Advies videokaart wegens aanschaf extra monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou graag mijn setup uitbreiden met een extra monitor. Dit wordt een monitor met 4K resolutie of met 1920x1200. Ik gebruik op dit moment de on-board video van mijn moederbord, een AMD Radeon 4290. Ik heb dus geen losse grafische kaart. Ik vraag daarom advies voor een kaart met de volgende eigenschappen:
  • Minimaal twee digitale uitgangen.
  • Moet 4K + HDR op 60Hz kunnen weergeven.
  • Moet geluid (tenminste PCM stereo, 16-bit, 48kHz) kunnen weergeven via één van de digitale uitgangen.
  • Geschikt voor gebruik met mijn moederbord, een MSI 890GXM-G65p, met alle PCI-E aansluitingen nog vrij.
  • Geschikt voor Linux, ik draai Ubuntu 16.04 die ik binnenkort upgrade naar 18.04.
  • Moet absoluut onhoorbaar zijn, dus passief gekoeld.
  • De 3D prestaties zijn ondergeschikt aan alle voorgenoemde eisen. De setup wordt niet gebruikt voor het spelen van spellen, maar hoofdzakelijk voor programmeerwerk en kijken van videos.
Ik heb ook twee dingen die ik graag zou hebben, maar niet strikt noodzakelijk zijn:
  • Video decoding assistentie/acceleratie voor 4K en/of HDR-codecs zoals HEVC, VP9 en AV1.
  • Het liefst schakel ik de on-board video uit zodat ik de 512MB geheugen die nu als videogeheugen is toegewezen kan gebruiken als werkgeheugen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Het moederbord heeft een VGA-, HDMI- en DVI-uitgang. Helaas kunnen de HDMI- en DVI-aansluiting niet gelijktijdig gebruikt worden.
- De on-board Radeon 4290 kan twee schermen in 1920x1200 aansturen, maar niet beiden met een digitaal signaal. Met twee monitoren moet je dus altijd één scherm analoog verbinden wat op 1920x1200 slecht leesbare letters oplevert.
- De on-board Radeon 4290 kan geen 4K resoluties weergeven.
- De on-board Radeon is volgende de spec PCI-E Gen 2 wat de keuze beperkt?
- In de pricewatch vond ik een aantal kaarten gebaseerd op de GeForce GT-710. Deze ondersteunt 4K resoluties maar ik kan niet vinden of HDR en 60Hz bij 4K ondersteund worden en of beide digitale uitgangen gelijktijdig gebruikt kunnen worden.
- Inmiddels gevonden dat PCI-E 3.0 compatible is met 2.0 wat de keuze iets verruimd. Er komen dan kaarten gebaseerd op de GeForce GT-1030 bij.

[ Voor 6% gewijzigd door ari3 op 05-08-2018 15:13 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren