Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over een halfjaartje wil ik beginnen aan de studie ICT service management (associate degree). Nou wil ik mij alvast een beetje inlezen.

Wat is nou de moeilijkste stof voor de opleiding?

Hieronder is de verplichte literatuurlijst voor de opleiding:

Bedrijfskunde integraal

BISL - Een framework voor business informatiemanagement

ICT - Recht voor de praktijk

IT-servicemanagement op basis van ITIL 2011

Inkoop : Werken vanuit een ketenbenadering

Inleiding tot de marketing

Leren communiceren

LPIC-1 Linux professional institute certification study guide

Mastering Vmware Vsphere 6

Ondernemen met informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
Inleiding tot de marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
Wat is je achtergrond?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Leren communiceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Die vraag zal je jezelf moeten stellen, want wat moeilijk is, is voor iedereen anders. Want je ziet hier boven al: 2 mensen zeggen 2 verschillende onderwerpen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het tweede van het VWO afgetrapt, uiteindelijk vmbo-TL gehaald met nog een jaar blijven zitten. Vanuit daar de grootste kutbanen gehad die je maar kan bedenken. Uiteindelijk gaan werken als procesoperator. Woon vanaf me 18de op mezelf dus de toeslagen waren wel erg aantrekkelijk voor het betalen van de huur. Nu opzoek naar een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:56:
Die vraag zal je jezelf moeten stellen, want wat moeilijk is, is voor iedereen anders. Want je ziet hier boven al: 2 mensen zeggen 2 verschillende onderwerpen.
Laat ik dan de vraag anders stellen. Wat was voor jullie persoonlijk het meest lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:26:
[...]

Laat ik dan de vraag anders stellen. Wat was voor jullie persoonlijk het meest lastig?
Straks krijg je 10 verschillende antwoorden, en dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als ik dat zo lees dan wordt voor jou het meest lastig: jezelf in een opleidingsritme krijgen. Nofi, maar als je ooit was toegelaten op het VWO om op het VMBO te eindigen, lijkt het erop dat je best wat in je mars hebt, maar nooit echt inzet hebt gepleegd. En dat gaat je opbreken als je niet de met de juiste attitude aan deze opleiding begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostlylou
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 00:59
Ik denk echt dat het aan je achtergrond en sterke kanten ligt. Ik ga dezelfde opleiding doen over een maand dus ik heb de boeken al in huis.

BISL, Bedrijfskunde en ITIL is allemaal vrij droog materiaal over procedures en hoe dat gaat in grote bedrijven. maar aangezien je begonnen ben met VWO kan het natuurlijk zijn dat die droge stof voor jou wel mee kan vallen.

Als je technisch misschien minder sterk ben kan Linux, Cisco en programmeren wat lastiger worden.

Als je je echt al wilt voorbereiden op enkele dingen zoals LPIC (Linux) ITIL of CCNA (Cisco) dan zou ik zelf Cybrary aanraden. Echter denk ik dat je het gewoon moet aankijken als je eenmaal een paar lessen heb gehad op de hogeschool. Dan pas kan je met zekerheid zeggen waar je zwakke kanten zitten en daar wat extra tijd in stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je voor een associate degree hebt gekozen i.p.v. hbo? Wat is nou het significant verschil tussen een hbo bachelor en associate degree? Je ziet niet vaak dat mensen deze richting kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Zenix

BOE!

Ik denk als je een een half uurtje gaat zitten zoeken op GoT en Google je wel een beeld krijgt van welke stof het moeilijkste is. Op het HBO wordt van je verwacht dat je dit soort zaken zelf kan uitzoeken.

Ik zou gewoon de ontwerpen bekijken die in de boeken naar voren komen, dan weet je het ook. Anders koop je de boeken vast, dan kan je alvast een half jaar gaan studeren heb je een goede voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leren communiceren. Kijk maar eens hoeveel er mis gaat in de communicatie tussen managers en uitvoerenden, tussen bedrijven en overheden, tussen bedrijven onderling, tussen uitvoerenden onderling enz... Dus ja, je zou daar een aparte studie van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostlylou
FrostNixon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:41:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je voor een associate degree hebt gekozen i.p.v. hbo? Wat is nou het significant verschil tussen een hbo bachelor en associate degree? Je ziet niet vaak dat mensen deze richting kiezen.
Ik weet dat ik niet de TS ben maar toch wil ik zelf toch mijn mening geven waarom ik voor de associate degree heb gekozen.

Voor mij was het omdat de opleiding hoog aangeschreven stond bij mijn MBO-school. De positieve geluiden van de studenten die me zijn voorgegaan. De gesprekken met enkele leerkrachten al ruim voordat ik me daar had ingeschreven. Geen onzinnige vakken het eerste jaar omdat er 5 soorten routes zijn het jaar daarna. Ik zit er niet 4 jaar aan vast voltijd en als ik klaar ben over 2 jaar kan ik er alsnog 2 jaar achteraan plakken om toch mijn bachelor halen. Plus nadat ik allerlei open dagen had bezocht voelde ik me bij deze opleiding het meest comfortabel dus dat moest toch ook wat betekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een AD hoef je geen 21+ test te doen of aan dezelfde eisen te voldoen als dat je voor een bachelor HBO opleiding meestal wel moet. Voor @Ghostlylou zou dat een probleem kunnen vormen als zijn hoogst afgeronde opleiding VMBO-TL is geweest.

Op dit moment zou TS niet eens na een VMBO-TL diploma aan het werk mogen, een VMBO diploma is simpelweg geen startkwalificatie. Dat is vanaf een HAVO of MBO niveau 2 diploma. VMBO-TL is geen HAVO, dus geen startkwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 00:42
FrostNixon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:41:
Zelf overweeg ik deze opleiding ook te doen. (MBO 4 en werkende :) )
Puur om de stempel HBO'er te krijgen, en mij minder hoef te bewijzen omdat ik maar een MBO'er ben. (Ik werk bijna met alleen maar hbo'ers) + alle HBO werk en denkniveau management banen.

En dan is een 2 jarige opleiding naast je baan erg aantrekkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door TaZTeD op 05-08-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TaZTeD schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:40:
[...]

Puur om de stempel HBO'er te krijgen
Hetgeen ik in mijn omgeving hoor is dat een AD diploma nog steeds geen HBO stempel is, het lijkt een beetje tussen wal en schip te vallen. Je hebt een stapje voor op MBO4 maar het is zeer zeker geen HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostlylou
sypie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:32:
Voor een AD hoef je geen 21+ test te doen of aan dezelfde eisen te voldoen als dat je voor een bachelor HBO opleiding meestal wel moet. Voor @Ghostlylou zou dat een probleem kunnen vormen als zijn hoogst afgeronde opleiding VMBO-TL is geweest.

Op dit moment zou TS niet eens na een VMBO-TL diploma aan het werk mogen, een VMBO diploma is simpelweg geen startkwalificatie. Dat is vanaf een HAVO of MBO niveau 2 diploma. VMBO-TL is geen HAVO, dus geen startkwalificatie.
Zo ver ik weet moet je voor een AD gewoon een 21+ toets doen, dezelfde als die voor een HBO bachelor opleiding, tenminste voor de Hogeschool Rotterdam. Ben er niet 100% zeker van maar anders kan elke schoolverlater HBO gaan doen dus het lijkt me sterk dat je er zomaar aan kan beginnen zonder een diploma en/of test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghostlylou schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:51:
[...]

Zo ver ik weet moet je voor een AD gewoon een 21+ toets doen, dezelfde als die voor een HBO bachelor opleiding, tenminste voor de Hogeschool Rotterdam. Ben er niet 100% zeker van maar anders kan elke schoolverlater HBO gaan doen dus het lijkt me sterk dat je er zomaar aan kan beginnen zonder een diploma en/of test.
Klopt, wil het ook in Rotterdam doen en 21+ toets moet gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zenix schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:44:
Ik denk als je een een half uurtje gaat zitten zoeken op GoT en Google je wel een beeld krijgt van welke stof het moeilijkste is. Op het HBO wordt van je verwacht dat je dit soort zaken zelf kan uitzoeken.

Ik zou gewoon de ontwerpen bekijken die in de boeken naar voren komen, dan weet je het ook. Anders koop je de boeken vast, dan kan je alvast een half jaar gaan studeren heb je een goede voorsprong.
Boeken zijn al besteld, leek me ook wel slim om alvast mijn eigen in te lezen. Alleen vroeg ik me af, waar mensen het meeste moeite mee hebben. Dan kon ik daar me aandacht wat meer op vestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TaZTeD schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:40:
[...]

Puur om de stempel HBO'er te krijgen, en mij minder hoef te bewijzen omdat ik maar een MBO'er ben. (Ik werk bijna met alleen maar hbo'ers) + alle HBO werk en denkniveau management banen.

En dan is een 2 jarige opleiding naast je baan erg aantrekkelijk.
Wat is je leeftijd? Bn benieuwd met wat voor leeftijden ik in de klas kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:55:
[...]

Boeken zijn al besteld, leek me ook wel slim om alvast mijn eigen in te lezen. Alleen vroeg ik me af, waar mensen het meeste moeite mee hebben. Dan kon ik daar me aandacht wat meer op vestigen.
Dat kan je niet vergelijken. Misschien ben jij goed in techniek en heb je daar veel plezier in. Maar het kan ook zo zijn dat je goed bent in processen analyseren en verbeteren. Wat voor iemand anders makkelijk is, kan voor iemand anders moeilijk zijn.

Het is als een vergelijking maken tussen een Formule 1 coureur en een 100M sprinter, wat is moeilijker? Max zou zeggen die 100M sprint, Dafne de F1.

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 05-08-2018 18:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DiedX
Hai!

Ik ben docent bij desbetreffende opleiding. Nog wel: ik ga door naar zijn 4-jarige broer Technische Informatica.

Ik ben níet van plan om de webcare van de Rotterdam Academy te worden. Ik zie wél wat zaken fout lopen. Dus, met een biertje in Slovenië wil ik toch wat duidelijkheid geven :)
sypie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:32:

Volgens mij hebben de bachelors veelal een havo of mbo-4 met intake-toets. De 21+ toets is wezenlijk anders.

Voor de AD is het heel simpel: havo of mbo-4 diploma. TS heeft geen van twee, dus 21+ is dé ingang. Let wel: de 21+ toets is zwaar
sypie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:53:
Leren communiceren. Kijk maar eens hoeveel er mis gaat in de communicatie tussen managers en uitvoerenden, tussen bedrijven en overheden, tussen bedrijven onderling, tussen uitvoerenden onderling enz... Dus ja, je zou daar een aparte studie van kunnen maken.
Volledig mee eens, behalve dat het boek daar niet over gaat. Leren Communiceren gaat over 'hoe schrijf ik een goed rapport'.
Napo schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Hetgeen ik in mijn omgeving hoor is dat een AD diploma nog steeds geen HBO stempel is, het lijkt een beetje tussen wal en schip te vallen. Je hebt een stapje voor op MBO4 maar het is zeer zeker geen HBO.
Heb je ooit wel eens met een AD-er gewérkt? Horen-van is wat anders dan werken-met.
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Wat is je leeftijd? Bn benieuwd met wat voor leeftijden ik in de klas kom.
Voltijd: 18-23. Deeltijd: 21 - 35. En uitschieters daarboven.

Ik pak en passant meteen de vragen uit het andere topic van TS:
3DDude schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:20:
Ben je bij de open dag geweest?
Welke locaties ben je geweest?
Welke informatie kon je zelf vinden?
Waarom lijkt het jou zelf leuk?
Wat wil je bereiken met dit topic?
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Nee
Geen
Alle informatie die op internet beschikbaar was
Lijkt me chill
Ervaringen horen van mensen die de opleiding gedaan hebben.
"De opleiding lijkt mij chill" en de andere antwoorden in het topic geven mij nu niet écht het idee dat de TS de student is die de opleiding zou willen hebben. Veel van de gestelde vragen staan online, en puur het níet opzoeken van informatie geeft mij aan dat TS het nog niet veel kan boeien. Ik raad 'm sterk aan om die attitude te veranderen, anders 'gaan we afscheid nemen bij kerst'.

Dé vraag van TS: "wat is het moeilijkste vak?" is nog niet te beantwoorden. Eén vak waarop iedereen 'faalt' is Nederlands. De AD levert studenten af op C1 niveau.

Geen ervaring met Cisco/netwerken? Dan wordt dit je volgende struikelvak. Maar vooral attitude (8:30 op school = 8:30 op school), en eagerness moet je hebben....

knuf aan @Ghostlylou.

Vragen kunnen altijd in dit topic. Ik ben wél zo even een hapje eten, en het is vakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DiedX schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:49:
[...]

Heb je ooit wel eens met een AD-er gewérkt? Horen-van is wat anders dan werken-met.
Ik heb het geeneens over het werken met een AD-er, puur over de perceptie in de sector waarin ik werk en de recruiters die ik spreek gecombineerd met een aantal opleidingen waarin ik in contact mee ben. Mis even het punt wat je effectief wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
Heel simpel: de recruiters weten niet waar ze het over hebben. Ik kan sowieso 4 recruiters aanwijzen die bijzonder blij zijn met onze studenten. Dan heb ik het nog niet over de 10+ detacheringspartijen die studenten 'afnemen'.

De opleidingen kijken neer op onze studenten. Logisch: we zijn +- 6 jaar oud. En wat zegt de opleiding nu eigenlijk? 2 jaar? Dat kan toch níets zijn?

Begrijp wel dat er altíjd studenten mensen zijn die niet functioneren. Een hbo-diploma zegt daarbij heel veel. Door de bank genomen zijn de bedrijven die met ad-ers werken bijzonder tevreden over de studenten.

Vandaar: hear-say zegt mij niet veel. Heb je ooit wel eens met onze (ex)studenten gewérkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DiedX schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:00:
Heel simpel: de recruiters weten niet waar ze het over hebben. Ik kan sowieso 4 recruiters aanwijzen die bijzonder blij zijn met onze studenten.
Het enige dat ik zeg is dat op dit moment AD niet als HBO staat aangeschreven en dat is het enige dat ik aangeef. Iets wat ik ook niet 1-2-3 zie veranderen. Dit is hetzelfde als studenten die opleidingen gestapeld hebben voor sommige recruiters minder interessant zijn
Vandaar: hear-say zegt mij niet veel. Heb je ooit wel eens met onze (ex)studenten gewérkt?
Zoals ik al zij, ik heb het enkel over de kant van het mensen aannemen, niet of de mensen met een afgeronde AD opleiding goed of slecht zijn. Uiteindelijk zegt een diploma sowieso niet alles.

Calm your horses en overige zaken erbij helpen maakt je punt niet sterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hai!

Ik ben docent bij desbetreffende opleiding. Nog wel: ik ga door naar zijn 4-jarige broer Technische Informatica.

Ik ben níet van plan om de webcare van de Rotterdam Academy te worden. Ik zie wél wat zaken fout lopen. Dus, met een biertje in Slovenië wil ik toch wat duidelijkheid geven :)

[...]

Volgens mij hebben de bachelors veelal een havo of mbo-4 met intake-toets. De 21+ toets is wezenlijk anders.

Voor de AD is het heel simpel: havo of mbo-4 diploma. TS heeft geen van twee, dus 21+ is dé ingang. Let wel: de 21+ toets is zwaar

[...]

Volledig mee eens, behalve dat het boek daar niet over gaat. Leren Communiceren gaat over 'hoe schrijf ik een goed rapport'.

[...]

[...]

Voltijd: 18-23. Deeltijd: 21 - 35. En uitschieters daarboven.

Ik pak en passant meteen de vragen uit het andere topic van TS:

[...]

[...]

"De opleiding lijkt mij chill" en de andere antwoorden in het topic geven mij nu niet écht het idee dat de TS de student is die de opleiding zou willen hebben. Veel van de gestelde vragen staan online, en puur het níet opzoeken van informatie geeft mij aan dat TS het nog niet veel kan boeien. Ik raad 'm sterk aan om die attitude te veranderen, anders 'gaan we afscheid nemen bij kerst'.

Dé vraag van TS: "wat is het moeilijkste vak?" is nog niet te beantwoorden. Eén vak waarop iedereen 'faalt' is Nederlands. De AD levert studenten af op C1 niveau.

Geen ervaring met Cisco/netwerken? Dan wordt dit je volgende struikelvak. Maar vooral attitude (8:30 op school = 8:30 op school), en eagerness moet je hebben....

knuf aan @Ghostlylou.

Vragen kunnen altijd in dit topic. Ik ben wél zo even een hapje eten, en het is vakantie :+
Ik heb een paar vragen.

Stel je zou een halfjaar of jaar de tijd hebben om je eigen voor te bereiden op de opleiding. Hoe zou je dit aanpakken? (Naast cisco en nederlands). Heb al een paar boeken besteld die stonden in de literatuurlijst. Denk door dit te bestuderen dat ik ook wel een goed beeld krijg van de opleiding.

De leeftijden die je gaf, geld dat ook voor de ad opleidingen? Ben 26 en tegen de tijd dat de opleiding begint 27. Val ik niet vanwege me leeftijd totaal buiten de groep? Deeltijd gaat hem niet worden, heb geen baan in de ict om het mee te combineren.

Is het makkelijk een baan te vinden na afronding van de studie?

Verder nog tips en/of zaken om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik zou me eerst eens focussen op die 21+ toets als dat nog niet geregeld is. Je Nederlands en wiskunde ophalen bijvoorbeeld en oefentoetsen (ik neem aan dat die bestaan) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:53:
[...]

Ik heb een paar vragen.

Stel je zou een halfjaar of jaar de tijd hebben om je eigen voor te bereiden op de opleiding. Hoe zou je dit aanpakken? (Naast cisco en nederlands). Heb al een paar boeken besteld die stonden in de literatuurlijst. Denk door dit te bestuderen dat ik ook wel een goed beeld krijg van de opleiding.

De leeftijden die je gaf, geld dat ook voor de ad opleidingen? Ben 26 en tegen de tijd dat de opleiding begint 27. Val ik niet vanwege me leeftijd totaal buiten de groep? Deeltijd gaat hem niet worden, heb geen baan in de ict om het mee te combineren.

Is het makkelijk een baan te vinden na afronding van de studie?

Verder nog tips en/of zaken om rekening mee te houden?
Een vriend van me volgde een HBO opleiding voltijd HR. Weliswaar een andere richting. Maar daar zaten mensen bij in zijn groep boven de 30. Dus om je leeftijd druk te maken is niet nodig! leren kan nog altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:02:
[...]

Een vriend van me volgde een HBO opleiding voltijd HR. Weliswaar een andere richting. Maar daar zaten mensen bij in zijn groep boven de 30. Dus om je leeftijd druk te maken is niet nodig! leren kan nog altijd!
Inderdaad, ik was 31 toen ik met mijn voltijd HBO begon.

Hieronder staan wat voorbeeld examens voor de 21+ toets, ik zou me daar eerst op focussen.
https://www.hogeschoolrot...waarden/voorbeeldexamens/

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:02:
[...]

Ja, klopt. Ook al zou ik totaal buiten de groep vallen, begin ik alsnog aan de opleiding. Ik doe het immers voor me eigen toekomst. Alleen tis natuurlijk wel fijner als je een beetje mensen van eigen leeftijd om je heen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:04:
[...]

Inderdaad, ik was 31 toen ik met mijn voltijd HBO begon.

Hieronder staan wat voorbeeld examens voor de 21+ toets, ik zou me daar eerst op focussen.
https://www.hogeschoolrot...waarden/voorbeeldexamens/
Ja, de toetsen waarvoor je kan leren, maak ik me niet druk over. Dat ligt in me eigen handen, nederlands moet ik wel echt aan werken trouwens. Dat is altijd een zwak punt geweest van mij. Capaciteitentest heb ik pas geleden gemaakt bij het uwv en scoorde bovengemiddeld vergeleken met de normgroep HBO/Universitair geschoolden. Dus daar heb ik ook wel een goed gevoel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:10:
[...]

Ja, de toetsen waarvoor je kan leren, maak ik me niet druk over. Dat ligt in me eigen handen, nederlands moet ik wel echt aan werken trouwens. Dat is altijd een zwak punt geweest van mij. Capaciteitentest heb ik pas geleden gemaakt bij het uwv en scoorde bovengemiddeld vergeleken met de normgroep HBO/Universitair geschoolden. Dus daar heb ik ook wel een goed gevoel over.
Voor de toekomstige stof uit je topic start kan je toch ook leren, waarom wil je je daar nu dan al wel op voorbereiden?
Ik zou toch echt eens zo'n proefexamen maken voor je je druk gaat maken over de rest. Met de instelling 'die 21+ toets komt wel goed' kun je nog lelijk de mist in gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik vind AD prima om mee te starten in het HBO. Voor mijn richting was het niet beschikbaar voltijd, anders had ik het ook gedaan. Volgens mij kan je met meeste AD opleidingen ook direct doorstromen naar bachelor, dat is ook het geval bij deze. Dan kan je altijd na twee jaar beslissen wat je wilt, die keuze hebben lijkt mij alleen maar handig.

TS onderschat de toets niet. Je bent al met opleiding bezig, terwijl je nog niet toets hebt gehaald. Probeer het stap voor stap te doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 05-08-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zenix schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:36:
Ik vind AD een prima om mee te starten in het HBO. Voor mijn richting was het niet beschikbaar voltijd, anders had ik het ook gedaan. Volgens mij kan je met meeste AD opleidingen ook direct doorstromen naar bachelor, dat is ook het geval bij deze. Dan kan je altijd na twee jaar beslissen wat je wilt, die keuze hebben lijkt mij alleen maar handig.

TS onderschat de toets niet. Je bent al met opleiding bezig, terwijl je nog niet toets hebt gehaald. Probeer het stap voor stap te doen.
Ik zal me hierop gaan voorbereiden al. Ook al zou het een eitje zijn, is het misschien wel handig om het alvast gedaan te hebben. Ben benieuwd als je ervoor slaagt hoelang het geldig blijft. Wil nog wel even flink sparen voordat ik aan de opleiding begin, gezien me huidige omstandigheden/vaste lasten, etc. Dus nog genoeg tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 00:42
Napo schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Ik zie zelf veel collega's met niet IT gerelateerde hbo diploma's naar IT consultancy doorstromen, puur omdat ze een HBO diploma hebben wordt dit ze makkelijker gemaakt. Terwijl ze vaak qua technische kennis achterlopen.
Dit is een wel een gat die ik als mbo'er wil overbruggen met een AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TaZTeD schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:48:
[...]

Ik zie zelf veel collega's met niet IT gerelateerde hbo diploma's naar IT consultancy doorstromen, puur omdat ze een HBO diploma hebben wordt dit ze makkelijker gemaakt. Terwijl ze vaak qua technische kennis achterlopen.
Dat is wel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TaZTeD schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:48:
[...]

Het ligt een beetje aan het werkveld dat er mensen wordt gezocht en hoe erg het is als de vooropleiding niet een directe match is - hoe gemakkelijk is het om iemand om te scholen die "aantoonbaar"* een bepaald basisniveau heeft. Dat basisniveau is dan een startpunt om iemand klaar te maken voor het werk dat van hem verwacht wordt en als een AD niet dat startpunt is (uit oogpunt dat het onbekend is of datd de aanwas afdoende is van HBO'ers die prima om te scholen zijn) dan gaat dat gat iig in bepaalde sectoren niet op deze manier opgelost worden omdat het gat niet erkent en herkent wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 00:41
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:54:
[...]
Klopt, wil het ook in Rotterdam doen en 21+ toets moet gemaakt worden.
Ik heb de 21+ toets in 2012 gemaakt, zo te zien hoef je voor ICT Service Management alleen Nederlands, Engels en Rekenkunde te doen ipv Wiskunde B bij Technische Informatica

Als je tot de 2e klas van het VWO gehaald hebt dan zal je denk ik geen problemen hebben met de aanlegtest/capaciteitentest en zeker niet met rekenkunde

Nederlands kan inderdaad tegenvallen als je een tijdje geen betoog meer hebt geschreven (er is wel een voorbereidingscursus), maar zelfs tijdens de opleiding moest er een bijspijkercursus Nederlands gegeven worden omdat de meesten de 0-meting (spelling, grammatica) niet haalden
[...]
TS heeft geen van twee, dus 21+ is dé ingang. Let wel: de 21+ toets is zwaar
Daar ben ik het er niet mee eens, ik weet niet welk deel u bedoelt of voor welke doelgroep maar in het geval van Wiskunde zijn het louter meerkeuzevragen en een klein deel van goniometrie en logaritmen. De 21+ toets is in ieder geval makkelijker dan Analyse/Calculus op HBO-niveau en Wiskunde B2 van de oude tweede fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 19:16
Ik ben in 2012 begonnen met de HBO AD ICT Servicemanagement. Wat mij opviel is dat sommige mensen beter zijn in een bepaald vak, maar op andere vakken slechter presteren. Ik heb mezelf misschien wel onterecht voorgehouden dat mensen met een bedrijfskundige aanleg slechter zijn in hele technische vakken en vice versa.

Het is ook wel terecht dat een AD niet gelijkwaardig is aan een bachelor. De opleiding duurt immers 2 jaar t.o.v. een 4-jarig bachelortraject. Ik vind overigens wel dat de AD een goede aansluiting is voor een vervolgtraject. Ik heb mijn bachelor in 4 jaar gehaald, maar ik geloof dat ze bij Fontys een schakelprogramma van een half jaar toegevoegd hebben. Dat is wellicht ook het overwegen waard, wil je je bachelor halen en je start met het AD, dan duurt dat traject een half jaartje langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:58:
Wat is nou de moeilijkste stof voor de opleiding?
Uit eigen ervaring is het moeilijkste van de hele opleiding om continu gemotiveerd en gedisciplineerd aan de bak te gaan. Als je het basisniveau hebt kan je elk boek lezen om de theorie tot je te nemen en die toe te passen. Maar om daadwerkelijk dat boek te pakken, om op maandagochtend om 8:30 aan te schuiven in een hoorcollege, om s'avonds een verslag te typen, dát zijn de dingen die het verschil maken. Mensen die denken "oh dat komt later wel, eerst chillen/feesten/vakantie" of mensen die bij het begin al roepen "maar dat red ik niet, ik schrijf mij wel in voor de herkansing" zijn mensen die vertraging gaan oplopen of helemaal afhaken.

De school en de docenten kunnen je helpen bij de materie, bij het structureren van je werkzaamheden of bij voorbereidingen op tentamens. Wat ze niet kunnen doen is die schakelaar omzetten bij leerlingen om daadwerkelijk initiatief te nemen en dingen te doen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Vind het wel een beetje schandelijk dat niemand "De vraag" van OP beantwoord... kom op zeg mede Tweakers.

Antwoord op je vraag:
Ik ben momenteel service manager en ik garrandeer je dat het ITIL zelf is, je kan wel foundation niveau leren en het papiertje behalen, maar werkelijk waar zal je er niks van snappen. Het snappen is juist het moeilijkste en vooral als manager zijnde hebben de kleinste changes de grootste impact. Het kan dus snel de soep in lopen of snel veel verbetering inwerken.

Overigens kan ik opmaken uit de topic dat je niet echt ICT ervaring hebt en dit is een grote blocker in zijn geheel. ITIL zit ZO verschikkelijk vol met termen die je nog nooit hebt gehoord of afkortingen zoals: SLA, CSI, CSS, MALC etc..

Voor de rest ben ik het niet eens dat men hier zegt dat je een 4 jarig study traject "nodig" hebt en kan je garranderen als je een ITIL master certificaat / expert level behaalt dat je prima en per direct aan de bak kan gaan.

Zie ITIL master roadmap:
https://www.axelos.com/Co...stem-diagram-1000x350.jpg

Zit zelf al 14 jaar in de IT ongeveer, was programmeur, admin, alles zo een beetje en altijd mn werk goed gedaan. Nu zocht ik een klein beetje meer afstand van de "hard skilled" IT jobs en per ongeluk mn droombaan gevonden.

Verder een tip, communicatie is EXTREEM belangrijk en onderschat de stof niet.
Wat is het verschil als je bijv. een mail afsluit met "Best regards" vs "Kind regards"?.

Antwoord: het woordje "best" triggered zonder dat je het weet iets in je achterhoofd waardoor jij minder open bent om bijv. zaken te doen. De verandering die ik heb aangebracht door 1 woord te wijzigen in het automatisch systeem en hoe mensen communiceren heeft een enorm positief effect gehad op onze KPI's.

Conclusie: wat je leert ziet erruit als statisch stof en je "beukt" je er wel doorheen, maar probeer zoveel mogelijk een fictionele real life case te verzinnen en jezelf af te vragen heeft dit meerwaarde ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 19:16
DragonChaser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:16:
Vind het wel een beetje schandelijk dat niemand "De vraag" van OP beantwoord... kom op zeg mede Tweakers.

Antwoord op je vraag:
Ik ben momenteel service manager en ik garrandeer je dat het ITIL zelf is, je kan wel foundation niveau leren en het papiertje behalen, maar werkelijk waar zal je er niks van snappen. Het snappen is juist het moeilijkste en vooral als manager zijnde hebben de kleinste changes de grootste impact. Het kan dus snel de soep in lopen of snel veel verbetering inwerken.

Overigens kan ik opmaken uit de topic dat je niet echt ICT ervaring hebt en dit is een grote blocker in zijn geheel. ITIL zit ZO verschikkelijk vol met termen die je nog nooit hebt gehoord of afkortingen zoals: SLA, CSI, CSS, MALC etc..

Voor de rest ben ik het niet eens dat men hier zegt dat je een 4 jarig study traject "nodig" hebt en kan je garranderen als je een ITIL master certificaat / expert level behaalt dat je prima en per direct aan de bak kan gaan.

Zie ITIL master roadmap:
https://www.axelos.com/Co...stem-diagram-1000x350.jpg

Zit zelf al 14 jaar in de IT ongeveer, was programmeur, admin, alles zo een beetje en altijd mn werk goed gedaan. Nu zocht ik een klein beetje meer afstand van de "hard skilled" IT jobs en per ongeluk mn droombaan gevonden.

Verder een tip, communicatie is EXTREEM belangrijk en onderschat de stof niet.
Wat is het verschil als je bijv. een mail afsluit met "Best regards" vs "Kind regards"?.

Antwoord: het woordje "best" triggered zonder dat je het weet iets in je achterhoofd waardoor jij minder open bent om bijv. zaken te doen. De verandering die ik heb aangebracht door 1 woord te wijzigen in het automatisch systeem en hoe mensen communiceren heeft een enorm positief effect gehad op onze KPI's.

Conclusie: wat je leert ziet erruit als statisch stof en je "beukt" je er wel doorheen, maar probeer zoveel mogelijk een fictionele real life case te verzinnen en jezelf af te vragen heeft dit meerwaarde ja of nee.
Nou nou, in welk opzicht heb ik de vraag van TS niet beantwoord en op welke vraag heeft jouw antwoord betrekking? Het er doorheen 'beuken' geeft nog steeds niet aan welke stof het moeilijkst is. Daarnaast is dat, conform mijn antwoord, ook echt niet aan te geven. TS zal het zelf moeten ondergaan.

De opmerking over motivatie is m.i. terecht. Probeer eens werk te combineren met een privé leven en school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me wel sterk af of een managementfunctie bij mij past. Ik ben best een introvert persoon. Het liefste als ik er zo over nadenk zou ik mijn eigen willen specialiseren. Ik vraag me sterk af, of ik nou een hbo opleiding moet volgen of een andere weg moet inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:29:
Ik vraag me wel sterk af of een managementfunctie bij mij past. Ik ben best een introvert persoon. Het liefste als ik er zo over nadenk zou ik mijn eigen willen specialiseren. Ik vraag me sterk af, of ik nou een hbo opleiding moet volgen of een andere weg moet inslaan.
Je taken lijst:
- Rapporteren en nog meer raporteren.
- Veel analyzeren (echt veel).
- Altijd alles monitoren en in de gaten houden.
- Verder bijzaken is ook bijv. het moraal van het team in de gaten houden.
- Team leider op zn vingers tikken en in lijn houden met contractuele afspraken.

Samen gevat, denk er goed over na, want dit kan echt een saaie functie zijn voor veel mensen, je bent niet gefocused op 1 taak en je moet mensen problemen ook oplossen (eigenlijk team lead taak, maarja.. goede team leads zijn zeldzaam). Veel communiceren is 1 van je hoofdtaken.

Edit: waarom bijv. LPIC hier tussen staat als vak gaat mij te boven...admin taken delegeer je en blijf je kilometers verwijderd van.

[ Voor 6% gewijzigd door DragonChaser op 06-08-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een beetje motivatie kom je al een heel eind, het is voornamelijk het plannen van de tijd waarin je de stof leert. De stof die je moet leren is erg veel en het ligt aan jouw persoonlijke capaciteit hoe snel je de stof eigen maakt.
Pagina: 1