Ik ga binnenkort waarschijnlijk voor een wat oudere Shuttle SH61R4 barebone voorzien van een mini-ITX AM4 moederbord + Ryzen 2400G om het geheel een snelheidsboost te geven. Echter de Shuttle voeding heeft een 20 + 4 pin aansluiting en die mini-ITX moederborden hebben een 24 + 8 pin connectie. Is dit een probleem qua stroomvoorziening naar de CPU toe ? Ik ga geen extra videokaart gebruiken, want de ingebouwde VEGA videochip is maar dan behoorlijk voor mijn eisen. De voeding is 250 Watt (80+)
Punt is dat elke nieuwe generatie van ATX zo'n beetje meer vermogen verschuift van 3.3v/5v naar 12v.
De oude ATX standaard heeft maar 1 12v pinnetje naar het moederbord, daar is de 4 pins aansluiting aan toegevoegd.
Als je dan een nieuw moederbord erop gooit heb je kans dat je de voeding procentueel teveel op de 12v lijn belast, die moet dus je dus even goed in de gaten houden.
Technisch is er geen reden waarom het niet werkt, maar je vermogen op de 12v zal snel krap worden.
De oude ATX standaard heeft maar 1 12v pinnetje naar het moederbord, daar is de 4 pins aansluiting aan toegevoegd.
Als je dan een nieuw moederbord erop gooit heb je kans dat je de voeding procentueel teveel op de 12v lijn belast, die moet dus je dus even goed in de gaten houden.
Technisch is er geen reden waarom het niet werkt, maar je vermogen op de 12v zal snel krap worden.
Hoewel bovenstaande in theorie gewoon juist is, zal een modern moederbord (en CPU) hoogst waarschijnlijk niet eens aan willen gaan wanneer je jouw voeding aan sluit.
Het moederbord vraagt om een 24pin ATX plug, en een 8pin EPS plug - wanneer het deze niet krijgt zal het weigeren iets te doen.
Het moederbord vraagt om een 24pin ATX plug, en een 8pin EPS plug - wanneer het deze niet krijgt zal het weigeren iets te doen.