Toon posts:

UITZONDERING:vraagje over CAS2 SDRAM !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Reinder, ik weet dat ik hier niet hoor te zijn met deze vraag, maar op de andere kant van Hardware weten ze het niet.
Ik weet dat jij je nogal verdiept hebt in SDRAMs, het volgende:

Ik liep op mijn MSI6163PRO met ee reepje PC100 op 145MHz Memorybus en 800MHz kloksnelheid.
Ik heb heel Hilversum afgefietst om een merk 133 geheugen te bemachtigen, en bij de laatste aangekomen Vobis die had Hyundai PC133, nu komt het gekste, het werd er zo snel op 150MHz bus en 825MHz(550Escc2) dat ik besloot de volgende ochtend er nog een bij kocht, toen kreeg ik na de P.O.S.T. een mededelind en dvies dat ik mijn latency op"2" most zetten omdat dat gunstiger zou zijn, ik dat gedaan, maar toen wilde hij niet meer hoger komen dan 650MHz, dus toen de latency weer terug gezet en ik kon lekker doorfietsen naar 825MHz en 150MHz bus, mijn 550ViperAGP redde het net met 2/3 divider op 100MHz.

Heb jij hier een verklaring voor ?

*De jongens hiernaast bij O'Clocking zitten met de zelfde soort vraag onder de topic PC133 HSDRAM CAS2 ?

Verwijderd

Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed heb...

Maar CAS2 heeft te maken met de timing tussen de processor en het geheugen.... op CAS2 is dit dus inderdaad gunstiger.... Het nadeel CAS2 geheugen is vaak een stukkie duurder... en je kan het dan minder hard overclocken (anders verkeerde tinmings door de extreme snelheden).. Ik zelf heb PC100 Hyunday ram.. en het werkt okee op CAS2 (lucky me)..

Ik hoop dat ik het je het 1 en ander duidelijk heb gemaakt

Verwijderd

Met twee plakjes RAM wordt de timing ook kritischer, dus het kan ook dat modules op zichzelf nog wel met CAS2 draaien (sneller), maar zodra er meer dan 1 ram-module op je mobo zit, ze naar CAS3 (langzamer) terug moeten.

En uiteraard is het bij snellere RAM-settings (zoals CAS2) eerder zo dat je niet verder kunt overklokken, omdat het geheugen natuurlijk ook meegaat met de opgevoerde FSB.
Met de CAS-timing op CAS3 heb je uiteraard veel meer speling.
Soms is het dus inderdaad verstandiger om je CAS2 RAM toch op CAS3 te zetten, zodat je verder kunt overklokken.
Het is dan de vraag, of de afgenomen geheugensnelheid opweegt tegen de hogere processor-snelheid. Daar kom je alleen achter, door gewoon je favoriete programma's te benchmarken (dus je programma's gebruiken en geen algemene benchmarks, want wat heb je aan hogere scores als je favoriete software langzamer is?).

• The Slicer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 11:59
Ik heb zelf twee reepjes 64MB SDRAM:
- Hyundai PC100 cas3
- Apacer PC100 cas2 (van Acer??)

Als ik cas op 2 zet in het bios zegt ie bij het booten: Suggested CAS timing is "3". Voor de rest gaat het goed, zelfs met FSB op 112MHz.
FSB op 133MHz lukt alleen met cas op 3. Maar da's logisch, lijkt me. Het verschil tussen cas 2 en 3 is in Q3 op 1024*768*32 high detail met mijn P3-450@504 en FSB op 100MHz slechts 1 fps.
FSB verhogen en weegt dus wel op tegen de timing (cas) verhogen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Guys, nu ga ik maar weer verder op Hardware(O'clocking) bij 133 HSDRAM waar het allemaal begon, daar staat ook inmiddels een door mij gevonden verklaring diagram, dat als je inderdaad met de FSB vanaf 133 hoger gaat tot 150 de CAS 3 moet worden, anders trekt ie het niet meer!