Beeldscherm valt ff weg na uitslaan koelkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-09 15:59
Ik heb sinds rond vier maand de Medion Akoya P55691 beeldscherm. Sinds ongeveer twee maand valt het beeld af en toe weg voor zo'n drie seconden. Mijn broertje had een keer het beeldscherm 180 graden gedraaid (met stroom en HDMI vast) en naar mij idee begon het probleem. Alleen ik denk dat dat dom toeval was. Een beeldscherm (eigenlijk kabels) moet dit met gemak aan kunnen, toch?! :)

Ik heb het volgende gedaan: ander HDMI kabel (de bijgeleverde was iets te kort), andere stroomkabel, beeldscherm in het menu gereset, kabels op scherm en kast erin en eruit gedaan, adapter stroomloos gemaakt).

Mijn vorige VGA LG beeldscherm had dit probleem niet. Sinds enkele dagen valt het me op wanneer de koelkast uitslaat met een tikje valt het scherm weg. Het aan lampje blijft gewoon aan maar het is me tot nu toe niet gelukt om een menu knopje in te drukken van het scherm om te kijken of hij wel op het scherm verschijnt.

Kan mijn beeldscherm deze kleine stroomonderbreking (oid) aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:53

g0tanks

Moderator CSA
Slaat je koelkast uit of juist aan? Dat laatste lijkt mij waarschijnlijker waardoor er tijdelijk een stroompiek ontstaat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Roxy90 Als je in dezelfde groep zit met je systeem, kan het gebeuren dat wanneer je koelkast of vriezer (aanspringt) dat je dat merkt op de beeldscherm. Je zegt de kabels al te hebben vervangen. Ik zou kijken of je op een andere groep kan, waar geen koel of vrieskast op zit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@g0tanks en @Hackus , dit heeft niks met stopcontact of spanningsdipjes te maken. De schakelstroom van koelkasten is namelijk te laag om het lichtnet laag genoeg te laten dippen.

Wat vele malen waarschijnlijker is, is dat we hier te maken hebben met EMI. Een koelkast werkt met een bimetaaltje of relais welke waarschijnlijk een vonk trekt als deze uitslaat. Die vonk zorgt voor een mini-EMP welke ervoor zorgt dat je beeldsignaal over de HDMI/VGA kabel te veel last krijgt van interferentie. Het gevolg is kortstondig wegvallen van het beeld.

Oplossing? Beter geshielde HDMI/VGA kabel gebruiken of het relais/bimetaaltje in de koelkast reinigen zodat er geen vonk meer ontstaat.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-09 15:59
Koelkast staat altijd aan, maar ik bedoel natuurlijk wanneer hij klaar is met koelen. Ik vind dit eigenlijk niet zo'n erg probleem, maar ik probeer wel een andere stopcontact. Krijgt mijn beeldscherm hier ook een tik van? Bijvoorbeeld dat hij eerder kapot kan gaan? :) Bedankt voor de antwoorden! Mijn nieuwe beeldscherm heeft ook een VGA aansluiting. ;) Die kan ik altijd dus gebruiken. :) Raar dat mijn vorige LG scherm hier geen last van had.;)

[ Voor 9% gewijzigd door Roxy90 op 03-08-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Roxy90 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:33:
Koelkast staat altijd aan, maar ik bedoel natuurlijk wanneer hij klaar is met koelen. Ik vind dit eigenlijk niet zo'n erg probleem, maar ik probeer wel een andere stopcontact. Krijgt mijn beeldscherm hier ook een tik van? Bijvoorbeeld dat hij eerder kapot kan gaan? :) Bedankt voor de antwoorden! Heeft VGA ook last van EMI? Mijn nieuwe beeldscherm heeft ook een VGA aansluiting. ;) Die kan ik altijd dus gebruiken. :)
Kan geen kwaad voor je beeldscherm. De geinduceerde spanningen op je kabel zijn niet hoog genoeg om problemen te veroorzaken voor je componenten.

VGA kan er ook last van hebben maar dat manifesteert zich anders. Dan krijg je een korte verstoring in het beeld te zien maar het zal niet volledig wegvallen, tenzij het clocksignaal dood gaat tijdelijk.

Edit: Dat je vorige scherm dat niet had is goed mogelijk. De acceptatie voor interferentie is bij elk apparaat anders. De LG had misschien een hogere tolerantie op dat vlak.

Wat je als lapmiddel misschien kan proberen is je HDMI of VGA kabel inwikkelen met aluminiumfolie en dat verbinden met het chassis van de PC. Kan goed zijn dat je probleem dan weg is.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 03-08-2018 12:39 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:52
Je zou ook nog een ferrietkraal om de kabels kunnen proberen.
Pagina: 1