Toon posts:

Verhuizing/ opzegging/ borg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Op 17 juni 2018 heb ik de huur opgezegd van mijn woning.
Nu had in mijn huurovereenkomst staan dat ik 2 maanden opzegtermijn had..
Dit zou betekenen dat ik juli en augustus nog zou moeten betalen.

Het huis wordt door de eigenaar ondergebracht bij een vastgoed makelaar.
Deze heeft afgelopen maand (juli) meerdere bezichtigingen gepland gehad..
Tijdens een bezichtiging werd mij verteld dat ik het huis moest opleveren en sleutels inleveren per 1augustus.

Dit heb ik uiteraard braaf gedaan. Ik was uiteraard blij omdat ik er vanuit ging dat ik er vanaf was en dat een nieuwe huurder hadden gevonden..

Later ging ik contact opnemen met de eigenaar van het pand om mijn borg terug te vragen. Nu verwacht hij nog de maand augustus van mij.. wat ik niet eerlijk vind aangezien ik het huis al heb moeten opleveren en alle documenten ondertekend zijn.

Sta ik in mijn recht om deze maand niet te betalen? Aangezien ik niet meer in de woning kan?

Alvast bedankt!
...

Alle reacties

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Lijkt mij vrij logisch dat wanneer je niet heb mogen genieten van het gebruik je ook niet hoeft te gaan betalen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:44:
Op 17 juni 2018 heb ik de huur opgezegd van mijn woning.
Nu had in mijn huurovereenkomst staan dat ik 2 maanden opzegtermijn had..
Dit zou betekenen dat ik juli en augustus nog zou moeten betalen.

Het huis wordt door de eigenaar ondergebracht bij een vastgoed makelaar.
Deze heeft afgelopen maand (juli) meerdere bezichtigingen gepland gehad..
Tijdens een bezichtiging werd mij verteld dat ik het huis moest opleveren en sleutels inleveren per 1augustus.

Dit heb ik uiteraard braaf gedaan. Ik was uiteraard blij omdat ik er vanuit ging dat ik er vanaf was en dat een nieuwe huurder hadden gevonden..

Later ging ik contact opnemen met de eigenaar van het pand om mijn borg terug te vragen. Nu verwacht hij nog de maand augustus van mij.. wat ik niet eerlijk vind aangezien ik het huis al heb moeten opleveren en alle documenten ondertekend zijn.

Sta ik in mijn recht om deze maand niet te betalen? Aangezien ik niet meer in de woning kan?

Alvast bedankt!
...
Dat ligt er aan. Heb je van het moeten inlever op 1 augustus enig bewijs?

Anders zou dit wel eens (oneerlijk) getouwtrek kunnen worden. Daarom moet je dat soort dingen altijd zwart op wit hebben.

Officieel gezien, als de verhuurder (of de makelaar in dit geval) van jou verlangt dat je de sleutels op 1 augustus inlevert, kan je er vanuit gaan dat het dan ook klaar is.

Helaas heb je dus je borg nog daar, en als ze moeilijk willen doen, dan zal dat niet teruggegeven worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn e-mail wat correspondentie staan met de makelaar. Hierin verwijs ik naar het gesprek dat ik gehad heb met zijn collega. Waarin hij mij vertelde dat ik de sleutels en het huis kon opleveren per 1 aug... I

Verwijderd

Topicstarter
Verder weet ik dat ze de aankomende tijd sowieso gaan gebruiken om het huis opnieuw te gaan schilderen en er een compleet nieuwe keuken in te zetten... :-(

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zodra je geen toegang meer hebt tot het gehuurde komt de huur te vervallen, maar ook het recht op het gehuurde.

In dit geval ben je verzocht de sleutel in te leveren in verband met een nieuwe huurder, deze huurder neemt het bestaande contract over (in de plaats stelling) en heeft de huurbaas geen vordering meer op jou. De nieuwe huurder betaald vanaf het moment van ontvangst sleutel/ondertekenen huurcontract.

De verhuurder dient de borg terug te betalen mits het gehuurde in juiste staat is opgeleverd zonder (hoge) kosten voor de verhuurder.

Wabbawabbawabbawabba

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:33

LankHoar

Langharig tuig

IANAL. Er van uit gaande dat alles netjes is opgeleverd (heb je daar bewijs van?), zou ik een aangetekende brief sturen waarin je een duidelijke termijn (staat vast een termijn voor in je contract) stelt wanneer je de borg op XXX rekening verwacht, en aangeeft dat de plicht om huur te betalen vervallen is bij oplevering van de woning. Wellicht ook aangeven dat bij uitblijven betaling je de verhuurder dagvaard. En natuurlijk een kopie van opleveringsdocumenten toevoegen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klopt de opzegtermijn überhaupt, wettelijk gezien? Is je betalingstermijn ook twee maanden? Of één maand?
Regels voor huurder
Voor de huurder gelden de volgende regels:

U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden. Meestal geldt een betalingstermijn van 1 maand. Staat in het huurcontract een langere opzegtermijn dan de betalingstermijn? Ook dan hoeft u maximaal 1 betalingstermijn van tevoren (minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden) op te zeggen.
Zie deze link van de rijksoverheid
Pagina: 1