Kogeldruk bagagewagen - 20kg voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:13
Morgenochtend vertrekken we richting Oostenrijk. Enkele maanden geleden een bagagewagen gereserveerd en gisteren opgehaald. Bleek toch wat kleiner dan ik toen ingeschat, maar bij gebrek aan andere opties vol goede moed ingepakt.

Nu is het probleem met het formaat dat ik niet zoveel (lees: geen) mogelijkheden heb om bagage te verplaatsen. Ik heb daarom een zware kist voorin geplaatst en in het verlengde daarvan de tent, het kuipzeil enz. Dit waren de zwaarste spullen. Vervolgens ben ik gaan stapelen tot de wagen helemaal vol zat.

Vanmorgen even de kogeldruk gemeten en die zit op 20kg. Kan iemand zeggen of dit voldoende is op een max. laadgewicht van 750kg? Ik heb eigenlijk geen mogelijkheden om gewicht naar voren te plaatsen om de kogeldruk te verhogen, dus moet ik mogelijk spullen achteruit de bagagewagen halen en in de auto leggen.

De auto zit echter al z.g.a. vol, tenzij ik besluit om tot het dak te stapelen, de beenruimte bij de kinderen vol te stouwen enz, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Ik rijd overigens een Renault Megane II Grand Tour ph2 1.6 16v waarvan de maximale kogeldruk rond de 75kg ligt.

Ik had liever op een kilo of 50 gezeten, maar ben dus benieuwd of 20kg voldoende zal zijn om veilig op reis te gaan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind persoonlijk die kleine aanhangertjes levensgevaarlijk. Is een dakkoffer geen optie?

Kogeldruk is m.i. inderdaad te laag. Ik zou inderdaad minimaal rond de 40 gaan zitten. liefst zo dicht mogelijk bij de maximale kogeldruk.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

met 20kg zit je dus onder de 75kg. Kijk wel even hoe de stand is, lijkt mij beter om iets meer naar voren in te pakken zodat je kogeldruk wat hoger wordt. Dan is het stabieler verdeeld denk ik zo. nu zal veel gewicht achter liggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

KlaasjeNL schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:38:
De auto zit echter al z.g.a. vol, tenzij ik besluit om tot het dak te stapelen, de beenruimte bij de kinderen vol te stouwen enz, maar daar ben ik niet zo'n fan van.
Je kunt natuurlijk dingen uit de auto halen en in de aanhanger plaatsen, tenzij die al op de 750 kilo zit. En anders zit er niets anders op dan nogmaals stapelen:

I don't like facts. They have a liberal bias.

• KlaasjeNL
MikeyMan schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:45:
Vind persoonlijk die kleine aanhangertjes levensgevaarlijk. Is een dakkoffer geen optie?

Kogeldruk is m.i. inderdaad te laag. Ik zou inderdaad minimaal rond de 40 gaan zitten. liefst zo dicht mogelijk bij de maximale kogeldruk.
Ik ben het met je eens dat die kleine aanhangertjes met die kleine wieletjes mij ook geen prettig gevoel geven. Qua formaat hebben we echter geen heel klein aanhangertje, maar gewoon een grote tent, tarp, slaapzakken enz. Gewoon veel spullen met een gezin met 2 kleine kinderen.

De aanhanger die we nu gehuurd hebben, heeft bijvoorbeeld relatief grote banden (175/70 r13) en de bak tussen de wielen, waar je de bak bij die kleine wieletjes er ook wel vaak boven ziet.

Deze hebben we nu:

Bagagewagen

Met een goede belading rijdt zo'n aanhanger toch echt stukken stabieler, rustiger en zuiniger dan met 250kg op je dak...
Hackus schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:45:
met 20kg zit je dus onder de 75kg. Kijk wel even hoe de stand is, lijkt mij beter om iets meer naar voren in te pakken zodat je kogeldruk wat hoger wordt. Dan is het stabieler verdeeld denk ik zo. nu zal veel gewicht achter liggen
Die ruimte om te verplaatsen heb ik dus nagenoeg niet... :/
burne schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Je kunt natuurlijk dingen uit de auto halen en in de aanhanger plaatsen, tenzij die al op de 750 kilo zit. En anders zit er niets anders op dan nogmaals stapelen:

[video]
Dat filmpje gaat uit van een negatieve kogeldruk, waar ik hem met 20kg positief heb. Ik denk dat ik toch vanavond nog eens ga puzzelen met het gewicht...

[ Voor 27% gewijzigd door KlaasjeNL op 04-08-2018 14:10 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou toch zeker streven naar minimaal 50kg kogeldruk. Haringen, tent(stokken), koelkast, gasflessen zijn allemaal veel gewicht per inhoud.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Zolang hij maar een duidelijk positieve kogeldruk blijft houden, ook bij achterover kantelen, zou ik me niet zoveel zorgen maken. Er komt nog een behoorlijke klap wind bovenop die over de auto heen blaast.

while (! ( succeed = try ()));

• KlaasjeNL
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:10:
Ik zou toch zeker streven naar minimaal 50kg kogeldruk. Haringen, tent(stokken), koelkast, gasflessen zijn allemaal veel gewicht per inhoud.
Het probleem is dat de bak vrij smal is waardoor ik vooral in de lengte moet vullen. Ik kan dus bijvoorbeeld niet de tentstokken in de breedte voorin leggen. Heb al wel een zware kist met kookstel, gasflessen, hamers en haringen voorin liggen. De mobicool compressor gaat achterin de auto. In aanhanger zou hij namelijk achter de as komen te liggen en de kogeldruk negatief beïnvloeden.

Ik zou evt wat haltergewichten voorin kunnen leggen. :?
hans_lenze schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:15:
Zolang hij maar een duidelijk positieve kogeldruk blijft houden, ook bij achterover kantelen, zou ik me niet zoveel zorgen maken. Er komt nog een behoorlijke klap wind bovenop die over de auto heen blaast.
Die klap wind is wel een dingetje. Heb eerder met een bagewagen achter een 1 liter Yaris gereden. Ik had de kogeldruk op 35kg, maar de bagagewagen had een dakkoffer die werkte als een soort spoiler. Daardoor werd de kogeldruk rijdend op de snelweg een stuk lager waardoor je voelde dat hij soms negatief werd en de auto met dat lichte motortje terug leek te trekken. Dat soort geinntjes heb ik liever niet weer... 8)

[ Voor 34% gewijzigd door KlaasjeNL op 04-08-2018 14:19 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 21:42
Lijkt me een prima oplossing. Ik kom als minimale kogeldruk voor een lichte aanhanger 40kg tegen, dat haal je misschien nog wel met wat schuiven en je haltergewichten. Wat is het totaalgewicht van je aanhanger ongeveer? Als die onder de 500kg ligt zou ik er al minder problemen mee hebben als eentje die tegen of over het maximale laadvermogen van 750 gaat (een lege aanhanger zal zelden een hoge kogeldruk hebben en geeft toch weinig problemen).

Ik vond online nog de volgende tip:
Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.
Lijkt me ook een goed advies.

[ Voor 70% gewijzigd door lithoijen op 04-08-2018 14:38 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

hans_lenze schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:15:
Hij zit op een derde tot een kwart van de aanbevolen kogeldruk. Dat is een hele hele grote afwijking. Niet vergelijkbaar, maar voor het dramatisch effect: De banden van mijn busje moeten tot 2.4-2.5 bar opgepompt worden: zou het verstandig zijn om met 0.6 bar overdruk te gaan rijden? Of het aannemelijk dat grote afwijkingen ook grote invloed op het weggedrag zullen hebben?

Het is wat lullig als 'ie ergens in het Zwarte Woud met een aanhanger ondersteboven staat omdat afdalen en geen oplooprem toch verkeerd uitpakken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

20 kg is zat op zo'n klein wagentje, ding heeft ook nauwelijks lengte om te gaan wipwappen, al het gewicht ligt keurig netjes op/tussen de wielen, en de kogeldruk is positief. 100% no problem.

• KlaasjeNL
AlexanderB schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:38:
20 kg is zat op zo'n klein wagentje, ding heeft ook nauwelijks lengte om te gaan wipwappen, al het gewicht ligt keurig netjes op/tussen de wielen, en de kogeldruk is positief. 100% no problem.
Zoiets hoopte/dacht ik zelf ook, maar er zijn dus nogal wat verschillende meningen over. Ik hoopte hier wat bevestiging te krijgen, maar ben nu toch aan het twijfelen. Door de lengte(korte) van de bak heb je sowieso weinig ruimte om gewicht naar voren te verplaatsen.

Ik denk dat ik het vanavond gewoon maar even proefondervindelijk ga testen op de snelweg.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Waar zit het reservewiel van dat karretje? Leg dat vast vooraan op het deksel en er zijn weet wat kilo's bij!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ligone schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:44:
Waar zit het reservewiel van dat karretje? Leg dat vast vooraan op het deksel en er zijn weet wat kilo's bij!
Of rij langs de bouwmarkt en gooi er 2 zakken zand van 20kg bovenop :P

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Met zo'n kleine aanhanger is 20kg kogeldruk echt geen probleem. In tegenstelling tot een grote caravan/aanhanger heb je aan de achterzijde van je aanhanger geen groot contragewicht dat bij bepaalde oneffenheden in de weg ervoor gaat zorgen dat je kogeldruk negatief zal worden.

Lijkt me trouwens ook erg knap om een kogeldruk van 50kg te krijgen met zo'n ding. Volgens mij red je dat nog niet eens als je zelf aan de voorzijde in die bak gaat staan. Het is best een flink eind naar je kogel toe op zo'n hefboom.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Hoeveel gewicht heb je eigenlijk achterin je auto liggen? Je kunt wel proberen om richting de 50kg kogeldruk te gaan, maar als je daarmee boven je toegestane aslast van je auto komt schiet dat natuurlijk nog steeds niets op...

En hoeveel weegt die kar nu zelf? Heb je daar een inschatting van?
750 kg aan volgepropte kar met 75kg kogeldruk, geeft mijns inziens hetzelfde effect als ~200kg kar met 20kg kogeldruk

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

burne schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:23:
[...]
Hij zit op een derde tot een kwart van de aanbevolen kogeldruk.
Van de maximaal toegestane kogeldruk van zijn auto bedoel je? Dat is volgens mij geen streefgetal of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 19:53
APClll schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:31:

750 kg aan volgepropte kar met 75kg kogeldruk, geeft mijns inziens hetzelfde effect als ~200kg kar met 20kg kogeldruk
Verschil is dat een aanhangwagen met 200kg belading en 75kg kogeldruk een stuk stabieler rijd dan een 200kg belading met 20kg kogeldruk. (zie filmpje hierboven gelinkt door iemand anders).

Voor zover ik begrijp wil je gewoon zo veel mogelijk gewicht vóór de wielen van je aanhangwagen hebben zonder dat dat teveel druk op je auto zet.

• KlaasjeNL
Zojuist rondje gedaan. Binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, stukje snelweg, optrekken, aftrekken... Geen probleem. Denk dat het, zoals hierboven al gezegd is, sowieso lastig is om bij zo'n klein karretje een hogere kogeldruk te realiseren als hij helemaal vol zit. Door de korte afstand van de as naar de voorkant en naar de achterkant, moet je de voorkant dan bijna volstoppen met zware spullen en de achterkant met piepschuim. 20kg lijkt me dus prima bij dit karretje. :-)

Thnx voor de reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-11 18:04
Aftrekken? :o

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ayporos schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:28:
[...]
Verschil is dat een aanhangwagen met 200kg belading en 75kg kogeldruk een stuk stabieler rijd dan een 200kg belading met 20kg kogeldruk. (zie filmpje hierboven gelinkt door iemand anders).

Voor zover ik begrijp wil je gewoon zo veel mogelijk gewicht vóór de wielen van je aanhangwagen hebben zonder dat dat teveel druk op je auto zet.
Met dan nog maar 62,5 kg per wiel... Dan heb je een stuiterbak achter je hangen wat ook niet prettig rijd... De verhoudingen met zo'n kleine aanhanger zijn totaal anders dan in het filmpje en dus ook niet te vergelijken.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:51
Ik heb hier zo nog minimaal 16kg duiklood liggen. Past overal tussen en verhoogt je kogeldruk. Geen idee of je er behoefte aan hebt, maar doe maar een berichtje als je wat wilt lenen.

UNOX: The worst operating system

• KlaasjeNL
O-)
Korvaag schreef op zaterdag [b][/b]4 augustus 2018 @ 20:51:
Ik heb hier zo nog minimaal 16kg duiklood liggen. Past overal tussen en verhoogt je kogeldruk. Geen idee of je er behoefte aan hebt, maar doe maar een berichtje als je wat wilt lenen.
Thnx voor het aanbod! _/-\o_ Zie alleen dat je in Utrecht woont en we morgenochtend al vertrekken vanuit Hengelo... Maar nogmaals dank!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:51
KlaasjeNL schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:58:
[...]

O-)

[...]

Thnx voor het aanbod! _/-\o_ Zie alleen dat je in Utrecht woont en we morgenochtend al vertrekken vanuit Hengelo... Maar nogmaals dank!
Laat ik nou net in Enschede gestudeerd hebben en nog zeker 50% van m'n duikmaatjes in Enschede hebben wonen :P

Als je nog behoefte hebt, ik kan eventueel nog wel wat rondbellen. Overigens zou je met 2 stoeptegels ook nog een end komen. Die passen vast ook nog wel ergens :)

UNOX: The worst operating system

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor een aanhanger zoals die van TS is de maximaal toegestane kogeldruk 50kg. Dan is de genoemde 20 bij een goed verdeeld gewicht en geen maximale (750kg) belading echt geen issue.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij aftrekken is de juiste kogeldruk heel belangrijk :P

People as things, that’s where it starts.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
FirePuma142 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:53:
Voor een aanhanger zoals die van TS is de maximaal toegestane kogeldruk 50kg. Dan is de genoemde 20 bij een goed verdeeld gewicht en geen maximale (750kg) belading echt geen issue.
Met @Killer het is wettelijk vastgelege dat hij niet meer dan 50kg mag zijn bij dit type aanhanger
https://www.om.nl/onderwe...ing-verkeer/overbelading/

Helemaal goed dus wat je nu hebt!
Sterker nog ik denk dat je met zon korte laadbak en grote wielen aardig je best moet doen om het omhoog te krijgen. Zo op het plaatje, en als ik natuurkunde goed onthouden heb, is je moment ongeveer 3x. Zou je op 40kg willen zitten moet er dus 120kg extra bij aan de voorkant ten opzichte van de achterkant.

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2018 23:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• KlaasjeNL
RobinHood schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:03:
[...]

Bij aftrekken is de juiste kogeldruk heel belangrijk :P
_O- _O- _O-

Tijd voor een slotje...
Pagina: 1