Speler ontdekt uitgave aan FIFA Ultimate Team

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-10 11:18
Hoi,

Vandaag kwam ik dit artikel tegen op internet.

In het artikel valt te lezen dat een speler maar liefst 16.000 (zestienduizend) dollar heeft uitgegeven aan diverse FIFA games.

De gamer heeft middels de GDPR alle gegevens weten te verzamelen, en zo inzicht kunnen krijgen in welke data EA over hem heeft verzameld. De bestanden die de gamer toegestuurd kreeg waren meer dan 100 pagina's en diverse audiobestanden.

Naast uitgave werden ook diverse statistieken over zijn gamegedrag (zoals doelpunten, balbezit, gespeelde potjes) verzameld. Best veel diepgaande gegevens dus.

Met de recente discussie rondom Lootboxes valt het me op dat bizar weinig media over dit verhaal hebben bericht. Ik heb hem inmiddels ook bij Tweakers getipt, en hoop dat Tweakers er nog verder in kan duiken.

Wat zijn jullie gedachten over dit soort zaken? Tot hoe ver zou een bedrijf informatie over jou mogen verzamelen? Is dat voor een paar jaar? Weken?

Brand los!

[ Voor 7% gewijzigd door D3F op 03-08-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Tja, hij had ook z'n bankrekening kunnen checken. GDPR is niet echt van toegevoegde waarde toch in dit verhaal? Wel bizar trouwens dat je vrijwel ongemerkt 10k kan uitgeven.

Het is trouwens 10k dollars, dus niet 16k.

[ Voor 17% gewijzigd door Flimovic op 03-08-2018 15:55 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Jeej, privacy hype! Snap echt totaal niet wat zijn uitgaves met GDPR te maken hebben?

En stats....Mijn Overwatch stats worden ook bijgehouden. Niets vreemd aan? Leaderboards e.d. ook maar afschaffen dan?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-10 11:18
Flimovic schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:43:
Tja, hij had ook z'n bankrekening kunnen checken. GDPR is niet echt van toegevoegde waarde toch in dit verhaal? Wel bizar trouwens dat je vrijwel ongemerkt 10k kan uitgeven.

Het is trouwens 10k dollars, dus niet 16k.
Het doel was niet om zijn uitgaven te achterhalen, dat kan je inderdaad via je bankrekening, maar om te achterhalen wat voor data er verzameld werd. Bijkomstig waren de uitgaven.

Met zulke hoge bedragen denk ik dat dit een goed voorbeeld is dat mensen zonder het te weten veel kunnen uitgeven in een game. Nu is dat voor deze jongen geen probleem gebleken, maar niet iedereen kan zichzelf zulke bedragen permitteren. Mijn inziens zou een systeem opgezet moeten worden om mensen hiertegen te beschermen.

Overigens is het wel degelijk 16k. 10k in FIFA 18, 6k in FIFA 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

D3F schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Het doel was niet om zijn uitgaven te achterhalen, dat kan je inderdaad via je bankrekening, maar om te achterhalen wat voor data er verzameld werd. Bijkomstig waren de uitgaven.

Met zulke hoge bedragen denk ik dat dit een goed voorbeeld is dat mensen zonder het te weten veel kunnen uitgeven in een game. Nu is dat voor deze jongen geen probleem gebleken, maar niet iedereen kan zichzelf zulke bedragen permitteren. Mijn inziens zou een systeem opgezet moeten worden om mensen hiertegen te beschermen.

Klopt, lees het nu wat aandachtiger en is idd 16k.

Als ik het dus goed begrijp is het onderwerp van je topic dus: Lootbox-verslaafde gaf 16k uit in 2 jaar.

En wil je hierover de discussie aangaan of het een soort van gokverslaving kan zijn? Vraag dan aan een mod om je topictitel te fixen, want nu begint iedereen over de GDPR ;)

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:35
D3F schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Ah, aan 2 spellen dus. Maakt het net een tikkeltje erger dan als het verspreid was over ~10 jaar Fifa :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt me vrij logisch dat dat soort zaken worden opgeslagen bij online games. De meeste mensen vinden het juist leuk om te kunnen zien hoeveel doelpunten ze hebben gemaakt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Duss enige wat GDPR hier precies deed, is die gast eigenlijk een spiegel voor z'n kop te houden, hoeveel geld hij daadwerkelijk had uitgegeven?

Opslag van die data van FUT? Puur statistiek, snap het probleem daar niet.
Opgeslagen gesprekken met EA? Zie vooraf (opgenomen voor trainingsdoeleinden).

Maar dan:
. I do however, have the utmost sympathy for those in a position of low income who may also be or become addicted to buying loot boxes."
Slachtofferrolletje.

Als jij geen enkel vorm van administratie hebt, waardoor je dit gewoon jaren niet ziet, dit heeft werkelijk niets meer met 'lootboxes' te maken, hij 'dacht' 10k te hebben uitgegeven, maar dat bleek dus 16k te zijn.. lekkere administratie heb je dan.

Daarbij
the other $10,010, spent between 25th September 2017 and 21st May 2018.
Even serieus, dat is meer dan 1000 in de maand, die gast moet niet zeuren over lootboxes, die gast moet eens hard gaan nadenken waar hij z'n geld aan uitgeeft.

Zijn enige punt van interesse:
"We have also withheld data impacting the security and integrity of EA products and services, data that, if disclosed, would affect the rights and freedoms of others, including EA, and any other EA or third-party trade secrets."

Hier kan bv zijn 'gokgedrag' in zitten en 'aluhoedje' winkans-aanpassing op bv FUT packs. Misschien nog een punt van discussie dat die audio er al 2 jaar is opgeslagen, maar snap verder niet echt buiten wat 'zie mij zielig zijn' verhaaltje.

Maarja, analyse van gegevens valt volgens mij niet direct onder GDPR, enkel de gegevens die worden opgeslagen. Facebook stuurt je alles qua gesprekken, posts, reacties, maar niets over jouw 'reclame profile', dat is natuurlijk stukje business info.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 03-08-2018 16:13 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 11:15

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

GDPR uit de titel gehaald, dat had, zoals anderen ook zeggen, ook gewoon gecontroleerd kunnen worden d.m.v. zijn bankrekening. Ook zijn stats hele normale dingen om op te slaan, ik zie de GDPR meerwaarde aan het stuk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het artikel lees, vind ik juist het opvragen van data en de inhoud van de data interessant. Dat iemand kennelijk weinig respect voor zijn portemonnee heeft, is minder interessant. We wisten allang dat mensen absurd veel geld aan fifa points uitgeven. Ik zou meer diepgaande info over de door ea verzamelde data juist top vinden.

Het verbaast me ergens wel dat ze kennelijk geen data bewaren over player pulls. Juist de vergelijking tussen transfer profit en packweight lijkt me interessant voor ea om hun eigen omzet omhoog te kunnen krikken. Maar waarschijnlijk verzamelen ze die data juist high over zodat ze het niet vrij hoeven te geven aan individuen. Hoewel dat ook raar zou zijn. Een groot bedrijf dat goed voorbereid is op nieuwe wetgeving kom je niet elke dag tegen. :)

Edit: ook wel mooi om te zien dat iemand die 10k aan packs uitgeeft ook de market grind. Er zijn bergen transfers van 350 inkomend en 450 uitgaand voor een keurige 95 coins winst per keer. Geef dan 200 euro meer uit. _O-

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat het enige echt interessante aspect aan dit verhaal is dat iemand blijkbaar pas nadenkt na de informatie in z'n geheel voorgeschoteld te krijgen. Niks hier aan is nieuw of onbekend, maar dat iemand dus blijkbaar zichzelf voor de gek houdt en doet alsof (aan de lopende band) dingen in spelletjes kopen een goede idee is, dat lijkt me toch een momentje van zelfreflectie voor menig microtransacteur aan de consumentenkant. Zou het een gevoel van status of instant gratification zijn dat mensen perse dat paarse hoedje met de wiebelende vibrator voor hun in-game karakter moeten hebben?
Pagina: 1