Luchtfotografie en archeologie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.ik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 15:11
Ha Tweakers,

Met stijgende verbazing las ik vandaag het artikel van de NOS over archeologie en luchtfotografie. In het artikel worden tal van voorbeelden genoemd waar resten van oude nederzettingen ontdekt worden doordat plekken waar de grond vroeger bewerkt is minder snel of juist sneller uitdrogen. In de ontstane kleurverschillen van het gewas zijn duidelijk de patronen van nederzettingen te zien.

Helaas lijken de Nederlandse onderzoekers hier niet heel druk mee bezig te zijn, ik citeer het artikel:
quote: NOS
Jarenlang probeerde Stoker collega's enthousiast te krijgen, maar dat lukte niet. Hoewel Nederland een ongekende droogte meemaakt, kent de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed geen plannen om de lucht in te gaan. "We hebben geen lijstjes klaarliggen", zegt een woordvoerder. "Gemeenten doen wel steeds meer met drones, om monumenten in kaart te brengen, maar we zijn niet actief naar aanleiding van de droogte."
Nu mijn vraag, zijn er mensen op Tweakers die ervaring hebben met deze methode van speuren, of die met hun drone over een weiland willen vliegen om te zoeken naar sporen? Zelden was Nederland zo droog, en ik kan me goed voorstellen dat ook in Nederland zulke sporen te vinden moeten zijn. Zelden hadden zoveel Tweakers beschikking over een drone met een goede camera! Dit lijkt me een mooie kans als Tweakers om op schattenjacht te gaan! Had ik zelf maar een drone...

Nog een artikel van vorige maand uit Wales.

Beste antwoord (via R.ik op 11-08-2018 12:41)

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:56
Dat "onthullen" moet je met een korreltje zout nemen want dat bolwerk is bekend.
Heeft zelfs een eigen pagina op Wikipedia.

En dat is denk ik meteen de belangrijkste reden waarom er nu niet massaal door de lucht gevlogen wordt: de ondergrond van Nederland is relatief bekend gebied. Je vindt niet zomaar een nieuw kasteel of een Romeinse villa. En via andere bronnen zoals de AHN (hoogtekaart d.m.v. laseraltimetrie) kun je ook al veel achterhalen. Plus dat de kosten van een fotovlucht voor een groot gebied plus de manuren om de foto's te bekijken ook in de papieren lopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:56
Dat "onthullen" moet je met een korreltje zout nemen want dat bolwerk is bekend.
Heeft zelfs een eigen pagina op Wikipedia.

En dat is denk ik meteen de belangrijkste reden waarom er nu niet massaal door de lucht gevlogen wordt: de ondergrond van Nederland is relatief bekend gebied. Je vindt niet zomaar een nieuw kasteel of een Romeinse villa. En via andere bronnen zoals de AHN (hoogtekaart d.m.v. laseraltimetrie) kun je ook al veel achterhalen. Plus dat de kosten van een fotovlucht voor een groot gebied plus de manuren om de foto's te bekijken ook in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
Euh:

https://www.omroepflevola...ondergrondse-ontdekkingen

Het gebeurt dus wel degelijk; Maar dit is wel een uitzondering ja. Zal ook wel een kostenplaatje aan vast zitten, bijna alles is al bekend terrein, en je zit al heel snel in de knel met de vliegroutes.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.ik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 15:11
Thanks voor de links! Leuk om te zien dat er wel iets mee gebeurt. Het artikel suggereerde nogal sterk dat het niet gebeurde:
quote: NOS
"Er valt zoveel te ontdekken", benadrukt Stoker. "De kans op sporen wordt steeds groter. Ik weet niet waarom het niet gebeurt. In de omringende landen gebeurt het wel, met resultaat."
Scoutertje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:01:
[...] de ondergrond van Nederland is relatief bekend gebied. Je vindt niet zomaar een nieuw kasteel of een Romeinse villa. En via andere bronnen zoals de AHN (hoogtekaart d.m.v. laseraltimetrie) kun je ook al veel achterhalen. Plus dat de kosten van een fotovlucht voor een groot gebied plus de manuren om de foto's te bekijken ook in de papieren lopen.
Thanks, dat verheldert ook een hoop. Nederlands is ook wel een klein landje natuurlijk.