Synology: Blijft disk full geven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:54

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Ik heb een gek probleem met een DS216+II.

De nas had een 1 TB harddisk, die vol was. Als in 0 bytes free. Een tweede 1 TB erbij gezet en twee shares verplaatst naar de nieuwe disk, Bij elkaar zo'n 500 GB verplaatst. Maar nog steeds geeft de eerste disk aan 100% in gebruik te zijn en 0 Bytes vrij te hebben?

Ik heb de nas al herstart.

Disk 1: Synology Hybrid Raid, BTRFS
Disk 2: Synology Hybrid Raid, BTRFS

Iemand enig idee? Ik heb al onder andere gezocht op het Synology forum, maar geen oplossing kunnen vinden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Beste antwoord (via Marc H op 05-08-2018 17:27)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

DarkSide

theres no place like ::1

Marc H schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Klopt, daarom heb ik de nieuwe disk ook niet toegevoegd aan de raid, maar heb een nieuw volume gemaakt. Dus ik heb twee volumes van 931 GB.

Verder heb ik van beide share verplaatsingen een berichtje gehad dat de move klaar was. En de verplaatsingen namen meerdere uren in beslag. Dat ze nog op de achtergrond bezig zijn lijkt mij onwaarschijnlijk.

[...]

Waar kan ik die vinden?
In configuratie menu uit mijn hoofd.
Nu even geen toegang.

Zal later even kijken mocht je het nog niet gevonden hebben.
Maar het geeft een overzicht over welke gebruiker(s) veel verbruiken en welke share etc.
En wat grootverbruikers zijn...

Staat bij Opslag-analyser.
Daar kan je een rapport maken die een schijfgebruikrapport maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkSide op 05-08-2018 13:58 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Afhankelijk hoe je ze hebt gekopieerd maar moet je misschien de recycle bin nog legen? Kan bij config> shared folders daar zit een optie alles te legen.

Always look on the bright side of life.

• DarkSide

DarkSide

Idd heb je echt verplaatst?
Of heb je copy gedaan en daarna het origineel verwijderd?

Kijk idd even in de recycle bin.
Zelf heb ik die ook aan staan en wordt alles ouder dan 3 weken pas echt verwijderd.
Dus of even met de hand doen (kan ook via UNC pad). En daar de oude rommel opruimen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Clifdon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:19:
Afhankelijk hoe je ze hebt gekopieerd maar moet je misschien de recycle bin nog legen? Kan bij config> shared folders daar zit een optie alles te legen.
Tnx, maar de recyle bins staan uit.
DarkSide schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:22:
Idd heb je echt verplaatst?
Of heb je copy gedaan en daarna het origineel verwijderd?

Kijk idd even in de recycle bin.
Zelf heb ik die ook aan staan en wordt alles ouder dan 3 weken pas echt verwijderd.
Dus of even met de hand doen (kan ook via UNC pad). En daar de oude rommel opruimen.
Ik heb in de instellingen de share verplaatst naar de andere disk, waarna de data automatisch verplaatst is.
Recycle bins staan uit

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien al geprobeerd, maar niet genoemd: nas al eens herstart?

De methode voor het verplaatsen van de share die je hebt gebruikt zou gewoon goed moeten zijn, heb ik zelf ook vaak genoeg gedaan zonder problemen.

[ Voor 53% gewijzigd door spone op 05-08-2018 09:42 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die dataverplaatsing kan wel even duren hoor! Wacht gewoon een aantal dagen...

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 20:44
De nas had een 1 TB harddisk, die vol was. Als in 0 bytes free.

Disk 1: Synology Hybrid Raid, BTRFS
Disk 2: Synology Hybrid Raid, BTRFS
Als je 1 disk had van 1 TB en nu een tweede bij hebt geplaatst en zaakje staat in Synology Hybrid Raid dan ben je in feite er toch niets mee op geschoten? Netto toch nog steeds maar 1TB schijfruimte?
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 05-08-2018 09:45 ]

• DarkSide

DarkSide

Wat zegt je storage report dan
Di kan een overzicht geven in al je data per user etc.

Misschien dat daar iets staat wat veel in beslag neemt.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:43:
Die dataverplaatsing kan wel even duren hoor! Wacht gewoon een aantal dagen...
Dat lijkt me wat overdreven, maar een paar uurtjes kan het inderdaad wel duren. Iets om rekening mee te houden is dat de ruimte pas wordt vrijgegeven op de bron nadat de data volledig over is (waarschijnlijk wordt er op de achtergrond een kopie van de data gemaakt naar de nieuwe schijf, en zodra dat klaar is wordt de data van de oude schijf verwijderd).

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Vorkie
  • Niet online
spone schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:47:
[...]

Dat lijkt me wat overdreven, maar een paar uurtjes kan het inderdaad wel duren. Iets om rekening mee te houden is dat de ruimte pas wordt vrijgegeven op de bron nadat de data volledig over is (waarschijnlijk wordt er op de achtergrond een kopie van de data gemaakt naar de nieuwe schijf, en zodra dat klaar is wordt de data van de oude schijf verwijderd).
Het is inderdaad maar 500GB, dat duurt geen dagen, goedemorgen...

Maar verder klopt het, op het moment dat je kopieer / verplaats actie klaar is via de GUI, gaat de Synology op de achtergrond verder. Dit kan je zien in:

Broncontrole > Prestaties > Disk

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Bushie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Als je 1 disk had van 1 TB en nu een tweede bij hebt geplaatst en zaakje staat in Synology Hybrid Raid dan ben je in feite er toch niets mee op geschoten? Netto toch nog steeds maar 1TB schijfruimte?
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Klopt, daarom heb ik de nieuwe disk ook niet toegevoegd aan de raid, maar heb een nieuw volume gemaakt. Dus ik heb twee volumes van 931 GB.

Verder heb ik van beide share verplaatsingen een berichtje gehad dat de move klaar was. En de verplaatsingen namen meerdere uren in beslag. Dat ze nog op de achtergrond bezig zijn lijkt mij onwaarschijnlijk.
DarkSide schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:44:
Wat zegt je storage report dan
Di kan een overzicht geven in al je data per user etc.

Misschien dat daar iets staat wat veel in beslag neemt.
Waar kan ik die vinden?

[ Voor 16% gewijzigd door Marc H op 05-08-2018 10:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DarkSide

DarkSide

Marc H schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

[...]

Waar kan ik die vinden?
In configuratie menu uit mijn hoofd.
Nu even geen toegang.

Zal later even kijken mocht je het nog niet gevonden hebben.
Maar het geeft een overzicht over welke gebruiker(s) veel verbruiken en welke share etc.
En wat grootverbruikers zijn...

Staat bij Opslag-analyser.
Daar kan je een rapport maken die een schijfgebruikrapport maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkSide op 05-08-2018 13:58 ]

• Vorkie
  • Niet online
En @Marc H al gekeken bij de broncontrole?

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Ja, gekeken, maar daar gebeurt helemaal niets.

Maar ik heb het al gevonden. Een backup naar een van de shares claimde meteen alle schijfruimte

Pagina: 1