Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met virtualisatie, en zou graag een homeserver inrichten met het volgende doel:
Hierop heb ik al wat geexperimenteerd met virtualisatie.
Momenteel staat hierop geinstalleerd:
windows server 2016, vmware esxi 6.0.0u3, windows 10, ubuntu 18.04 lts
Nu wil ik graag gebruik gaan maken van ZFS als opslag, maar aangezien Synology dit niet ondersteund, kan ik hiervoor de huidige nas niet gebruiken.
Hiervoor kan ik dus gebruik maken van ofwel de NUC of de mac pro:
Mac pro 5.1:
+ 32GB Ram
+ voldoende opslagmogelijkheden
+ ondersteund vt-d
+ 2 netwerkpoorten
+ ECC Ram
- Ik wil de Mac Pro ook als gewone OSX desktop wil blijven gebruiken. Een installatie van ESXI zorgt ervoor dat dit dus niet meer kan.
NUC6I5SYH met 16 GB Ram
+ ondersteund ook vt-d.
- te beperkt qua opslagmogelijkheden.
- 1 netwerkpoort
- geen ECC Ram (groot minpunt met ZFS geloof ik)
De mac pro lijkt dus de logische keuze, maar ik wil deze echter ook als gewone OSX desktop blijven gebruiken, en kan dus geen bare metal hypervisor zoals ESXI installeren.
Als ik gebruik maak van ESXI in vmware fusion, kan ik dan toch een betrouwbare ZFS fileserver bouwen die performant genoeg is voor thuisgebruik?
Stel dat ik toch gewoon ESXI rechtstreeks op de Mac installeer:
Kan ik hierop makkelijk OSX 10.12 installeren, en dan bvb via de RPI inloggen op OSX met zo goed als native performance (dus vloeiend youtube enzo?)
Indien dit zou werken zou dit ideaal zijn, dan kan ik nog steeds de mac als desktop gebruiken, terwijl deze ook als zfs fileserver dienst doet.
Heeft iemand een andere alternatief om dit in te richten met de beschikbare hardware zodat ik dus zowel ZFS opslag heb, virtualisatie, en de OSX desktop kan blijven gebruiken?
- fileserver met Zfs opslag
- homelab: testen van OS'es + bijleren netwerken
- NUC6i5SYH met 16GB Ram
- Mac pro 5.1 met 32GB Ram
- synology DS411+II NAS
- Raspberry pi v1B
Hierop heb ik al wat geexperimenteerd met virtualisatie.
Momenteel staat hierop geinstalleerd:
windows server 2016, vmware esxi 6.0.0u3, windows 10, ubuntu 18.04 lts
Nu wil ik graag gebruik gaan maken van ZFS als opslag, maar aangezien Synology dit niet ondersteund, kan ik hiervoor de huidige nas niet gebruiken.
Hiervoor kan ik dus gebruik maken van ofwel de NUC of de mac pro:
Mac pro 5.1:
+ 32GB Ram
+ voldoende opslagmogelijkheden
+ ondersteund vt-d
+ 2 netwerkpoorten
+ ECC Ram
- Ik wil de Mac Pro ook als gewone OSX desktop wil blijven gebruiken. Een installatie van ESXI zorgt ervoor dat dit dus niet meer kan.
NUC6I5SYH met 16 GB Ram
+ ondersteund ook vt-d.
- te beperkt qua opslagmogelijkheden.
- 1 netwerkpoort
- geen ECC Ram (groot minpunt met ZFS geloof ik)
De mac pro lijkt dus de logische keuze, maar ik wil deze echter ook als gewone OSX desktop blijven gebruiken, en kan dus geen bare metal hypervisor zoals ESXI installeren.
Als ik gebruik maak van ESXI in vmware fusion, kan ik dan toch een betrouwbare ZFS fileserver bouwen die performant genoeg is voor thuisgebruik?
Stel dat ik toch gewoon ESXI rechtstreeks op de Mac installeer:
Kan ik hierop makkelijk OSX 10.12 installeren, en dan bvb via de RPI inloggen op OSX met zo goed als native performance (dus vloeiend youtube enzo?)
Indien dit zou werken zou dit ideaal zijn, dan kan ik nog steeds de mac als desktop gebruiken, terwijl deze ook als zfs fileserver dienst doet.
Heeft iemand een andere alternatief om dit in te richten met de beschikbare hardware zodat ik dus zowel ZFS opslag heb, virtualisatie, en de OSX desktop kan blijven gebruiken?