Toon posts:

Wat is dit voor een soort geheugen?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.asianavenue.com/ky/kylechung/all.JPG

de linker is 4mb simm dubbelzijdig
2de = 8mb enkelzijdig
3de = 16 mb dubbel
maar wat is de rest voor vage geheugen?????

Afbeeldingslocatie: http://members.asianavenue.com/ky/kylechung/left.JPG
hier misschien wat duidelijker
(ze zaten in een 486 cyrix)

Verwijderd

Dat is 30-pins geheugen, komt uit het 386 & vroege 486 tijdperk. Wat dat andere geheugen op de bovenste foto betreft: het lijkt wel antiek server-ram ofzo, heb ik een keer uit zo'n ouwe unix-doos gehaald. Maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
en de allerrechter dan???
die is wel heeeeeel vaag

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 13:58 schreef Digital_Blonde het volgende:
Dat is 30-pins geheugen, komt uit het 386 & vroege 486 tijdperk.
Inderdaad.. In '90 ofzo betaalde ik 170 piek voor 1MB simmetjes :D Die had ik op m'n 16MHz (yeah) 286 bordje zitten, en 2MB was toen al redelijk riant 8-)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 13:59 schreef kyle_2000 het volgende:
die is wel heeeeeel vaag
de rechter zou ik niet weten maar die middelste is idd 386/486

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 14:01 schreef Exirion het volgende:

[..]

Inderdaad.. In '90 ofzo betaalde ik 170 piek voor 1MB simmetjes :D Die had ik op m'n 16MHz (yeah) 286 bordje zitten, en 2MB was toen al redelijk riant 8-)
ja klopt, dan was je de man 8-)

Verwijderd

Lijk wel op dat geheugen was je los in een Apg slot kan proppen op sommige mobo's met onboard video! maar volgens mij is dat te lang voor een agp slot :?

Andere lochische verklaring is dat het uit een ruimteschip komt, van een stelletje aliens, dan zou het 6.000.000.000 mb mem zijn ofzo :P

Er vaag iig!

Verwijderd

Die rechter is een EISA memory strip, iirc. Die kon je zo op het moederbord prikken (in de EISA bus) en daarmee een geheugenuitbreiding toepassen voor server machines.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 14:05 schreef RobskceDeBobske het volgende:
Die rechter is een EISA memory strip, iirc. Die kon je zo op het moederbord prikken (in de EISA bus) en daarmee een geheugenuitbreiding toepassen voor server machines.
klinkt gewaagt :P

heb je pics ofzo van die moederborden?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 13:59 schreef kyle_2000 het volgende:
die is wel heeeeeel vaag
Het zou geheugen uit een bepaalde model notebook kunnen zijn, want vooral in het verleden waren er vaak afwijkende sockets/afmetingen zodat de fabrikant er lekker aan kon verdienen (ik zal geen merknamen noemen om flames te voorkomen) ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Had ik dus toch gelijk!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 14:06 schreef Exirion het volgende:

[..]

Het zou geheugen uit een bepaalde model notebook kunnen zijn, want vooral in het verleden waren er vaak afwijkende sockets/afmetingen zodat de fabrikant er lekker aan kon verdienen (ik zal geen merknamen noemen om flames te voorkomen) ;)
heheee
ishet niet een beetje groot voor een notebook?

Verwijderd

Compaq HAD ze. De oude(re) DeskPro serie. Daar heb ik helaas geen pics van. De EISA is de 'voorloper' van de VESA bus en werd dubbelpins toegepast. Het luisterde dan nogal nauw om modules en insteekkaarten toe te voegen vanwege de dubbele rij.

Echt populair is ie nooit geworden, aangezien de max transfer nog steeds 16 Mb/sec is voor de complete (!) bus.

Verwijderd

En mijn verhaal van die Aliens dan?.. :)

Weer wat geleerd iig:
"Die rechter is een EISA memory strip, iirc. Die kon je zo op het moederbord prikken (in de EISA bus) en daarmee een geheugenuitbreiding toepassen voor server machines."

:) Thanx

Verwijderd

[b]
En mijn verhaal van die Aliens dan?.. :)
We konden de techniek niet goed toepassen, daarom hebben we maar een andere alien gevraagd of ie de VESA bus kon ontwerpen ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:07 schreef kyle_2000 het volgende:
heheee
ishet niet een beetje groot voor een notebook?
Hangt er vanaf hoeveel geheugen er op past. Notebooks hebben idd niet veel ruimte, dus beter ruimte voor 1 grote module met veel geheugen dan meerdere standaards sockets. Maar ik las net al dat de notebook theorie niet op gaat :P

Verwijderd

Topicstarter
een betere pic van de rechter ram
er staat MICRONICS.
Dus ik denk dat het serverram is jah.
Afbeeldingslocatie: http://members.asianavenue.com/ky/kylechung/Right.jpg

woohooo dit is vet joh
echt antiek pc spul :P

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 13:52

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Nou, nee. Het is 'slechts' 4 a 5 jaar oud.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:12 schreef RobskceDeBobske het volgende:
10 jaar is antiek naar mijn mening (8> ;)

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 14:11 schreef RobskceDeBobske het volgende:

[..]

We konden de techniek niet goed toepassen, daarom hebben we maar een andere alien gevraagd of ie de VESA bus kon ontwerpen ;)
Nu snap ik ook waar AGP vandaan komt :P Alien Graphics Port... L:)L

Verwijderd

Topicstarter
[quote
[/quote]

heeeey..niet zo flauw doen .. ;)

Verwijderd

Topicstarter

[..]

4a5jaar>>>???
toch wel langer dacht ik zo...
1997 had ik mijn p233mmx..
dus ik denk wel 7-9 jaar terug

Verwijderd

heeeey..niet zo flauw doen .. ;)
offtopic:
Kilootje zout erbij dan maar? :+

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:15 schreef kyle_2000 het volgende:
4a5jaar>>>???
Jah, nou je het zegt.. Ik had m'n laatste PC met 30-pins geheugen in '93 (486-SX), en daarna kwam PCI al snel dus VESA was in '94 al (bijna) dood. In '95 kwam Fastpage en EDO RAM, en in '97 kwam 168-pins SDRAM er een beetje in.

Verwijderd

Die 3 naast erlkaar dat zijn 30 pins simmetjes als ik het goed heb.

De laatste dan wel eens uit een server komen ofzo...

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 14:15 schreef kyle_2000 het volgende:

[..]

4a5jaar>>>???
toch wel langer dacht ik zo...
1997 had ik mijn p233mmx..
dus ik denk wel 7-9 jaar terug
Dan liep je daarmee voorop. De eerste EISA machines stammen idd uit 1991, dus 10 jaar oud. Deze modules werden later ontwikkeld, voornamlijk omdat er geen geheugenslots meer vrij waren om nog meer netwerkkaarten etc in te stoppen.

Ik heb er voor het eerst een gezien in 1995, dus das zo'n 6 jaar terug. De chippies die erop zaten waren alleen een stukkie groter, vandaar de schatting 4 a 5 jaar.

Vergeet ook niet dat deze machines waarschijnlijk nog steed in bedrijf zijn (met deze modules) omdat ze echt stervensduur zijn/waren...

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
nope, waarschijnlijk is het cache geheugen... m'n oude VX-mobo had zo'n slot... eisa kan het niet zijn omdat bij eisa de pinnen langer zijn en die sleuven niet doorlopen... (toevallig ken ik EISA omdat ik zelf 'n compaq prolient 486 servertje hep staan)... :)

BTW... ik kan me natuurlijk vergissen.. ben ook maar een mens :)

If it ain't broke, fix it till it is...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:19 schreef -LoOneY- het volgende:
nope, waarschijnlijk is het cache geheugen... m'n oude VX-mobo had zo'n slot... eisa kan het niet zijn omdat bij eisa de pinnen langer zijn en die sleuven niet doorlopen... (toevallig ken ik EISA omdat ik zelf 'n compaq prolient 486 servertje hep staan)... :)
Klopt! Nu zie ik het ook. Ik had op m'n P133 bord een Pipeline Burst Cache module zitten, en die zag er ook zo uit :)

(vandaar ook dat de geheugenchippes erop zo klein zijn omdat er maar weinig capaciteit in zit, 256KB meen ik)

Verwijderd

Is dat rechter ook 4 a 5 jaar oud? Ik vind de sjippies die er op zitten een beetje aan de kleine kant voor memorysjippies. Ik denk eerder dat het terminators zijn zodat het dan ook een processor termination board kan zijn. :?

Verwijderd

lol: meer oude meuk: http://www.markl.force9.co.uk/sale/sale.htm

en hier een Compaq Netflex-2 EISA Ethernet Controller (een EISA KAART DUS, met idd langere pinnne): Afbeeldingslocatie: http://www.markl.force9.co.uk/sale/compaq32bit-netflex2_small.jpg

• TheNose
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 21:12
Volgens mij is het een cache-geheugenmodule. In oudere computers had men deze modules, om the cache van het moederbord te vergroten. Je stopte ze in bruine sloten (ze leken wat op agp-sloten).

Iemand was me net voor. :)

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin

Verwijderd

Hmm... idd. Hij is wel wat klein voor een EISA slot... Vergeleken met een 30 pins simm is ie net iets groter en een EISA is net zo groot als een ISA slot (dubbele rijen welliswaar)

Skjoez mie voor de verwarring.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:22 schreef TheNose het volgende:
Volgens mij is het een cache-geheugenmodule. In oudere computers had men deze modules, om the cache van het moederbord te vergroten. Je stopte ze in bruine sloten (ze leken wat op agp-sloten).
Inderdaad, ik had een Asus TP4XE bordje met zo'n PB Cache socket naast de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
verdomme...
wat is het nu voor een ding???

Verwijderd

Tis idd een kesj moduul. |:(

Tzal wel aan mijn haarkleur gelegen hebben :)

Verwijderd

toch wel lol die oude rommel :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 juli 2001 14:24 schreef RobskceDeBobske het volgende:
Tzal wel aan mijn haarkleur gelegen hebben :)
Tja, het duurde bij mij ook ff voordat ik dat ding herkende. En ik ben niet eens blond ;)

• TeeDee
  • Laatst online: 15:49

TeeDee

CQB 241

kweet ut... dubbelpost maar toch.

tis een cache module... heb er thuis nog tig van liggen. Ik heb het zelfs geprobeerd om als ram te gebruiken maar da ging nie, waardoor ik tot de conclusie kwam da'k teveel gezopen had en mijn mobo kon wegflikkeren. Enniewee...

om iedereen te "verlichten". tis cache! :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op woensdag 18 juli 2001 14:07 schreef RobskceDeBobske het volgende:
Compaq HAD ze. De oude(re) DeskPro serie. Daar heb ik helaas geen pics van. De EISA is de 'voorloper' van de VESA bus en werd dubbelpins toegepast. Het luisterde dan nogal nauw om modules en insteekkaarten toe te voegen vanwege de dubbele rij.

Echt populair is ie nooit geworden, aangezien de max transfer nog steeds 16 Mb/sec is voor de complete (!) bus.
Correctie: De EISA bus was een 32bit brede op 8Mhz lopend bus die er 33Mb/sec doorheen stouwde en tevens toen al interrupt sharing aankon.

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

maar die rechter is dat geen cache module :?

Alleen:           DE GROETJES

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

[..]

heh heh, inderdaad. Iets is pas antiek als
het honderd jaar of ouder is. En tegenwoordig
wordt veelal ook wel 50 jaar of ouder
gehanteerd omdat de ontwikkelingen wat sneller
gaan... :).
Deze dingen hebben slechts hun economische
waarde ruimschoots verloren. Als jouw
oma nog lekker zit te typen op een bak met
dat geheugen dan heeft het nog wel
functionele waarde.

lamma :)

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Verwijderd

de allerrechter is gewoon een ordinaire cache uitbreidingsmodule is niet veel bijzonders aan zat ook gewoon in de normale desktops. kheb hier nog een budget socket 7 bord (met p133 van tulip met riser :)

daar zit er ook nog 1 op... is om de level3 cache (of level 2 afhankelijk van de cpu) uit te breiden.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Uhm, het lijkt mij gewoon een Slot 1 terminator hoor....

Verwijderd

Yo,
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben een beetje dom >:)

dit is een C.O.A.S.T. module.. een zogeheten Cache On A STick module, zitten op zowat ieder p1 mamaplankje, om de standaard hoeveelheid van 128 of 256kb cache op te krikken naar 256 of ZELFS 512 ;)

Verwijderd

Ha ik dacht ook eerst cache geheugen maar jij zit er veel dichter bij..
Op woensdag 18 juli 2001 20:47 schreef BrZ het volgende:
Uhm, het lijkt mij gewoon een Slot 1 terminator hoor....
Het is een SLOT2 terminator. van die dingen die in compaq servers zitten. met 1 ipv. 2 Xeon proccesoren.

Yeahh. eindelijk zijn we er uit. kijk maar naar zo'n cache stik. die sloten zijn niet "dubbel hoog" maar die connectie print banen zijn dunner en veel dichter bij elkaar..

Het is dus echt een slot2 termimator.

BTW. beslist niet antiek dus... (8>

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
de rechter is inderdaad eisa..

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 07:52 schreef Aiken het volgende:

Het is een SLOT2 terminator. van die dingen die in compaq servers zitten. met 1 ipv. 2 Xeon proccesoren.
Foutje Aiken: Slot 2 processoren hebben een andere aansluiting: De rij pinnen is in drieën verdeeld, niet in tweeën zoals op dit plaatje.

xeon van m'n broer:
Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~pboer/Xeon.jpg
niet helemaal duidelijk want ik mag de case er niet vanaf halen denk ik :P

Denk gewoon dat 't een cache module is :), zoals zovelen hiero denken.

• ge-flopt
  • Laatst online: 10:14
Volgens mij is dat rechter geheugen, videokaart geheugen voor een onboard video kaart zoals te vinden in Tulips..

MVG

• cool0
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

die 3 kleine zijn 30 pins en die rechter lijkt wel een Cache module. DIe had ik vroeger ook nog op mijn ASUS Pentium mobo zitten kon je er zo uitrekken.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 14:05 schreef masterwill het volgende:

[..]

klinkt gewaagt :P

heb je pics ofzo van die moederborden?
Ik heb er eentje thuisstaan (die nog werkt). De kaarten die erin zitten (vooral de Equinox) zijn zo groot als een half moederbord vandaag. In de kast zitten ze aan 3! kanten vast. Op het mobo en beide kanten aan de kanten van de kast. En de kast is een full size big towe :9
Pagina: 1