Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10 14:12
Hoi,

Wij hebben een hoekwoning uit 1985 aangeschaft die wel een opknapbeurt kan gebruiken. De huidige CV ketel is 16 jaar oud dus die is ook wel een keer aan vervanging toe. Daarom willen we het huis ingrijpend laten verbouwen en dan gelijk mikken op hoger comfort en lagere woonlasten . En we doen het ook voor het mileu natuurlijk :)

Het huis is dus een hoekwoning van 115 m2 (wordt 125 ivm te realiseren uitbouw aan achterzijde). Dankzij hulp van een externe deskundige weten we dat het huis matig geïsoleerd is. We hebben inmiddels opdracht gegeven tot isoleren:
  • De gevel wordt geïsoleerd door middel van een schil eromheen van RC = 6.4. Ik denk dat de totale isolatiewaarde (binnenmuur telt ook nog mee) op ong. 7-8 gaat uitkomen.
  • Het dak wordt geïsoleerd aan de binnenzijde met RC = 6.6, totaal zal dus ook op 7-8 uitkomen
  • Vloer wordt geïsoleerd met RC = 4,6, zal dus rond de 5-6 uitkomen
  • Ramen worden vervangen door 3laags (bg) en HR++ (verdieping en zolder). RCs nog onbekend
  • Kieren worden dichtgesmeerd
Volgens mij hebben we daarmee straks een redelijk goede isolatieslag gemaakt.

De vervolgstappen:
  • Vloerverwarming aanleggen op bg, 1e verdieping en zolder.
  • PV op het dak. Dit is gesitueerd op ZZO onder een helling. Er passen 3 rijen van 5 panelen op, er is geen schaduw te verwachten. Verwachte opbrengst volgens berekening is 5900 KWh per jaar.
  • Balansventilatie aanleggen
  • Wamtepomp voor verwarming en SWW.
Hierop ben ik nu stevig aan het puzzelen en kan ik wel wat ongezouten meningen gebruiken. Budget voor deze stappen is ongeveer 35k. Ik heb al wat offertes liggen:
  • Vloerverwarming aanleggen kost ongeveer 9k
  • PV op het dak kost ongeveer 10k
  • Aanleggen balansventilatie kost ongeveer 13k
Over de rest twijfel ik nog wat.
  • Ik lees heel verschillende meningen over warmtepompen: sommigen zweren bij W/W, anderen bij L/W. Hoe zit dat, en wat is in ons geval aan te raden?
  • Uiteraard willen we WTW op de balansventilatie, en ook op de douches. (Hoe) Kan dit gecombineerd worden met de warmtepomp? Wat is de beste of goedkoopste oplossing om dit allemaal te realiseren?
  • Onze aannemer zweert bij NIBE warmtepompen, maar ik vind het zelf moeilijk om een oordeel over merken te hebben. De installatie wordt op zolder geplaatst, naast de kinderslaapkamers, dus geluid is een issue :) Wat zijn goede merken?
  • Moeten we wel werken met een boilervat van 300liter zoals geadviseerd? Persoonlijk lijkt mij dat het op temperatuur houden van zo'n grote hoeveelheid water best wel wat kost, terwijl we dit maar een paar keer per dag nodig hebben. Is een elektrische doorstromer niet veel efficiënter? Of evt een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter + naverwarming?
Graag jullie hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door xilent_xage op 06-08-2018 10:28 ]

Alle reacties

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 23:45
Ik vind opwekken van 5900 kWh op jaarbasis vrij fors. Volgens mij wordt dat tamelijk onrendabel als binnenkort de salderings-regelingen worden aangepast. Het is het beste om ongeveer op te wekken wat je verbruikt. Maar misschien is dat met een warmtepomp meer dan ik denk :-)

• xilent_xage
Dirickteur schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:23:
Ik vind opwekken van 5900 kWh op jaarbasis vrij fors. Volgens mij wordt dat tamelijk onrendabel als binnenkort de salderings-regelingen worden aangepast. Het is het beste om ongeveer op te wekken wat je verbruikt. Maar misschien is dat met een warmtepomp meer dan ik denk :-)
Ik vind het moeilijk in te schatten. We wonen nu nog op een klein appartementje, en hebben nog geen kinderen (1 op komst). Het hangt denk ik ook een beetje van je horizon af. In ons geval dus 2 extra kinderen, een groter huis, vast ook nog wel eens een electrische auto... ik zie ons verbruik op de langere termijn echt nog wel flink stijgen...

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
De warmte moet ook electrisch opgewekt worden straks hè? Dus dan is 5900kWh niet zo vreemd denk ik. Al blijft electraverbruik altijd heel persoonlijk. Hoeveel stroom verbruikte je in het vorige huis? Dan weet je hoeveel overhead je nodig hebt.

Daarbij zijn de plannen nog niet concreet, en kan het zomaar zijn dat overproductie gunstig(er) kan uitpakken dan nu het geval is. Ik zou willen dat ik zoveel kWh kwijt kon. Dan was de stap naar electrisch verwarmen een stuk makkelijker dan nu.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik die bedragen zie......
Wat kan je zelf?

Ik was 17 K kwijt voor:
2550 Wp noord + 3430 Wp zuid
Mitsubishi ecodan 5 kW uit spanje
Douchewtw
3-fase doorstroomverwarmer
450 ltr RVS buffervat
3 verdiepingen vloerverwarming en koperen leidingen naar verdelers en WP binnenunit
Zolder geisoleerd
Itho qualityflow wtw

Rijtjes huis 1986

Maar wel alles zelf gedaan.
(ik weet het... niet iedereen heeft daar 3 jaar lang het geduld voor,lol )

Edit:
13 K voor balansventilatie?? Itho qualityflow heeft enkel afzuigingskanalen nodig en 1 centraal inblaas
10 K voor 15 paneeltjes? Eerder 7 K
Volgens mij moet je beter zoeken...

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 10:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@xilent_xage heb je voorgeschiedenis van het huis qua energieverbruik? En plattegrond? Een idee waar je eventueel de warmtepompbinneunit+buffervat+buitenunit wilt plaatsen?
En jouw historisch energieverbruik zelf?

De installateurs hebben altijd wel een voorkeur voor Nibe. Nederlands.

Vloerverwarming klinkt acceptabel qua prijs. Ik had ook zoiets betaald.
Heel verstandig om het over alle verdiepingen te gaan doen.
Heb je wel duidelijk aangegeven dat het voor LVT wilt gebruiken? Dus maximaal HOH 10cm en 90meter slang. Liefst nog kleiner op 8cm en 80 meter slang.
Hou dan ook rekening mee met de monsterlijk grote verdelers. Anderhalf meter ruimte wil je toch wel vrijhouden.

Check ook mijn blog: https://bertha15.wordpres...zen-op-de-bovenste-etage/

Wat betreft warmtepomp. WW is heel mooi. geluidsloos en gratis koelen in de zomer, maar wel heel duur. Gelijk 10k extra voor het boren, plus bijbehorende vergunningsaanvraag.
LW goedkoper, maar je hebt wel te maken met geluid. Panasonic is dan het stilste.

Buffervat: als je overal vloerverwarming hebt, dan is de kans dat je een buffer nodig hebt klein. Ik kan er prima zonder.
Deze werkt bij mij dan ook anders. Er komt voorverwarmd CV- water in zodat de doorstroomverwarmer minder hard hoeft te werken. Als de zonnecollectoren niet genoeg warmte hebben opgewekt.

[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 06-08-2018 10:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• xilent_xage
AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:33:
Als ik die bedragen zie......
Wat kan je zelf?
Sorrie twee linkerhanden hier
AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:33:
13 K voor balansventilatie?? Itho qualityflow heeft enkel afzuigingskanalen nodig en 1 centraal inblaas
10 K voor 15 paneeltjes? Eerder 7 K
Volgens mij moet je beter zoeken...
Die panelen zijn misschien idd wat duur. Ze hebben ook aangeraden om een optimizer op elk paneel te zetten, misschien is dat wat overdreven als je geen schaduw op je dak verwacht?

En voor die balansventilatie: Er is nu mechanische ventilatie in huis, dus snap ook niet zo goed waarom dat zo duur moet zijn. Misschien willen ze luchtkanalen naar meerdere ruimtes aanleggen? Ze gaan uit van:
  • ZEHN COMFOAIR Q350 NL L VV ST
  • ZEHN CO2 SENSOR
  • ZEHN OPTION BOX 471502007
  • ZEHN SUPPORT FRAME COMFOAIR Q
  • Doorvoerset 180 mm
  • ZEHN STB 1-125 VENTIEL
  • PANF WTW DEMP M I AKS180 LG1
  • Arbeid werkvoorbereider tekenwerk
  • Arbeid monteur montage wtw unit incl regeltechniek
  • voorrijkosten
  • Spiralo bocht geperst 200 90gr
  • Spiralo bocht geperst 200 45gr
  • Spiralo bocht geperst 125 45gr
  • Spiralo geper.verloop 200-180
  • Spiralo T-stuk 180 90gr
  • Spiralo geper.verloop 180-125
  • Spiralo bocht geperst 200 90gr
  • Spiralo T-stuk 200-125 90gr
  • Spiralo bocht geperst 125 90gr
  • Spiralo bocht geperst 180 45gr
  • Spiralo bocht geperst 180 90gr
  • Spiralo geper.verloop 180-125
  • Spiralo T-stuk 125 90gr
  • Spiralo geper.verloop 200-125
  • Spiralo 1 punts beugel 2000
  • Spiralo 1 punts beugel 180
  • SPLO 1-PUNTSBEUGEL
  • Spiralo buis 125/0,4 l=3000
  • Spiralo buis 200/0,5 l=3000
  • Spiralo buis 180/0,5 l=3000
  • Spiralo steekverb.hulpstuk 200
  • Spiralo steekverb.buis 125
  • Spiralo steekverb.buis 180
  • Klein materiaal
  • Arbeid monteur montage kanaalwerk
  • Arbeid monteur inregelen installatie
  • Voorrijkosten
  • Stelpost isoleren leidingwerk t.b.v dakdoorvoeren
  • Stelpost onvoorzien

[ Voor 7% gewijzigd door xilent_xage op 06-08-2018 10:53 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xilent_xage
SolarEdge is dan duur, als je geen schaduw hebt...

Enig voordeel is, logging per paneel. 3 Vdc bij een defect (leuk voor installateur)
Maar extra elektronica is grotere kans op falen...

Dat kan goedkoper...... (goodwe, SMA)
Het is maar net waar je meer waarde aan hecht.

Kijk eens naar itho qualityflow. Scheelt aanzienlijk in kanaalwerk.
Hier loopt alle afzuigleidingen door trapkoof en achter knieschot zolder (naar slaapkamers)
YouTube: Werking QualityFlow ventilatie Itho Daalderop

Jammer van de twee linkerhanden.
Import van warmtepomp uit buitenland scheelt enorm in de kosten. (maar je neemt wel een groter risico op garantie)
Heb even niet zoveel tijd te reageren nu.. Moet een vliegtuig halen. (niet duurzaam ik weet het)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 10:58 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 21:45
xilent_xage schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:13:
Hoi,

Wij hebben een hoekwoning uit 1985 aangeschaft die wel een opknapbeurt kan gebruiken. De huidige CV ketel is 16 jaar oud dus die is ook wel een keer aan vervanging toe. Daarom willen we het huis ingrijpend laten verbouwen en dan gelijk mikken op hoger comfort en lagere woonlasten . En we doen het ook voor het mileu natuurlijk :)

Het huis is dus een hoekwoning van 115 m2 (wordt 125 ivm te realiseren uitbouw aan achterzijde). Dankzij hulp van een externe deskundige weten we dat het huis matig geïsoleerd is. We hebben inmiddels opdracht gegeven tot isoleren:
  • De gevel wordt geïsoleerd door middel van een schil eromheen van RC = 6.4. Ik denk dat de totale isolatiewaarde (binnenmuur telt ook nog mee) op ong. 7-8 gaat uitkomen.
  • Het dak wordt geïsoleerd aan de binnenzijde met RC = 6.6, totaal zal dus ook op 7-8 uitkomen
  • Vloer wordt geïsoleerd met RC = 4,6, zal dus rond de 5-6 uitkomen
  • Ramen worden vervangen door 3laags (bg) en HR++ (verdieping en zolder). RCs nog onbekend
  • Kieren worden dichtgesmeerd
Volgens mij hebben we daarmee straks een redelijk goede isolatieslag gemaakt.

De vervolgstappen:
  • Vloerverwarming aanleggen op bg, 1e verdieping en zolder.
  • PV op het dak. Dit is gesitueerd op ZZO onder een helling. Er passen 3 rijen van 5 panelen op, er is geen schaduw te verwachten. Verwachte opbrengst volgens berekening is 5900 KWh per jaar.
  • Balansventilatie aanleggen
  • Wamtepomp voor verwarming en SWW.
Hierop ben ik nu stevig aan het puzzelen en kan ik wel wat ongezouten meningen gebruiken. Budget voor deze stappen is ongeveer 35k. Ik heb al wat offertes liggen:
  • Vloerverwarming aanleggen kost ongeveer 9k
  • PV op het dak kost ongeveer 10k
  • Aanleggen balansventilatie kost ongeveer 13k
Over de rest twijfel ik nog wat.
  • Ik lees heel verschillende meningen over warmtepompen: sommigen zweren bij W/W, anderen bij L/W. Hoe zit dat, en wat is in ons geval aan te raden?
  • Uiteraard willen we WTW op de balansventilatie, en ook op de douches. (Hoe) Kan dit gecombineerd worden met de warmtepomp? Wat is de beste of goedkoopste oplossing om dit allemaal te realiseren?
  • Onze aannemer zweert bij NIBE warmtepompen, maar ik vind het zelf moeilijk om een oordeel over merken te hebben. De installatie wordt op zolder geplaatst, naast de kinderslaapkamers, dus geluid is een issue :) Wat zijn goede merken?
  • Moeten we wel werken met een boilervat van 300liter zoals geadviseerd? Persoonlijk lijkt mij dat het op temperatuur houden van zo'n grote hoeveelheid water best wel wat kost, terwijl we dit maar een paar keer per dag nodig hebben. Is een elektrische doorstromer niet veel efficiënter? Of evt een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter + naverwarming?
Graag jullie hulp!
PV zou ik nog eens goed de cijfers checken, heb wat twijfels bij de specs/prijzen. Je zegt 3x5 panelen, dan kom ik op 15 panelen totaal. Beetje paneel is 300 Wp/st, dat geeft 4.500 Wp aan panelen op je dak. Verwachting aan opbrengst is circa 4.200 - 4.400 kWh/jaar opgewekt. Ik kan me niet voorstellen dat je met 15 panelen aan 5.900 kWh/jaar kan komen, de panelen met hoogste vermogen die je kunt kopen zijn 340 Wp/st maar wel veeel duurder dan dan 300s.

Qua prijs: voor PV kun je de BTW terugvragen. Een goede indicator is de prijs per Wp die je betaalt. Stel dat je voor je 15 panelen circa 7.000 EUR incl. BTW betaalt, dan blijft er ~ 5.800 ex. BTW over. Deel 5.800 door 4.500 en je komt op 1,28 EUR/Wp. Dat is een redelijke prijs, mocht je boven de 1,40 ongeveer uitkomen dan is het echt te duur.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
PV op het dak heb je voor minder dan 10k.
Als je 15 panelen hebt en je pakt 320 watt panelen zit je rond 4500 kWh per jaar . Is verkrijgbaar in samenwerking met een goodwe omvormer o.i.d. en installeerbaar voor 1 euro per wattpiek. Dan zit je dus rond de 5k, niet 10

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als de saldering stopt wil je juist méér opwekken dan dat je gebruikt, liefst ~2x zoveel aangezien dan ook je energierekening redelijk richting de nul gaat.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

'Nul op de meter' bestaat straks (2020) gewoon simpelweg niet meer. Tenzij je een oude meter hebt die vermoedelijk straks ook niet meer toegestaan zal zijn.

Je hebt afname en terugleveren en voor beide gelden dan verschillende tarieven. Als je per se 'nul op de rekening' wilt zul je inderdaad flink extra PV moeten leggen (t.o.v. je verbruik), minstens factor 1.5, maar factor 2 is mss beter.

Je kunt jezelf dus beter tot doel stellen om bijvoorbeeld 40-60% van je electra verbruik direct af te gaan dekken met PV.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nul op de meter bestaat nog wel.. Echter is het dan niet meer nul op de factuur ;)

Be fast .... Be furious....

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bl4ckviper schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:33:
Nul op de meter bestaat nog wel.. Echter is het dan niet meer nul op de factuur ;)
Als je 4x je verbruik kan opwekken weer wel :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

kmf schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

Als je 4x je verbruik kan opwekken weer wel :)
Tenzij er een max aan de terugleversubsidie wordt gegeven ;)

Wordt dus afwachten.

Be fast .... Be furious....

• xilent_xage
Dank voor alle nuttige feedback! Ben ook benieuwd naar jullie reactie/mening/antwoord op de vragen :)
xilent_xage schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:13:
Graag jullie hulp!

• xilent_xage
AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:57:
@xilent_xage
Kijk eens naar itho qualityflow. Scheelt aanzienlijk in kanaalwerk.
Hier loopt alle afzuigleidingen door trapkoof en achter knieschot zolder (naar slaapkamers)
YouTube: Werking QualityFlow ventilatie Itho Daalderop
Ik kende het systeem al, en heb het filmpje bekeken. Ik snap alleen niet waarom dit kanaalwerk scheelt? je hebt toch nog steeds aan- en afvoer nodig per verdieping (en in geval van natte ruimtes mogelijk zelfs per kamer)?

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-11 20:26
xilent_xage schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Ik kende het systeem al, en heb het filmpje bekeken. Ik snap alleen niet waarom dit kanaalwerk scheelt? je hebt toch nog steeds aan- en afvoer nodig per verdieping (en in geval van natte ruimtes mogelijk zelfs per kamer)?
Nee, je hebt maar 1 centrale aanvoer nodig (bijvoorbeeld in trapgat). Dit verspreid zich onder de deuren door naar de ruimtes. Per ruimte zuig je geregeld af.

Centrale aanvoer, afvoer per ruimte. Geregeld met een ventielenkast.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xilent_xage
Je hebt 1 centrale aanvoer (uitblaas) en meerdere kamers (of alle) 1 afvoer.
Alle bestaande afzuigpunten kan je dus ook gebruiken. En nieuwe kanalen aanleggen voor toevoer is dan niet nodig. Het circuleerd toch wel rond.
Ik gebruik hybalans plus van burgerhout. Dat gaat naar een plenum met kleppen.
Elke klep word bemonsterd op co2
Zodoende zuig je nooit teveel af.
In het plenum zit ook de rv meting voor de badkamer.
Je zit ook niet met roosters die versteld worden. Iedere klep in het plenum wordt ingeregeld op luchthoeveelheid.

Geluid tussen de ruimtes onderling is ook tot een minimum beperkt. Alles gaat naar het plenum en niet onderling verbonden naar elke kamer direct

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 14:19 ]

Pagina: 1