Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derecho
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 14:55
Goeiemorgen allen,

Ik zit al minstens een jaartje met een situatie waar ik kop noch staart aan kan krijgen. Ik heb al een paar avonden het internet afgepluisd op zoek naar een oplossing, maar vooralsnog zonder result.

De hardware is als volgt. Ik heb een klein thuisnetwerk
-Synology NAS DS212J bedraad met 1m lange cat6a kabel naar onderstaande router
-Asus RT-AC66U
-Intel NUC5ppyh met Opensuse Leap 43.2, werkt als HTPC , bedraad met cat5e kabel en/of wifi naar bovenstaande router
-Windows 10 laptop
-een paar telefoons en slimme thermostaat

Nu het probleem dat zich voordoet, is dat de Asus route de bedrade LAN verbinding tussen de NAS en de router op 100mbps houdt (alsook alle andere bedrade lan-kabels), terwijl beide toestellen in theorie gigabit ondersteunen. In het verleden heb ik meerdere Cat5e kabels getest en dan uiteindelijk een cat6a er tussen gegooid, maar zonder resultaat.

Wat ik heb al heb geprobeerd:
1) IP veranderd van DHCP naar Manual . 192.168.1.250
2) QOS aan en/of uit
3) MTU van WAN op nas gelijk gesteld aan inkomende internetverbinding: 1492
4) alle toestellen behalve NAS via wlan met router verbonden, en wat blijkt: the ASUS GUI geeft verbindingssnelheden tussen 54-350 mbps aan
5) de nas (en bijhorende USB externe schijven) verplaatst. Er bleek interferentie te zijn tussen de NAS en de WIFI van de router.
6) alle apparaten voorzien van laatste firmware.

Nu moet ik toegeven dat ik relatief beperkte kennis heb van router-instellingen, en dus kom ik hier maar om advies vragen. Mijn uiteindelijke doel is om de NAS via gigabit te laten werken.

Heeft iemand ervaring/advies hoe dit op te lossen?

Beste antwoord (via Derecho op 07-08-2018 10:41)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:56
deagan1337 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:05:
Via Google vond ik een vergelijkbaar topic, zelfde router, zelfde probleem.
Het is mischien ook de moeite waard om er merlin WRT op te zetten, mocht je nog stock draaien. Mogelijk dat deze de bug niet bevat. Zelf draai ik de merlin al een tijdje, en deze geeft best veel controle over veel instellingen (en overzicht over de poorten).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:04
Dit is naar mijn idee niet eens een mogelijke instelling. Deze router doet dit zelf aan de hand van de gebruikte kabels aangeven. Ik heb deze router ook gehad en altijd 1Gbit verbinding gehad. Geeft hij ook echt in de GUI aan dat het een 100Mbit verbinding is?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Je kan mogelijk je NAS hard op 1 Gbit full duplex zetting in plaats van auto negotiate. Deze kan namelijk in zeldzame gevallen het niet goed hebben en terug vallen naar 100 mbit half duplex. Als de verbinding na aanpassen niet werkt dan moet je verder zoeken welk onderdeel mis gaat. Dit kan ergens een instelling zijn, maar ook een defect. Als test zou je de kabel ook aan de laptop direct kunnen hangen om te kijken of deze wel goed 1 Gbit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:39
Sluit de lan kabel van je router direct aan op een laptop/pc en aan de andere kant ook een laptop/pc. Kijk of je dan wel 1gbit haalt door een groot bestand te kopieren.

Zo ja, dan ligt het in ieder geval niet aan de bekabeling maar aan de hardware en kun je hier verder mee gaan onderzoeken. Doe dit tevens voor alle andere lan/netwerkkabel verbindingen.

Misschien gebruik je toch cat5 of is er iets mis met de kabel zelf ( connectors ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derecho
Bedankt voor de suggesties. Ik ben er even mee aan de gang gegaan.

Ik heb de NAS aan de NUC gehangen , want dat is de enige Gigabit LAN in huis (laptop niet, zucht), en getest met meerdere kabels. Ethtool gaf bij zowel de Cat5E en CAT6a kabels aan dat er een 1Gbit/Full Duplex verbinding is tussen beide toestellen. Hierbij kan ik concluderen dat de kabels, de NUC en de NAS in orde zijn op hardware vlak.

Hieronder een screenshot van de Synology NAS wanneer verbonden met the router (Full Duplex, 100Mbit).

Afbeeldingslocatie: http://wickedbeers.co.uk/nas100mbps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Derecho schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:20:
Hieronder een screenshot van de Synology NAS wanneer verbonden met the router (Full Duplex, 100Mbit).

[afbeelding]
Test je die NAS aan je Asus met een kabel die je geverifieerd hebt op 1gbit (tussen NUC en NAS)?

Zit er in je Asus niet toevallig een powersaving modus op het netwerk? Volgens het internet zou de Asus i.d.d. gbit aankunnen, dus het lijkt mij een configuratieprobleem op de Asus (of een defect).

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 06-08-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:39

Kun je dit proberen ( indien mogelijk aan beide kanten):
ethtool -s em1 speed 1000 duplex full autoneg on

Topic kun je vinden 'asus rt ac66u force gigabit' site 'arstechnica'.

Het ligt in ieder geval hoogst waarschijnlijk aan je router. Een goedkope oplossing zou kunnen zijn een gigabit switch kopen ( +/- 35 euro, bijv Netgear 8 ports ), hierop alles aansluiten en dan een uplink naar je router puur voor internet ( mits je niet meer dan 100mbit internet hebt, anders kun je beter de router vervangen/of vooraf in ieder geval testen met iemand anders zijn gbit router of dit het probleem is).

[ Voor 4% gewijzigd door deagan1337 op 07-08-2018 08:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
deagan1337 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:05:
Het is mischien ook de moeite waard om er merlin WRT op te zetten, mocht je nog stock draaien. Mogelijk dat deze de bug niet bevat. Zelf draai ik de merlin al een tijdje, en deze geeft best veel controle over veel instellingen (en overzicht over de poorten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derecho
Het is mischien ook de moeite waard om er merlin WRT op te zetten, mocht je nog stock draaien.
Jawel, er blijkt dus een bug in de Asus software te zitten. Na installatie van Merlin WRT zit ik nu met een gigabit verbinding tussen de NAS en router. Allen bedankt voor het advies!! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://wickedbeers.co.uk/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wickedbeers.co.uk/2.jpg
Pagina: 1