Weet iemand een goede data recovery service?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z100
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 07:14
Ik heb een 3TB schijf waar het formatteren totaal mis is gegaan, en ik zoek naar een betrouwbare data recovery dienst om mij te helpen.

Het verhaal:
Ik moest een schijf uit mijn desktop halen en de data uitlezen op mijn laptop. Ik had geen externe docking station omhanden, dus gebruikte hiervoor een SATA naar USB adapter, die ik uit een oude externe HDD behuizing had gehaald. Een maal de adapter met HDD op de laptop aangesloten, werd het systeem heel traag. Er verscheen geen pop-up venster dat er werd geformatteerd, en was vergeten om task manager te openen. Na lang wachten maar besloten om m'n systeem te herstarten. Nog voor het herstarten de melding dat er een paar programma's nog draaien en het herstarten tegenhouden (nog steeds geen melding van formatteren), en het herstarten maar geforceerd. Na de herstart zag ik m'n externe schijf in file explorer, waarvan het volume maar een paar gig groot en leeg is, terwijl het volume 3TB groot hoort te zijn met 3TB aan data erop. Ik vermoed dat de SATA naar USB adapter automatisch de schijf was gaan formatteren. Ik wist hiervoor niet dat SATA-USB adapters van externe schijven dit kunnen doen.

Ja, ik had een backup moeten maken. Dat had ik op mijn lijst staan, maar ik moet de hele zomer doorwerken waardoor dat laag op mijn to-do lijst stond. En ik weet dat data recovery een klap geld gaat kosten. Zoals je begrijpt kan ik wel door de grond zakken.

Vraag:
Goed, ik heb nu een berg aan data recovery tooltjes geprobeerd, en allemaal kunnen maar een fractie van mijn data vinden. Ik wil niet meer zelf verder rommelen, maar het aan een professional overlaten.

Kan iemand mij een aanbeveling van een goed data recovery center doen?

Ik heb gehoord van:
https://www.ontrackdatarecovery.nl/data-recovery-particulier
https://www.seagate.com/n.../recover/in-lab-recovery/

Maar ik wil ervaringen van mede Tweakers horen voordat ik met een dienst in zee ga, want dit is totaal onbekend terrein voor mij, en de data zeer kostbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 15:03
3TB schijf, wel aansluiten aan een usb kast die groter dan 3TB kan verwerken.

Dan kan nog een probleem zijn dat de formattering intern in je pc, anders is dan hoe je externe kast je hd ziet, dus dat de externe kast niet kan omgaan met de anders geformatteerde schijf, dus door andere hardware.

Harde schijf aansluiten op een interne poort(sata), dus op de hoofd aansluiting van je moederbord,
dit is de manier om te recoveren, en niet via usb aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb in het verleden veel succes gehad met R-studio . Dat is wel software waarmee je zelf moet recoveren , en als ik op hun website rondkijk zijn die prijzen ook serieus ge hoogte in geschoten (1000$ voor thuislicentie blijkbaar) .

Ooit ook wel contact gehad met professionele data recovery bedrijven (kaspersky enz.) . Maar de prijzen die die vragen zijn vrij absurd , en geven tegelijkertijd geen garantie op recovery . (dus betalen , maar misschien 0% van uw data terug)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:52
Het mag toch wel algemeen bekend zijn dat je NOOIT tooltjes los gaat laten op de schijf waar de data origineel op stond..... :F

Dan had je daar eerst een clone van moeten maken. Met een beetje pech heb je het alleen maar meer kapot gemaakt.

Gelukkig nooit zelf een dergelijk bedrijf nodig gehad, maar deze jongens schijnen nogal goed te zijn:

https://www.datarecoverynederland.nl/contact-map.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-10 07:19
Ik heb zelf bij RSE data recovery gewerkt (nu stellar). ik weet dat wij destijds zeer veel gefixed kregen. Echter, ik weet niet of de kwaliteit is verandert sinds het Stellar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55

rjong5

?

Z100 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 01:10:
. Een maal de adapter met HDD op de laptop aangesloten, werd het systeem heel erg traag.

Ik wist hiervoor niet dat SATA-USB adapters van externe schijven dit kunnen doen.
Adapters doen dit ook never nooit niet automatisch.
Stond windows ook op die 3 tb disk?
Wat gebeurd er en zie je als je de disk terug in de desktop doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-10 18:36
Ik werk bij staples, daar doen we dit ook met hoge succesrate.
Enkel betalen bij succes, anders 99.99 ex btw onderzoekskosten.
Succes = 399 tot 899 ex btw, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10 14:51
DRS Bulgaria heb ik al een aantal keer mee samengewerkt. Prima prijs en betrouwbaar, www.drsbulgaria.com. Hoewel het bedrijf in Bulgarije zit spreken ze volledig Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 20:08
Wij hebben altijd samengewerkt met Stellar vpor onze klanten.
Erg tevreden over hun werk.

https://www.stellar.nl

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 06-08-2018 15:27 . Reden: Referral eruit gesloopt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 23:30
jan99999 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 06:50:
Harde schijf aansluiten op een interne poort(sata), dus op de hoofd aansluiting van je moederbord,
dit is de manier om te recoveren, en niet via usb aansluiting.
Dat dus.

En inderdaad niet gaan "rommelen" met zomaar willekeurige software.
Zelf gebruik ik in dit soort gevallen GetDataBack
GetDataBack Simple Data Recovery
GetDataBack - How-to-Guides
Voor een maximale recovery moet moet je de volledige HDD (raw HDD device) helemaal scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55

rjong5

?

Volgens mij gaat iedereen beetje voorbij aan het feit dat er wellicht helemaal niet geformatteerd is.
Schijf word niet goed herkend aan de laptop, en de aanname word gemaakt dat er geformateerd is, ts ziet niet alle partities.

Windows gaat niet automatisch een disk formateren als je met een adapter aansluit

Logische eerste stap is om de schijf terug te zetten in het systeem waar hij uit komt.

Kijk daar wat je wel of niet hebt op de disk.
Maak evt ook screenshots van disk manager

[ Voor 9% gewijzigd door rjong5 op 06-08-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-10 16:12
Waarschijnlijk zei Windows zo iets als, deze schijf moet geformatteerd worden voordat hij gebruikt kan worden. Toen is er waarschijnlijk ergens op ja geklikt.
Formatteren gaat inderdaad niet zomaar.
Klooien met tooltjes is inderdaad niet slim geweest, helemaal niet als dat ook over usb ging. (dat is bijna nooit succesvol) Je hebt het nu waarschijnlijk een stuk moeilijker gemaakt voor het datarecovery bedrijf.
The_Doman schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Dat dus.

En inderdaad niet gaan "rommelen" met zomaar willekeurige software.
Zelf gebruik ik in dit soort gevallen GetDataBack
GetDataBack Simple Data Recovery
GetDataBack - How-to-Guides
Voor een maximale recovery moet moet je de volledige HDD (raw HDD device) helemaal scannen.
Nee, hij moet er gewoon van af blijven. Maakt niet uit wat voor software, het maakt de boel eerder erger als beter.
Ik heb ook echt nog nooit van deze software gehoord. Waarom zou dit beter zijn als Recuva? Een naam die je wel heel vaak tegenkomt? (en die ik ook meerdere malen succesvol heb gebruikt)

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 06-08-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 23:30
Zolang er geen fysieke/elektronische beschadiging van de schijf is kan je zelf heel veel doen.
Maar in dit geval kan hij inderdaad beter (professionele) hulp inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:08

LankHoar

Langharig tuig

KnoxNL schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:02:
Het mag toch wel algemeen bekend zijn dat je NOOIT tooltjes los gaat laten op de schijf waar de data origineel op stond..... :F

Dan had je daar eerst een clone van moeten maken. Met een beetje pech heb je het alleen maar meer kapot gemaakt.
Precies dit. TS, aub geen tools meer gebruiken/installeren, en zelfs niet deze schijf aangekoppeld laten. Laten rusten en of zelf eerst een clone maken (indien je weet hoe je dat doet), of direct een professionele partij inschakelen (ik zou het liefst alsnog een clone zelf houden, you never know).

En verder:
There are two kinds of people; the ones who make regular backups, and those who wish they did.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Gewoon zelf recoveren die handel

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Waarschijnlijk eerst partities redden daarna data.

Zelf zeer goede ervaringen mee!

[ Voor 12% gewijzigd door Sayko op 06-08-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:33
Ontrack is gewoon erg goed, maar daar betaal je dus voor. Ze lezen je disk eerst fysiek uit en maken daar dan een (virtueel) image van. Daar gaan ze dan mee aan de slag.

Eigen ervaring: Ontrack recoverde de data van een Raid-6 set, 16x 500GB waarvan 3 (of 4, het is al even geleden) disks volledig gebrickt waren wegens een firmware issue tussen de raid-controller en de gebruikte harde schijven. Het was wel een hele dure USB disk die retour kwam.

offtopic:
Ontrack is ook het bedrijft wat o.a. de data van een harddisk heeft gehaald die in een in zee neergestorte SpaceShuttle aan boord had.
Pagina: 1