Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 09:54

MeneerHart

Mess with the bull..

Topicstarter
Mijn vraag:
Tijdens het "knutselen" ontdekte ik een rare plek/vlek achterop mijn moederbord, het is geen vingerafdruk.
Alles werkt nog, hebben jullie een idee wat hier aan de hand is? Heb ik een probleem?
De plek zit achter de heatsink naast de NZXT koeler.

Het gaat om een MSI B150 Gaming M3 bord, met een I5 6500 cpu.
Er is goede koeling rondom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet opzoeken, sorry
Als ik iets had moeten doen, of een regel overtreed, leg het me uit ajb.

Alvast bedankt!

(Deze foto moet 180graden gedraaid)
mb achter

mb voor

Beste antwoord (via MeneerHart op 05-08-2018 19:14)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Vettigheid uit de warmtegeleidende kussentjes onder het koelblok, niets om je zorgen over te maken.

Dat houdt de kussentjes soepel en kan door de warmte wat door de via's in het bord kruipen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zweetdruppel of beetje vet/olie druppel ? Het ziet er niet echt spannend uit

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 05-08-2018 17:54 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Topicstarter
Breezers schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:54:
Zweetdruppel of beetje vet/olie druppel ? Het ziet er niet echt spannend uit
Zeker geen zweet, maar niet echt spannend klinkt goed! Kan me niet voorstellen dat ik er iets op gedruppelt heb, ik werk altijd aan mijn pc terwijl hij gewoon op z’n voeten staat.

Ik ben/was bang voor hetgeen onder dat heatsink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Misschien vet van je vette vingertjes. Ziet er beetje vaag uit maar niks bijzonders

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Vettigheid uit de warmtegeleidende kussentjes onder het koelblok, niets om je zorgen over te maken.

Dat houdt de kussentjes soepel en kan door de warmte wat door de via's in het bord kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

RobinKuijp schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:34:
Misschien vet van je vette vingertjes. Ziet er beetje vaag uit maar niks bijzonders
Vingerafdruk ziet er anders uit.

Lijkt in ieder geval wel een olieplekje. Als je er echt af wilt kun je een wattenstokje met wat alcohol gebruiken, maar denk dat het eigenlijk geen kwaad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lek in je waterkoeling?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Topicstarter
Nee, ik heb beide Krakens voor de zekerheid nagekeken (volledig van de cpu en gpu gehaald etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Topicstarter
rdejongjr schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:38:

Bedankt, dit klinkt als het meest aannemelijke antwoord. Het ziet er ook vettig uit, maar ik kan er niet bij komen. Het laat zich ook niet wegpoetsen, het zit als het ware "in" het bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
FR4 is ook redelijk poreus materiaal, het is niet voor niks dat waterschade op een printplaat zo desastreus kan zijn , vocht kan de printplaat in trekken en gaat 'm daar slopen.

Met vet hoef je daar niet bang voor te zijn, dat geleid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickelz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02-2021
Het ziet er ook echt niet uit als een vocht plek. Werk jaren met printplaten en ik zie vaak genoeg waterschade, maar dat lijkt dit niet op. Inderdaad vet lijkt er veel meer op. Dat kan ook zeker in je printplaat trekken en altijd een donkere plek achterlaten.. Maar het doet verder niets dus lekker doorgaan met je pc :)

I am Keen on IT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Ik vermoed bitrot veroorzaakt door de bitworm }:O

Het kan ook olie van één van je fans zijn of het zat er al op van in de fabriek (flux overschotje mee ingebakken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er uit als wat vettigheid, kan je gewoon verwijderen met wat IPA (niet het bier).

Trouwens ben ik de enige die printplaten wel eens in de vaatwasser of ultrasoon reiniger zet? Geen wasmiddel gebruiken enkel afspoelen. Werkt uitstekend, gewoon even lekker laten drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:03:
Ziet er uit als wat vettigheid, kan je gewoon verwijderen met wat IPA (niet het bier).

Trouwens ben ik de enige die printplaten wel eens in de vaatwasser of ultrasoon reiniger zet? Geen wasmiddel gebruiken enkel afspoelen. Werkt uitstekend, gewoon even lekker laten drogen.
In een fabriek worden ze ook gewassen inderdaad om te ontdoen van flux en dergelijke. Zal vast wel onder de juiste condities gebeuren natuurlijk.

Eigenlijk hebben we het hier over een moedervlek B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het zit echt in de plaat, dus ik kan het er niet af poetsen.. 't is nie anders.
In ieder geval fijn dat ik niet naar vervanging hoef te gaan zoeken (en dus een nieuwe windows enzo |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:03:

Heb zelf ook wel eens wat elektronica gewassen onder de kraan ja. Naderhand afspoelen met demi water (zodat er geen kalk/zouten op achterblijven) en inderdaad goed laten drogen.
Pagina: 1