Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-12-2021
Waar kan je de vraag beter stellen dan aan de enige echte Tweakers.

Mijn werkgever heeft besloten mij te bombarderen tot IT mannetje die stekkers prikt, computers installeert en de standaard randzaken als kabels trekken en aansluiten van de PC's via switches op het netwerk. Netwerk zelf wordt beheert door een externe partij. Maar ik ben de Go-To-Guy als er shizzle aan de hand is.

Als er geen PC in de brand staat, bij wijze van, dan houdt ik mij bezig met onderhouden van een wordpress website en een webwinkel met de nodige html/css.

Nu ben ik redelijk in omgang met het hele spul maar nooit voor gestudeerd of iets van een cursus op dat gebied gedaan. De kennis die ik op doe gaat via Google, Linus Tech Tips op Youtube etc.

Maar wat voor soort algemene cursus/opleiding is aan te raden voor IT in de brede zin? Zeg de basisprincipelen om mee te beginnen.

Thanks!

Cheers! :)

[ Voor 9% gewijzigd door 7unkrat op 03-08-2018 16:56 ]

Stadia: 7unkrat#5173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 21:52
Als het puur netwerken is dan zou ik voor CCNA van Cisco gaan.

Daar leer je de basis omtrent netwerken en kan je zelf bepalen of dit voldoende is voor je huidige werkzaamheden

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:15
Als ik je opsomming zo hoor dan lijken mij dit standaard dingen die je leert door het gewoon uit te zoeken als er een probleem is (en kom je er niet uit dan bel je de externe partij).

Overigens scheelt het wel of dit om een bedrijfje gaat met 10 werkplekken of 100 werkplekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
Ik ben ook impliciet de go-to-guy geworden, maar ik wil helemaal niet iedereen zijn printerdriver problemen oplossen.
Als ik het niet binnen 10 minuten kan fixen, dan maak ik een ticket.

Er is niet voor niets een servicecontract met een iT dienstverlener.

Je zult moeten overwegen of je deze taak wel wilt. Voor je het weet gaat er een vrij groot deel van je tijd naar de automatisering. (Want ik ga er vanuit dat het een impliciete keuze is?)

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 03-08-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:15
jeroen3 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:06:
Ik ben ook impliciet de go-to-guy geworden, maar ik wil helemaal niet iedereen zijn printerdriver problemen oplossen.
Als ik het niet binnen 10 minuten kan fixen, dan maak ik een ticket.

Er is niet voor niets een servicecontract met een iT dienstverlener.

Je zult moeten overwegen of je deze taak wel wilt. Voor je het weet gaat er een vrij groot deel van je tijd naar de automatisering.
Mee eens.

Zelf ook de taak 'ICT coördinator' gekregen op mijn werk op de basisschool naast les geven. In het algemeen houdt dit een nieuwe installatie uitrollen in als het nodig is bij een computer, bij een storing even wat dingen uitsluiten en waar nodig contact opnemen, print problemen oplossen, collega's met vragen over de mail of office helpen, nieuwe accounts aan maken, etc. Nooit cursus voor gehad en al doende leert men. Zo ben je de eerste keer uitgebreid bezig met het 'waarom start de computer niet op', terwijl je een tweede keer direct controleert of het schakelaartje van de tafelcontactdoos wel goed staat...

Het gaat er vooral om dat er voor collega's, leiding en bedrijven één vast aanspreekpunt is. Maar nogmaals, draait allemaal om hoe groot het bedrijf is, hoe frequent er problemen zijn, of deze oplosbaar zijn en hoeveel tijd erboor beschikbaar is of hoeveel tijd er vrij gemaakt kan worden als je iets moet doen (en of dingen direct opgelost moeten worden of 'binnen een dag'

[ Voor 10% gewijzigd door President op 03-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:59
Comptia A+ als je de basis dingen wilt leren is op zich wel goed. Je kan al veel over de cursus leren door professormesser videos te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-07 17:57
Bartosy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:13:
Comptia A+ als je de basis dingen wilt leren is op zich wel goed. Je kan al veel over de cursus leren door professormesser videos te kijken.
En ook Cisco bied dit tegenwoordig aan in de vorm van IT essentials. Op zich wel aardig spul... zit ook wat netwerken in etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
7unkrat schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:54:
Waar kan je de vraag beter stellen dan aan de enige echte Tweakers.

Mijn werkgever heeft besloten mij te bombarderen tot IT mannetje die stekkers prikt, computers installeert en de standaard randzaken als kabels trekken en aansluiten van de PC's via switches op het netwerk. Netwerk zelf wordt beheert door een externe partij. Maar ik ben de Go-To-Guy als er shizzle aan de hand is.

Als er geen PC in de brand staat, bij wijze van, dan houdt ik mij bezig met onderhouden van een wordpress website en een webwinkel met de nodige html/css.

Nu ben ik redelijk in omgang met het hele spul maar nooit voor gestudeerd of iets van een cursus op dat gebied gedaan. De kennis die ik op doe gaat via Google, Linus Tech Tips op Youtube etc.

Maar wat voor soort algemene cursus/opleiding is aan te raden voor IT in de brede zin? Zeg de basisprincipelen om mee te beginnen.

Thanks!

Cheers! :)
Je kan nadenken over een MCDST, maar wat je eraan hebt: Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

7unkrat schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:54:

Wat wil je precies? Meer kennis opdoen voor de zaken die je nu voor jouw werkgever doet? Of wil je echt de IT in en je certificeren om aantrekkelijker te zijn voor toekomstige werkgevers?

CompTIA (basis), CCNA (netwerk), MCSA (microsoft), RHCE (linux), ITIL (processen) zijn de gangbare certificeringen als certificeren het doel is. Maar vrijwel niemand doet ze allemaal. Je kiest wat het nuttigst in jouw situatie is.
Maar als je vooral kennis wilt opdoen dan zou ik me niet op certificeren richten maar juist gerichte product-trainingen doen, boeken lezen, en vooral heel veel uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
Wow, ik kijk even niet een leuk reponse. Thanks allen.

Het is nu ook veel trail en error, op jacht naar het antwoord, wat vaak goed te doen is. Het is wel met een doel ooit iets te kunnen aantonen dat ik de basis van de ICT voor mijzelf behaal op papier en voor een wellicht toekomstige werkgever.

Te beginnen bij CompTIA de basis lijkt mij dan een goed begin als ik zo lees. Verder probeer ik alle systemen wel mee te pakken, zo werkt 60 man hier op WIndows, 5 op Marketing (waaronder ik) met Macs en zelf heb ik er ook nog Ubuntu 18.04 naast draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Wat dacht je van een windows MTA Exam 98-349/Course 40349
Hier kun je makkelijk aan beginnen met CBT nuggets oid :-)
Leer je erg veel van voor je kleine kantoor / werkplek beheer.
Daarnaast is Cisco ook erg interessant voor de netwerk issues die je kan tegenkomen.

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
President schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:12:
[...]

Mee eens.

Zelf ook de taak 'ICT coördinator' gekregen op mijn werk op de basisschool naast les geven. In het algemeen houdt dit een nieuwe installatie uitrollen in als het nodig is bij een computer, bij een storing even wat dingen uitsluiten en waar nodig contact opnemen, print problemen oplossen, collega's met vragen over de mail of office helpen, nieuwe accounts aan maken, etc. Nooit cursus voor gehad en al doende leert men. Zo ben je de eerste keer uitgebreid bezig met het 'waarom start de computer niet op', terwijl je een tweede keer direct controleert of het schakelaartje van de tafelcontactdoos wel goed staat...

Het gaat er vooral om dat er voor collega's, leiding en bedrijven één vast aanspreekpunt is. Maar nogmaals, draait allemaal om hoe groot het bedrijf is, hoe frequent er problemen zijn, of deze oplosbaar zijn en hoeveel tijd erboor beschikbaar is of hoeveel tijd er vrij gemaakt kan worden als je iets moet doen (en of dingen direct opgelost moeten worden of 'binnen een dag'
True.

Er zijn iets van 50 werkplekken. En het voordeel is dat ik online zaken al regel met betrekking tot de webhop en online advertenties. Dit leek mij dan ook een mooie aanvulling, aangezien ik toch als ICT-er wordt bestempeld, want Website="ICT met stekkers prikken enzo" voor de leek hier.

Als CompTIA A+ echt de basis is lijkt mij dit niet verkeerd om mee te starten. Vaak komt het ook neer op Googlen, testen en dan komen we er wel, maar toch leuk een stukje erkenning ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-07 17:19

Metzie

Nyaano !

Comptia heeft niet alleen A+ maar ook Netwerk+ en Security+ en nog een aantal anderen. Ik kan je die cursussen zeker aanraden. Eventueel via Professor Messer of anders Udemy.com.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Om te beginnen moet je A+ en N+ certificaten halen van Comptia om vervolgens CCNA/MSCA te halen :)
Veel succes!
Pagina: 1