Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies samenstellen nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Unleazhed
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-01-2024
Hallo! :)

Vooraf: Ik weet niet of dit de juiste manier is op Tweakers! Ik kom nauwelijks tot niet op het forum (lees wel veel reviews). Ik ben op zoek naar mensen die me kunnen adviseren bij het samenstellen van een nieuw systeem, en dat voor een relatief leuke prijs. Ik hoef niet per definitie het nieuwste van het nieuwste, maar het zou leuk zijn als deze kast nog een tijdje mee zou kunnen.

Waarom zoek ik dit? Recent heb ik tweedehands een pc aangeschaft, voorzien van de volgende specificaties:

Processor: i7 860 2,8Ghz Lynnfield 45nm Technology
Mobo: Asus P7P55D LE
Videokaart: Gigabyte GTX 1060 6GB
Geheugen: 16,0 GB Dual-Channel DDR3
SSD: 120 GB KINGSTON SV300S37A120G
HDD: 1TB SAMSUNG HD103SJ

Naar mijn weten (ik ben absoluut geen expert trouwens) is het zo dat mijn videokaart best in orde is, maar dat mijn processor hierin de bottleneck vormt. Dit merk ik ook tijdens het gamen, want op het internet zie ik mensen met dezelfde videokaart die vele betere prestaties op hun beeldscherm tevoorschijn toveren, wat al gauw om een verschil van 30/40 FPS gaat.

Oke, mij hoor je niet direct klagen over de prestaties, want over het algemeen haal ik de 50/60 FPS in veel games op hoge settings. Toch heb ik het gevoel dat mijn videokaart hierin de kar vooruit trekt, en dat mijn overige hardware hier hijgend en puffend achteraan slentert. Ik kan hier toch meer uithalen?

Mijn idee is om ergens een leuke tweedehands videokaart op de kop te tikken die beter bij deze kast past, zodat ik dit systeem aan mijn broertje kan geven. Vervolgens wil ik de videokaart zelf behouden en deze plaatsen in een nieuw systeem die qua prestaties meer overeen komen met wat deze videokaart echt te bieden heeft.

Wat ik zoek is dus een systeem met een nieuwe processor, dus nieuw moederbord en nieuw geheugen. Videokaart is overbodig, die heb ik al. Deze wil ik dus gewoon in dat nieuwe systeem kunnen prikken. Op mijn laptop maak ik al jaren muziek met zware software, dus het zou fijn zijn als dit nieuwe systeem op dit gebied wat taken kan overnemen wanneer de nood aan de man is. Qua multimedia mag er ook best 16GB werkgeheugen in zitten. De focus ligt nog wel op games, aangezien mijn laptop in mijn muziekstudio alsnog prima voldoet.

Waarom vraag ik het hier? Ik ben geen held op het zelf samenstellen van dit soort dingen, want zoveel verstand heb ik er niet van. Over het algemeen ben ik best impulsief van aard en laat ik me meer dan eens verleiden door alle aantrekkelijke titels voorzien met termen als 'FORTNITE GAME-PC' terwijl achteraf blijkt dat ik mijn huiswerk niet goed heb gedaan en dat een aardappel zelfs beter werkt. Ik lees wel veel reviews, maar ik zie nog teveel kleine - doch essentiële - details over het hoofd.

Op Marktplaats staan leuke dingen, maar dan koop ik er vaak een soortgelijke videokaart bij en vaak is de processor niet direct een verbetering zonder opnieuw 700,- neer te leggen. Dat is me iets teveel, want deze kast heeft me pas 465,- gekost.

Ik ben bereid om ongeveer 400/500,- te spenderen, tweedehands mag, en verwacht daarbij HEUS geen NASA-computer. Nogmaals: Het hoeft geen absoluut high-end systeem te zijn (heb zelf al naar de nieuwe Ryzen-generatie gekeken en ik kom al gauw weer uit op prijzen die richting de 600/700,- gaan en dat wil ik niet). Wat ik zoek is een een eerlijkere balans en een systeem die goed bij de GTX 1060 6GB past.

Vergeef me als er volgens jou belangrijke dingen missen die ik hier had moeten vermelden. Als blijkt dat dit binnen het door mijn aangegeven budget niet mogelijk is dan sta ik open om te kijken naar andere mogelijkheden. Ik sta ook open voor vragen, feedback, informatie, kennis en advies.

In ieder geval alvast hartelijk dank! :)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 112,99€ 112,99
1Asus Prime B360M-K€ 68,99€ 68,99
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 290,-€ 290,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 38,95€ 38,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 61,90€ 61,90
1Team Group Vulcan TLGD416G2400HC14DC01€ 135,50€ 135,50
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 44,95€ 44,95
1Kingston A400 240GB€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,78

i3 optie waar je de videokaart van kan weglaten

AMD optie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed€ 109,20€ 109,20
1Gigabyte B450M DS3H€ 73,50€ 73,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,60

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 03-08-2018 14:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Unleazhed
Kom ik uit op een totaal van 509,-. Dat is op zich een schappelijke prijs. Ik hoor en lees wel erg veel positieve verhalen over de nieuwe Ryzen-generatie, daar staan mijn oren dus wel naar. Zeker op het gebied van budget en het feit dat ik niet het beste van het beste vraag (maar een systeem die beter bij mijn GPU past) is dit een erg interessante overweging.

Bedankt voor het advies, ik ga me er even op richten!

[ Voor 5% gewijzigd door Unleazhed op 03-08-2018 15:12 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

kan ook nog, (ipv Ryz3) en de i3 is 16gb RAM, vaak kom je nog met 8 weg en kun je evt later naar 16gb.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 03-08-2018 15:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-11 22:45
Unleazhed schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:49:
Op Marktplaats staan leuke dingen, maar dan koop ik er vaak een soortgelijke videokaart bij en vaak is de processor niet direct een verbetering zonder opnieuw 700,- neer te leggen. Dat is me iets teveel, want deze kast heeft me pas 465,- gekost.
Tip wat betreft het zoeken van used hardware. Kijk op Tweakers naar de vraag en aanbod pagina. Daar staan meestal accounts met de nodige reviews bij, oftewel: De kans is minder groot dat je slechte hardware koopt.

Ik zie hierboven suggesties staan met een i3-8100. Lijkt mij een prima keuze in jouw situatie. Doet wat die moet doen en is lekker goedkoop. Echter zou je voor een meerprijs van 60 euro ook een 6-core i5-8400 kunnen halen. Leuk als je bijvoorbeeld wat meer wilt gaan multitasken :)

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

• Unleazhed
Ik ga het even goed in de gaten houden, Cfkokkie! Momenteel zit ik helemaal met mijn hoofd bij de Ryzen 5 2600X, en als iets in mijn hoofd zit dan krijg ik het er lastig weer uit, haha! Bedankt voor tip ;)!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-11 22:45
De Ryzen 5 is wel beter inderdaad! Komt natuurlijk ook weer een duurder prijskaartje aan te hangen.. Ik heb even op internet naar benchmarks gekeken tussen deze twee en kwam deze site tegen. Kan je een beetje vergelijken wat de processoren doen tegen elkaar.

Benchmarks:
http://cpu.userbenchmark....-Ryzen-5-2600X/3939vs3956
Pagina: 1