Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 10:13
Ik wil graag een nieuwe camera aan mijn vrouw cadeau doen voor haar verjaardag.
Nu heb ik zelf vrij weinig verstand van fotografie, echter heb ik wel wat research gedaan en twijfel nog tussen 2 camera's. Wij hebben nu een canon 450D en onze lens is tijdens de vakantie kapot gegaan.

De camera zal vaak gebruikt voor op rondreis, en dan met name het fotograferen van wildlife en landschappen.

Ik twijfel nog tussen de Fujifilm X-t20 en de Sony A6300. Beide camera's zitten binnen het budget van 900 euro.

Volgens de reviews is de x-t20 net iets beter dan de A6300, echter is deze wel weer stof en spatwaterdicht.(wat tijdens het reizen wel handig is denk ik.)
Beide hebben een standaard 16-50 kitlens. (hoewel de 18-55 van fuji van veel betere kwaliteit is, maar ook weer 250 euro duurder.
Bij de A6300 twijfel ik dan weer omdat deze camera ook alweer 2,5 jaar oud is, of is dat onzin denken.?

Mijn vraag is wie kan er wat duidelijkheid geven wat de beste keus zal zijn of moet ik zelfs in een hele andere richting denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 29-09 10:15
Waarom niet een Canon EOS M50 met 15-45mm lens en 22mm lens? Dan heeft ze een camera die aansluit bij wat ze al kent. En meteen een lichtsterk objectiefje voor binnenfoto's.
Wat voor lens had ze eigenlijk bij haar 450D? Kan me voorstellen dat ze graag hetzelfde bereik wil houden (en misschien kun je net zo goed een vervangend objectief halen, als ze nog tevreden is met haar camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
De Canon m50 had ik ook bekeken maar die maakt mindere foto's kwalitatief en is ook niet stof en spatwaterdicht, en de batterijduur is zeer matig.

Ze had een Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM die hadden we ooit 2e hands gekocht.
De EOS 450D willen we toch ook wel graag vervangen, zodat we weer een tijdje mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:41
Ik zou A6000 adviseren en rest van het geld uitgeven aan een goede lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 29-09 10:15
harryvos schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:34:
De Canon m50 had ik ook bekeken maar die maakt mindere foto's kwalitatief en is ook niet stof en spatwaterdicht, en de batterijduur is zeer matig.

Ze had een Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM die hadden we ooit 2e hands gekocht.
De EOS 450D willen we toch ook wel graag vervangen, zodat we weer een tijdje mee kunnen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je bij normaal gebruik enig kwaliteitsverschil ziet tussen de beeldkwaliteit van de M50 en van de andere modellen in dezelfde prijsklasse. Al die camera's zijn gewoon goed. Hij is inderdaad niet stof en spatwaterdicht, maar dat is de XT-20 ook niet. En de Sony ook niet hoor. Kan zijn dat Sony dat zegt, maar geen enkel merk geeft er garantie op en zelfs de Sony A7RIII (toch nog ietsje duurder) faalt geweldig op dat gebied (zie deze video op Youtube).

Als je vrouw eerst een 18-250mm objectief had, dan lijkt het me erg wennen voor haar als ze ineens terug moet naar 18-55mm of 16-50mm bereik. Ik zou dus kijken naar sets die (ongeveer) hetzelfde zoombereik hebben.

En is een camera met verwisselbare objectieven weer nodig? Als ze toch alleen die superzoom gebruikte, is ze net zo goed af met een camera met vast objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Met een vast objectief zit je al snel op d Sony RX10 3 of 4,maar die zijn niet te betalen. Eventueel de Panasonic FZ1000 maar die is ook alweer 4 jaar oud.
Vind de optie voor een iets goedkopere camera met een betere lens wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
harryvos schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:06:
Bij de A6300 twijfel ik dan weer omdat deze camera ook alweer 2,5 jaar oud is, of is dat onzin denken.?
Tsja, een A6000 is nog ouder.. Maar zo groot zijn de verschillen niet, de A6300 heeft meer focuspunten, een extra custom knop, 4K filmen en betere viewfinder. Niet extreem grote verschillen, tenzij je er waarde aan hecht. De extra PDAF punten die ook werken icm lenzen van andere merken is wellicht het belangrijkste verschil. De nieuwere A6500 voegt dan eigenlijk enkel nog in body image stabilization toe...

Zolang je er geen waarde aan hecht is een A6000 niet veel slechter. De A6000 zou je kunnen combineren met zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS . Welke volgens mij een heel redelijke lens is. Eventueel samen met de compacte 16-50 kitlens voor als je lekker compact wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Heb net een fuji x-t20 besteld na een middagje reviews bekijken, tot de conclusie gekomen dat ik er geen miskoop mee kan doen, tevens spreekt het retromodel me wel aan. Bedankt voor jullie adviezen, hoop dat ze er blij mee is en hij bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
harryvos schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:34:
Mindere foto's? Volgens mij ligt de beeldkwaliteit op zeer gelijk niveau. Stof en waterdicht hangt ook van de lens af en zover ik weet is de X-T20 dat niet en ook niet de kitlens van zowel de Fuji als de Sony.
Een dergelijke lens heeft Fuji niet in zijn assortiment en bij Sony is die behoorlijk prijzig.
harryvos schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:45:
Heb net een fuji x-t20 besteld na een middagje reviews bekijken, tot de conclusie gekomen dat ik er geen miskoop mee kan doen, tevens spreekt het retromodel me wel aan. Bedankt voor jullie adviezen, hoop dat ze er blij mee is en hij bevalt.
Verder is de X-T20 wel een zeer goede capabele camera: veel plezier ermee!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goed dat je voor de betere lens hebt gekozen. Zolang je niet in extreme lichtomstandigheden fotografeert zijn eigenlijk alle camera's tegenwoordig zo goed dat dat meer een keuze van smaak (kleur) en bediening is dan welke is beter. Maar in lenzen wordt het verschil gemaakt en een goede lens wordt je blijer van dan de op papier betere camera. Goede lenzen zijn en blijven gewoon duur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1