Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ouderwetse telefoonmodems - thuisnetwerk vintage stijl?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
(komt-ie weer met z'n ouwe meuk)

In 1999 maakte ik verbinding met internet door met een modem in te bellen naar Freeler.
Van die mooie piepjes, met een nogal trage verbinding: 20 minuten voor een MP3 als je geluk had.

Nu heb ik een klein arsenaal aan oude computers staan.
Mijn besturingssystemen: PC-DOS 5.02 (met Win3.0 eventueel), Windows 95 en Windows 98.
In de kast liggen de nodige telefoonmodems: serieel, ISA en PCI.

Gekke ikke denkt: daar moet ik toch een "thuisnetwerk" mee kunnen maken?
Het doel is bestandsoverdracht tussen de oude computers. Niks verbonden met internet dus.

Vraag: Kan dat? En ehm... hoe? Of moet ik daar een telefooncentrale voor bouwen/aanschaffen?

Nu gebruik ik laplink op de pre-Windows 95 computers en daarboven LAN. Dat blijven ook de hoofdverbindingen.

PS. sorry alvast voor onderstaande, maar soms lijkt het nodig.

Voor de bijdehandjes: ja dit is ouwe meuk, nee ik goot het niet bij het schroot, ja dit is leuk speelgoed. Ik ben dol op vintage old school computerspulletjes uit de jaren 80 en jaren 90, tot frustratie bij mijn vrouw aan toe.
Wie dit een belachelijk project vindt enkel omdat het ouwe meuk is: be gone evil spirit! Sluit deze webpagina en verhuis naar de threadripper-rubriek aub. |:(
dank u :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:48
Staan de laptops op verschillende locaties? Zo nee, waarom dan niet gewoon een paar oude netwerkkaartjes regelen en ze aansluiten?
Dat lijkt mij in ieder geval de makkelijkste manier om je doel te bereiken. En als je dan toch een beetje old-school wilt doen, dan gebruik je lekker coax kabel met T-connectors en zo.

http://www.dewassoc.com/s...rking/images/wirecoax.gif

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-11 15:25
Misschien iets met een Dail-up server?
http://techgenix.com/dunservr/

Of misschien heb je hier wat aan?
YouTube: My Homemade Dialup Internet Server

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
@L0we
Interessant lees/luister/kijkvoer :)
Ik ga er eens op m'n gemak naar kijken en als ik een keer tijd heb, een en ander proberen ("binnenkort"; m'n 3mnd oude zoon vraagt ook veel tijd). Tnx!

@celshof
Alles staat in dezelfde (hobby)ruimte. Er is zelfs geen connectie met internet (bewust).
De netwerkkaartjes heb ik al in de computers sneller dan 286 zitten, de langzamere doe ik nu via de laplink (werkt prima).
Het gaat meer om het principe of het kan met de modems.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42
Leuk project :)
Waar je even mee moet opletten is dat je een plek/server moet hebben met meerdere poorten/modems om de verbindingen van de clients te ontvangen en routeren. Idealiter zijn dat FXS poorten (op een modem zit normaal FXO) en geven deze een kiestoon+spanning af.
FXO naar FXO kan ook wel werken maar niet met alle modems.

Anders ook leuk om er een kleine telefooncentrale tussen te zetten, dan moet het aan beide kanten met FXO ook wel werken denk ik.

CISSP! Drop your encryption keys!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:38
Een oude huiscentrale zodat je een intern nummer kunt bellen lijkt mij het eenvoudigst.
Nog even los van de software om een inkomende oproep te accepteren en bestandsoverdracht op te zetten.
Pagina: 1