Complete audioinstallatie vernieuwen renault megane 1997

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-04 21:05
Beste tweakers,

Ik ben de trotste bezitter van een megane cabriolet uit het jaar 1997 (niet dat dat erg relevant is maar oké). In deze auto heb ik momenteel alleen maar geluid van de rechterzijde (zo nu en dan komt er wat gekraak vanaf de linkerzijde) nou zat ik te denken om dit hele zootje gewoon te vervangen.

Ik loop zelf al een tijdje op internet te zoeken naar een mooie composet (13cm als ik me niet vergis voor deze auto) en ook een nieuwe autoradio want diegene die er nu inzit komt ook uit het jaar kruik. maar het aanbod is zoooo groot en er zijn zat verjaarde modellen op de markt (zowel bij de radio's als bij de speakers) dus ik heb geen idee waar ik naar zou moeten kijken

Ook zat ik nog te denken om z'n klein subwoofertje aan te schaffen die ik onder de bijrijders stoel kan schuiven of achterin de kofferbak kan gooien. Maar ik heb geen idee of zulke kleine woofers de moeite wel waard zijn.

Ikzelf ben echt niet thuis in audioland en kan jullie hulp wel gebruiken
zelf zat ik te denken aan;
Een 13 cm composet
isolatiemateriaal voor in de deurpanelen
Misschien een (kleine) woofer voor onder de
Een nieuwe autoradio (1 din slot want 2 past helaas niet)
en misschien nieuwe audiokabels naar de speakers toe?

alvast bedankt voor de reacties

owja en mijn budget voor dit zooitje licht rond de 5-600 euro (wil niet meer uitgeven dan nodig maar voor een lekker volume en de bijbehorende bass heb ik wel wat centjes over)

Beste antwoord (via Jepper1998 op 07-08-2018 10:39)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vaak zijn de kabels die door de deur gaan vanwege beweging gebroken. Meestal achter bij de connector.

Zelfs je huidige stereo zou je eenvoudig kunnen fixen door de connectoren er af te halen en deze aan de speakers te solderen. Dit kost je uiteindelijk niets.

Een subwoofer in een cabrio, ik denk niet dat je daar veel aan hebt. Als de auto open is gaat het meeste geluid naar buiten, wat resulteert in het stereotype waar ik persoonlijk een enorme hekel aan heb ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vaak zijn de kabels die door de deur gaan vanwege beweging gebroken. Meestal achter bij de connector.

Zelfs je huidige stereo zou je eenvoudig kunnen fixen door de connectoren er af te halen en deze aan de speakers te solderen. Dit kost je uiteindelijk niets.

Een subwoofer in een cabrio, ik denk niet dat je daar veel aan hebt. Als de auto open is gaat het meeste geluid naar buiten, wat resulteert in het stereotype waar ik persoonlijk een enorme hekel aan heb ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vergeet niet de diepte van die 13cm speakers, zal best in de breedte wel passen, maar vaak in de deur is de limitatie de diepte van de speaker (of the omvang van magneet).

Als je enkel voorin speakers hebt, zou je een class D versterker kunnen nemen, 2 kanalen voor je fronts en 1 bridged voor je subwoofer. Qua autoradio, als je gaat voor een versterker, alles met pre-amp out zal wel goed zijn, plus welke features je wil hebben (bluetooth, usb, etc).

Edit, check de speakerdraad in de deuren, als het net als bij de peugeots uit die tijd via 1 grote kabelboom gaat en die kapot is, ben je wel stuk meerkwijt (en tijd).

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 05-08-2018 13:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
Ja ik had de speakers er uit gehaald en na wat rommelen deed hij het af en toe wel en af en toe niet dus er zit dus iets niet helemaal lekker met de bedrading achter het deurpaneel ik zal dat dus even nalopen en waar nodig repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar zou ik idd ook mee beginnen ja. En verder zou ik me afvragen of ik meer dan de helft van de dagwaarde wilde steken in een auto van 20+ jaar oud. tenzij je het als een klassieker beschouwd, maar dat vermoed ik niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
ja het klopt dat het meer dan de helft van de dagwaarde is maar de audioinstallatie kan ik altijd meenemen naar de volgende auto om het zo maar te zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet of je recenelijk in een recente auto hebt gezeten, maar sinds een jaar of 10 is het allemaal af fabriek ingebouwd en werk het samen met knopjes aan het stuur etc. Dat vevangen kan soms, maar zeker niet altijd. Lang niet alle auto's zijn nog met een DIN uitsparing uitgerust. Tegenwoordig meer niet dan wel, zelfs niet optioneel.

Dus daar zo ik niet vanuit gaan als ik jou was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@The Eagle spul kost ook niet veel, en als het een hobby is. @Jepper1998 lekker klussen aan je installatie is leuk om te doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Gewoon voor hetzelfde geld een nieuwere auto kopen waarvan de radio wel werkt, kan natuurlijk ook ;)

Als @Jepper1998 echt heel graag in die auto rijdt, dan is het voor hem in elk geval de moeite en het geld waard.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:45:
@The Eagle spul kost ook niet veel, en als het een hobby is. @Jepper1998 lekker klussen aan je installatie is leuk om te doen.
Ja, erg leuke hobby. :P

Het volume dat zo te lezen gerealiseerd moet gaan worden staat doorgaans wel op gespannen voet met de bekende hulpdiensten die vanachter proberen in te halen, maar die de aandacht van de autistische bestuurder maar niet kunnen krijgen.
Blijf lekker bij de les als je in je auto stapt zou ik zeggen, als je geen onderwerp wilt worden van de zoveelste filemelding. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wat een vreemde aanname imho.
Goed geluid hoeft heus niet luid genoten te worden.
Probleem bij een cabriolet met het dak open is dat geluid "wegwaait".
In bv. de Saab cabrio van 2005 is dit deels opgelost door een extra middentoner plus tweeter in het midden van het dashboard en een subwoofer.
Werkt prima.

In de cabrio van te zou ik een composet plaatsen op een moderne radio die sowieso al meer vermogen geeft dan de standaard oude radio.
Ik zou ook de speakerkabel vervangen.
En dan eens Luisteren hoe het bevalt.
Fancy subwoofers e.d. kan altijd nog.

Overigens is een goed onderhouden en vrij originele Megane cabrio omi wel een klassiekertje hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Dit is geen vreemde aanname, dat is wat de TS hier zélf meldt. :P

[quote]Jepper1998 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:57:
[.....]
owja en mijn budget voor dit zooitje licht rond de 5-600 euro (wil niet meer uitgeven dan nodig maar voor een lekker volume en de bijbehorende bass heb ik wel wat centjes over

[...]

100% mee eens, maar dobbelsteen Johnny's met dito subwoofers denken daar meestal anders over, zo blijkt. :+
Lees de startvraag nog eens.

Met dit bekende, maar wel iets wereldvreemde gedrag hoef je op zich geen enkel probleem te hebben, zolang je het overige verkeer maar niet hindert, of erger, in gevaar brengt.
Doe dit lekker in je eigen achtertuin waar je buren met instant karma kunnen reageren.

Rijd eens een dagje mee met een hulpdienst op weg naar een levensbedreigend ongeval en je snapt dit probleem meteen.
Don't shoot the messenger. ;)
Cool your jets. Ik was niet boos!
;)
Maar mja, wellicht heb je gelijk.
Sowieso is volume geen substituut voor kwaliteit.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 23:56

LankHoar

Langharig tuig

In mijn Seat uit 1996 heb ik een paar jaar geleden altijd met het volgende rondgereden:
- Subwoofer: JBL GT5 1204 BR https://mm.jbl.com/GT5-1204BR.html
- Amplifier: JBL GTO 1004 https://www.amazon.com/JBL-GTO1004-4-Channel-F
…/…/B001GQJ24M
- Speakers (4x): Pioneer TS-E1702i https://www.pioneer-car.eu/eur/products/ts-e1702i
- Capacitor: 3.0-farad ProfiTEXX
- Radio: Pioneer DEH-6300SD https://www.pioneer-car.eu/eur/products/deh-6300sd

Kostte wat, maar dan heb je ook watt :) Kwam een behoorlijk goed geluid vanaf, en mis het eigenlijk nog steeds. Heb al een paar jaar geen auto meer en de set staat te verstoffen dus ga hem verkopen... Ergens voelt dat als verraad :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
Fairy schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:23:

Ga alsjeblieft niet solderen. Dit levert alleen maar gezeik op. krimp er even nieuwe fastons aan in de juiste maat en klaar.
Wat ook enorm scheelt in kwaliteit:
- bitumen tegen het buitenpaneel van de deur en tevens alle kieren/gaten die geen directe functie hebben afplakken met bitumen. (ook beter, want je snijd waarschijnlijk het vochtfolie door tijdens het bitumen plaatsen) Verder nog je deur dempen met foam.

Als je dit netjes doet heb je met een beetje speaker niet perse een subwoofer nodig. Tenzij je natuurlijk echt klappen wil krijgen van je muziek.

ik heb zo zelf de focal PS165F ingebouwd in m'n peugeot 306 cabrio. Wel de gaten nog even uit laten zagen zodat 165mm paste. EN met een standaard blaupunkt autoradio met 50W versterking MEEER dan volume genoeg om goed doof van te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door TMon op 08-08-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-10 14:20
Het is maar net wat je wensen zijn. Zelf vind ik aanvulling van een subwoofer erg fijn. Niet eens voor de dreunende bass, maar ook omdat je de lagere tonen overneemt van je normale speakers. Zodoende kun je strakker op een hoger volume spelen zonder dat de boel vervormd.

Je hoeft verder ook echt niet met bekabeling aan de gang door de hele auto. Met wat leuke componenten kun je een meer dan prima geluid krijgen, zonder dat je inlevert op ruimte in de kofferbak, of kabels door je hele auto.

Wat ik in jouw geval had gedaan:

Goede frontspeakers. Efficiënte composet plaatsen. Dan heb je helemaal geen speakers achterin meer nodig. Zelf vind ik de Blam Relax lijn erg fijn. Die weten een flinke bak aan geluid uit te poepen, zonder dat je er kilowatts aan vermogen moet opzetten. Daarnaast klinken ze ook gewoon lekker.

Daarnaast een ISO versterker plaatsen. Zo kun je versterkt je speakers aansturen, terwijl kabels trekken niet nodig is. Je zet het gewoon tussen je iso stekker van je radio.

Deuren dempen en isoleren. Hier win je veel mee! Je kunt de duurste en zwaarste speaker plaatsen, maar zonder dat je speaker een fatsoenlijke klankkast heeft om zich op af te zetten, gaat het alsnog nergens naar klinken.

Bovenstaand aanvullen door een actief underseat subje onder een van je stoelen. Met bovenstaande setup ga je erg lekker kunnen spelen op een flink volume, zonder dat je allerlei rigoureuze acties moet gaan uithalen voor een beetje muziek.

Dus kort samengevat:

Blam 130 RS composet a 120,=
Audio System CO 35.4 versterker a 75,=
Dempingsmateriaal. Prijs ligt er aan hoe goed je deur te dempen is. ~50-200,=
Gladen US 8 underseat subwoofer a 275,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
Oke allemaal bedankt voor jullie tips en meningen!
Zelf ben ik er nog niet aan toegekomen om de kabelbreuk/slijtage te verhelpen
en na het doorlezen van jullie berichten staat nog het volgende op mijn to-do list:
Bas. schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:17:
Blam 130 RS composet a 120,=
Audio System CO 35.4 versterker a 75,=
Dempingsmateriaal. Prijs ligt er aan hoe goed je deur te dempen is. ~50-200,=
Gladen US 8 underseat subwoofer a 275,=
Het enigste waar ik hier zo m'n twijvels bij heb is de gekozen versterker en wat voor isolatiemateriaal ik moet halen. Voor het isolatiemateriaal dacht ik zelf aan deze starter set. maar eerlijk gezegd ziet deze er nogal karig uit weten jullie misschien nog betere aanbeveling?

En voor een head unit ga ik denk ik maar even langs de mediamarkt over een andere winkel om te kijken welke mij het meeste aanspreekt

Edit: voor het composetje dacht ik zelf aan deze

[ Voor 8% gewijzigd door Jepper1998 op 08-08-2018 17:21 . Reden: keuze van composet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-10 14:20
Wat is je twijfel bij de versterker?
Je kunt een grotere versterker plaatsen, maar dat gaat ook inhouden dat je deze ergens in je auto moet "wegwerken". Daarnaast zul je voor zo'n versterker voeding, maar ook speakerkabel door je auto moeten leggen, door de deuren naar je speakers toe. Dat is nogal een klus.

Met een 13cm setje die efficiënt speelt heb je niet eens zo heel veel aan vermogen nodig om het lekker te laten spelen. Vandaar mijn voorstel voor een lekker kleine versterker die je tussen je ISO stekker van je radio plaatst. Scheelt je bovendien een boel gedoe met inbouwen.

Speakers zijn verder heel persoonlijk. Ik zou zeggen ga eens ergens langs luisteren. Wat de een fijn vind klinken, kan de ander weer helemaal niks vinden.

Die Audison speakers zijn ook niet slecht. Maar zelf ben ik voor de meer "bescheiden" installaties persoonlijk érg fan van Blam. Naast dat deze sets makkelijk in te bouwen zijn, heb ik nog geen andere composet gehoord die zo'n bak aan volume weet uit te persen met niet eens zo veel aan vermogen erop. Wat daarnaast ook nog eens goed klinkt.

Die Blam speakers zijn 2 ohm ipv. reguliere 4 ohm speakers. Een versterker geeft dus veel makkelijker z'n vermogen af. :)

Toevoeging: Deze Kenwood is ook erg leuk:
https://www.caraudioshop....4-kanaals-versterker.html

Ook eentje die je zo tussen je ISO stekker van je radio drukt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bas. op 09-08-2018 09:47 ]

Pagina: 1