Hoi,
Wij hebben een hoekwoning uit 1985 aangeschaft die wel een opknapbeurt kan gebruiken. De huidige CV ketel is 16 jaar oud dus die is ook wel een keer aan vervanging toe. Daarom willen we het huis ingrijpend laten verbouwen en dan gelijk mikken op hoger comfort en lagere woonlasten . En we doen het ook voor het mileu natuurlijk
Het huis is dus een hoekwoning van 115 m2 (wordt 125 ivm te realiseren uitbouw aan achterzijde). Dankzij hulp van een externe deskundige weten we dat het huis matig geïsoleerd is. We hebben inmiddels opdracht gegeven tot isoleren:
De vervolgstappen:
Wij hebben een hoekwoning uit 1985 aangeschaft die wel een opknapbeurt kan gebruiken. De huidige CV ketel is 16 jaar oud dus die is ook wel een keer aan vervanging toe. Daarom willen we het huis ingrijpend laten verbouwen en dan gelijk mikken op hoger comfort en lagere woonlasten . En we doen het ook voor het mileu natuurlijk
Het huis is dus een hoekwoning van 115 m2 (wordt 125 ivm te realiseren uitbouw aan achterzijde). Dankzij hulp van een externe deskundige weten we dat het huis matig geïsoleerd is. We hebben inmiddels opdracht gegeven tot isoleren:
- De gevel wordt geïsoleerd door middel van een schil eromheen van RC = 6.4. Ik denk dat de totale isolatiewaarde (binnenmuur telt ook nog mee) op ong. 7-8 gaat uitkomen.
- Het dak wordt geïsoleerd aan de binnenzijde met RC = 6.6, totaal zal dus ook op 7-8 uitkomen
- Vloer wordt geïsoleerd met RC = 4,6, zal dus rond de 5-6 uitkomen
- Ramen worden vervangen door 3laags (bg) en HR++ (verdieping en zolder). RCs nog onbekend
- Kieren worden dichtgesmeerd
De vervolgstappen:
- Vloerverwarming aanleggen op bg, 1e verdieping en zolder.
- PV op het dak. Dit is gesitueerd op ZZO onder een helling. Er passen 3 rijen van 5 panelen op, er is geen schaduw te verwachten. Verwachte opbrengst volgens berekening is 5900 KWh per jaar.
- Balansventilatie aanleggen
- Wamtepomp voor verwarming en SWW.
- Vloerverwarming aanleggen kost ongeveer 9k
- PV op het dak kost ongeveer 10k
- Aanleggen balansventilatie kost ongeveer 13k
- Ik lees heel verschillende meningen over warmtepompen: sommigen zweren bij W/W, anderen bij L/W. Hoe zit dat, en wat is in ons geval aan te raden?
- Uiteraard willen we WTW op de balansventilatie, en ook op de douches. (Hoe) Kan dit gecombineerd worden met de warmtepomp? Wat is de beste of goedkoopste oplossing om dit allemaal te realiseren?
- Onze aannemer zweert bij NIBE warmtepompen, maar ik vind het zelf moeilijk om een oordeel over merken te hebben. De installatie wordt op zolder geplaatst, naast de kinderslaapkamers, dus geluid is een issue
Wat zijn goede merken?
- Moeten we wel werken met een boilervat van 300liter zoals geadviseerd? Persoonlijk lijkt mij dat het op temperatuur houden van zo'n grote hoeveelheid water best wel wat kost, terwijl we dit maar een paar keer per dag nodig hebben. Is een elektrische doorstromer niet veel efficiënter? Of evt een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter + naverwarming?
[ Voor 6% gewijzigd door xilent_xage op 06-08-2018 10:28 ]