Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:36

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik zoek een?
Robuuste dumbphone met niet al teveel poespas en duidelijk scherm

Wat is je budget?
~ €100

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De telefoon is voor mijn zwager. Die kan geblindoekt en met één hand op zijn rug een motorblok van een auto vervangen, een motorblok dat tot aan de laatste schroef uit elkaar gehaald is, zonder handleiding weer werkend krijgen, maar een telefoon moet niet al te moeilijk zijn.
  • Gezien monteurhobby moet hij tegen een stootje kunnen
  • Waterdicht niet nodig
  • Scherm moet goed duidelijk zijn, want zijn ogen worden slechter.
Zijn huidige telefoon is een Samsung gt b2700:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lmSRsoa.png

Omdat telefoons ingewikkeld zijn, lijkt het me handig dat hij weer een Samsung neemt, of een met vrijwel dezelfde interface. Heel erg afwijkend moet het niet zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bovenstaande telefoon is nog steeds te koop, maar scherm is eigenlijk te klein.

pricewatch: Cat B25 Zwart
Volgens Hardware.info is de menustructuur niet de meest logische. Daarentegen is hij echt bijna letterlijk niet kapot te krijgen Kijk die video trouwens even, want hier verbleekt de oude Nokia 3310 bij.

pricewatch: Cat B30 Zwart
Op basis van het nummer zou ik verwachten dat dit een betere versie is van de B25, maar specs zijn vergelijkbaar (en voor dit gebruik overigens ook nauwelijks relevant) maar accu is kleiner en hij lijkt minder robuust.

pricewatch: RugGear RG129 Zwart
Deze lijkt aardig, maar scherm is met 1,77'' aan de kleine kant

Welke vragen heb je hier nog over?
Op basis van mijn info nu lijkt de B25 mij de beste telefoon voor mijn zwager. Zijn er tweakers hier met ervaring met de B25 of weet je een beter model?

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 06-08-2018 14:24 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:35
Je kunt ze vergelijken in een overzicht naast elkaar: https://tweakers.net/pric...re/372278;459862;1216339/
Tussen de B25 en B30 is het verschil formaat en gewicht van de telefoon alsmede 3G ondersteuning. 3G gaat er uit de komende jaren.

Je zou ook een senioren telefoon kunnen overwegen en een rugged case er om doen zodat het tegen een stootje kan? Bijvoorbeeld deze telefoon:
https://www.mobiele-telefoons.nl/doro/8040/overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Een stevig hoesje verruimt de keuze inderdaad aanzienlijk, en ik zou ook een seniorentelefoon willen aanraden, ivm het makkelijke menu.
Naast Doro is er ook nog Emporia: https://www.emporia.eu/nl/home/ , wat minder ruim verkrijgbaar, dan Doro telefoons, wel o.a. met abo bij KPN; en Fysic: https://www.fysic.nl/senioren-mobiel/ .

Telefoons van deze merken zijn los o.a. bij Coolblue te koop: https://www.coolblue.nl/mobiele-telefoons/gsms/senioren-gsms , soms zelfs als Tweedekansje: https://www.coolblue.nl/m...n-gsms/emporia/tweedekans

Overigens heb ik in het verleden oudere familieleden blij kunnen maken met enkele Windows7 en 7.5 telefoons (HTC Trophy en Radar o.a.), als alternatief: alle onnodige zaken van het startscherm verwijderd, de meest gebelde contacten vastgepind, simpeler kan bijna niet. En dankzij groot scherm ook duidelijk leesbaar, maar wel weer kwetsbaarder bij vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marly op 06-08-2018 17:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
De seniorentelefoon heb ik ook overwogen, maar ziet er te ingewikkeld uit. Android is niet nodig en zelfs ongewenst. Bovendien ben ik wel enthousiast geworden na het zien van de video van de B25. Ik heb de video naar mijn schoonzus doorgestuurd die hem zal voorleggen aan zwager in kwestie

Voor wie de video niet gezien heeft:

Hier wordt een B25 mishandeld:
- met een flinke boog op de straat gegooid
- als voetbal gebruikt
- ondergedompeld
- overreden door een auto
- van een viaduct afgegooid
- aan een touw achter een auto aangesleept

En hij overleeft alles. Met glans _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@P_Tingen ik vraag me af wat het ingewikkelde is van android je kunt er nog altij een launcher op doen onderbouw eens waarom android ongewenst is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Zou je niet een CAT S31 overwegen? Hier net zo een test, en dan kan je zwager met de tijd mee en ook whatsapp en zo doen?
YouTube: CAT S31 review

pricewatch: Cat S31 single sim Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
swhnld schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:23:
Zou je niet een CAT S31 overwegen? Hier net zo een test, en dan kan je zwager met de tijd mee en ook whatsapp en zo doen?
YouTube: CAT S31 review

pricewatch: Cat S31 single sim Zwart
Dat is geen dumbphone en €130 boven budget...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Hahn schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:24:
[...]
Dat is geen dumbphone en €130 boven budget...
Dat klopt, maar af en toe moet je ook een vrager een beetje uitdagen vind ik om buiten de begaande paden na te denken. De feitelijke vraag was immers al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
P_Tingen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:39:
De seniorentelefoon heb ik ook overwogen, maar ziet er te ingewikkeld uit. Android is niet nodig en zelfs ongewenst.
De meeste seniorentelefoons van Doro, Emporia, en Fysic zijn geen Androids, maar dumbphones.
Inmiddels bieden deze fabrikanten ook een of meerdere smartphones voor senioren aan, en die modellen draaien inderdaad op Android, met hun eigen, vereenvoudigde schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:28:
[...]
Dat klopt, maar af en toe moet je ook een vrager een beetje uitdagen vind ik om buiten de begaande paden na te denken. De feitelijke vraag was immers al beantwoord.
Uitdagen is prima, maar mijn zwager gebruikt een telefoon alleen om te bellen. Hij is - ik geef het toe - een beetje behoudend, maar goed, dat is zijn goed recht. Hij heeft zich er al 52 jaar mee gered dus wie ben ik dan om te zeggen dat het anders moet. Zijn kinderen gaan met de tijd mee en whatsappen, instagrammen en musical.ly'en zich een slag in de rondte, maar dat is niks voor hem. Hij wil geen whatsapp, wil geen internetbankieren op zijn telefoon en ook geen zaken als facebook of instagram. De S31 is dan ook wat overspecced en daarnaast boven budget.

Een Android kun je inderdaad zo inrichten dat je alleen de telefoonfunctie ziet, daar zijn launchers voor, maar dat klinkt een beetje raar; een geavanceerde telefoon zover dichttimmeren tot je er niks méér mee kan dan met een dump phone. Bovendien blijft het per saldo een ingewikkelder geheel dan een dumb phone. Mijn schoonmoeder heeft een Windows Phone en je zou zeggen dat daar niks ingewikkelds aan is. Ze is zeker niet de onnozelste op tech-gebied, maar komt toch met enige regelmaat met de telefoon langs omdat er iets 'niet goed' zit. Een dumb phone doet het of hij doet het niet, daar zit meestal weinig tussen, dus Android (of iOs of Windows) lijkt me simpelweg niet handig hier. Mijn zwager moet een telefoon hebben die het AL-TIJD doet. Niet 99%, maar altijd. Tenzij hij leeg of echt kapot is. En geen ingewikkelde grappen. SMS'en gaat nog net, maar ingewikkelder moet het niet worden.

Het enige wat voor een Android oplossing zou pleiten is het grotere scherm, maar goed, op dit moment vind ik de voordelen daarvan nog niet opwegen tegen de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33

KrazyJay

@P_Tingen Hier hebben wij juist weer veel problemen met de Cat B25. Deze toestellen en dan vooral de speaker aan de achterkant werkt als een gigantische magneet voor alles wat magnetisch is, waaronder dus staalstof. Haal hem door een een doos Kellogs Special K en je kunt hem weggooien. Ook trekt er heel veel staalstof in de microfoon en kleine speaker voor het bellen. Dat heeft dan weer een effect op belkwaliteit.

Sinds een jaar of wat hebben we de Ruggear RG100. Van dat toestel heb ik er nog geen teruggezien (behalve dan bij uitdiensttredingen) en heb ik er onlangs nog een voorraad van aangelegd. Het personeel dat er mee werkt zijn van alle leeftijden en hebben verschillende eisen, maar voor slechtere ogen werkt het zeker wel goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Gelijk de Cat B25 en de Ruggear RG100 naast elkaar gezet:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/372278;415135/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Het probleem is wel een beetje dat de specificaties op de site van Tweakers allesbehalve compleet zijn. De IP68 van de RG100 staat bijvoorbeeld niet op de site, net zo min als de IP67 van de B25. Ik kan enkel spreken uit ervaring, maar ik ben teleurgesteld van de B25, daarom dat ik die zeker niet aan zou raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
KrazyJay schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:23:
Het probleem is wel een beetje dat de specificaties op de site van Tweakers allesbehalve compleet zijn. De IP68 van de RG100 staat bijvoorbeeld niet op de site, net zo min als de IP67 van de B25. Ik kan enkel spreken uit ervaring, maar ik ben teleurgesteld van de B25, daarom dat ik die zeker niet aan zou raden.
Je kunt verbeteringen van de specificaties melden op de pagina van betreffende telefoon hier bij Tweakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Dat weet ik, het is maar ter info aan de TS zich daar niet op blind te staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
KrazyJay schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:59:
@P_Tingen Hier hebben wij juist weer veel problemen met de Cat B25. Deze toestellen en dan vooral de speaker aan de achterkant werkt als een gigantische magneet voor alles wat magnetisch is, waaronder dus staalstof. Haal hem door een een doos Kellogs Special K en je kunt hem weggooien. Ook trekt er heel veel staalstof in de microfoon en kleine speaker voor het bellen. Dat heeft dan weer een effect op belkwaliteit.

Sinds een jaar of wat hebben we de Ruggear RG100. Van dat toestel heb ik er nog geen teruggezien (behalve dan bij uitdiensttredingen) en heb ik er onlangs nog een voorraad van aangelegd. Het personeel dat er mee werkt zijn van alle leeftijden en hebben verschillende eisen, maar voor slechtere ogen werkt het zeker wel goed genoeg.
Dank! Dit soort verhalen zoek ik inderdaad, dus waarom ik de B25 juist wel of juist niet moet nemen. Ik ga me er even verder in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:53:
Hij heeft zich er al 52 jaar mee gered dus wie ben ik dan om te zeggen dat het anders moet.
Netjes...Aangezien de mobiele telefoon pas zo'n kleine 30 jaar bereikbaar is voor de consument... (eind jaren 90). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:29:
[...]
Netjes...Aangezien de mobiele telefoon pas zo'n kleine 30 jaar bereikbaar is voor de consument... (eind jaren 90). :+
Grapjas :) De zin was:
Hij is - ik geef het toe - een beetje behoudend, maar goed, dat is zijn goed recht. Hij heeft zich er al 52 jaar mee gered dus wie ben ik dan om te zeggen dat het anders moet
Waarbij de "er" in de tweede zin terugwijst naar zijn behoudendheid, niet naar een telefoon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1105123

Wat dacht je van de Ruggear rg160. Ik zag toestel net bij Mediamarkt staatn. Stevig, dumb phone met android os. Handig kan hij whatsappen met zijn familie ;o)

https://www.mediamarkt.nl...al-sim-zwart-1586551.html

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1105123 op 16-08-2018 16:11 ]

Pagina: 1