Sandwichpanelen als dakbedekking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik vroeg mij af of sandwichpanelen geschikt zijn voor dakrenovatie? Worden ze uberhaupt gebruikt in nieuwbouw?
Omdat we nu onze schuur aan het herbouwen zijn en merk hoe gemakkelijk deze te leggen zijn bedacht ik me dat ik dat ook wel eens voor het dak van ons huis zou kunnen gebruiken. Ze hebben namelijk ook panelen met dakpanprofiel.

Kwa kosten lijken die panelen me ook gunstig. Een quick google zegt mij dat die panelen, met 140mm isolatie zo'n 70 euro per m2 kosten. Dakpannen alleen al kosten zo'n 25 euro per m2, maar dan moet je nog isoleren, een zwaardere/uitgebreidere dakconstructie leggen, binnen afwerken. Dus kwa materiaal en arbeid lijken dakpannen me weer veel duurder.

Wat mis ik hier? Waarom vliegen de sandwichpanelen ons nog niet om de oren als ze goedkoper en gemakkelijker zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Dat kan, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gebruik de Falk 1100 TR3+ dakpanelen (150/180 mm) als dakbedekking. Ze zijn er 2 weken geleden opgegaan en dat gaat prima. Het moet natuurlijk wel staan bij het design van je huis.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 20:10
Iedere fabrikant zal je precies kunnen zeggen of het geschikt is voor op dak.

Zo ja onder welke omstandigheden (detaillering).

Zelf gaan experimenteren zonder ervaring in dit soort detaillering is sterk af te raden. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Fornoo op 03-08-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 16:31
Waarom het geen gemeengoed is? Wat de boer niet kent blieft hij niet. Ik zou dolgraag innovatiever bouwen maar de eenheidsworst verkoopt nou eenmaal beter.
Natuurlijk zijn er goede producten die je zo kan gebruiken op een dakvlak maar verdiep je goed in de detaillering zoals door de frabikant aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hallo, ik denk ook aan isolerende falk 1100 tr3+ panelen van 40mm op ons huis ter vervanging dakpannen dak. Er zijn paar zaken waar ik vragen over heb. Wellicht is er een ervarings deskundige die me kan helpen ? Betreft :

1) bang voor lawaai als het dak warm wordt of afkoelt. Ik bedoel dan een soort tik tik tik tik geluid van uitzettend staal en zo nu en dan een knal oid ? Of is dat geen probleem bij geisoleerde sandwich panelen ? Voor geluid van regen ben ik niet zo bang maar als je constant het dak hoort werken dat zou me irriteren.

2) omdat het heel strak / plat staal is is zie je wellicht ook alles op het dak zoals een klein deukje etc ? of valt dat in praktijk mee

3) weerspiegeld het niet erg (ik denk aan antraciet kleur trouwens)

4) kunnen zonnepanelen er goed op en moet je dan dikker staal nemen ?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties !

mvg koen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Ik heb hier ook naar gekeken, ik wilde het dak toch volleggen met zonnepanelen. maar de gemeente zei nee. dat is alleen voor stallen en tuinders. Jij moet dakpannen op je dak leggen. Dus vraag even of de gemeente het goed vind.
technisch gezien kan het iig prima. Max dikte was alleen 10cm 5 jaar terug, weet niet of dat inmiddels verbeterd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi bedankt maar dat zijn niet mijn vragen.

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:25
zie de grote stolp boerderijen is friesland, daar wordt vaak een dakpanprofielplaat op gelegd bij renovatie.
Ook wordt wel bij schuurwoningen of wat modernere nieuwbouw niet een dakpanprofiel maar zo”n streepprofiel gebruikt in antraciet.
Uit eigen ervaring op een schuur: wordt heet en piept en kraakt dan wat door uitzetten. Maar in een woonhuis heb je er nog een plafond onder dus valt dat wel mee denk ik.
Tis zeker luchtdicht. De afwerking op de nok en langs de boeien wordt vaak slecht gedaan, daar moet je iemand voor hebben die het kan en niet iemand die elke dag een dakje legt wn dan weer weg is.
Het is beter en maakt minder herrie dan golfplaten, maar
Dakpannen weten we van dat ze 100 jaar meegaan, dit nog niet.
Ow, en ik weet niet of je dakramen hebt maar het inzetstuk voor een profieletje om een dakraam aan te laten sluiten kost echt 6 keer meer dan dat hele dakraam gekost heeft.

bij huidige isolatie nul en een beetje geschikt huis zou ik het zeker overwegen. Dakpannen is wel mooier maar de zak geld is vaak niet oneindig.

Dat gezegd hebbende: ik zou het overwegen bij nieuwbouw, ik neem het niet een in gedachte voor het vervangen van mijn eigen dak over een paar jaar daar gaan gebakken pannen op komen en niet iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
thanks, die geluiden lijken me bij een woonhuisbest wel irritant bij opwarmen en afkoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:14
Het wordt wel toegepast, maar over het algemeen zijn gemeentes nogal terughoudend in afwijkende materialen. We bouwen al jaren met pannetjes.

Een aardig artikeltje: https://www.bouwwereld.nl...ij-duurzame-dakrenovatie/

Als je een sandwichpaneel pakt met enige profilering, dan is deze minder gevoelig voor deuken en schades dan een hele vlakke plaat. Er bestaan zelfs sandwichpanelen met dakpannen-look aan de buitenzijde. Dus visueel hoeft het verschil niet groot te zijn. Zoals het artikel ook beschrijft zijn juiste details heel belangrijk.

Op basis van onderbuikgevoel en beperkte productkennis vraag ik mij af hoe goed de geluidsisolatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, ja thx, ik heb ok minder gevoel bij geluid en dan niet zozeer geluid van een regenbui maar meer van het werken van het materiaal bij temp verschillen. In een schuur is dat niet erg maarals je dat de havedag hoort als de zon ff gaat branden lijkt me dat niks. Wellicht is het met sandwich panelen minder dan met enkele plaat

gr koen
Pagina: 1