bij mijn weten mag je wettelijk gezien stallingskosten eisen als de verzender niet binnen een redelijk termijn aan andere een andere oplossing wil voldoen en je er echt vanaf wil.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
tinzarian schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:57:
[...]

Is daar een termijn voor, hoe lang is die?
Minimaal 5, maximaal 20 jaar.
Een rechtsvordering uit onverschuldigde betaling verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldeiser zowel met het bestaan van zijn vordering als met de persoon van de ontvanger is bekend geworden en in ieder geval twintig jaren nadat de vordering is ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 15:28

Supercop

electronics is my game

wat een vraag zeg...echt eentje die anno 2018 'normaal' schijnt te zijn....nee je mag hem niet houden, nee hij is niet van jou, dus ja je moet hem terug sturen...zo moeilijk is het toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:56

g0tanks

Moderator CSA
Supercop schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:11:
wat een vraag zeg...echt eentje die anno 2018 'normaal' schijnt te zijn....nee je mag hem niet houden, nee hij is niet van jou, dus ja je moet hem terug sturen...zo moeilijk is het toch niet...
Inderdaad. Bizar hoeveel mensen zich gerechtigd voelen iets te houden door een foutje.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Supercop schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:11:
\

zolang samsung voor de kosten betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 17:36
Weetje, je kan gewoon bellen dat je er al 1 hebt ontvangen, en of dit juist is dat je een 2de krijgt.
dan weet je of het van jou is.

zo huert het en ben je eerlijk bezig

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Gewoon even bellen of mailen inderdaad.

Ik snap dat moraalridders gelijk roepen “je moet het terugsturen” maar als Samsung niet reageert of zegt dat je hem mag houden..

Daarnaast, als ze willen dat je hem terugstuurt mogen ze dat zelf regelen qua kosten etc, jij hebt er immers niet om gevraagd.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1