Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telefoon systeem in zorginstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 3.121 views

Vraag

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-08 04:30
Hallo allemaal,

Ik werk in een zorginstelling waarbij we telefoons hebben om
- Onderling te communiceren,
- Een 1 in moet drukken voor het nummer als we buitenlijn willen bellen
- de deur open kunnen doen met een knopje
- cliënten hebben alarmpjes die er op binnen komen (bewegings melders etc.)
- een noodknop voor nood (die gelukkig zelden wordt gebruikt)

Goed, dit systeem is meer dan versleten. Telefoons kraken, batterijen laden slecht op en het geluid wordt slechter.

Toch lijkt er geen gang in te zitten dat we nieuwe krijgen van de manager. Ze zijn er al jaren mee bezig. Bij navraag krijg je dat ook als antwoord.

Ik denk dat het een geld kwestie is, want die systemen zijn kneiters duur geloof ik. Denk dat als er een volgende manager komt, dat die dat mag doen, zodat hij zijn naam niet brandt aan dit grote bedrag.

Misscien heb ik het wel mis, maar ik kan mij geen andere reden verzinnen. De telefoons zien er zeg maar uit als een Nokia3310, zo oud.

Mijn vraag is eigenlijk, weet iemand wat zo’n systeem zal kosten?

En hoe kan ik handig de druk opvoeren?

Volgens mij zijn zulke dingen prima te regelen in 2 weken als je maar geld laat zien.

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Er zijn tig zorginstellingen in Nederland en dit probleem is al tig keer opgelost.
Wat het management moet doen is even kijken bij een andere zorginstelling hoe dat daar is opgelost.

Managers kennen elkaar
Directies kennen elkaar

Kijk even welke buren dat goed en goedkoop voor mekaar hebben en kopieer dat systeem.

Misschien kan je er nog zelfs een gezamenlijk contract van maken.

Ook als je zorginstelling onderdeel is van een grotere landelijke organisatie dan is dat ook landelijk aan te pakken.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 18:02
Dat is eng.
Zie het als je nieuwe telefoon. Je huidige telefoon heb je misschien al jaren in gebruik en dan moet je de nieuwe gaan instellen. Raak je niets kwijt :? Werkt hij wel net zo vertrouwd als de oude :? Mis je geen belangrijke functies :?

Zo heeft die manager dat waarschijnlijk ook. Het systeem werkt nu, iedereen weet hoe het werkt, (on)mogelijkheden zijn bekend. Alleen zo nu en dan een mopperkont die klaagt dat het systeem oud is ;)

Ik vraag me af of vervangen nodig is. Ik begreep dat de handsets eruitzien als een "3310", draadloos dus. Vaak kan je gewoon nieuwe draadloze handsets aanmelden en de oude uitleren. Dan blijft het systeem gewoon werken zoals het altijd deed maar met nieuwe handsets.
Zijn het toevallig (Siemens) Gigaset toestellen :? Dat is meer dan makkelijk om die uit te wisselen voor nieuwe :Y

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Klinkt gewoon als een DECT systeem waarbij de handhelds zijn versleten. Als het heel oud is kan een nieuw dect systeem nodig zijn maar 9/10 keer kunnen gewoon de handhelds vervangen worden en is het probleem opgelost.

Cloud ☁️

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:08
Canon_nl3 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 01:08:

Niet, behalve als je kan aantonen dat de veiligheid van werknemers of cliënten in het gedrang is door 'verouderde' hardware. Verder is het aan de manager om te beslissen.

Wel hebben instellingen vaak een personeelsraad of een cliëntenraad, daar zou je het ook kunnen aangeven. Zorg er dan wel eerst voor dat je collega's ook allemaal er hetzelfde in staan als jij, als jij de enige bent die hierover klaagt dan zal er sowieso niks gebeuren!

• Ludwig005
  • Laatst online: 28-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

"Ik werk in een zorginstelling waarbij we telefoons hebben om

Goed, dit systeem is meer dan versleten. Telefoons kraken, batterijen laden slecht op en het geluid wordt slechter"
misschien inwisselen voor een nieuwe handset als het echt oud is wordt het een nieuwe helaas zeggen de forumleden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludwig005 op 05-08-2018 08:34 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 14:00

Volgens mij zijn zulke dingen prima te regelen in 2 weken als je maar geld laat zien.
Even een kanttekening. Je weet niet hou de verschillende systemen gekoppeld zijn en wat daar gevolgen van zijn. Ik heb al 2 van de zij lijn (als faciliterende it partner) zo’n project meegemaakt waarbij de telefoon centrale en de noodknop via een heel oud fabrikant eigen protocol waren gekoppeld wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ook het noodknop systeem, zusteroproep (vaak gekoppeld aan noodknop) enz ook allemaal vervangen moet worden. Kan behoorlijk uit de hand lopen qua kosten.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
jjbstolk schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Even een kanttekening. Je weet niet hou de verschillende systemen gekoppeld zijn en wat daar gevolgen van zijn. Ik heb al 2 van de zij lijn (als faciliterende it partner) zo’n project meegemaakt waarbij de telefoon centrale en de noodknop via een heel oud fabrikant eigen protocol waren gekoppeld wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ook het noodknop systeem, zusteroproep (vaak gekoppeld aan noodknop) enz ook allemaal vervangen moet worden. Kan behoorlijk uit de hand lopen qua kosten.
Je ziet tegenwoordig eerder enkelvoudige VOS/MOS systemen (verpleegoproep) die met de call manager zijn gekoppeld voor berichtafhandeling. Hoewel je meer en meer naar smartphones gaat in ziekenhuizen waar je berichten via een aparte app binnenlaat en er nog een broker tussenzit.

Maar inderdaad, vroeger was het lang niet zo open en flexibel opgezet en moest je meer vervangen dan je vanuit een meerjarenbegroting eigenlijk wilde. Die tijd is in veel situaties voorbij :)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gaat het je om de telefoons zelf, of het hele systeem? Als het alleen om de telefoons gaat, is dat waarschijnlijk makkelijker te realiseren als het hele systeem inclusief centrale.

Zeker in zorginstellingen horen telefoons bij de kritieke infrastructuur. Je wil niet dat iemand eerst naar een kantoortje moet rennen om een ambulance te bellen in geval van nood, vandaar de noodknop.

Daar staat tegenover dat budgetten enorm strikt gescheiden zijn bij overheidsinstellingen. Mijn vader was directeur van een school, waar het telefoonsysteem letterlijk 17 jaar oud was en niet meer voldeed. Maar het bestuur liet doodleuk weten dat hij niet op het budget van het gebouw een nieuwe centrale aan mocht schaffen.
Dus toen heeft mijn vader 3 offertes opgevraagd voor het installeren van een electrische schuifdeur bij de ingang van de school... nadat het bestuur die offertes zag kreeg hij dezelfde week nog toestemming voor het vervangen van de telefooncentrale :)

Dus: beetje creatief zijn met budgetten wil soms wel eens helpen.
Tegelijkertijd: zoals je zelf al aangeeft: de telefoons hebben meerdere functies (noodknoppen, deuren) en dat maakt het lastiger in te passen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 09:08

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik wil best een vrijblijvend komen inventariseren. Ik heb meerdere systemen succesvol geïmplementeerd. Durf het zelfs op no dure no pat basis

Netwerk Engineer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Hmm ik loop zeker weer hopeloos achter met mijn IT slang... ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

boyette schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 02:10:
Er zijn tig zorginstellingen in Nederland en dit probleem is al tig keer opgelost.
Wat het management moet doen is even kijken bij een andere zorginstelling hoe dat daar is opgelost.

Managers kennen elkaar
Directies kennen elkaar

Kijk even welke buren dat goed en goedkoop voor mekaar hebben en kopieer dat systeem.

Misschien kan je er nog zelfs een gezamenlijk contract van maken.

Ook als je zorginstelling onderdeel is van een grotere landelijke organisatie dan is dat ook landelijk aan te pakken.
De meeste zorginstellingen zijn tegenwoordig zelfs een soort filiaal van een grotere groep. Maar misschien is het probleem ook al opgelost me nieuwe batterijen? Mijn vorige DECT telefoon heeft ook meerdere keren nieuwe batterijen gehad voor hij defect was.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:23
Hallo allemaal,

Goed, dit systeem is meer dan versleten. Telefoons kraken, batterijen laden slecht op en het geluid wordt slechter.

Toch lijkt er geen gang in te zitten dat we nieuwe krijgen van de manager. Ze zijn er al jaren mee bezig. Bij navraag krijg je dat ook als antwoord.

Ik denk dat het een geld kwestie is, want die systemen zijn kneiters duur geloof ik. Denk dat als er een volgende manager komt, dat die dat mag doen, zodat hij zijn naam niet brandt aan dit grote bedrag.

Misscien heb ik het wel mis, maar ik kan mij geen andere reden verzinnen. De telefoons zien er zeg maar uit als een Nokia3310, zo oud.

Dat is mijn werk enja dat kost geld maar als het niet werkt en iemand overlijd en het alarm is niet doorgekomen?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarschijnlijk is je manager al voor de derde keer aan het proberen om inzichtelijk te krijgen wat er nu wanneer moet worden vervangen, want als zorginstelling zal hij waarschijnlijk van meerdere partijen een offerte ontvangen om dit klusje te klaren.

Dan is het wel zo handig als hij gelijk alles goed op papier heeft staan, zodat er duidelijke afspraken kunnen worden gemaakt.

"De telefoons kraken" is nou niet echt een voldoende omschrijven van het probleem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 09:08

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Klote telefoons ik bedoel dan natuurlijk. No cure no pay

Netwerk Engineer

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Hallo allemaal,

Ascom telefoons uiteraard met service contract.

Telefoons zelf kosten ongveer 1000 euro per stuk, kosten zend apparatuur etc is mij onbekend.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

m0nk

16-09-2003 15.15

Wij hebben net een vernieuwingstraject achter de rug met Ascom.. Voor zusteroproep/alarmering etc.. Prijs wil je niet weten.. :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:01
Wij gebruiken ook Ascom, maar zoals hier eerder al gezegd werd, handhelds kunnen vervangen worden en daarvoor hoeft niet een heel systeem vervangen te worden als deze gewoon goed en adequaat werkt.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 14:00
komen brandmeldingen ook op de ‘slechte’ dect? Als dat zo is moet ook dat gedeelte vervangen worden en dan zit je met de veiligheidsregio en gemeente...

Batterij vervangen is ook het eerste wat je zou moeten doen.

• Osirius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 13:01

Osirius

Life is a one time offer

www.telecom-service.nl - uitstekende referenties en vele jaren ervaring. Wellicht een idee om een contact met hun op te nemen? Dan kun je kort aangeven waar de pijnpunten liggen en geef je een contactpersoon door.

Als je wil dat ik je in contact breng dan hoor ik dat graag.

Details matter, it's worth waiting to get it right

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

De zijn veel leveranciers van dit soort systemen. Ik werk bij een instelling die verschillende van dit soort systemen gebruikt van verschillende leveranciers. Helaas zijn niet al die leveranciers even goed(of gewoonweg slecht) Ascom die hier al eerder genoemd is hoort wel bij de betere. Probeer vooral niet naar alleen prijs te kijken...
jjbstolk schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Dit inderdaad, die systemen zijn vaak gekoppeld aan een hoop andere systemen.
- Brandmeldsysteem
- Zusteroproep
- Bewegingsensoren(zones)

Vervangen kan je qua kosten wel rekenen op 20~50k.

[ Voor 62% gewijzigd door Zenix op 05-08-2018 16:55 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

What they said. Vergis je niet over de telefoon. Je prive-telefoon mag uitvallen, batterij kan halverwege de dag leegraken, etc. Bij een zorgtelefoon liever niet. Tenminste als de stille alarmen er op zijn aangesloten (daar zijn NEN-normen voor). En je wilt dat het nog werkt nadat je het uit je zak laat vallen op beton, in het toilet, etc. Ook wil je vast dat 'ie het doet in het trappenhuis en de lift als de verbinding wat slechter is.

(Of dat een toestel zo goedkoop is dat je gewoon een van de vele anderen uit het rek pakt).
DutchITMaster schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:09:
Ik wil best een vrijblijvend komen inventariseren. Ik heb meerdere systemen succesvol geïmplementeerd. Durf het zelfs op no dure no pay basis
Laten we hier geen acquisitie-gelegenheid van maken... Sowieso zou ik altijd aanraden meer dan een enkele offerte uit te vragen.

Er zijn overigens heel wat alternatieven op de genoemde Ascom toestellen. En op de genoemde system integrator(s) :P

Ik ben toevallig nu (aan de instelling-kant, niet als leverancier) bezig met implementatie van dergelijke apparatuur en functies.
Zenix schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:49:
Vervangen kan je qua kosten wel rekenen op 20~50k.
Per wat en inclusief welke componenten? All-in over alle locaties met vele kamers, cliënten, medewerkers en incl. alle onderhoud de komende jaren teken ik er graag voor. Per locatie van x dozijn kamers ook :P

Als het alleen om vervanging van de DECT(?) toestellen gaat dan kan je klaar zijn met zeg zwaar afgerond 200eur per toestel. Maar er zijn heel erg veel mitsen en maren. Vervanging en certificering van alles kan, afhankelijk van de grootte, een a diverse tonnen kosten, plus jaarlijkse kosten.

Niets doen kan overigens nog duurder zijn als de boel uitvalt en er veel meer personeel nodig is en/of er krantenartikelen komen als het echt fout gaat en er niet kan worden gecommuniceerd :P

Advies: schakel een onafhankelijke partij in om mee te denken. Als er geld is. Of vervang "domweg" een paar toestellen - nadat je zeker weet wat er concreet aan de hand is. Hebben jullie geen partij die hierover kan meedenken? (Liefst zonder financieel belang bij de keuze voor toestel X of software Y).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

F_J_K schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:23:

(Of dat een toestel zo goedkoop is dat je gewoon een van de vele anderen uit het rek pakt).

[...]

Laten we hier geen acquisitie-gelegenheid van maken... Sowieso zou ik altijd aanraden meer dan een enkele offerte uit te vragen.

[...]

Per wat en inclusief welke componenten? All-in over alle locaties met vele kamers, cliënten, medewerkers en incl. alle onderhoud de komende jaren teken ik er graag voor. Per locatie van x dozijn kamers ook :P
Ik heb geen diepgaande kennis van de kosten, maar dit ging dan om een zo'n systeem voor een gebouw met zo'n 75 patiënten.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Werk zelf ook in de zorg en onze nieuwe locaties met wat "zwaardere" zorgvragen gebruiken wij iPhones voor dit soort dingen. Hangt uiteraard wel een heel systeem achter. Weet de leverancier zo niet, maar was binnen zorgland wel een bekende toko.

• Canon_nl3
  • Laatst online: 15-08 04:30
Bedankt voor alle reactie's.

Excuses dat ik niet op alles concreet in ga, ben redelijk druk deze tijd.

Maar de leverancier geeft zelf aan dat reparatie niet aan te raden is. Het is een zeer oud systeem en vervangende toestellen zijn er al niet meer. Repareren is dus erg prijzig en dat is dus het zelfde als een outo repareren die al 500.000km op de teller heeft.

Met een telefoon die kraat bedoel ik, tijdens het bellen dat je elkaar niet kan verstaan en dus op moet hangen en naar elkaar moet toe lopen, om elkaar face to face te spreken.

Er zal dus een totaal nieuwe systeem moeten komen, lijkt me. Anders had de aanbieder al wel wat gedaan.

Weet niet of de manager er op zit te wachter dat ik dit soort dingen op pak. Als dat wel zo was hadden we al wel meer informatie gehad denk ik. Ik zal heb anders binnenkort eens doorvragen hoe ver hij al is.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Neem contact op met bedrijven als Nedap of Philips. Zij hebben totaaloplossingen voor zorginstellingen, 24/7 servicediensten en tig jaren ervaring binnen de zorgsector als het om telecom en daaraan gekoppelde systemen gaat. Houtje-touwtje oplossingen of systemen afnemen bij verschillende leveranciers is vragen om problemen. Een totaaloplossing daarintegen is een eenmalige aanschaf en op den duur goedkoper.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
PFSL->Professional Networking

Verwijderd

Houd je aan de (inter)nationale standaarden qua routing (e164). Je telefooncentrale kan perfect een nummer van 4~5n (bedrijf lokaal) of 6n+ uit elkaar houden (gemeente lokaal 6~7n, nationaal 8~10n). En niet de e164 tree's van andere landen slopen (00, dus opletten dat je nummer-lengte-routing van NL niet overlapt).

Je kan nummers vrijelijk laten beginnen met 2-9 (4~5 lang), dan lapt het nooit over met Nederlandse (en internationale) reeks zoals 1818/18servicenummers, 112, 14nnn (gemeente), etc. Het getal 0 is (van oudsher) nationaal, dus alle nummers die beginnen met een 1 is binnen-nederland-alleen (valt buiten de e164 tree, onbereikbaar vanaf buiten NL).

Dat voordraaien van nummers is wat ouderwets. Als ik een telefoon pak (bezoeker bij een bedrijf) dan wil ik 112 kunnen bellen! :)
Paar regels in dialplan, klinkt niet ingewikkeld.
Human safety? Dat wordt serieuze hardware, support / SLA (call to fix/repair), etc. UPS en dubbele voeding.
VoIP PBX, geen idee, 2~10 K incl installatie+support+SLA. Dan nog DECT/wired toestellen a X euro, dat zijn geen goedkope grapjes met een groter aantal gebruikers.

Als je netwerk betrouwbaar is zou je het kunnen opsplitsen in een IP-PBX (met inkomende lijnen als SIP of ISDN BRI/PRI), en een aantal ATA's (of een soortgelijke "PBX" met 16/32/64 analoge poorten), en/of IP-DECT.
Ik heb w.d.b. ervaring met een groot aantal vendors met SIP en ISDN als backend (Alcatel, Cisco, Ascom, etc). Bij het gebruik van IP moeten ook al je switches en POE injectors (DECT) van UPS zijn voorzien.

Laat je adviseren door een telecom leverancier (vendor onafhankelijk, VoIP/SIP) die ervaring heeft met o.a. hoge beschikbaarheid.
Zoeken naar NEN/ISO normen waar aan voldaan moet worden als zorginstelling, daar heb ik geen ervaring mee.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ascom is een soort van Rolls Royce is gewoon duur maar heeft een aura van een land rover onverwoestbaar en super degelijk. Nou worden die pagers en telefoons behoorlijk intensief gebruikt maar goed. Helaas zijn er op de nederlandse markt weinig alternatieven (philips was er een).
Lange tijd gebruikt maar de software draaide tot 2006 nog steeds DOS, een keer voor teveel geld de PC vervangen was duur want moest een vintage ding zijn. Dus ja rare markt dit soort systemen en inderdaad vooral door de koppelingen is vervangen duur. Lees groot risico want de boel documenteren was men nooit zo'n held in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 15:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Canon_nl3 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:58:
Excuses dat ik niet op alles concreet in ga, ben redelijk druk deze tijd.
Als je geen tijd hebt om te reageren op alle antwoorden / actief mee wilt discussiëren in je eigen topic is het handiger om de volgende keer te wachten met een topic aanmaken.
Zonder zinnige specificaties, hoeveel toestellen, afmetingen van het gebouw en ga zo maar door is het hier een kwestie van speculeren.

Ga in gesprek met de verschillende aanbieders van zulke systemen, die kunnen je een stuk beter helpen dan wij op dit moment. En mocht je nog specifieke vragen of adviezen willen, open dan gerust een nieuw topic. Maar zorg er dan wel voor dat je openingspost iets gevulder is dan nu.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.