Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-04 21:20
Dit is een elektronisch label wat ik in een plaathoes vond. Er is online niks over te vinden maar ik heb deze labels in gebruik gezien begin jaren 90 in een bibliotheek. Het werkt met metalen of magnetische stippen die door een apparaat worden uitgelezen. Kan iemand mij er meer over vertellen?

Library electronic tag by Johan, on Flickr

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:49
Wat wil je weten? Het lijkt op een ponskaart of braille als layout. Misschien een tussenvorm richting de bekende barcodes, nu qrcode, ter identificatie van de inventaris.

SpamLame wijzigde deze reactie 04-08-2018 11:03 (12%)

WoWs-id dionvdc_ wows numbers

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Ik heb ze vroeger ook gezien. Volgens mij is het optisch. Dat label zat vaak voorin een boek of LP en werd dan op een scanner gelegd, die kon dan de code uitlezen.

Microkid wijzigde deze reactie 04-08-2018 11:28 (10%)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09:00
Ik zou eerder denken dat het braille is ? De eerste 4 symbolen op de bovenste regel zouden bijvoorbeeld al LIB. kunnen spellen wat een afkorting zou kunnen zijn van library ?

https://www.dcode.fr/braille-alphabet
https://www.brailletranslator.org/

I'm not smart, but I like to observe. Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why.

• Spookelo
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12:26
quote:
Breezers schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:18:
Ik zou eerder denken dat het braille is ? De eerste 4 symbolen op de bovenste regel zouden bijvoorbeeld al LIB. kunnen spellen wat een afkorting zou kunnen zijn van library ?

https://www.dcode.fr/braille-alphabet
https://www.brailletranslator.org/
Braille letters zijn volgens mij 2x3 punten. Dat gaat hier niet werken om dat het 5 rijen zijn. Als het 2 regels braille zijn komt je dan dus 1 rij punten te kort.

Lijkt me een electronisch ponskaart systeem zoals deze.

Spookelo wijzigde deze reactie 04-08-2018 11:47 (20%)

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-04 21:20
quote:
Microkid schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:13:
Ik heb ze vroeger ook gezien. Volgens mij is het optisch. Dat label zat vaak voorin een boek of LP en werd dan op een scanner gelegd, die kon dan de code uitlezen.
Dit label zat aan de binnenkant van een plaathoes, niet echt een handige plek om optisch uit te lezen. Voor zover ik weet werd dit systeem niet optisch gebruikt. Wat ik ooit zag was dat een boek/plaat/etc met dit label boven een lezer werd gehouden waarna er een palletje omlaag ging om aan te geven dat het label was uitgelezen. Dit proces ging gewoon door een plaathoes of kaft heen...

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

• SambalBij
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:31

SambalBij

We're all MAD here

Kan me dit systeem nog wel herinneren ja van heel vroeger (halverwege jaren 80 al denk ik)
Bij de bibliotheek hadden ze toen de computers daar binnenkwamen grote uitleenstations. Bovenin ging het pasje in een lezer (pasje had een zelfde soort ID systeem met die metalen folierondjes) waarna het boek over een plateau werd geschoven, tegen een beweegbare 'barrier' aan. Als de computer het label achterin het boek heeft herkend ging die 'barrier' naar beneden en werd het boek verder doorgeschoven naar rechts, waarna het volgende boek gescand werd.

Bij retourneren van de boeken werden ze op dezelfde manier gescand. Was een boek te laat teruggebracht dan verscheen het boetebedrag op een rood 7-segments schermpje.

Rond dezelfde tijd verschenen er in de bibliotheek ook klanten terminals om in de catalogus te zoeken.
Grote monochroom touchscreen terminals met een stront-traag onscreen toetsenbord. Was de lijst langer dan een scherm dan verschenen er naast het scherm aanraakgevoelige pijlen om op en neer te scrollen.

SambalBij wijzigde deze reactie 13-08-2018 13:50 (17%)

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-04 22:13

Stoney3K

Flatsehats!

Dat lijkt me eerder een Baudot-code die werd gebruikt door telexmachines.
quote:
TNW schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Dit label zat aan de binnenkant van een plaathoes, niet echt een handige plek om optisch uit te lezen. Voor zover ik weet werd dit systeem niet optisch gebruikt. Wat ik ooit zag was dat een boek/plaat/etc met dit label boven een lezer werd gehouden waarna er een palletje omlaag ging om aan te geven dat het label was uitgelezen. Dit proces ging gewoon door een plaathoes of kaft heen...
Dat geeft trouwens al aan dat het geen elektrische (contact) uitlezing is maar waarschijnlijk een uitlezing met magneetkoppen.

Stoney3K wijzigde deze reactie 28-08-2018 13:16 (71%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Stoney3K schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:14:
Dat lijkt me eerder een Baudot-code die werd gebruikt door telexmachines.
Dat is een optie. Maar er zijn wel meer 5-bit binaire codes: Wikipedia: List of binary codes

Ik heb nog geprobeerd om te zien of de 12 nummers langs de rechterrand op 1 of andere manier ge-encodeerd zijn in de 13 kolommen van het label maar tot dusver niks gevonden.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True