Ha Tweakers,
Met stijgende verbazing las ik vandaag het artikel van de NOS over archeologie en luchtfotografie. In het artikel worden tal van voorbeelden genoemd waar resten van oude nederzettingen ontdekt worden doordat plekken waar de grond vroeger bewerkt is minder snel of juist sneller uitdrogen. In de ontstane kleurverschillen van het gewas zijn duidelijk de patronen van nederzettingen te zien.
Helaas lijken de Nederlandse onderzoekers hier niet heel druk mee bezig te zijn, ik citeer het artikel:
Nog een artikel van vorige maand uit Wales.
Met stijgende verbazing las ik vandaag het artikel van de NOS over archeologie en luchtfotografie. In het artikel worden tal van voorbeelden genoemd waar resten van oude nederzettingen ontdekt worden doordat plekken waar de grond vroeger bewerkt is minder snel of juist sneller uitdrogen. In de ontstane kleurverschillen van het gewas zijn duidelijk de patronen van nederzettingen te zien.
Helaas lijken de Nederlandse onderzoekers hier niet heel druk mee bezig te zijn, ik citeer het artikel:
Nu mijn vraag, zijn er mensen op Tweakers die ervaring hebben met deze methode van speuren, of die met hun drone over een weiland willen vliegen om te zoeken naar sporen? Zelden was Nederland zo droog, en ik kan me goed voorstellen dat ook in Nederland zulke sporen te vinden moeten zijn. Zelden hadden zoveel Tweakers beschikking over een drone met een goede camera! Dit lijkt me een mooie kans als Tweakers om op schattenjacht te gaan! Had ik zelf maar een drone...quote: NOSJarenlang probeerde Stoker collega's enthousiast te krijgen, maar dat lukte niet. Hoewel Nederland een ongekende droogte meemaakt, kent de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed geen plannen om de lucht in te gaan. "We hebben geen lijstjes klaarliggen", zegt een woordvoerder. "Gemeenten doen wel steeds meer met drones, om monumenten in kaart te brengen, maar we zijn niet actief naar aanleiding van de droogte."
Nog een artikel van vorige maand uit Wales.