Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Constant current of constant voltage leds

Pagina: 1
Acties:

• VBP8501
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-10 21:45
Dag iedereen, bedankt om zo'n enorme schat van informatie aan te leggen op dit forum! Echt geweldig.

Ik heb al veel gelezen maar nog nergens een uitgebreide vergelijking tegengekomen over constant current (CC) en constant voltage (CV) led lampen. Daarom zou ik graag een discussie willen openen.
Er zijn genoeg bronnen die uitleggen wat de technologie is en hoe de verschillen zijn, maar niet wat je best kiest:
https://www.ledsupply.com...tant-voltage-led-drivers/
https://www.electronicpro...ge_for_powering_LEDs.aspx

Mijn situatie: bezig met de ruwbouw en momenteel volop aan het plannen maken voor de installaties.

Uit mijn literatuurstudie:

Enerzijds:
  1. Pro CC: centrale drivers voor meerdere LEDs, geen extra omvormer/driver bij de LED. En het zou meestal de driver zijn die faalt ipv de LED. Dus beter degelijk drivers voorzien en niet degene die in massa bij CV leds worden geplaatst. CC heeft dus minder kans op falen?
  2. Pro CC: stroom beperkt tot ~1A in de kabel dus kabels met kleine mm² mogelijk (zouden UTP kabels van 0,2mm² al volstaan? Maar aan de andere kant, waarom je vaste installatie beperken en niet onmiddellijk een dikke sectie plaatsen, is het prijsverschil gerechtvaardigd vica versa de toekomstige mogelijkheden?)
  3. Pro CC: de leds zijn altijd (correct?) dimbaar, dus je kan makkelijk starten met een niet dimbare driver en later overschakelen op een dimbare driver.
  4. Pro CC: weinig kabelverliezen door de lage stroom, LEDs kunnen dus verder van de driver staan (driver en kabel moeten wel voldoende spanning kunnen leveren).
  5. Pro CC: een LED zijn lichtintensiteit is afhankelijk van de stroom dat erdoor gaat. Doordat de leds bij CC in serie worden geplaatst zou het licht van alle leds gelijk moeten zijn. Bij CV leds wordt de 12V/24V nog intern omgezet naar stroom. Dus iedere led in een kring kan een andere lichtintensiteit geven ifv de driver.
  6. Pro CC: minder afhankelijk van spanningsfluctuaties in de voeding
Anderzijds:
  1. Pro CV: groter assortiment in de handel verkrijgbaar (ik heb echt moeite met CC leds te vinden, laat staan een armatuur met een CC led erbij, GU10)
  2. Pro CV: led strips zijn steeds CV opdat ze verknipbaar zouden zijn
  3. Pro CV: CC leds worden in serie geschakeld, als er eentje faalt dan faalt heel de kring
  4. Pro CV: het aantal LEDs op een CC kring is beperkt door
---

Ik heb tot nu toe enkel CV leds gehad (van het 230V type of led strips) dus nog geen ervaring met CC leds.

Volgens mijn vergelijking is het best om in een nieuwbouw waar mogelijk CC leds te voorzien. Zeker de plafond spotjes die dienen voor de algemene verlichting.

De "speciale" lampen (WAF...) zoals de wandsfeerarmaturen, de led filament lampen, led strips, ... zouden dan uitgevoerd moeten worden in de 12V,24V of 230V variant.

Heeft iemand aanvullingen? Suggesties? Opmerkingen? Bedankt!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LEDs zijn CC. Je wilt dus een armatuur zonder verder electronica zodat je dat zelf kan oppakken.
Dit kan centraal maar ook decentraal bij elke lamp, of een stel in serie geschakelde lampen die je achter 1 schakel/dimpunt wilt hebben.

Ik ga centraal Dali Meanwell LED Drivers voorzien, en kale inbouwspots (de bijgeleverde externe voorschakelelectronica gooi ik in de prullenbak).
LED chip vervang ik dan door een 3000K 2-Step >90CRI Cree CXB1507/CXA2520.

• VBP8501
bbbrumbrum schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:17:
LEDs zijn CC. Je wilt dus een armatuur zonder verder electronica zodat je dat zelf kan oppakken.
Dit kan centraal maar ook decentraal bij elke lamp, of een stel in serie geschakelde lampen die je achter 1 schakel/dimpunt wilt hebben.

Ik ga centraal Dali Meanwell LED Drivers voorzien, en kale inbouwspots (de bijgeleverde externe voorschakelelectronica gooi ik in de prullenbak).
LED chip vervang ik dan door een 3000K 2-Step >90CRI Cree CXB1507/CXA2520.
Bedankt bbbrumbrum voor je reply. Dus als ik het goed begrijp moet ik voor centrale CC drivers overgaan tot:
- Standaard led lampen kopen met externe driver, driver wegsmijten, lamp aankoppelen op nieuwe driver
- Standaard led lampen kopen met interne driver, driver verwijderen, lamp aankoppelen op nieuwe driver
- Armatuur zonder lamp kopen en lamp zelf fabriceren

Dat lijkt mij een gevolg van eenvoudig te kunnen retrofitten.

Ik ben niet vies van wat soldeerwerk. Maar ik heb wel >50 plafondspotjes :)

Als ik het goed begrijp ga jij een inbouwspot kopen, elektronica verwijderen én led verwijderen en nieuwe plaatsen.
Hoe ga je die Cree led array in een kale inbouwspot monteren?
Of hoe denk je de meegeleverde behuizing te kunnen openen? Zijn de meeste niet gelijmd?
Hoe ben je tot die led gekomen? Ik kan hier op het forum niet veel over vinden.

Ik heb mij trouwens al gecommit op DMX.

Bedankt!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
VBP8501 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 00:09:
[...]

Bedankt bbbrumbrum voor je reply. Dus als ik het goed begrijp moet ik voor centrale CC drivers overgaan tot:
- Standaard led lampen kopen met externe driver, driver wegsmijten, lamp aankoppelen op nieuwe driver
- Standaard led lampen kopen met interne driver, driver verwijderen, lamp aankoppelen op nieuwe driver
- Armatuur zonder lamp kopen en lamp zelf fabriceren

Dat lijkt mij een gevolg van eenvoudig te kunnen retrofitten.

Ik ben niet vies van wat soldeerwerk. Maar ik heb wel >50 plafondspotjes :)

Als ik het goed begrijp ga jij een inbouwspot kopen, elektronica verwijderen én led verwijderen en nieuwe plaatsen.
Hoe ga je die Cree led array in een kale inbouwspot monteren?
Of hoe denk je de meegeleverde behuizing te kunnen openen? Zijn de meeste niet gelijmd?
Hoe ben je tot die led gekomen? Ik kan hier op het forum niet veel over vinden.

Ik heb mij trouwens al gecommit op DMX.

Bedankt!
bbbrumbrum schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:29:
[...]

COB spots / downlights kopen met externe driver, deze linea-recta de prullenbak in pleuren en er een degelijke DMX LED driver naar keus voor hangen.

Ik heb deze: http://s.aliexpress.com/aYFNRnEf
Zelf voorzien van een Cree CXA2520-0000-000N0YP230H (3000K, >90CRI 2-step, zelfde formfactor als ori led, qua vermogen wel 'beetje' overkill :+ )
In mijn geval een Meanwell DALI driver ervoor, gaat perfect.

En geen Ali-electronica boven m'n plafond, wel zo goed voor de gemoedsrust... ;)

Belangrijk is dat de LED chip niet verlijmd is of het geheel gepot of dichtgeblubbert is met epoxy...
Sta nog wel open voor betere tips via Ali. De reflector is een beetje gammel gemonteerd, maar het zal niet zomaar uit elkaar vallen. Zolang je geen verkracht lichtbeeld krijgt boeit het allemaal niet zo, belangrijkste is de thermische interface van LED naar behuizing, die moet in orde zijn!

Werk alweer een jaartje of 10 met LEDs, in het begin was Luxeon/Philips nog koning, maar IMHO heeft Cree toch grotendeels de LED revolutie aangejaagd!
Dus ook nu, als ik het beste van het beste wil kijk ik eerst wat Cree te bieden heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-08-2018 00:00 ]

• VBP8501
Bedankt! Ik was in mijn zoektocht langs deze site gekomen:
https://toolboom.com/en/c...d-downlight-housings-cob/

Ook beschikbaar in een kit met led en driver:
https://toolboom.com/en/c...s/led-downlight-diy-kits/

Ziet er een degelijke behuizing uit (metalen koelvin achteraan?) en het voordeel is alvast dat alles klaar voor montage is.

Dezelfde leverancier heeft ook GU10 en peertjes:
https://toolboom.com/en/c...usings/led-lamp-housings/

Waar ben je van plan Cree leds te kopen? Ik zie dat mouser/rs/farnell die wel aanbieden maar niet direct een particulier vriendelijke winkel.

Als alternatief overweeg ik nog om de belgische economie te spijzen en voor deze te gaan:
https://www.dmlights.be/absinthe_sharp_r_hi_wit~08014
Maar dan de driver overboord te gooien. Eventueel kan ik starten met die spot en driver en daarna geleidelijk aan overstappen.

• Kurtbe
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2019
Dag beste mensen,
Zelf ben ik ook in een zoektocht verwikkeld en wil met DALI drivers GU10 leds aansturen. Ik stond op punt de strijd op te geven tot ik deze string berichten vond.

Misschien kan iemand mij hier een antwoord geven.

Ik wil graag 230V GU10 LED lichten installeren an de hand van gewoon losse armaturen en daarin een GU10 lamp monteren. Liefst dan nog eentje dat kan dimmen naar warm (bv: 2700 => 2200K).

Het enige waar ik tegenaan loop is dat het hele systeem onder DALI moet draaien en ik vind geen geschikte drivers.
Ik ben bereid desnoods de lampen zelf te solderen aan de hand van de ToolBoom onderdelen (schitterende tip!) en een geschikte LED. Welke die LED dan moet zijn is nog een ander paar mouwen.
Maar ik kijk alvast uit naar een reactie van iemand die er meer van weet dan ik.

Alvast bedankt, Kurt
Pagina: 1