Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktop voor animeren/editing maar ook gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slumb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-11 19:52
Ik heb eerder al een topic gestart met wat betreft een build. Maar ik heb een aantal dingen die ik toch anders wil. Heb bijvoorbeeld een ander budget. Maar wil ook door iemand op het forum mijn desktop componenten laten kiezen, want ik merkte toch dat ik aan bepaalde merken bleef plakken(natuurlijk blijven er wel voorkeuren naar bepaalde merken).

Standaard topic vragen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn bedoeling is om met deze build te gaan animeren en editen, maar natuurlijk speelt bijna iedereen zo op zijn tijd een game. Wat ik vooral belangrijk is is dat ik mijn redelijk zware software(Cinema4D, Autodesk Maya, Autodesk 3ds Max, Substance Painter, VUE xStream, en meer) kan runnen zonder grote problemen. Ik maak gebruik van GPU en CPU rendering dus die 2 componenten moeten wel sterk zijn. Met het gamen zou ik toch wel de settings op max willen hebben en dat de fps dan ook hoog ligt. Game genres die ik speel: Open World, Survival, FPS, Action, Racing, en nog wel meer maar deze vooral. Het in elkaar zetten van een pc weet ik hoe het moet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten mogen rond de +/- €2300. Is het nou dat ik +/- €100 bij moet leggen voor een betere component, dan doe ik dat graag. Ik vind het belangrijk dat de desktop een aantal jaren mee gaat. Het bouwen doe ik zelf dus geen assemblage kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: Medion Akoya P55431(MD 20431)
Toetsenbord: Razer Deathstalker
Muis: Razer Mamba Tournement Edition
Daarnaast beschik ik over een webcam, Xbox controller en Logitech speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opslag ruimte is wel een must. SSD voor Software gerelateerd. En HDD's voor het renderen het baken van simulaties. En het opslaan van foto's, video's, downloads, etc. Ik vind het ook belangrijk om te kunnen upgraden naar een 2e GPU, i.v.m. het GPU renderen. Misschien waterkoeling met het overclocken?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor CPU gaat uit naar een Intel omdat ik daar goeie ervaring mee heb. Voorkeur voor GPU gaat naar Nvidia omdat mijn GPU render software niet compatible is met AMD. Verder sta ik open voor andere merken. Maar toch wel het liefst wat bekendere merken die goed aangeschreven staat bij andere mensen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het snelle opstarten van mijn desktop en software. Hoge render snelheden. En niet dat mijn PC een kachel word(als dat mogelijk is :? ). Veel Cores(voor het CPU renderen?)? Een behuizing met glass zodat ik naar binnen kan kijken(NZXT H500(i)?). RGB staat wel mooi maar is geen must.

Ga je overklokken?
Ja. Als ik me er meer in heb verdiept.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht dat iemand mij kan helpen met het uitkiezen van mijn desktop. En advies kan geven.

Mijn vragen
CPU
Zit er een verschil in de Intel 'K' en de 'X'? Heeft dit impact op het renderen en/of gamen?

Stel ik heb een i9 7900X op 10 cores en 3,3Ghz en dan een i7 8700K op 6 cores en op 3,7Ghz. Zie ik dan een verschil in de PC snelheid zelf? Naast het CPU renderen.

GPU
Zal ik wachten op een nieuwe Nvidia(1180 als de geruchten kloppen)? En droppen dan de prijzen van de andere GPU's?

Zit er verschil in een bepaalde GPU's voor het overclocken? Moet ik dan mijn GPU ook waterkoelen om de temperatuur laag te houden?

PSU
Stel ik heb een PSU van 750watt verbruikt die dan ook alle wattage?

Verbruikt mijn PC nog stroom als ik mijn computer afluist via windows? Verbruik ik minder als ik de stekker uit de stopcontact haal?

Waterkoeling
Is het bouwen van een custom waterkoeling system lastig? Is EKWB dan een goed begin daarvoor?

Monitor
Ik ben van plan om een nieuwe 2K monitor te kopen. Maar ik hoor van mijn vrienden dat 144Hz echt geweldig is. Ik lees dan online dat je 144FPS moet halen om dan de volledige 144Hz te kunnen krijgen ofzo? Klopt dit? Hoe zit dat in elkaar?

Dit waren mijn vragen. Misschien schieten er mij nog wat vragen te binnen in de reacties :) Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Betreffende je vragen:
CPU: het X299 platform is duur maar heeft wel wat voordelen (support voor > 64GB ramgeheugen b.v.) en CPU's met >6 cores. Het is sterk afhankelijk van je software of je dit wat oplevert.
Pugetsystems heeft hier wat goeie testen voor als leidraad:
https://www.pugetsystems....-X-and-Threadripper-1160/

https://www.pugetsystems....e-X-vs-Threadripper-1020/

https://www.pugetsystems....2017-CPU-Performance-823/

Meeste van deze software lijkt allemaal erg goed te schalen. Dus er is een argument te maken voor >6 cores (8700k). Intel komt overigens in september/oktober met 8 core CPU's op het mainstream platform (9700k, 9900k) volgens de geruchten.

Ryzen 7 en Threadripper is ook interessant overigens. Vraag me sowieso af of X299 of Treadripper haalbaar is binnen je budget en wensen.

GPU 20 augustus worden nieuwe kaarten aangekondigd.

PSU
Je energie verbruik is afhankelijk van je voeding efficiency; verbruikt je systeem daadwerkelijk 400 watt (wat al serieus veel is) en heb je een voeding met 80% efficiency trek je uit het stopcontact 500 watt (400/0,8).
Voeding heeft een bepaald gebied waarbij hij het meest efficiënt is; dit is grofweg een belasting tussen de 20 en 80%. Het kopen van een duurdere (efficientere voeding) is al snel de moeite waard, vooral ook omdat de duurdere/betere voedingen een veel fraaiere (stabielere) spanning afgeven.

Waterkoeling
Een custom loop waterkoeling is duur, je kunt met lucht vrij probleemloos (normale) hardware koelen voor een veel lagere prijs. Een all in one waterkoeler is een leuk (en veel goedkoper) alternatief.

Monitor
Ik ben helemaal voor 1440p en 144hz, maar kijk naar een IPS monitor als kleurechtheid je iets waard is. Dit zijn meteen de duurste schermen (>€500). Een widescreen (3440*1440) is misschien ook een interessante optie.

Edit:
Heb even snel wat samengesteld, hecht niet teveel waarde aan de exacte componenten die ik uitgekozen heb (geen idee of geheugen compatible is b.v..) Puur voor prijsvorming:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7900X (Boxed)€ 875,99€ 875,99
1Asus Prime X299-A€ 252,14€ 252,14
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 565,-€ 565,-
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2666C15Q-32GRR€ 315,-€ 315,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.103,03

X299 is geen serieuze optie met dit budget denk ik, zeker als je nog een beeldscherm erbij wilt. Heb 32GB ram gekozen, misschien is dat overbodig?.

[ Voor 66% gewijzigd door Tortelli op 03-08-2018 11:47 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Slumb ga er van uit dat de 8700k door z'n hoge mhz tijdens het werken zelf in 3d programma's over het algemeen net ff de beste ervaring geeft. Zodra je op de cpu gaat renderen zijn cpu's op het x299 platform met meer cores sneller, al zou ik de 8 core daarop mijden. (te weinig verschil)

Als de nadruk ligt op werken en vooral renderen op de gpu, en is de max van 64gb voldoende, dan is een 8700k met goeie gpu een goede keuze. Wordt er wel veel op de cpu gerenderd dan zijn de amd cpu's ook interessant. (meer renderpower per euro) En tegenwoordig snel genoeg om niet veel onder te doen voor intel qua interactie/werkervaring.

En dan met de snelste gpu die je kunt betalen. je gpu rendert met welke software?

De aankomende 8 core socket 1151 intel gaat ook wel interessant worden. Die kun je waarschijnlijk dan beter halen dan bijv. de 10 core x299 cpu.

specs

• Slumb
Tortelli schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:33:
Betreffende je vragen:
CPU: het X299 platform is duur maar heeft wel wat voordelen (support voor > 64GB ramgeheugen b.v.) en CPU's met >6 cores. Het is sterk afhankelijk van je software of je dit wat oplevert.
Pugetsystems heeft hier wat goeie testen voor als leidraad:
https://www.pugetsystems....-X-and-Threadripper-1160/

https://www.pugetsystems....e-X-vs-Threadripper-1020/

https://www.pugetsystems....2017-CPU-Performance-823/

Meeste van deze software lijkt allemaal erg goed te schalen. Dus er is een argument te maken voor >6 cores (8700k). Intel komt overigens in september/oktober met 8 core CPU's op het mainstream platform (9700k, 9900k) volgens de geruchten.

Ryzen 7 en Threadripper is ook interessant overigens. Vraag me sowieso af of X299 of Treadripper haalbaar is binnen je budget en wensen.

GPU 20 augustus worden nieuwe kaarten aangekondigd.

PSU
Je energie verbruik is afhankelijk van je voeding efficiency; verbruikt je systeem daadwerkelijk 400 watt (wat al serieus veel is) en heb je een voeding met 80% efficiency trek je uit het stopcontact 500 watt (400/0,8).
Voeding heeft een bepaald gebied waarbij hij het meest efficiënt is; dit is grofweg een belasting tussen de 20 en 80%. Het kopen van een duurdere (efficientere voeding) is al snel de moeite waard, vooral ook omdat de duurdere/betere voedingen een veel fraaiere (stabielere) spanning afgeven.

Waterkoeling
Een custom loop waterkoeling is duur, je kunt met lucht vrij probleemloos (normale) hardware koelen voor een veel lagere prijs. Een all in one waterkoeler is een leuk (en veel goedkoper) alternatief.

Monitor
Ik ben helemaal voor 1440p en 144hz, maar kijk naar een IPS monitor als kleurechtheid je iets waard is. Dit zijn meteen de duurste schermen (>€500). Een widescreen (3440*1440) is misschien ook een interessante optie.

Edit:
Heb even snel wat samengesteld, hecht niet teveel waarde aan de exacte componenten die ik uitgekozen heb (geen idee of geheugen compatible is b.v..) Puur voor prijsvorming:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7900X (Boxed)€ 875,99€ 875,99
1Asus Prime X299-A€ 252,14€ 252,14
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 565,-€ 565,-
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2666C15Q-32GRR€ 315,-€ 315,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.103,03

X299 is geen serieuze optie met dit budget denk ik, zeker als je nog een beeldscherm erbij wilt. Heb 32GB ram gekozen, misschien is dat overbodig?.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

PSU & GPU Ik wacht dan nog maar even op de benchmarks en met het kopen van mijn GPU en CPU.

PSU Stel ik koop een 80 Plus Gold PSU dan is die zuiniger dan een 80 Plus?

Waterkoeling Dan word het een all in one waterkoeling systeem :)

Monitor Oke een nieuwe 1440p en 144hz monitor kopen word het dus. IPS monitor zou wel mooi zijn omdat ik natuurlijk animaties/renders maak. Kleurechtheid is dan zeker wel fijn. Zit er een groot verschil tussen een "normale" monitor en een widescreen? Kwa gamen enzo? Anders overweeg ik het misschien om 1 widescreen te halen en 1 "normale".

Samenstelling
Als ik het zo lees dan blijf ik denk ik toch bij de 1151 core socket. 32GB RAM is niet overbodig denk ik ivm polygons, textures, etc.
maratropa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:03:
@Slumb ga er van uit dat de 8700k door z'n hoge mhz tijdens het werken zelf in 3d programma's over het algemeen net ff de beste ervaring geeft. Zodra je op de cpu gaat renderen zijn cpu's op het x299 platform met meer cores sneller, al zou ik de 8 core daarop mijden. (te weinig verschil)

Als de nadruk ligt op werken en vooral renderen op de gpu, en is de max van 64gb voldoende, dan is een 8700k met goeie gpu een goede keuze. Wordt er wel veel op de cpu gerenderd dan zijn de amd cpu's ook interessant. (meer renderpower per euro) En tegenwoordig snel genoeg om niet veel onder te doen voor intel qua interactie/werkervaring.

En dan met de snelste gpu die je kunt betalen. je gpu rendert met welke software?

De aankomende 8 core socket 1151 intel gaat ook wel interessant worden. Die kun je waarschijnlijk dan beter halen dan bijv. de 10 core x299 cpu.
Bedankt voor het beantwoorden op mijn vragen!
Ik richt me vooral op de GPU rendering. De render engines die ik gebruik zijn: Redshift en Octane.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Slumb dan heb je met socket 1151 en een 8700k een wat goedkoper platform zodat je meer geld in de gpu's kunt stoppen. Een systeem en moederbord waar je 2 of 3 gpu's op kwijt kunt zou dan wel leuk zijn.

Iig moet met jouw budget een systeem met 2 1080's wel kunnen. Ik heb er 2 blowerkoeler-1080's in gezet, dan gaat alle warme lucht meteen naar buiten. Met goeie airflow kan je misschien ook 2 met andere koeler nemen, dat is onder load wel stiller.

voor het idee;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1ASRock Z370 Extreme4€ 156,-€ 156,-
2MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC€ 530,-€ 1.060,-
1Fractal Design Define S€ 63,-€ 63,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 161,95€ 323,90
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 162,99€ 162,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.251,74

Je kunt er ook beginnen met een i3 of i5 en dan later de 8-core er in zetten. (ik neem ff aan dat die compatible wordt met dit mobo)

specs

• Slumb
maratropa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:25:
@Slumb dan heb je met socket 1151 en een 8700k een wat goedkoper platform zodat je meer geld in de gpu's kunt stoppen. Een systeem en moederbord waar je 2 of 3 gpu's op kwijt kunt zou dan wel leuk zijn.

Iig moet met jouw budget een systeem met 2 1080's wel kunnen. Ik heb er 2 blowerkoeler-1080's in gezet, dan gaat alle warme lucht meteen naar buiten. Met goeie airflow kan je misschien ook 2 met andere koeler nemen, dat is onder load wel stiller.

voor het idee;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1ASRock Z370 Extreme4€ 156,-€ 156,-
2MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC€ 530,-€ 1.060,-
1Fractal Design Define S€ 63,-€ 63,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 161,95€ 323,90
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 162,99€ 162,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.251,74

Je kunt er ook beginnen met een i3 of i5 en dan later de 8-core er in zetten. (ik neem ff aan dat die compatible wordt met dit mobo)
Hey bedankt voor de parts! Ik ga er even naar kijken en misschien het 1 en ander veranderen :)
Pagina: 1