Ik wil een camera, maar een dSLR neemt maar 30 minuten op.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fencrux
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05-2023
Mijn vraag
Ik wil graag een camera aanschaffen om filmpjes mee te maken. Ik heb een systeemcamera, maar ik heb niet de tijd om iedere keer na 30 minuten weer opnieuw op opnemen te klikken (met name omdat ik mijzelf ga filmen). Wat voor camera moet ik aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Sony Alpha 6000, een systeemcamera die me uitstekend bevalt, behalve dat er geen kantelbaar scherm op zit en vervelender: hij neemt ongeveer 30 minuten op en dan stopt het.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een goedkope stand voor mijn telefoon gevonden die ik neer kan zetten, maar dan zit ik nog met het feit dat ik niet kan zien hoe het opnemen gaat. Mijn zoektocht op deze site heeft me op de Panasonic HC-V180 gebracht, maar ik heb geen idee of dit beter is dan mijn a6000.

Het probleem is ook dat ik niet goed weet naar wat voor camera ik op zoek ben. Ik heb een microfoon, maar ook een Zoom H1 recorder, dus een aansluiting voor een microfoon is chill maar niet noodzakelijk.

Kan iemand mij helpen? Kunnen alle systeemcamera's maximaal 30 minuten opnemen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 13:31

lasharor

7 december 2004

Bij de A6000 kan je gebruik maken van: https://github.com/ma1co/OpenMemories-Tweak

Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fencrux
Ik heb vaker gehoord over iets dergelijks, maar ik heb ook gelezen dat de camera er overhit van kan raken. Is dat een gevaar wanneer ik deze app erop zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:59
Fencrux schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:28:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Sony Alpha 6000, een systeemcamera die me uitstekend bevalt, behalve dat er geen kantelbaar scherm op zit en vervelender: hij neemt ongeveer 30 minuten op en dan stopt het.
Ik heb dezelfde camera, gebruik 'm niet voor filmen dus kan daar niks over zeggen. Maar de camera heeft wel een kantelbaar scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fencrux
S-te-fan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Ik heb dezelfde camera, gebruik 'm niet voor filmen dus kan daar niks over zeggen. Maar de camera heeft wel een kantelbaar scherm.
Dat meen je niet?! Nooit geweten, ik ga er naar kijken. Bedankt @lasharor en @S-te-fan voor de hulp! Ik ga de Open Memories Tweak erop zetten en de handleiding nog maar even weer doornemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
Kantelbaar wel, maar beperkt. Je kan hem niet helemaal omhoog/opzij klappen zodat je kan zien wat je opneemt als je de camera op jezelf richt.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 07-08-2018 09:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fencrux schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:28:
Kunnen alle systeemcamera's maximaal 30 minuten opnemen?
Dat geldt voor praktisch elke camera die primair bedoeld is als fotocamera. Is voor zover ik weet geen technische beperking, maar een beperking ivm. verschillende import regels/heffingen voor fotocamera's vs. videocamera's. Waarbij de max. opnameduur een criterium is om onderscheid te maken tussen die twee productgroepen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Shots van meer dan een half uur! Wat wil je gaan doen, besef wel dat een shot van 1 minuut al saai is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Half uur limiet komt inderdaad door belastingregels. Als je langer dan een half uur kunt filmen met een camera moet je extra belasting betalen. Aangezien bijna niemand dit doet, is het zonde om daarvoor de aanschafprijs op te hogen.

Wil je langer dan een half uur filmen, zou je kunnen kijken naar de Panasonic GH4 en GH5. Die eerste al is prima videocamera, volledig kantelbaar scherm en geen limiet qua opname-duur (net als de GH5). Die GH4 kun je voor redelijk weinig op de kop tikken 2e hands.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:13
Hoe heb je ooit shots van meer dan 30minuten uit één hoek? Timelapse?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
Juist met timelapse heb je steeds shots van 1/200e seconde (of net hoeveel licht er is) :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:13
Ja weet ik, maar misschien houd TS er een andere methode op na?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fencrux
Als antwoord op @S0epkip en @Frogmen, het worden voor mij basically filmpjes waarmee ik verhalen ga vertellen. in de post-productie ga ik veel snijden dat ik niet nodig heb en ik plak er ander beeldend materiaal tussen.

Ik merk bij mijzelf gewoon dat ik makkelijker creatief en losser ben als ik de camera op opnemen zet en vervolgens gewoon een eind weg praat zonder steeds te stoppen en de volgende 'scene' op te nemen.

In andere gevallen zit ik met iemand anders achter een tafel om te praten over iets, waarbij we lavier microfoons gebruiken en dus niet steeds op willen staan (mijn opname apparatuur is een beetje DIY op het moment).

Als iemand een suggestie heeft waardoor ik om kan gaan met het 30 minuten limiet dan hou ik mij uiteraard aanbevolen voor tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik heb zelf die Panasonic, als je de verhalen verteld vanaf een vaste positie, zittend op een stoel ofzo, dan raad ik je wel aan er een losse richtmicrofoon bij te kopen. Hoeft niet eens een hele dure te zijn, maar geeft echt betere kwaliteit geluid en je bent al heel veel omgevingsgeluid kwijt.
Pagina: 1