Doorlopende PC crashes, RAM/CPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457276

Topicstarter
Beste allemaal,

De game PC van vriendinlief heeft over de laatste twee maanden een toenemende hoeveelheid problemen gekend: van program crashes in World of Warcraft, Planet Coaster en in mindere mate Overwatch tot aan een aantal blue screens met over het algemeen wisselende error codes.

De specs van haar systeem:

Aankoopdatum Januari 2018 bij Alternate:
SSD: Micron 1100 (256GB)
GPU: MSI 1050ti 4GB
PSU: Coolermaster 550W

Tweedehands Januari 2018 van een vriend:
Mobo: ASUS Z170-A
CPU: Intel i5-6600K
FAN: Noctua formaat bakbeest. Weet nummer niet uit mijn hoofd, kans lijkt me klein dat dit het is. Ga met alle liefde even zoeken.
RAM: 2x8GB DDR4 Corsair Vengeance 3200Mhz

Verder in de kast uit de categorie ancient.
HDD: 1TB Samsung.

Softwaretechnisch gezien heb ik verreweg het meeste problemen met World of Warcraft en had ik tot en met woensdag ook behoorlijk wat problemen met Planet Coaster. Ik heb sindsdien eigenlijk geen Planet Coaster meer geprobeerd te spelen dus ik heb daar geen up-to-date status van.

Aangezien ik zelf ook game beschik ik zelf ook over een eigen PC. De twee systemen hebben CPU's van hetzelfde socket (i5 6500 tegenover i5 6600k) en allebei 16GB DDR4 RAM. Er is dus het een en ander over te gooien om te testen.

Over de afgelopen periode heb ik de volgende dingen al gedaan, de lijst is vrij lang en er zullen ongetwijfeld tegenstrijdigheden inzitten of dingen die niet logisch zijn. Ik hoop dat aan de lengte van de lijst te zien is dat ik het onderhand echt niet meer weet en hoop dat de gebundelde wijsheid van Tweakers mij verder kan helpen.

1. De oude HDD gedismount, niet fysiek afgekoppeld.

2. Laatste zaterdag: Beide PC's meegenomen naar een vriend van mij die een eigen computerzaak heeft om daar de hele bende te laten stresstesten. PC van vriendinlief kwam clean terug, niets faalde de stress tests.

-Dinsdagavond geprobeerd te gamen, World of Warcraft klapte nog steeds als een idioot. Lang leve error 132.

3. Woensdag: BIOS geflashed, SSD geformatteerd en windows opnieuw installed. Uiteraard ook een nieuwe installatie van Battle Net, World of Warcraft (volledig stock) en Overwatch gedaan.

-Donderdag geprobeerd te gamen. Naast de program crashes in World of Warcraft ook 3 blue screens gehad.

4. Vandaag: Tussen elke stap weer geprobeerd met gamen, continue weer World of Warcraft program crashes.
> Uninstallen GPU drivers (via DDU), opnieuw installeren meest recente NVidia drivers. Uitzetten overlays van Discord en NVidia.
> Uninstallen GPU drivers, installeren op een na nieuwste NVidia driver. (Kennelijk geeft de nieuwste wat problemen met WoW)
> Activeren Secondary Logon Service binnen windows.
> Heractiveren van User Account Control.
> Diagnostic op de windows updates gerunned via microsoft support (er zat kennelijk een behoorlijke corruption op mijn windows updates).
--> Na deze stap had ik mijn meest recente blue screen: error op dat moment was de befaamde IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
> RAM tussen de twee PCs gewisseld, weer een program crash.

Ik weet op dit moment niet hoe Planet Coaster of andere games dan WoW draaien. Ik realiseer me goed dat dit verhaal behoorlijk vreemd klinkt: als een systeem door een hardware stresstest komt maar de issues blijven ook nog na een BIOS flash reinstall wat zou het kunnen zijn.

EDIT: Hier is een google drive folder met mogelijk interresante gegevens. Als je meer wil hebben laat me alsjeblieft weten en het komt er bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 457276 op 06-08-2018 00:52 . Reden: Toevoeging. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:37
Welk XMP profiel draait het ram.

Memtest gedraaid voor lange tijd met elke geheugenmodule apart?

OC op de cpu?

Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu als het systeem crasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik was duidelijk een paar dingen vergeten.

1. Ik heb geen idee, hoe bekijk ik dit?
Edit 1: Na wat rond te hebben gegoogled kwam ik tot via CPU-Z naar RAM kijken, leverde dit screenshot op, heb je hier iets aan?

Edit 2: Inderdaad zit op dit moment het Kingston 2x8GB 1066Mhz van mijn werkende PC in de Crash-PC van vriendin ipv het normale Corsair Vengeance 3200Mhz. Mocht je willen dat ik dit weer terugzet is dat even 10 minuten werk.

2. Nee, staat op de planning om straks overnight te doen. Tegelijkertijd, hoe waarschijnlijk is het dat het RAM het probleem is aangezien de PC van vriendinlief zowel met haar 2x8GB DDR4 crashed als met de mijne?

3. Alles draait stock, geen overclocking.

4. Temperaturen zijn schiterrend, zelfs op het moment van een crash zit CPU zo rond de 40 graden, Mobo idem. GPU ietsjes hoger rond de 45/50. Het hoogste dat ik de GPU heb gezien was op 75 na een stresstest van een uur.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 457276 op 04-08-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

https://errorcodespro.com/wow-error-132-fatal-exception-fix/

WOW is nogal gevoelig voor error 132.

Mogelijke problemen;

1. een brakke hdd of ssd (bad sectors, ook al zijn ze gerepareerd kunnen problemen geven)
2. een brakke draad of aansluitstekker (probeer je ssd/hdd eens met een andere stroomstekker/sata uiteraard)
3. de voeding (lijkt me echter onwaarschijnlijk, daar de stresstest wel goed gaat)
4. te weinig ruimte voor de temp files, zorg ervoor dat minstens 10% van je opslag vrij is, op beide storage.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1. WoW staat net als windows op de SSD. Klopt mijn lekenaanname dat als de HDD kapot zou zijn dit hiervoor niet zou moeten uitmaken en dat als de SSD kapot zou zijn het kreng in zijn geheel niet zou booten?

2. Klinkt als een goede, morgenochtend aan de slag als ik weer wakker ben.

3. Klinkt inderdaad onwaarschijnlijk. Wat zou je doen om te testen?

4. De SSD heeft 50% ruimte over, de HDD richting de 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 19:15

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Bij wow schijnt deze error vaker voor te komen, wellicht oplossing de Cache legen?

https://eu.battle.net/forums/en/wow/topic/17613292589

Verklaard natuurlijk niet de rest van je problemen.

Succes, weet hoe irritant debugging een pc is.

Edit: overigens denk ik zelf het meeste aan een te kleine pagefile op je ssd of een buggy turbo/xmp settings in je bios. Probeer eens je pagefile te vergroten (ram grootte X1,5).

[ Voor 38% gewijzigd door Stringer op 05-08-2018 11:22 ]

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:31
Ik zou het zoeken in je ssd. Dat is tot nu toe de continue factor. Ook corrupte bestanden zijn een aanwijzing dat de schijf niet goed is. Corruptie is meestal schijf of Ram, maar het geheugen is al gewisseld en uitgebreid getest, net als de rest van de pc.

Ik zou een nieuwe installatie doen op een andere schijf (liefst ssd ivm de tijd die het kost om alles te installeren). Bij voorkeur nog een ander merk.
(Heb een Dell 7537 die over zijn nek gaat van Samsung 840 ssd's)

En wat voor ssd en voeding is het precies? 600 watt zegt niet zo veel namelijk.

En heb je al op de ssd gezocht in combinatie met het moederbord? Wellicht zijn er anderen met die combi en dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stringer schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:14:
Bij wow schijnt deze error vaker voor te komen, wellicht oplossing de Cache legen?

https://eu.battle.net/forums/en/wow/topic/17613292589

Verklaard natuurlijk niet de rest van je problemen.

Succes, weet hoe irritant debugging een pc is.

Edit: overigens denk ik zelf het meeste aan een te kleine pagefile op je ssd of een buggy turbo/xmp settings in je bios. Probeer eens je pagefile te vergroten (ram grootte X1,5).
Clearen van de cache was uiteraard stap één (samen met de interface en wtf folders), heeft voorlopig geen succes gehad.

Page file vergroten ga ik nu doen, zal je op de hoogte houden of dat gaat helpen.
White Feather schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:05:
Ik zou het zoeken in je ssd. Dat is tot nu toe de continue factor. Ook corrupte bestanden zijn een aanwijzing dat de schijf niet goed is. Corruptie is meestal schijf of Ram, maar het geheugen is al gewisseld en uitgebreid getest, net als de rest van de pc.

Ik zou een nieuwe installatie doen op een andere schijf (liefst ssd ivm de tijd die het kost om alles te installeren). Bij voorkeur nog een ander merk.
(Heb een Dell 7537 die over zijn nek gaat van Samsung 840 ssd's)

En wat voor ssd en voeding is het precies? 600 watt zegt niet zo veel namelijk.

En heb je al op de ssd gezocht in combinatie met het moederbord? Wellicht zijn er anderen met die combi en dezelfde problemen.
Dit is de voeding die in het systeem ligt.
De SSD is iets trickier op dit moment: Als ik op de alternate factuur kijk zie ik een Crucial M1100 staan, ware het niet dat als ik dat invoer op zowel de alternate website als de tweakers pricewatch kom ik op nul hits voor wat ik invoer. Vreemd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
IRQL not less or equal wijst meestal op RAM dat niet lekker is.
Aangezien je al je OS en RAM gewisselt hebt zou ik het niet in de DIMMS gaan zoeken.

- Heb je het moederbord al uitgesloten? Wissel eens heel de setup van je vriendin naar jouw bord, wat gebeurt er dan? Verhuist het probleem mee of verdwijnt het?

- Heb je ook al geprobeerd om de videokaarten te wisselen?

- Probeer de voeding uit te sluiten, misschien is ie wel rot en levert hij te weinig of te instabiel voltage/wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Die SSD heeft die corruptie waarschijnlijk door de BSOD's.
Omdat je systemen uitwisselbaar zijn wat betreft onderdelen zou ik het volgende doen:

Systeem zo kaal mogelijk maken, alleen primaire onderdelen aansluiten:

Voeding, mobo, cpu, geheugen, videokaart, SSD, muis en toetsenbord.

Testen, is het probleem er nog dan vervang je eerst de voeding, en na weer testen het geheugen en daarna de videokaart.

Op die manier moet het probleem toch wel te isoleren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:08
Even kijken met nirsoft BSOD viewer. kun je kijken welk onderdeel crasht. Moet er wel een DUMP gemaakt zijn natuurlijk.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer stap voor stap dingen uit te sluiten, zo blijft het giswerk.
Lees de SMART uit van je SSD. Je kan hem ook uitgebreider testen met HD tune.
Test je geheugen met memtest.

Misschien komt hieruit al een diagnose, anders kijken we weer een stap verder.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:16
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Als ik de laatste techquicky, over bsods van Linus moet geloven,
Reinstall je videokaart drivers (eerst wipen met DDU!), houd dit aan, check dan je ram met memtest86+. (of Probeer te kijken of je systeem met een bepaalde stick simpelweg niet boot, 1 voor 1)

YouTube: Blue Screens of Death Explained

100% zeker dat alles stock draaid? zowel in bios/uefi als Software matig in Windows? (geen ulities als xtu "ramboosters" en w/e)

Mocht je je SSD verdenken, instal een programmatje als CrystalDisk info, geeft je een makkelijk, relatief duidelijk overzicht, al zeggen S.M.A.R.T waardes lang niet alles.

editje; voor dat je terug ging naar ener laatste driver, ook weer DDU gebruikt?
- enige andere bsod errors?

[ Voor 7% gewijzigd door JWL92 op 05-08-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harde schijven even bekeken met HDTune. Laatste twee bluescreens ook even apart gezet in de nirsoft BSOD viewer.

Screenshots staan in dit album.

Aan de hand van de fouten die de HDTune in de HDD ziet heb ik de HDD nu fysiek afgekoppeld in plaats van dat hij voorheen alleen virtual dismounted was. Ik ben op dit moment aan het gamen en heb voorlopig nog geen crash gehad. #fingerscrossed

Ik wil met alle plezier vannacht een memtest gaan draaien voor het RAM maar dat klinkt voor mij als leek als volstrekte tijdverspilling. Doordat de PC ook crashed na het wisselen van het RAM met die uit mijn eigen systeem (allebei 16GB DDR4) en mijn systeem als een zonnetje draait (met welke ram dan ook) lijkt me dat we die al kunnen wegstrepen.
JWL92 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:26:
editje; voor dat je terug ging naar ener laatste driver, ook weer DDU gebruikt?
- enige andere bsod errors?
1. Uiteraard. Elke keer voordat ik aan GPU drivers ging klooien was het DDU -> reboot -> install -> reboot -> testen -> crash -> "ok dit was het niet, what's next"

2. Ja, vandaag had ik een andere, weet niet uit mijn hoofd welke maar deze staat in het imgur album dat hierboven gelinked staat. Wat mij als leek heeft verbaasd is dat beide BSOD's andere errors hadden maar precies hetzelfde crash address hadden. Ik ben benieuwd of de HDD er fysiek uittrekken effect zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:16
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances.
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore.

source https://www.overclock.net...eird-boot-up-problem.html

Weet je 100% zeker dat je niet met n overclock draaid? al een cmos reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 07:53
je zou die fix eens kunnen proberen... and hope for the best... geen idee..
YouTube: FIX Error #132 in World of Warcraft: Legion - WORKS 100%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 19:15

Stringer

Casual Sim liefhebber.

JWL92 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 01:08:
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances.
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore.

source https://www.overclock.net...eird-boot-up-problem.html

Weet je 100% zeker dat je niet met n overclock draaid? al een cmos reset gedaan?
Dit vermoed ik ook wellicht: dat turboboost aanstaat met een te lage vcore.

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Pagina: 1