Advies gezocht voor 17'' laptop met >95% sRGB IPS-scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 3.294 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RESSAN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-02-2019
Het was een flinke (en leerzame) zoektocht voordat ik een goed onderbouwd topic aan kon maken, maar het is eindelijk zo ver dat ik het aan jullie kan voorleggen. Ik hoop erg op jullie hulp/ideeën/inzichten.

Wat ga je met je laptop doen?
Fotobewerking in LR en Photoshop, dat moet soepel verlopen. Af en toe video-editing.
Verder veel multitasking. Browser met 20-40 tabbladen open tegelijk met het draaien van andere programma's/taken zoals het afspelen van video, ook dit moet gewoon soepel kunnen.
Geen games.

Wat is je budget?
Ik begon mijn zoektocht met een budget van zo'n 1200 euro, maar heb het inmiddels opgerekt tot zo'n 2000 euro voor het perfecte systeem.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop zal zelden het huis verlaten. Wel veel slepen tussen de vertrekken binnenshuis en soms tuin, daarom dus geen desktop. Grootte vind ik geen punt (ik wil wel een 17''), gewicht en accuduur heb ik wel voorkeuren in maar zijn van ondergeschikt belang tov mijn andere wensen/eisen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee. Ik zoek wel advies of bepaalde merken/types aan te raden zijn of juist niet en ik hoop feedback te krijgen op de laptops die ik uitgezocht heb. Als je een andere laptop aan kunt raden is dat ook welkom.

Eisen/wensen:
- 17''
- minimaal 95% sRGB
- mat scherm
- bij voorkeur IPS ivm de kijkhoek
- verlicht toetsenbord
- krachtig systeem
- SSD+HDD
- liefst niet al te luidruchtig

Waarom verder nauwelijks systeemeisen in het lijstje? Omdat ik er tijdens mijn zoektocht achter kwam dat er maar weinig systemen met een >95% sRGB IPS-scherm zijn (voor zover ik die gegevens kan vinden) en dat de systemen die daar wel aan voldoen allemaal krachtige systemen zijn.
Mijn probleem zit er vooral in om een goed scherm te vinden binnen mijn budget, de keuze is in elk geval heel erg beperkt, schermen met > 95% sRGB en IPS lijken alleen in de heel dure systemen gestopt te worden. De MSI's vallen al af, er zitten prachtige systemen tussen maar allemaal met een TN-scherm [edit: binnen mijn budget en de eis van >% sRGB]. Dat TN-scherm is mooi voor de response time voor games, maar daar heb ik het niet voor nodig en het nadeel van de kijkhoek (waardoor je bij het bewerken van de foto's moet opletten of je scherm niet net verkeerd staat) weegt voor mij zwaarder.
Ik heb trouwens vooral notebookchecker gebruikt om te zoeken naar systemen met >95% sRGB (en IPS), als er nog andere sites/tips zijn waar ik deze gegevens kan vinden hoor ik dat graag want er zijn behoorlijk wat laptops waarvan ik het niet kan vinden.

Waar ik op uitgekomen ben:
- De Clevo PA71ES-G 17.3″ met een 4k-scherm (niet dat ik 4k hoef, maar dat is het enige scherm met 100% sRGB. De configuratie die ik uitgezocht heb komt uit op rond de 1900 euro. Dat vind ik eigenlijk teveel, maar het is het goedkoopste systeem wat ik gevonden heb dat aan mijn eisen voldoet.

- De Clevo P775TM1-G met 4k scherm komt rond hetzelfde bedrag uit maar is zwaarder (3.9kg vs. 3.2kg) en heeft niet de mogelijkheid tot het kiezen van een HDD met 7200rpm. Op basis daarvan zou mijn voorkeur naar de PA71ES-G gaan.

- Er zijn configuraties van de HP Omen 17 (met 4k) die aan mijn eisen voldoen, maar die zijn hier niet (meer) te verkrijgen.

Alternatieven:
- De Asus GL703GE-ES73 voldoet aan de eisen op het TN-scherm na. Hij lijkt een stuk goedkoper dan de Clevo, maar zeker weten doe ik dat niet want ik kan hem in NL nergens vinden (de types die ik wel kan vinden hebben het IPS-scherm met slechts 87% sRGB). Ik heb al naar een paar grote bedrijven proberen te bellen om te vragen of ze hem kunnen bestellen (en wat hij dan zou kosten) maar dat heb ik even uitgesteld ivm extreme wachttijden. Als jullie tips hebben voor bedrijven waar ik deze zou kunnen bestellen hoor ik dat sowieso graag.

- De Dell G3 17 met een i5 8300H (voor 900,-) of met een i7 8750H (voor rond de 1050,-). Prijstechnisch een stuk leuker, maar slechts 90% sRGB. Ik twijfel of ik voor de stuk leukere prijs (en evt. de i5) moet gaan en dan maar wat eerder weer een nieuwe laptop kopen (en hopen dat er tegen die tijd wel leuker geprijsde laptops zijn die aan mijn eisen voldoen), of dat ik beter nu meer investeer in een laptop die echt naar mijn zin is en waar ik dan langer mee doe (/hoop te doen).

- De MSI GL72 7RD-028 voor zo'n 1200 euro. De 94% sRGB vind ik nog wel okee, maar het is een TN-scherm en ik vraag me af of ik daar gewoon in moet schipperen voor dit geld (terwijl er tegelijkertijd een stuk minder VRAM in zit). Sowieso zou ik wel eerder voor de ASUS gaan als ik die voor ongeveer dezelfde prijs zou kunnen bemachtigen.

Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de Clevo PA71ES-G 17.3″ (ondanks dat die wat te duur is naar mijn smaak), is dat een goede keuze?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 13:16
Ik zie anders wel meerdere MSI's met IPS:

categorie: Laptops

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RESSAN
Klopt inderdaad, dat heb ik misschien niet zo handig verwoord. Ze zijn er wel, maar niet met (bijna) 100% sRGB, althans: niet binnen mijn budget. MSI heeft ze wel in IPS maar enkel in de 4k versies en dan ga je naar de 4000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 17:32

Saven

Administrator

Waarom 17"? Je hebt meer keuze in de 15" range, terwijl je resolutie hetzelfde of hoger kan zijn als op een 17". En het ziet er ook een stuk mooier uit dan zo'n jaren 90 bak ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Saven op 05-08-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RESSAN
Saven schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:14:
Waarom 17"? Je hebt meer keuze in de 15" range, terwijl je resolutie hetzelfde of hoger kan zijn als op een 17". En het ziet er ook een stuk mooier uit dan zo'n jaren 90 bak ;)
Niet voor de resolutie inderdaad, maar echt voor de werkruimte. Ik doe graag meerdere dingen tegelijk, zo heb ik vrijwel standaard een browser open met daarnaast een video die ik afspeel. Op mijn huidige 15'' moet de video vrij klein om de browser op een handige breedte te hebben. Verder vind ik het voor fotobewerking gewoon echt klein op een 15''.

De keuze is inderdaad veel beperkter in 17'', dat is echt heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
RESSAN schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Niet voor de resolutie inderdaad, maar echt voor de werkruimte. Ik doe graag meerdere dingen tegelijk, zo heb ik vrijwel standaard een browser open met daarnaast een video die ik afspeel. Op mijn huidige 15'' moet de video vrij klein om de browser op een handige breedte te hebben. Verder vind ik het voor fotobewerking gewoon echt klein op een 15''.

De keuze is inderdaad veel beperkter in 17'', dat is echt heel jammer.
Geen mogelijkheid om ergens een monitor te plaatsen voor als je veel scherm ruimte nodig hebt? Persoonlijk vind ik het verschil in grootte tussen 15,6 and 17 inch niet zo relevant voor prettige werk ervaring. Een tweede monitor (van 21 inch of groter) daarentegen vind ik wel prettiger. Dan zou je ook meer keuze qua laptops hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RESSAN
sjenk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Geen mogelijkheid om ergens een monitor te plaatsen voor als je veel scherm ruimte nodig hebt? Persoonlijk vind ik het verschil in grootte tussen 15,6 and 17 inch niet zo relevant voor prettige werk ervaring. Een tweede monitor (van 21 inch of groter) daarentegen vind ik wel prettiger. Dan zou je ook meer keuze qua laptops hebben..
Ik kan wel ergens een monitor plaatsen, maar dat is op een plek waar ik nooit zit/wil zitten. Ik dweil met mijn laptop voornamelijk over de bank en in bed en wil op alle plaatsen alles kunnen doen, dat is echt hoe ik plezier haal uit mijn laptop. Althans, dat is hoe het tot nog toe altijd geweest is maar misschien moet ik het toch heroverwegen. Toch hoop ik de door mij gewenste laptop te kunnen vinden/samenstellen (binnen mijn budget), ik ben nu bij meerdere zelfbouwbedrijven aan het informeren naar de eigenschappen van hun beeldschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06-2021
Welke laptop is het geworden?
Ik zit met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij kun je bij notebookcheck.com (Duits) op schermkwaliteit kiezen: zie 'notebook-met-beste display' overzicht, zie: https://www.notebookcheck...tebookcheck.119792.0.html. De 2e op de lijst is 17" (en een heel stevige prijs). De sRGB (en de Adobe RGB) dekkingspercentages staan daar in een kolom. En of een scherm mat/glanzend is. Ook leuke info. Succes met zoeken. Ik zie trouwens dat ook op het zoekformulier de sRGB dekking ingevuld kan worden, zie: https://www.notebookcheck.com/Suche.43.0.html

[ Voor 13% gewijzigd door kdekker op 09-10-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
17"100% rgb: kijk ook eens naar Lenovo p72 en Dell Precision 7730 heeft na enig doorklikken een 17,3" UltraSharp Ultra HD IGZO 3840 x 2160 AG, kleurenbereik van 100%

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
YouTube: Gaming Laptop Screen Upgrade!

:P misschien is dit een optie misschien lol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreeftje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Een beetje laat mogelijk.
Is de configuratie waar u over spreekt anno 2022 nog aktueel?
Of kunt u mij een aanbeveling doen?
Ik heb de machine nodig voor fotobewerking.
Bij voorbaat dank

Ella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
@kreeftje open even een nieuw topic. Een 4 jaar oude laptop is sowieso niet meer actueel en/of te koop.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.