--Mocht ik in de verkeerde forum zitten, svp mij verplaatsen
Hallo,
Ik zag dat er nog geen topic was waarin inkopers werden besproken die ook dropshipping aanbieden.
Ik start deze topic, omdat er diverse bedrijven zijn, maar er erg lastig online een goede lijst te vinden is. Daarnaast zijn ervaringen over deze bedrijven bijna onvindbaar. Mijn persoonlijke ervaringen zijn namelijk niet met elk bedrijf even goed.
Daarnaast zijn de meeste bedrijven die dropshipping aanbieden geen directe inkopers. Dit soort bedrijven bieden het vaak niet tegen inkoop/handelaars prijzen aan. Daarom wil ik daar hier een duidelijke overzicht maken van directe inkopers.
Mocht je zelf toevoegingen hebben, stuur mij dan gerust een pb
Wat betekend dropshipping?
Dropshipping is een term uit de e-commerce die staat voor het principe waarbij de producent, groothandel of leverancier producten direct naar de eindgebruiker (de klant dus) stuurt. De webwinkelier, in feite de tussenpartij, houdt zich dus op logistiek gebied rustig en hoeft ook geen voorraad aan te houden.
Nadelen van dropshipping
Het klinkt allemaal (wel erg) gemakkelijk en voordelig. Veel startende webwinkeliers kiezen dan ook voor dropshipping om producten aan de man te kunnen brengen en zo een aardig zakcentje te verdienen. Al staan ze vaak niet lang genoeg stil bij de consequenties die dropshipping met zich meebrengt. Die gaan iets verder dan alleen de logistiek.
Zo moet je niet vergeten dat je misschien fysiek niet meer bezig bent met pakketjes versturen, je bent er nog wel aansprakelijk en verantwoordelijk voor. De klant doet immers zaken met jou. Dus als het pakket niet (goed) aankomt, dan ben jij de eerste verantwoordelijke. Nu kun je de schade, bijvoorbeeld bij defecten aan het product, in veel gevallen verhalen bij jouw leverancier. Maar dat gaat een stuk lastiger als je dropshipper een of ander bedrijf uit China is waar je verder nauwelijks contact mee hebt.
Een ander nadeel van dropshipping is dat jouw dropshipper in de meeste gevallen niet exclusief aan jou levert. Als jij de dropshipper via een simpele zoekopdracht in Google hebt gevonden, dan kun je er vergif op innemen dat er nog tientallen ondernemers zijn die hetzelfde assortiment via diezelfde dropshipper aanbieden. En dus moet je opboksen tegen de concurrentie, die als voordeel heeft dat ze de goederen al langer aanbieden en dus mogelijk al een trouwe klantenkring hebben opgebouwd.
En uiteindelijk betekent het uitbesteden van de logistiek niet dat er niets vervelends meer gebeurt. Je hebt zelf misschien geen last meer van producten die over datum gaan, of restpartijen, maar jouw dropshipper zal dit risico echt niet zelf dragen. Dat berekent hij waarschijnlijk gewoon door. De marges bij dropshipping zijn daarom soms lager dan zelf inkopen en de handling en logistiek zelf verwerken.
Dropshipping is gewoon uitbesteden
Uiteindelijk is dropshipping niets meer of minder dan webwinkellogistiek uitbesteden, vergelijkbaar met fulfilment. Het heeft zijn nadelen, maar zeker ook voordelen en die verschillen per leverancier. Vergelijk het met een boekhouder. Die kost geld, zeker! Maar een goede boekhouder weet dat, calculeert dit in en doet er dus alles aan om een aantal belastingvoordelen te ontdekken waarmee hij zichzelf minimaal terugverdient. Een goede dropshipper zal hetzelfde uitgangspunt hebben.
Of dropshipping iets is voor jou, is dan ook helemaal afhankelijk van wat je wilt. Wat je verkoopt, hoeveel je gaat verkopen en hoe jij de onderhandelingen met jouw leverancier ingaat. Informeer altijd even naar de mogelijkheden van dropshipping, maar overweeg ook altijd wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van zelf versturen.
--Dankjewel---
Overzicht directe inkopers welke dropshipping aanbieden
- Axihandel
- Drobbs (onderdeel van Happy Home Products)
- Nedis
- EDC erotica groothandel
- Van der meer dieren groothandel
- BigBuy.eu
- Alibaba, alleen dan geen Nederlands bedrijf.
-- Aanvullingen zijn welkom