Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-05 20:06
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met een aanbouw aan de woning.

Ik heb een bestaande cv-ketel die op de slaapkamers de radiatoren warm houd en beneden de vloerverwarming.

Nu zit ik te denken om er een hybride warmtepomp bij naast te zetten. Het gasverbruik zal dan dalen en het stroomverbruik zal stijgen.
Op de aanbouw wil ik zonnepanelen gaan leggen die het stroomverbruik op gaat vangen.

Ik las ergens dat bij plus 2 graden de warmtepomp in feite alles aankan. Op heel veel warm water maken na dan.
Zou het een optie zijn om er ook nog een warmteboiler met 3 panelen aan dit systeem te koppelen?
Als het goed is moet het gasverbruik dan dalen tot minimaal toch?

Graag jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:05
Wat is je gasverbruik, heb je radiatoren of vloerverwarming?

Wanneer mogelijk de CV alleen met een warmtepomp doen, hybride is dubbele kosten voor onderhoud en bespaart uiteindelijk minder.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoe goed is de isolatie van het huis?
Aanbouw goed isoleren.
Verder geen dak waar zonnepanelen op passen?

Als het een beetje redelijk is en je kan een buitenunit kwijt kan je alle verwarming af met een 5-7kW warmtepomp, ook vanwege de vloerverwarming.
Warm water kan je met het zelfde apparaat, een warmtepomp boiler, e-boiler, of de cv doen.

Kijk even in het l/w warmtepomp topic anders.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Het gasverbruik is nu ongeveer 1500/1600, radiatoren en vloerverwarming. Heb een rieten dak. De muren en de plafonds zijn wel nageisoleerd maar verlies veel door het riet. De aanbouw word ongeveer 80m2 en een plat dak. Dus daar kan ik redelijk wat panelen kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Smeerkeezz schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:07:
Het gasverbruik is nu ongeveer 1500/1600, radiatoren en vloerverwarming. Heb een rieten dak. De muren en de plafonds zijn wel nageisoleerd maar verlies veel door het riet. De aanbouw word ongeveer 80m2 en een plat dak. Dus daar kan ik redelijk wat panelen kwijt
Dan zal je een iets grotere wp nodig hebben, maar dan is een hybride ook niks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Dus jullie raden het af in eerste instantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Met een C.V.-ketel - hybride of niet - zit je sowieso vast aan de dure vastrechtkosten van gas. Dat alleen al is 200 euro per jaar, dan heb je nog geen litertje gas gebruikt.

Het lijkt me zonde om in zoiets geld te investeren. Ik zou kijken of je alles zover krijgt dat je het met een lage aanvoertemperatuur warm krijgt. Als dat goed gaat kun je de C.V.-ketel vervangen door een warmtepomp en warmtepompboiler. Dan ben je in een keer klaar.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
Smeerkeezz schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:04:
Dus jullie raden het af in eerste instantie?
wel nee, het word aangeraden. ;)

de vraag is alleen ga je hybride of gooi je het gas er uit. ;)
een erg persoonlijke keus als je het mij vraagt.

warmtepompen hebben geen enkel probleem om met temperaturen van -10 te kunnen werken.
(iets minder rendement vol als met 10 graden, maar wees eens eerlijk hoeveel dagen per jaar word het -10 als we dat al halen sommige winters. ;) )
dus volledig van het gas afgaan is geen probleem.
wel vaak een flinke warmtepomp voor nodig.
hoe groter de warmtepomp hoe duurder in aanschaf. (start kosten)
maar het stook over het jaar gezien wel goedkoper (gebruik kosten)
dit combineren met wat zonnepanelen maakt het nog duurder om er mee te starten. (nog meer start kosten)
maar maand lasten zakken weer flink. (gebruik kosten)

ik zelf ben hybride gegaan, maar dat is eigenlijk niet wat ik het liefste wou, er waren helaas andere grenzen die daar voor zorgden.
(ik kon geen buiten unit voor een lucht/water warmtepomp neer zetten zonder dat ik er last van zou hebben.)

voor warmtepomp en zonnepanelen, betaalde ik 120€ per maand (1440€ per jaar).
nu met panelen + warmtepomp betaal ik >35€ per maand ( 420€ per jaar.)
maar daar heb ik wel een flinke investering voor moeten doen van +/9k€.
dus de kosten gaan wel voor de baten. ;)
(het lijkt er op dat ik nu een terugverdien tijd heb van 9 jaar, maar dat is wel zo, maar vergeet niet: ik heb op deze manier veel meer luxe als ik dat voor die tijd had.
neem ik die luxe mee mag je van mij de tijd nog met gemak halveren. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Het liefst gooi ik het gas er helemaal uit. Voor een buitenunit heb ik meer dan genoeg ruimte ivm de nieuw te bouwen aanbouw. Dus met een grotere warmtepomp en voldoende panelen kan ik het zonder zonneboiler af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Hoe laag moet de aanvoertemperatuur zijn? Dit kan ik met mn gewone cvketel testen lijkt me
cyberstalker schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:08:
Met een C.V.-ketel - hybride of niet - zit je sowieso vast aan de dure vastrechtkosten van gas. Dat alleen al is 200 euro per jaar, dan heb je nog geen litertje gas gebruikt.

Het lijkt me zonde om in zoiets geld te investeren. Ik zou kijken of je alles zover krijgt dat je het met een lage aanvoertemperatuur warm krijgt. Als dat goed gaat kun je de C.V.-ketel vervangen door een warmtepomp en warmtepompboiler. Dan ben je in een keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Smeerkeezz Hoe lager hoe beter eigenlijk. Idealiter zou je zo'n 35 graden aanvoertemperatuur willen hebben. Ik zou gewoon als het koud wordt de temperatuurinstelling op je ketel omlaag doen om te kijken hoever je kunt gaan zonder het koud te krijgen.

Het mooie is dat dit je sowieso al direct een besparing oplevert, aangezien de lage aanvoertemperatuur ook een lagere retourtemperatuur betekent en dat een hogere efficiëntie van de ketel geeft.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Smeerkeezz schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:29:
Het liefst gooi ik het gas er helemaal uit. Voor een buitenunit heb ik meer dan genoeg ruimte ivm de nieuw te bouwen aanbouw. Dus met een grotere warmtepomp en voldoende panelen kan ik het zonder zonneboiler af?
tja het is mooi om heel het gas er uit te gooien.
zonder vast recht voor gas betaal je per jaar een 235€ minder.
dat is niet heel veel geld, maar na 10 jaar is dat wel 2350€ geworden.
en 2350€ extra voor het hele project is wel een lekkere stap voor een grotere warmtepomp. ;)

zonneboiler, dat is een hele moeilijke.
in een redelijk normaal huishouden word er een 1000m3 gas gebruikt, dit voor verwarmen/koken/douche en zo.
dan gebruik je vaak 25m3 gas voor koken. (bijna niks dus.)
een 800m3 voor het huis verwarmen. (hier zit het meeste gebruik.)
en een 175m3 voor warm tap water (dus douche/bad/afwasje etc)
een zonneboiler kan maar voor iets meer als een half jaar iets van die 175m3 af halen.
dus je mag blij zijn als je er een 100m3 mee bespaart.
dat weg zetten tegen de kosten van een zonneboiler, dat is een slechte zaak.
maar ja je hebt als je een warmtepomp wil gebruiken zoizo een boiler nodig.
en als je al een boiler hebt dan heb je al de helft van een zonneboiler, en dan kun je best veel kWh besparen waarvoor je warmtepomp anders had moeten draaien.
ander voordeel van zonneboilers vs zonnepanelen, met zonnepanelen moet je salderen en dat zal vast niet eeuwig door gaan (politiek is wispelturig), een zonneboiler doet niet salderen, daar heeft de politiek niks over te zeggen.
ik kan niet zeggen laat een zonneboiler links liggen, als je plek hebt en de centen dan is dat iets wat je graag wil hebben, maar offer er geen andere dingen voor op. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Ik stook nu al met 40 graden. Duurt wel wat langer voor het huis op temperatuur is maar is wel te doen in combinatie met een houtkachel
cyberstalker schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:14:
@Smeerkeezz Hoe lager hoe beter eigenlijk. Idealiter zou je zo'n 35 graden aanvoertemperatuur willen hebben. Ik zou gewoon als het koud wordt de temperatuurinstelling op je ketel omlaag doen om te kijken hoever je kunt gaan zonder het koud te krijgen.

Het mooie is dat dit je sowieso al direct een besparing oplevert, aangezien de lage aanvoertemperatuur ook een lagere retourtemperatuur betekent en dat een hogere efficiëntie van de ketel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Ik zag ergens deze formule nog voorbij komen:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Momenteel ligt mn gasverbruik rond de 1650 dus dan zou ik een 8kw warmtepomp nodig hebben.
Er komt nog een forse aanbouw van totaal ongeveer 100 m2 bij, die wel zeer goed geisoleerd gaat worden, waarvan ongeveer 60m2 garage word. Die hoeft qua temperatuur niet zo hoog te worden maar de andere 40m2 mag op dezelfde temperatuur mee als het woonhuis.
Hoe bepaal je daar het aantal kw extra van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Dus kort gezegd is het een kwestie van uitrekenen wat je qua kw nodig hebt? De zonneboiler vergeten en ipv die wat extra zonnepanelen erbij op zodat de warmtepomp het water in de boiler opwarmt. Zo krijg je ook de compactste installatie toch?
migjes schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:58:
[...]

tja het is mooi om heel het gas er uit te gooien.
zonder vast recht voor gas betaal je per jaar een 235€ minder.
dat is niet heel veel geld, maar na 10 jaar is dat wel 2350€ geworden.
en 2350€ extra voor het hele project is wel een lekkere stap voor een grotere warmtepomp. ;)

zonneboiler, dat is een hele moeilijke.
in een redelijk normaal huishouden word er een 1000m3 gas gebruikt, dit voor verwarmen/koken/douche en zo.
dan gebruik je vaak 25m3 gas voor koken. (bijna niks dus.)
een 800m3 voor het huis verwarmen. (hier zit het meeste gebruik.)
en een 175m3 voor warm tap water (dus douche/bad/afwasje etc)
een zonneboiler kan maar voor iets meer als een half jaar iets van die 175m3 af halen.
dus je mag blij zijn als je er een 100m3 mee bespaart.
dat weg zetten tegen de kosten van een zonneboiler, dat is een slechte zaak.
maar ja je hebt als je een warmtepomp wil gebruiken zoizo een boiler nodig.
en als je al een boiler hebt dan heb je al de helft van een zonneboiler, en dan kun je best veel kWh besparen waarvoor je warmtepomp anders had moeten draaien.
ander voordeel van zonneboilers vs zonnepanelen, met zonnepanelen moet je salderen en dat zal vast niet eeuwig door gaan (politiek is wispelturig), een zonneboiler doet niet salderen, daar heeft de politiek niks over te zeggen.
ik kan niet zeggen laat een zonneboiler links liggen, als je plek hebt en de centen dan is dat iets wat je graag wil hebben, maar offer er geen andere dingen voor op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Smeerkeezz
simpel gesteld als richtlijn.

1m3 gas = 9,6kWh.
maar gasketels met een rendement van boven de 80% zijn wel heel zeldzaam.
er blijft een warme pluim lucht de pijp uit gaan. ;)
dus beter stellen is:
1m3 gas = 8kWh.

ga je met elektra kachels werken en 1650m3 gas vervangen.
dan heb je dus:
1650 x 8 = 13200kWh nodig (grof weg dus 13200Wp aan panelen van 300Wp = 13200/300 = 44 stuks.)

met een warmtepomp heb je ook nog een COP.
maar wat de COP is is een lastige vertellen, dat verschilt veel per systeem.
ik ga even uit van een simpele 3 sCOP (sCOP = gecompenseerd voor verschillen per seizoen)
13200 / 3 = 4400kWh.

meten is trouwens weten, en grafieken geven info. ;)
die 1650m3 gas is niet alleen verwarmen?
maar ook de douche/bad/afwas en koken.
een account aan maken op www.mindergas.nl en bij houden geeft je inzicht in hoeveel je nodig hebt voor wat. ;)
Smeerkeezz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:11:
Dus kort gezegd is het een kwestie van uitrekenen wat je qua kw nodig hebt? De zonneboiler vergeten en ipv die wat extra zonnepanelen erbij op zodat de warmtepomp het water in de boiler opwarmt. Zo krijg je ook de compactste installatie toch?
zomaar wegschuiven van een zonneboiler is het helaas niet.
alleen mensen die puur kijken naar centen vinden een zonneboiler maar niks.
kijk je iets verder dan zie je toch meer voordelen. ;)

zonnepanelen werken met salderen, salderen is aangekondigd om te worden afgeschaft in 2020. :-(
dat is nog maar 2 jaar, wat de regeling word die we er voor in de plaats krijgen geen idee.
dat is nu in handen van Wiebes.

word die regeling echt heel slecht, dan kunnen zonneboilers mischien toch de betere keuze zijn geweest.
maar ik heb geen heldere kristallen bol, dus dat weet ik ook niet. ;)

Pagina: 1