Natuurlijk ventilatie upgraden, hoe en wat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
Hallo allemaal,

Wij wonen in een huis uit 1970. Er is natuurlijke ventilatie aanwezig.
Er zijn ventilatie roosters aanwezig in keuken (aangesloten op afzuigkap), wc's en badkamer.
Deze zijn aangesloten op een gemetselde schacht die van beneden naar boven loopt tot in de schoorsteen.

Ventilatie in de badkamer is echt ondermaats. Last van schimmel in de badkamer.
Het ventilatie kanaal van de badkamer is reeds schoongemaakt. Dit geeft geen verbetering.
Wij willen dus de ventilatie voornamelijk in de badkamer verbeteren.

In eerste instantie dacht ik aan een inbouw ventilator plaatsen in de badkamer.
Dit is reeds door enkele bedrijven afgeraden i.v.m. de afstand van ventilator tot buiten.

optie 2 is een mechanische ventilatie plaatsen.
Echter hier komen de problemen / vragen.
Een unit zelf kopen en ophangen is het probleem niet, maar het aansluiten aan het bestaande kanaal wel.
Op zolder zitten er in de ventilatieschacht 2 openingen (beide op zelfde hoogte).
Als ik hier af en aanvoer op aan sluit zuigt hij alleen zichzelf aan en schiet ik er niks mee op.

Volgende optie is werken met (flexibele) buizen.
Echter de werkruimte in die schacht is zeer beperkt. Ik kom alleen met 2 handen erin. 1 hand door elk van de openingen op zolder.
Ik zou dus het dak op moeten (wat ik eigenlijk niet durf) om bovenin de schoorsteen een flexibele slang naar buiten te bevestigen.
2e buis kan dan zo de schacht in op zolder. Mits alles dan een beetje luchtdicht afgewerkt is aan schoorsteen kant, anders zuig ik nog valse lucht aan.

optie 3 is om met een trekveer een flexibele slang richting badkamer te trekken en de afvoer zo de schacht (naar boven) in te blazen. Maar ik kan niet inschatten of me dit gaat lukken, geen ervaring mee.

Bedrijven die dit voor je doet zijn ook echt niet te vinden. Meeste bedrijven willen alleen bestaande unit vervangen.
Ik had 1 bedrijf gevonden in Weert maar die zeiden meteen aan de telefoon dat ze sinds kort geen particulieren meer aannemen.
Verder is Feenstra al eens geweest voor het reinigen, hier ook deze vragen gesteld maar daarna nooit meer wat van gehoord.

Zijn er hier misschien mensen die ervaringen met het upgraden van natuurlijke ventilatie hebben ?
Of nog andere ideeën hebben om dit te realiseren?
Of tips voor bedrijven om e.e.a. te realiseren ? Wat voor soort bedrijf te benaderen om het stuk pijn van schoorsteen tot in opening zolder te realiseren ?
Wij willen graag onze badkamer vernieuwen ... maar voordat ik daar aan begin wil ik het ventilatie probleem opgelost hebben.

Foto zolder met de 2 openingen:
https://ibb.co/dGRMLe

Fotos in de schacht:
https://ibb.co/h6bMLe
https://ibb.co/fBU80e

[ Voor 5% gewijzigd door Rudoo op 03-08-2018 11:56 . Reden: fotos toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maak eens een paar foto's van de situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Rudoo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:11:
Hallo allemaal,

Wij wonen in een huis uit 1970. Er is natuurlijke ventilatie aanwezig.
Er zijn ventilatie roosters aanwezig in keuken (aangesloten op afzuigkap), wc's en badkamer.
Deze zijn aangesloten op een gemetselde schacht die van beneden naar boven loopt tot in de schoorsteen.

Ventilatie in de badkamer is echt ondermaats. Last van schimmel in de badkamer.
Het ventilatie kanaal van de badkamer is reeds schoongemaakt. Dit geeft geen verbetering.
Wij willen dus de ventilatie voornamelijk in de badkamer verbeteren.

In eerste instantie dacht ik aan een inbouw ventilator plaatsen in de badkamer.
Dit is reeds door enkele bedrijven afgeraden i.v.m. de afstand van ventilator tot buiten.

optie 2 is een mechanische ventilatie plaatsen.
Echter hier komen de problemen / vragen.
Een unit zelf kopen en ophangen is het probleem niet, maar het aansluiten aan het bestaande kanaal wel.
Op zolder zitten er in de ventilatieschacht 2 openingen (beide op zelfde hoogte).
Als ik hier af en aanvoer op aan sluit zuigt hij alleen zichzelf aan en schiet ik er niks mee op.

Volgende optie is werken met (flexibele) buizen.
Echter de werkruimte in die schacht is zeer beperkt. Ik kom alleen met 2 handen erin. 1 hand door elk van de openingen op zolder.
Ik zou dus het dak op moeten (wat ik eigenlijk niet durf) om bovenin de schoorsteen een flexibele slang naar buiten te bevestigen.
2e buis kan dan zo de schacht in op zolder. Mits alles dan een beetje luchtdicht afgewerkt is aan schoorsteen kant, anders zuig ik nog valse lucht aan.

optie 3 is om met een trekveer een flexibele slang richting badkamer te trekken en de afvoer zo de schacht (naar boven) in te blazen. Maar ik kan niet inschatten of me dit gaat lukken, geen ervaring mee.

Bedrijven die dit voor je doet zijn ook echt niet te vinden. Meeste bedrijven willen alleen bestaande unit vervangen.
Ik had 1 bedrijf gevonden in Weert maar die zeiden meteen aan de telefoon dat ze sinds kort geen particulieren meer aannemen.
Verder is Feenstra al eens geweest voor het reinigen, hier ook deze vragen gesteld maar daarna nooit meer wat van gehoord.

Zijn er hier misschien mensen die ervaringen met het upgraden van natuurlijke ventilatie hebben ?
Of nog andere ideeën hebben om dit te realiseren?
Of tips voor bedrijven om e.e.a. te realiseren ? Wat voor soort bedrijf te benaderen om het stuk pijn van schoorsteen tot in opening zolder te realiseren ?
Wij willen graag onze badkamer vernieuwen ... maar voordat ik daar aan begin wil ik het ventilatie probleem opgelost hebben.
toon volledige bericht
Ik heb zowel in ons vorige als huidige huis mechanische installatie laten plaatsen voor de afzuiging. Bij het vorige huis is er zelfs een gat voorgeboord door de vloer/plafond en ook een nieuw gat door het dak. De aannemer die de badkamer deed heeft in beide gevallen dit uit handen genomen, was geen enkel probleem (en ook netjes uitgevoerd). Dus die optie heb je altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:04
Ik zit hier met vrijwel dezelfde situatie en was van plan er ook eens een topic over te maken. Jaren '30 huis met twee grote schoorsteen schachten door het hele huis. De ene raakt aan woonkamer, twee slaapkamers en zolder. De andere aan de badkamer en WC beneden.

Aangezien TS met dezelfde vragen zit poneer ik even mijn ideeën. Misschien kan hij er wat mee. Ook ben ik benieuwd wat anderen te zeggen hebben.

Wat ik dus zat te denken is in elke ruimte een ventilator rooster in de schoorsteen te plaatsen net zoals bij TS.

Daarna had ik twee ideeën:
- Schoorsteen dicht maken op zolder zodat er een soort van twee onderbroken kanalen ontstaan. Op het onderste kanaal kan ik lucht laten zuigen vanuit elke ruimte. Op het bovenste deel kan ik lucht laten wegblazen door de huidige schoorsteen. Vraag is alleen of een MV wel in staat is om zo'n grote luchtkolom naar buiten te blazen.
- Schoorsteen op dak dichtmaken. Lucht laten aanzuigen en nieuwe uitvoer maken in het dak met een ventilatie dakpan.

Enige grote nadeel is dat je meerdere vertrekken via hetzelfde kanaal ventileert.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
@ThinkPad heb foto's van zolder en kanaal toegevoegd
@CurlyMo al bedrijven benaderd die dit zouden kunnen doen of ga je dit zelf doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rudoo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:59:
@CurlyMo al bedrijven benaderd die dit zouden kunnen doen of ga je dit zelf doen ?
Ik was van plan het zelf te doen en had er ook al over nagedacht. Op de manieren die ik hier voorspiegel zou het ook een redelijk simpele klus moeten zijn. Mits het allemaal zo kan. Ik ben namelijk ook maar een Tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Probleem is dat ik niet goed zelf het dak op durf, is toch wel erg hoog :)
Wat voor een bedrijf zou je kunnen benaderen om dat stukje werk m.b.t. schoorsteen te kunnen laten doen ?
Een bedrijf dat dakwerkzaamheden doet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verdiep je eens in decentrale wtw's niet al te duur en t geeft een gezonder binnenklimaat.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nadeel zijn de redelijk grote gaten in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Vind 16cm niet super groot. T begint bij 10cm overigens.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Doe eens wat plattegronden zodat we kunnen zien waar alles zit en wat de mogelijkheden zijn..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:59:
Doe eens wat plattegronden zodat we kunnen zien waar alles zit en wat de mogelijkheden zijn..
Alleen van @Rudoo of ook van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
https://ibb.co/goCYQe
https://ibb.co/cSpDQe
https://ibb.co/jQ2pyz

Rode rondjes zijn de ventilatie punten
Groene vierkant op zolder is waar ongeveer de schacht loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rudoo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:15:

Ziet er gunstig uit.
Als je zelf niet het dak op durft (groot gelijk), dan kan je een aannemer/bouwbedrijf vragen om een ventilatiebox te installeren op zolder.

Je hebt dan de keuze om de uitblaas door het dak te doen, of door de muur.

Voor onze woning heb ik een extra ventilatiebox (laten) installeren om de 2e douche en 2e wc te bedienen. (hierdoor bespaar ik me een lelijke koof.)
Hier had de aannemer een gat in de muur laten boren voor de uitblaas.

Wat betreft de leidingen.. als je bereid bent om de schacht open te breken, kan je natuurlijk hier buizen doorheen jagen. Anders wordt het wel friemelen.
Mag je altijd doen.

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 15:34 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:30:
[...]
Je hebt dan de keuze om de uitblaas door het dak te doen, of door de muur.
En mijn idee. Schoorsteen zowel voor aanzuig en uitblaas te gebruiken door een scheiding erin aan te brengen?
Mag je altijd doen.
Doe ik vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:35:
[...]

En mijn idee. Schoorsteen zowel voor aanzuig en uitblaas te gebruiken door een scheiding erin aan te brengen?
Weet je zeker dat het kanaal in de schoorsteen voor douche/wc niet ook gebruikt wordt voor de rioolontluchting?

Wil je een systeem C installatie hebben? Dus aanvoer van verse lucht via natuurlijke (roosters)ventilatie? En afvoer via schoorsteen?
Is het geen optie om op zolder schoorsteen open te breken en dan een "bypass" maken met een MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:40:
[...]

Weet je zeker dat het kanaal in de schoorsteen voor douche/wc niet ook gebruikt wordt voor de rioolontluchting?

Wil je een systeem C installatie hebben? Dus aanvoer van verse lucht via natuurlijke (roosters)ventilatie? En afvoer via schoorsteen?
Er zijn twee schoorstenen. Een voor badkamer / wc, de andere voor 2 slaapkamers en woonkamer. Idealiter heb ik natuurlijk een D systeem. maar mijn idee was inderdaad een C systeem te maken met aanzuig via schoorsteen en uitblaas via zelfde schoorsteen. Vraag me alleen af of een MV die luchtkolom voldoende kan verplaatsen. Verse lucht moet dan inderdaad via roosters komen.
Is het geen optie om op zolder schoorsteen open te breken en dan een "bypass" maken met een MV?
Wat bedoel je hier met bypass? Ik denk hetzelfde als wat ik bedoel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Schoorsteen uit
|--|  |--|
|        |---
|           Uitblaas MV
|        |---
|--------|  Aangebrachte scheiding
|        |---
|           Aanzuig MV
|        |---
|        |
|        |
|        |---
|          Ventilatie woonkamer + slaapkamers (dus eigenlijk 3 punten)
|        |---
|--------|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Er zijn twee schoorstenen. Een voor badkamer / wc, de andere voor 2 slaapkamers en woonkamer. Idealiter heb ik natuurlijk een D systeem. maar mijn idee was inderdaad een C systeem te maken met aanzuig via schoorsteen en uitblaas via zelfde schoorsteen. Vraag me alleen af of een MV die luchtkolom voldoende kan verplaatsen. Verse lucht moet dan inderdaad via roosters komen.

[...]

Wat bedoel je hier met bypass? Ik denk hetzelfde als wat ik bedoel:
Inderdaad ongeveer wat je bedoeld. Alleen dan dat je een pijp/slang vanaf schoorsteen richting de MV doet

Of je maakt een andere opening in het dak voor het uitblazen. Het ventileren zal wel lukken, anders koop je de sterkere ventilatieboxen.

Probleem is meer dat het niet optimaal is. Er wordt op de eerste gat meer aangezogen dan een verdere opening. Heb je alsnog kans dat het niet lekker ventileert

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cwEXTm8.png

Je zei toch dat er 2 kanalen zijn? Op jouw tekening heb je 2 openingen in schoorsteen?

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Inderdaad ongeveer wat je bedoeld. Alleen dan dat je een pijp/slang vanaf schoorsteen richting de MV doet
Dat vond ik te vanzelfsprekend dat ik het niet getekend had :)
Of je maakt een andere opening in het dak voor het uitblazen.
Dat zou ik in mijn opzet zonde vinden.
Er wordt op de eerste gat meer aangezogen dan een verdere opening.
Wat bedoel je hiermee?
Je zei toch dat er 2 kanalan zijn?
Fysiek gescheiden aan beide kanten van het huis. Of onderling verbinden gewenst is weet ik niet.

Hier kan je het ook wel op zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/82MdbP7wPKGh89eoHKTAzaAG/full.jpg

Quote het plaatje maar niet. Ik zal vanavond een betere maken.

Schoorsteen 1 zit (volgens mij) boven WC plaatje 1, (sowieso) boven badkamer plaatje twee en komt aan overzijde van de trap uit van plaatje 3.
Schoonsteen 2 zie je eigenlijk al in plaatje 3. Dat is dat kleine vierkant tussen trap en slaapkamer 4 en 5. Die loop helemaal naar beneden tot in de woonkamer. Voor slaapkamer 1 moet ik dan nog niet aparts verzinnen.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 07-08-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:00:
[...]
Probleem is meer dat het niet optimaal is. Er wordt op de eerste gat meer aangezogen dan een verdere opening. Heb je alsnog kans dat het niet lekker ventileert
[...]
Dat is toch in alle gevallen zo, ook als de ventilatiebox op een spirobuis zit zoals bij nieuwbouw :?
Daarom heb je instelbare afzuigventielen en laat je de installatie bij ingebruikname inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:37
Rudoo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:15:

Je kan toch gewoon beide schachten op onderdruk zetten met een afzuiging, vervolgens plaats je op de afzuigpunten in de ruimtes afzuigroosters welke je kan stellen om het geheel enigszins uit te balanceren.

Over het toevoeren van lucht zou ik me niet zo druk maken, als het een huis is uit de jaren 70 zal er voldoende natuurlijke ventilatie zijn, gebouwen uit die tijd zijn (gelukkig) niet zo potdicht gebouwd als meer recentere woningen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DjaRoel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:16:
[...]
Je kan toch gewoon beide schachten op onderdruk zetten met een afzuiging, vervolgens plaats je op de afzuigpunten in de ruimtes afzuigroosters welke je kan stellen om het geheel enigszins uit te balanceren.

Over het toevoeren van lucht zou ik me niet zo druk maken, als het een huis is uit de jaren 70 zal er voldoende natuurlijke ventilatie zijn, gebouwen uit die tijd zijn (gelukkig) niet zo potdicht gebouwd als meer recentere woningen.
Ik hoopte al dat het zo simpel zou zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:12:
[...]

Dat is toch in alle gevallen zo, ook als de ventilatiebox op een spirobuis zit zoals bij nieuwbouw :?
Daarom heb je instelbare afzuigventielen en laat je de installatie bij ingebruikname inregelen.
Het aantal mensen die daarmee werken is waarschijnlijk op een hand te tellen terwijl het ‘relatief’ simpel.

Met name oudere panden waar wel afzuiging is kun je in oa de douche wat hoger laten instellen om vochtproblemen voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Iblies schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
[...]
Het aantal mensen die daarmee werken is waarschijnlijk op een hand te tellen terwijl het ‘relatief’ simpel.

Met name oudere panden waar wel afzuiging is kun je in oa de douche wat hoger laten instellen om vochtproblemen voor te zijn.
Ik heb in de douche zo'n vocht gereguleerde afzuiger gekocht. Werkt tot nu toe nog prima. Noodzaak voor MV van die kant van het huis is er ook minder.

@kmf ik heb het plaatje even bijgewerkt zodat je beter ziet waar nu de ventilatiegaten zitten (rood) en waar ik ze wil aanbrengen (blauw). Boven zowel bij rood als blauw zit een schoorsteen.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 07-08-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Ik heb in de douche zo'n vocht gereguleerde afzuiger gekocht. Werkt tot nu toe nog prima. Noodzaak voor MV van die kant van het huis is er ook minder.

@kmf ik heb het plaatje even bijgewerkt zodat je beter ziet waar nu de ventilatiegaten zitten (rood) en waar ik ze wil aanbrengen (blauw). Boven zowel bij rood als blauw zit een schoorsteen.
Heel ambitieus maar prima plan. Bij veel systeem C-huizen wordt er enkel afgezogen in de WC, badkamer en keuken. De rest van het huis gaat wel via de onderkant van de binnendeuren. (heb je voor de keuken niet extra ventilatie nodig?)

Ik heb dat ook, maar dan via 2 ventilatoren dus. En een regelbare rooster op zolder. Deze zorgt ook voor natuurlijke ventilatie via het "schoorsteeneffect" en de open trap.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 08-08-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:15:
[...]
Bij veel systeem C-huizen wordt er enkel afgezogen in de WC, badkamer en keuken.
In de keuken zit al een afzuigkap naar buiten.
De rest van het huis gaat wel via de onderkant van de binnendeuren. (heb je voor de keuken niet extra ventilatie nodig?)
Zeg je daarbij eigenlijk dat het misschien wel helemaal niet nodig is om een MV installatie aan te leggen in ons jaren '30 huis? Is dat iets dat ik zou kunnen meten? Of onze binnenlucht schoon genoeg is.
Ik heb dat ook, maar dan via 2 ventilatoren dus. En een regelbare rooster op zolder. Deze zorgt ook voor natuurlijke ventilatie via het "schoorsteeneffect" en de open trap.
Als ik iets zou maken dan zou ik een WTW installeren op zolder, maar i.p.v. de warmte terug de ruimtes in te brengen, zou ik de warmte op zolder laten uitblazen. Zo verlies ik geen warmte aan de buitenlucht, maar hoef ik ook geen complexe installatie aan te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 08-08-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

In de keuken zit al een afzuigkap naar buiten.

[...]

Zeg je daarbij eigenlijk dat het misschien wel helemaal niet nodig is om een MV installatie aan te leggen in ons jaren '30 huis? Is dat iets dat ik zou kunnen meten? Of onze binnenlucht schoon genoeg is.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat bij systeem C vaak de MV enkel afzuigt bij de WC, douche en keuken.
Afbeeldingslocatie: https://ventilerenkanjeleren.be/wp-content/uploads/2015/10/huis_c_geen_nummers.png

Dat jij de slaapkamers ook extra wilt laten afzuigen is alleen maar goed.

En ja, je kan het zelf meten. CO2 meters en luchtvochtigheidmeters installeren en je ziet het zelf.
Ik heb mede daarom mijn MV bijna altijd op de laagste stand stand, de cijfers blijven prima. (laatste stukje van dit post)

Maar dat komt omdat ik relatief veel wooninhoud heb met weinig mensen in huis. Ik heb ook strategisch extra ventilatie (nieuwe ramen met ventilatieroosters, ventilatiepijp in dak omgebouwd tot ventilatierooster.) geplaatst. Dat om het "schoorsteeneffect" te krijgen.

Mijn woning is wel kierdicht gemaakt. De binnenmuren zaten vol met gaten, deze zijn opgevuld en vervolgens gestuct. Dus ventilatie gebeurt enkel gecontroleerd via de roosters.
[...]

Als ik iets zou maken dan zou ik een WTW installeren op zolder, maar i.p.v. de warmte terug de ruimtes in te brengen, zou ik de warmte op zolder laten uitblazen. Zo verlies ik geen warmte aan de buitenlucht, maar hoef ik ook geen complexe installatie aan te leggen.
Mijn mening over WTW. Veel mensen zijn het niet met me eens, dus je moet het even voor jezelf bepalen of het zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:49:
[...]
Dat jij de slaapkamers ook extra wilt laten afzuigen is alleen maar goed.

En ja, je kan het zelf meten. CO2 meters en luchtvochtigheidmeters installeren en je ziet het zelf.
Het is dus verstandig om eerst eens te meten voor de noodzaak van een MV. Als mijn waardes onder de norm blijven dan is het in ons huis niet nodig?

Heb je tips voor betaalbare CO2 meters?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 08-08-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Het is dus verstandig om eerst eens te meten voor de noodzaak van een MV. Als mijn waardes onder de norm blijven dan is het in ons huis niet nodig?

Heb je tips voor betaalbare CO2 meters?
MV is altijd goed. Dus ik zal dat sowieso doen als ik jou was. Al is het enkel bij de badkamer/wc kanalen.Zeker als je gaat kierdichten en isoleren.
Het gaat om het verloop van de dag he, en de sturing daarop.

Ik heb een netatmo weatherstation. Of het betaalbaar is, is een andere vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 08-08-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Het lijkt bij mij thuis toch iets ingewikkelder in elkaar te zitten dan 1 gemetselde schacht naar boven.
Vanaf de WC onder kijk ik recht die schacht in en zie ik de uitgang bij de schoorsteen.
Vanaf de WC boven ga je deze zelfde buis in.

Vanaf de WC onder is te zien dat de keuken een aparte buis heeft die naast de gemetselde schacht loopt.
Geen idee waar die uit komt.
Deze zelfde buis kan ik heel klein beetje zien vanaf de WC boven. Daarna ben ik hem kwijt.

Zaterdag heb ik een trekveer het gat van de badkamer ingeduwd.
Er ging heel wat meter in voordat ik niet verder kon duwen.
Echter kon ik in geen enkele ruimte waar ik bij kan de kabel terug vinden.

Net online een endoscoop voor paar tientjes besteld die op je mobiel aangesloten kan worden met 5 meter kabel. Kijken of ik daar verder mee kom :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:02
Zoekend naar de mogelijkheid een gemetseld kanaal te gebruiken voor WTW afvoer van meerdere ruimtes kwam ik op dit topic. Ik zie de discussie over type C en D en gebruik van 1 kanaal voor aanvoer en afvoer. Als tip: er zijn ook systemen waarbij je in de verkeersruimtes (overlopen/gang) de aanvoer plaatst en dan vervolgens in alle ruimte afvoert. Op die manier gebruik je kanalen alleen voor afvoer, wat - zeker met gemetselde kanalen die eerder misschien voor schoorsteen of afzuigkap gebruikt zijn - wel zo fris is.

Ik heb zelf een gemetseld kanaal van ca. 22 x 22 cm (baksteen x baksteen) waarin ik minimaal 2 (maar liefst 3) gescheiden afvoerkanalen in plaats. De enige mogelijkheid die ik tot nu toe zie is er 1 flexibele ronde buis in te plaatsen en de overgebleven ruimte als 2de kanaal te gebruiken. Heeft iemand een idee of dat nog beter kan? En er zelfs een 3de kanaal in kan?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
blb4 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:18:
Zoekend naar de mogelijkheid een gemetseld kanaal te gebruiken voor WTW afvoer van meerdere ruimtes kwam ik op dit topic. Ik zie de discussie over type C en D en gebruik van 1 kanaal voor aanvoer en afvoer.
Volgens mij wordt er in dit topic vooral gesproken over de type C. Waarbij de oude schoorsteen schacht alleen wordt gebruikt voor afvoer. Niet voor aanvoer.
Ik heb zelf een gemetseld kanaal van ca. 22 x 22 cm (baksteen x baksteen) waarin ik minimaal 2 (maar liefst 3) gescheiden afvoerkanalen in plaats.
Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.
De enige mogelijkheid die ik tot nu toe zie is er 1 flexibele ronde buis in te plaatsen en de overgebleven ruimte als 2de kanaal te gebruiken. Heeft iemand een idee of dat nog beter kan? En er zelfs een 3de kanaal in kan?
Ik denk dat je de schacht gewoon als één kanaal moet zien waar meerdere ruimtes op aangesloten zitten. Een WTW zou dan de warmte van de woonkamer op zolder kunnen afvoeren en de rest van de lucht naar buiten. Dat is volgens mij de beste balans tussen simpliciteit en efficiëntie.

Maar je tip is zeker iets om over na te denken. Want ik zag de zolder als de enige plek waar je nog wat warmte kan hergebruiken, maar de overloop is ook een goede.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 19-09-2018 22:27 ]

• blb4
Je hebt gelijk, type C met kanalen voor aanvoer en afvoer. Ook type C zou je kunnen uitvoeren met centrale aanvoer en dan afvoer via kanalen. Dan hoef je 1 kanaal niet te splitsen voor afvoer en aanvoer. En dat geeft dan idd ook de optie om de 2 ruimtes (eigenlijk 1: Woonkamer en open keuken) van 2 afvoerventielen op 1 afvoerkanaal te plaatsen. Dat kan idd een redelijk compromis zijn. Als ik er dan toch nog een flexibel kanaal in kan plaatsen kan ik die voor de WC (de 3de ruimte) gebruiken....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• CurlyMo
blb4 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:33:
Je hebt gelijk, type C met kanalen voor aanvoer en afvoer. Ook type C zou je kunnen uitvoeren met centrale aanvoer en dan afvoer via kanalen.
Type C is volgens mij afvoer via MV en aanvoer via rooster in de ramen. Bij type D regelt de MV ook alle aanvoer.
Dan hoef je 1 kanaal niet te splitsen voor afvoer en aanvoer.
Dat was ik ook niet van plan, want ik zou niet weten hoe je dat moet doen in een bestaan kanaal.
En dat geeft dan idd ook de optie om de 2 ruimtes (eigenlijk 1: Woonkamer en open keuken) van 2 afvoerventielen op 1 afvoerkanaal te plaatsen. Dat kan idd een redelijk compromis zijn. Als ik er dan toch nog een flexibel kanaal in kan plaatsen kan ik die voor de WC (de 3de ruimte) gebruiken....
Ik zou dan 6 ventielen gebruiken op één kanaal hebben: woonkamer, 4 slaapkamers en 1 NAS hok. Op een ander kanaal zit de WC en badkamer. Daar zou ik ook nog de laatste slaapkamer aan kunnen knopen. WTW kan dan op de zolder en overloop.

• blb4
ok, ik ga nog eens studeren op 't splitsen van 1 gemetseld kanaal in 2 en anders wordt 't 1 kanaal gebruiken voor 2 ruimtes. Ik zag dat jij ook nog een vraag had om de "Schoorsteen zowel voor aanzuig en uitblaas te gebruiken door een scheiding erin aan te brengen?". Ik ben dit inderdaad ook van plan; naar beneden voor afzuiging van keuken/woonkamer en naar boven voor afvoer vanuit de WTW box. Hoe ik dat precies moet gaan uitvoeren zal nog ff puzzelen worden....

Over goedkope CO2 censors: ik gebruik Wemos D1 mini met ESPEasy software met diverse sensoren. o.a. MH-Z19 CO2 censor, BME280 temp/rh/baro censor en PMS7003 fijnstof sensor. Voor een tweaker prima in elkaar te zetten. kijk eens op https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

• CurlyMo
blb4 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:08:
Ik zag dat jij ook nog een vraag had om de "Schoorsteen zowel voor aanzuig en uitblaas te gebruiken door een scheiding erin aan te brengen?". Ik ben dit inderdaad ook van plan; naar beneden voor afzuiging van keuken/woonkamer en naar boven voor afvoer vanuit de WTW box. Hoe ik dat precies moet gaan uitvoeren zal nog ff puzzelen worden....
Hoe ik dat wil gaan doen is me wel helder. Zie deze schets
CurlyMo in "Natuurlijk ventilatie upgraden, hoe en wat"
Over goedkope CO2 censors: ik gebruik Wemos D1 mini met ESPEasy software met diverse sensoren. o.a. MH-Z19 CO2 censor, BME280 temp/rh/baro censor en PMS7003 fijnstof sensor. Voor een tweaker prima in elkaar te zetten. kijk eens op https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Zie het CO2 meters topic. Ik heb het ondertussen al draaien met een MH-Z19 en een DHT22.

• CurlyMo
Ik was even aan het kijken naar MV buizen, om eventueel dingen onder de vloer door te leggen. Nu zag ik dat je ook platte rechthoekige ventilatiekanelen hebt. Kan je die net zo goed gebruiken als de spiro ronde? Zo ja, dan kan ik namelijk vrij makkelijk alle kanelen onder de vloeren door leggen en in het extreemste geval een balansventilatie bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pavul
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-04-2020
blb4 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:08:
Ik zag dat jij ook nog een vraag had om de "Schoorsteen zowel voor aanzuig en uitblaas te gebruiken door een scheiding erin aan te brengen?". Ik ben dit inderdaad ook van plan; naar beneden voor afzuiging van keuken/woonkamer en naar boven voor afvoer vanuit de WTW box. Hoe ik dat precies moet gaan uitvoeren zal nog ff puzzelen worden....
Is het gelukt om het zo te doen? Welke materialen heb je gebruikt om de scheiding te maken? Krijg je het daarmee enigszins luchtdicht?

Ben van plan om dit ook te doen in mijn jaren 30 woning maar ik weet nog niet welke materialen geschikt zijn om de scheiding te maken :)

Ik zit zelf te denken om er dakisolatie voor te gebruiken..

[ Voor 47% gewijzigd door pavul op 09-04-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-04 18:40
CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:38:

Dit idee intrigeert mij. Warmteterugwinning klinkt als een top idee, maar deze configuratie is volgens mij niet ideaal.

Je zuigt lucht af van het huis (top) en dit ventileer je naar je zolder waardoor je de warmte niet verliest. Ik heb dan twee aandachtspunten:

1. Je zuigt vochtige lucht af. Hoe zorg je ervoor dat je zolder niet vochtig wordt en gaat schimmelen? Extra ventilatie van je zolder? Mechanisch, natuurlijk? Je ventileert je vochtige lucht natuurlijk nog steeds naar buiten, maar de teruggewonnen warmte verplaats je naar verse (droge lucht) en die ventileer je naar zolder. Zodoende geen last van extra vocht op zolder.

2. De warme lucht sla je op op zolder. De winst die je hier mee behaald is dan dus dat de warme lucht van je woonruimtes niet ook deze lucht hoeft te verwarmen. Het zorgt dus voor minder warmteverlies naar zolder toe. Dat is het grote voordeel dat je omschrijft, toch?

Over naar mijn situatie
In mijn geval heb ik twee luchtschachten. De rechter schacht ventileert de wc/badkamer combi (1e verd.) en de linker schacht de kelder, een wc (b.g.) en in de toekomst wellicht een nieuwe badkamer (1e verd., zou oude badkamer aangesloten op rechterschacht vervangen).

Wat is hier wijsheid? Idealiter gaan we natuurlijk naar een type D light variant, maar ik ben er nog niet uit over de beste configuratie.
1. (huidige situatie) type A via beide schachten
2. Type C via beide schachten
3. Type D afzuiging via beide schachten, verse lucht uitblaas op zolder
4. Type D afzuiging via een schacht, verse lucht uitblaast via andere schacht. Voor deze 4e optie zou ik de rechter schacht uitblaast kunnen maken en dan via een ventilatie rooster aan de andere kant van de badkamer alsnog ook een afvoer maken als de kamer vochtig is van de badkamer zelf. Is dit wel een goed idee?
Pagina: 1