Welke macbook pro is beter voor 4K video-editing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdbb
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08-2018
Mijn vraag

Welke macbook pro is beter voor video-editing met 4K beelden? (niet de meest basic edits)

Optie 1: Macbook pro 2017
- i5 7th gen dual core 3,1‑GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,5 GHz, met 64 MB eDRAM
- 16 gb RAM
- Intel Iris Plus Graphics 650
- 512GB flash opslag

Optie 2: Macbook pro 2018
- i5 8th gen quad core 2,3‑GHz quad‑core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,8 GHz) met 128 MB eDRAM
- 8 gb RAM
- Intel Iris Plus Graphics 655
- 512GB flash opslag

Scheelt die volgende generatie intel processor zoveel dat ik beter voor die optie kan gaan?
Prijzen zijn van beide macbooks zo goed als gelijk.
Als laatste optie zou ik eventueel nog voor 500 euro meer dit kunnen nemen:
Optie 2 met 16 gb RAM

Relevante software en hardware die ik gebruik

Premiere Pro
After Effects

Alvast Bedankt ;)

Beste antwoord (via tvdbb op 08-08-2018 21:16)

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 15:57
De grote vraag is: wat versta jij onder 4K videobewerking? Is dat professioneel of hobbymatig (als in uren per dag, of eens in de zoveel tijd)? Zijn dat video's van een paar minuten, of grote producties? Dat maakt namelijk een groot verschil.

Voor af en toe 4K videobewerking, ook geadvanceerde functionaliteiten, zijn beide MacBooks in principe geschikt. Alleen duren sommige taken langer, en zul je over een paar jaar weer toe zijn aan nieuwe hardware omdat de specs nu al op het randje zitten.

Als je op professioneel niveau aan 4K videobewerking doet is het 13" 2018 model met 16GB de minimale keuze. Ik raad echter aan om voor het 15" model te gaan, waarvan het instap model goed genoeg is en iets duurder is dan het 13" 2018 model met 12GB ram en 512GB opslag. (Echter heeft het 15" instapper slechts 256GB opslag).

Als dit budget technisch niet uitkan, is het misschien beter om te kijken naar een Dell XPS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12
Uiteindelijk is de 2018-versie sneller, omdat je die (al dan niet later) kan upgraden qua geheugen, en verder op alle vlakken betere specificaties heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:08

Sick Nick

Drop the top!

Hahn schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:51:
Uiteindelijk is de 2018-versie sneller, omdat je die (al dan niet later) kan upgraden qua geheugen, en verder op alle vlakken betere specificaties heeft.
Alles zit op het moederbord gesoldeerd dus upgraden is onmogelijk. Maar de quadcore is aanzienlijk sneller dan de oudere dualcore. Als je in premiere werkt zou je ook naar windows machines kunnen kijken, dan krijg je meer snelheid voor minder geld. Als je met final cut werkt, de dualcore quadcore is dan grofweg 30 tot 50% sneller.

[edit] uiteraard de quad... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Sick Nick op 04-08-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sick Nick schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:54:
[...]

Alles zit op het moederbord gesoldeerd dus upgraden is onmogelijk.
Oh, dacht dat het geheugen nog up te graden was -O- Vergeet het 'al dan niet later' deel van mijn post dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdbb
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08-2018
Sick Nick schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:54:
[...]

Alles zit op het moederbord gesoldeerd dus upgraden is onmogelijk. Maar de quadcore is aanzienlijk sneller dan de oudere dualcore. Als je in premiere werkt zou je ook naar windows machines kunnen kijken, dan krijg je meer snelheid voor minder geld. Als je met final cut werkt, de dualcore is dan grofweg 30 tot 50% sneller.
Quadcore bedoel je neem ik aan in je laatste zin? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen van beide. De ene heeft een zwakke CPU en de ander te weinig geheugen. 16GB is al het minimum evenals een quad core processor. Als dat financieel niet past, vooral geen miskoop doen en eerst rustig doorsparen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 15:57
De grote vraag is: wat versta jij onder 4K videobewerking? Is dat professioneel of hobbymatig (als in uren per dag, of eens in de zoveel tijd)? Zijn dat video's van een paar minuten, of grote producties? Dat maakt namelijk een groot verschil.

Voor af en toe 4K videobewerking, ook geadvanceerde functionaliteiten, zijn beide MacBooks in principe geschikt. Alleen duren sommige taken langer, en zul je over een paar jaar weer toe zijn aan nieuwe hardware omdat de specs nu al op het randje zitten.

Als je op professioneel niveau aan 4K videobewerking doet is het 13" 2018 model met 16GB de minimale keuze. Ik raad echter aan om voor het 15" model te gaan, waarvan het instap model goed genoeg is en iets duurder is dan het 13" 2018 model met 12GB ram en 512GB opslag. (Echter heeft het 15" instapper slechts 256GB opslag).

Als dit budget technisch niet uitkan, is het misschien beter om te kijken naar een Dell XPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik raad aan om voor dat soort programma's geen Macbook of iMac te gebruiken. Maar uit eindelijk bepaal jij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Berlinetta schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:42:
Ik raad aan om voor dat soort programma's geen Macbook of iMac te gebruiken. Maar uit eindelijk bepaal jij...
Heb je ook nog onderbouwing, of ben je alleen maar aan het trollen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Heb je ook nog onderbouwing, of ben je alleen maar aan het trollen? :)
Nee, ik ben niet aan het trollen.

De Macbook Pro en de iMac zijn in ontzettend goed voor photoshop en videobewerking.
Als je Final Cut Pro en andere Apple software gebruikt ja, Voor Adobe Premiere is handig als je Cuda hebt, anders heb je kans dat je workflow niet optimaal is met een apparaat van boven €1000.
https://helpx.adobe.com/p.../system-requirements.html

Maar ik kom er net achter dat ze gebruik maken van Metal. Dus dan vervalt mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 20:35
Neem een 2e hands mac pro (4.1/5.1) voor het renderen/opslag. Koop van het restant een macbook pro 13.
Pagina: 1