Verbouwing voorportaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 17:49
Sinds 2 jaar heb ik een eigen woning (jaren '70) betrokken, waarbij de vorige bewoner een nogal 'handige' klusser dacht te zijn, of door een beunhaas dingen heeft laten oplossen. Af en toe kom je dingen tegen dat je denkt whut. Volgend jaar heb ik een budget beschikbaar wat ik ga spenderen aan mijn voorportaal (hal wc en meterkast) mede omdat het in de winter steenkoud kan zijn, afgelopen winter hing er zelfs een ijspegel uit de kraan op de wc. Over een jaar of 3 verwacht ik mijn hypotheek op te hogen voor andere dingen in het huis aan te pakken (zoals de zolder isoleren en zonnepanelen op het dak plaatsen bijvoorbeeld), aangezien mijn vriendin dan klaar is met haar studie.

Bij het aanpakken van het voorportaal worden de volgende punten aangepakt:
- Op dit moment hebben we tussen de woonkamer en de meterkast een muur (~2m) die bestaat uit kunstof panelen aan de buitenkant, en aan de binnenkant is deze slecht afgewerkt met simpele gipsplaten. Isolatie? Ik gok niet aanwezig of ernstig verouderd. Deze muur wordt vervangen door een kozijn, met HR+++ glas.

- De voordeur die we op dit moment hebben is makkelijk open te flipperen en daarnaast is dit ook volgens mij een zeer goedkope deur die veel tocht doorlaat en waar de vorige bewoner zelf vrolijk een gat heeft gezaagd voor de brievenbus (mist afwerking om de brievenbus je kan direct de deur in kijken vandaar mijn gedachte) hiernaar kijkend verwacht ik ook dat deze deur een isolatie waarde heeft van om en nabij de 0.
Hiervoor komt dus ook een nieuwe deur, ikzelf zat te denken aan zo'n volledige glazen HR+++ deur, maar de vrouw is nog niet voor, dus dat wordt nog even uitvechten.

- Op het dak van het voorportaal laat ik een nieuwe laag bitumen leggen, en natuurlijk direct van bovenaf isoleren. Aangezien het een geschakeld voorportaal is hoop ik dat ik de buurman ook hiervoor mee krijg. Voor het toilet laat ik een solartube plaatsen met slimme ledverlichting om in de schemer/nacht ook nog licht te hebben.

- Op dit moment hangt er een verwarming die nog van de jaren 70 is. Zo'n groot lamellen verwarming, die eigenlijk te groot is voor de ruimte, hier komt een moderne compactere te hangen.

Als de financiële middelen er zijn zal ik overigens de volledige benedenverdieping voorzien van vloerisolatie en wordt dus nu in de hal ook nog niet aangepakt.

Aanvullende tips mbt isolatie van dit voorportaal zijn welkom.

Nu over naar mijn vraag:
Mijn woning is direct op het zuiden gericht, zo ook mijn voorportaal. Op het dak gaat boven het toilet een gedeelte verloren voor de afzuiging en de te plaatsen solartube. Nu speel ik met de gedachte om op de resterende oppervlakte een paar zonnepanelen te plaatsen, dit zullen er 3 a 4 worden.
Wanneer ik zoek op het laten plaatsen van zonnepanelen is het antwoord altijd ja, maar deze vragen gaan meestal over het volledige dak. Mijn vraag is of het aan te raden is om nu al dit platte dak uit te rusten met een klein aantal zonnepanelen, of te wachten totdat ik de financiële middelen heb en de zolder ga voorzien van zonnepanelen (verderop hebben ze er laatst 15 geplaatst op hetzelfde type woning).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou eens kunnen beginnen met een simpele "kijkactie" op de site van 't kadaster om te kijken wát er nu eigenlijk allemaal wél hoort te staan qua bouw (en vooral: wat hoort er NIET te staan). Zoals ik 't in de Opening's Post snel lees is 't een hoog "Hélp mijn .... is klusser" gehalte geweest bij 't aanbrengen van een uitbouwtje aan de voorzijde van de woning op een moment dat 't buiten een graadje of 30 celcius was én er een kratje alcoholisch vocht in 't vooruitzicht gesteld werd.

https://www.pdok.nl/viewer

Daar kun je o.a. de kadastrale gegevens inzien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een tegendraadse opmerking welke je wellicht aan het denken zet : waarom zoveel geld uitgeven aan een jaren 70 hok? Als je isolatie zo belangrijk vindt kun je imo beter kijken naar een nieuwbouwwoning. Projecten die nu starten zijn bijna allemaal gasloos.

De investeringen die je nu doet ga je mogelijk nooit terugverdienen. Daarentegen ben je met nieuwbouw de komende jaren onderhoudsvrij, minder energiekosten en met wat geluk profiteer je van dubbele waardestijging (oude en nieuwe woning).

Enige nadeel van nieuwbouw is de relatief kleine tuin vaak. Omdat de bouwer zoveel mogelijk huizen wil bouwen gaat dat ten koste van de perceeloppervlakte.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 00:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:42
Sport_Life schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:15:
Even een tegendraadse opmerking welke je wellicht aan het denken zet : waarom zoveel geld uitgeven aan een jaren 70 hok? Als je isolatie zo belangrijk vindt kun je imo beter kijken naar een nieuwbouwwoning. Projecten die nu starten zijn bijna allemaal gasloos.

De investeringen die je nu doet ga je mogelijk nooit terugverdienen. Daarentegen ben je met nieuwbouw de komende jaren onderhoudsvrij, minder energiekosten en met wat geluk profiteer je van dubbele waardestijging (oude en nieuwe woning).

Enige nadeel van nieuwbouw is de relatief kleine tuin vaak. Omdat de bouwer zoveel mogelijk huizen wil bouwen gaat dat ten koste van de perceeloppervlakte.
Om antwoord te geven op de vetgedrukte tekst: Omdat smaken verschillen. Zat mensen die het verschrikkelijk vinden om in zo'n "nieuwbouwhok" te wonen (om je eigen woorden even aan te halen).
Ik snap je zeker, ik zou ook voor nieuwbouw gaan, maar velen prefereren nou eenmaal de charme van oudere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ybos schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:00:
[...]

Om antwoord te geven op de vetgedrukte tekst: Omdat smaken verschillen. Zat mensen die het verschrikkelijk vinden om in zo'n "nieuwbouwhok" te wonen (om je eigen woorden even aan te halen).
Ik snap je zeker, ik zou ook voor nieuwbouw gaan, maar velen prefereren nou eenmaal de charme van oudere woningen.
Dat is mijn punt niet, ik bedoel dat als je zoveel geld investeert in duurzaamheid, waarom dan niet een nieuwbouwwoning, voor praktisch hetzelfde geld (tco 10 jaar). Is veel eenvoudiger duurzaam te maken of te houden.

Maar nogmaals, dit is bedoeld als tegengeluid, om over na te denken.

(Bij charme denk ik aan jaren 30 woningen of ouder, toch zeker niet aan nieuwbouw of jaren 70).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Sport_Life schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

Dat is mijn punt niet, ik bedoel dat als je zoveel geld investeert in duurzaamheid, waarom dan niet een nieuwbouwwoning, voor praktisch hetzelfde geld (tco 10 jaar). Is veel eenvoudiger duurzaam te maken of te houden.
Omdat nieuwbouwwoningen karakter missen
Wij hebben 3 jasr terug ook geen nieuwbouw woning gekocht omdat dit huis meer karakter en meer uitstraling had ipv een vierkant boxje van 20 in een dozijn. En dan is dat het waard om geld tegen aan te.gooien. dat is gewoon een gevoel.

Nou hadden wij het geluk dat de vorige bewoner zelf al.veel heeft laten doen om.te issoleren(woning 1964)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Uthog schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

Omdat nieuwbouwwoningen karakter missen
Wij hebben 3 jasr terug ook geen nieuwbouw woning gekocht omdat dit huis meer karakter en meer uitstraling had ipv een vierkant boxje van 20 in een dozijn. En dan is dat het waard om geld tegen aan te.gooien. dat is gewoon een gevoel.

Nou hadden wij het geluk dat de vorige bewoner zelf al.veel heeft laten doen om.te issoleren(woning 1964)
In mijn beleving koop je geen jaren 70 woning (of nieuwbouwwoning) voor karakter, maar wellicht zit ik ernaast.

Onze oude woning was gebouwd in 1896, met alle authentieke details nog aanwezig. Dat is echt wat anders dan jaren 70 ;).
Groot nadeel : het is nauwelijks te isoleren dus absoluut niet toekomst en kinder proof. En we wilden na 10 jaar het centrum verlaten..

Maar nogmaals, dit gaat voorbij aan mijn punt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdjeCageman
wimmel_1 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:04:
Je zou eens kunnen beginnen met een simpele "kijkactie" op de site van 't kadaster om te kijken wát er nu eigenlijk allemaal wél hoort te staan qua bouw (en vooral: wat hoort er NIET te staan). Zoals ik 't in de Opening's Post snel lees is 't een hoog "Hélp mijn .... is klusser" gehalte geweest bij 't aanbrengen van een uitbouwtje aan de voorzijde van de woning op een moment dat 't buiten een graadje of 30 celcius was én er een kratje alcoholisch vocht in 't vooruitzicht gesteld werd.

https://www.pdok.nl/viewer

Daar kun je o.a. de kadastrale gegevens inzien.
Nee, het voorportaal hoort er gewoon te staan. De afwerking in het voorportaal (en op meerdere punten in de woning) daarintegen is idd wel zo'n gehalte.

Als reactie op de hierboven genoemde discussie:
Aangezien ik het een stuk comfortabeler maak het moderniseer en de afwerking een stuk netter maak verwacht ik wel dat elke cent die ik erin steek er ook wel weer uitkrijg (misschien niet 100% maar toch een redelijk nabij).

Daarnaast ik woon hier gelukkig op dit moment, zeer goede buren in ons blok, uitzicht wat ik heus niet bij een andere woning (laat staan nieuwbouw) voor dit geld terugkrijg. Dus ik wil hier nog wel een tijdje hier blijven wonen, mijn vraag was dan ook niet of het handiger is om te verhuizen.

[ Voor 1% gewijzigd door EdjeCageman op 05-08-2018 09:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom geen nieuwbouw? Locatie en ruimte zouden voor mij de belangrijkste redenen zijn. Hier is eigenlijk bijna geen grond meer beschikbaar, dus nieuwbouwprojecten hebben als uitgangspunt dat er zoveel mogelijk woningen gezet worden inclusief wat hoogbouw om echt hoge dichtheid te bereiken. Ook zijn het qua ligging vaak wat onhandigere locaties.

Ons huis is 30 jaar oud, maar alles is hier lekker ruim en groen. Op 100 meter begint de Utrechtse Heuvelrug en we hebben een station en goed lopend buurtwinkelcentrum op 10 minuten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sport_Life schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:15:
In de jaren 70 wisten ze nog hoe ze huizen moesten bouwen. Wat er tegenwoordig gebouwd wordt is rotzooi wat van de ellendigheid al uit elkaar valt. Ga over 50 jaar maar eens kijken wat achteraf de beste keuze was.

Zonnepanelen als je die zelf plaatst verdienen zich makkelijk terug. Tikt echt hard aan een paar paneeltjes vooral op een plat dak in de zomer.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
digifun schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

In de jaren 70 wisten ze nog hoe ze huizen moesten bouwen. Wat er tegenwoordig gebouwd wordt is rotzooi wat van de ellendigheid al uit elkaar valt. Ga over 50 jaar maar eens kijken wat achteraf de beste keuze was.

Zonnepanelen als je die zelf plaatst verdienen zich makkelijk terug. Tikt echt hard aan een paar paneeltjes vooral op een plat dak in de zomer.
Sorry, dit is echt onzin. Werk zelf in de bouw en de detaillering uit de jaren 70 vergeleken met de standaarden van nu zijn enigzins lachwekkend te noemen. Onze woningen worden steeds beter en beter. Erg complex though, maar wel kwalitatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

dindr schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Sorry, dit is echt onzin. Werk zelf in de bouw en de detaillering uit de jaren 70 vergeleken met de standaarden van nu zijn enigzins lachwekkend te noemen. Onze woningen worden steeds beter en beter. Erg complex though, maar wel kwalitatief!
Leuk dat jij daarover een mening hebt maar ik hoor van oudere bouwvakkers ( nog echte bouwvakkers dus niet de snotneuzen die je tegenwoordig in de bouw ziet) toch heel andere verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:29
digifun schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:33:
[...]

Leuk dat jij daarover een mening hebt maar ik hoor van oudere bouwvakkers ( nog echte bouwvakkers dus niet de snotneuzen die je tegenwoordig in de bouw ziet) toch heel andere verhalen.
Hoe zou je die "echte bouwvakkers" omschrijven in de jaren 70? Een jaar of 40 - 50 jonger? Best jong op dat moment dus....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdjeCageman
Voor een 'simpele' vraag of ik op m'n platte dak alvast 3 zonnepanelen moet laten leggen of dat ik moet wachten totdat ik m'n dak zelf van 15 panelen ga laten voorzien en dan pas het platte dak zal voorzien.
Maak ik zo te zien wel een discussie los over de bouw van de jaren '70. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

digifun schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

:D jij hebt echt geen idee waar je over praat :). Gelukkig maar anders zou mijn buurman (grote aannemer) ook geen nieuwbouwwoning hebben gekocht, denk je niet? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 13:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:41
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

EdjeCageman schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:03:
Voor een 'simpele' vraag of ik op m'n platte dak alvast 3 zonnepanelen moet laten leggen of dat ik moet wachten totdat ik m'n dak zelf van 15 panelen ga laten voorzien en dan pas het platte dak zal voorzien.
Gewoon direct leggen, geeft genoeg elektriciteit om je groot verbruikers 20 jaar gratis te laten werken. Vooral een paar panelen verdienen zich het snelste terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
digifun schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:33:
[...]

Die oude bouwvakkers zullen wel last hebben van het syndroom dat 'vroegah' wel alles beter was. De welbekende kreten die ik elke keer meerdere malen hoor met een ronde op de bouw.

Maar goed, ik laat jouw en je oude bouwvakkers wel in een illusie leven.

Laat het bouwbesluit en de invoering van vele normen en kwaliteitssystemen maar de tyfus krijgen. De hoge EPC normen en bijna luchtdichte woningen van vandaag brengen absoluut geen betere wooncomfort met zich mee.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 17:36
Ik zou terug rekenen naar prijs per wp.
Mijn gevoel zegt dat een paar zonnepanelen je prijs heel duur is voor de aanschaf + aanleg. maar ik zou gewoon een gratis offerte op vragen. Die man zal je hier het beste antwoord op kunnen geven.

Maar mijn gevoel zegt wachten tot je budget toereikend is om het vol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

dindr schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:04:
[...]

Laat het bouwbesluit en de invoering van vele normen en kwaliteitssystemen maar de tyfus krijgen. De hoge EPC normen en bijna luchtdichte woningen van vandaag brengen absoluut geen betere wooncomfort met zich mee.. |:(
Diezelfde normen die ervoor zorgen dat je buiten moet gaan strijken omdat het anders te warm wordt binnen? Waar je bij een passief huis een airco mag installeren om bij dit weer het enigszins koel te krijgen? Waar je in een passieve wijk een symphonie van brommende warmtepompen hoort in de winter? 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Om terug on topic te komen:
Ja, nu leggen die panelen.
Mits je het geld kan missen natuurlijk. Want zo te lezen moet er nog fors wat gedaan worden aan isolatie-werkzaamheden. Eigenlijk is de volgorde bij verduurzamen van je woning: eerst isoleren, daarna de grootverbruikers vervangen door energiezuinigere exemplaren, daarna zonnepanelen, daarna warmtepomp (gevolgd door faillissement of overspannenheid ;) ).

Zonder gekheid: die panelen verdien je natuurlijk wel terug, weinig redenen om het niet te doen. Maar met isolatie verhoog je het wooncomfort terwijl de kosten ook lager worden en dat is natuurlijk ook prettig.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Modbreak:Bouwkwaliteit uit de jaren 70 is offtopic.

@EdjeCageman waarom een solartube? Ze zijn duur, nemen ruimte in waar je een zonnepaneel kan leggen. Ook is het een isolatielek. Een LED plafonnière van dezelfde diameter kan je bijkans de rest van je leven laten branden voor de prijs van een solartube.

Zonnepanelen in het dakvlak zijn toegestaan. Op platte daken zijn wel mogelijk voorwaarden van toepassing op de voorkant van een woning. Een beetje voorportaal is vaak te klein om hieraan te voldoen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Señor Sjon we hadden in ons vorige huis ook een solartube aan laten leggen.
En hoewel je gelijk hebt over de nadelen: het oog wil ook wat. Mijn ex wilde toen per se een solartube en heeft dat er eigenlijk een beetje doorheen gedrukt. Maar ik moet wel zeggen: ze had gelijk: Zo'n solartube is mooi. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
@Señor Sjon Zoals @Pietervs al aangeeft, het ziet er zeer goed uit.
Ze hebben maar een U-waarde van 0,7 (bron) volgens mij vergelijkbaar met HR+++ toch, dus qua isolatielek valt het toch reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier net een nieuwe, volledig vrijstaande, garage van ± 35M2 geplaatst en wilde er initieel persé SolarTubes in hebben vanwege 't daglicht in die ruimte. De aannemer wilde die dingen met liefde en plezier aan me leveren + ze plaatsen maar vond de meerprijs van die dingen, afgezet tegen (goede) LED verlichting, 't niet waard in een garage waar je alsnog altijd éxtra licht nodig hebt als je ergens aan het sleutelen gaat.

Gevolg: Ik heb nú een goed geïsoleerde garage met een plat dak van 35M2 waarop ik een aantal extra panelen kán plaatsen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 07-08-2018 19:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
EdjeCageman schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:46:
@Señor Sjon Zoals @Pietervs al aangeeft, het ziet er zeer goed uit.
Ze hebben maar een U-waarde van 0,7 (bron) volgens mij vergelijkbaar met HR+++ toch, dus qua isolatielek valt het toch reuze mee?
1/0.7=1.43. Dat is een Rc-waarde die maar net boven de condensgrens komt van 1,2. Een dak van alles sinds de jaren '90 heeft al 2,5. Huidige daken zijn nog eens zoveel beter. Ja, het komt overeen met triple glas, maar ook dat is relatief gezien behelpen tov een dichte gevel of dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

1/0.7=1.43. Dat is een Rc-waarde die maar net boven de condensgrens komt van 1,2. Een dak van alles sinds de jaren '90 heeft al 2,5. Huidige daken zijn nog eens zoveel beter. Ja, het komt overeen met triple glas, maar ook dat is relatief gezien behelpen tov een dichte gevel of dak.
Ondertussen heb ik me wat meer verdiept in de solartube met mijn wensen en kom ik op een prijs dat richting de 850 euro gaat en dan moet het nog geplaatst worden, vorige keer toen ik zocht vond ik nog een solartube voor 350 (kaal), toen vond ik het nog wel leuk maar kijkend naar de totaalprijs en je bovenstaande bericht wordt het nog eens nadenken.

Je had het ook over de regels van platte daken en voor eventuele toekomstige lezers van dit topic:
komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat:
• Het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als die hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter. Dan moet de afstand tot de dakrand ook minimaal 50 centimeter zijn.
• Het paneel niet meer dan 35° mag zijn.
Het voordeel is wel dat het voorportaal geschakeld is met de buren en hier geldt volgens 1 bron die ik heb gevonden:
wanneer het dak doorloopt naar de buren, mag je wel tot de erfgrens gaan
Aangezien ik maar 1 bron heb gevonden weet ik niet of die regel klopt.
digifun schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

Gewoon direct leggen, geeft genoeg elektriciteit om je groot verbruikers 20 jaar gratis te laten werken. Vooral een paar panelen verdienen zich het snelste terug.
Tnx voor je antwoord, wat ik me alleen afvraag, moet de omvormer al het vermogen hebben voor de toekomstige 18 panelen? Of krijg ik dan gewoon meerdere omvormers in de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

EdjeCageman schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:58:
[...]

Tnx voor je antwoord, wat ik me alleen afvraag, moet de omvormer al het vermogen hebben voor de toekomstige 18 panelen? Of krijg ik dan gewoon meerdere omvormers in de woning?
Micro omvormer(s) of panelen met de omvormer er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, je mag tot de erfgrens aan die kant, maar als het portaal bv maar 2 meter is en je hoogte 0,5, dan heb je maar 1,5 meter de ruimte. Dat zijn net 2 smalle panelen. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Pagina: 1