Beste tweakers,
Ik wil binnenkort (over enkele weken/ 1 maand) waarschijnlijk een project beginnen met OPNsense.
Momenteel heb ik geen beveiliging en wil dit een beetje op orde hebben. Vooral omdat ik weet wat iedereen bezoekt. En dus zo min mogelijk ge-infecteerd wil raken.
OPNsense is in mijn ogen een goede oplossing wat niet al te duur hoeft te zijn voor een thuis oplossing.
Ik woon in Duitsland (Saarland) en heb een upgrade ontvangen van mijn ISP van DSL 16mb/s -> VDSL 100mb/s dus dat wil ik ook goed benutten voor VPN doeleindes wat ook in OPNsense is geintegreerd.
Nu lees ik op OPNsense: https://opnsense.org/users/get-started/
Recommended
The recommended specification to run all OPNsense standard features, means every feature is functional and fits most use cases.
Processor 1.5 GHz multi core cpu
RAM 4 GB
Install method Serial console or video (vga)
Install target 120 GB SSD
Een 2DE HANDS NUCje zou in principe dus al goed genoeg zijn. Ik lees alleen niks over een 2de LAN poort. Maar ik verwacht dat het dus via LAN - naar MODEM/ROUTER GAAT?
Mijn vraag is dus.
Ik wil MODEM -> LAN 1 naar mijn normale werkPC
Ik wil MODEM -> LAN 2 naar mijn NUC (met OPNsense geinstalleerd.
En is zou dus benaderbaar moeten zijn?
Is dit mogelijk? Wil mijn werkPC geen VM op draaien met OPNsense namelijk.
Ik wil binnenkort (over enkele weken/ 1 maand) waarschijnlijk een project beginnen met OPNsense.
Momenteel heb ik geen beveiliging en wil dit een beetje op orde hebben. Vooral omdat ik weet wat iedereen bezoekt. En dus zo min mogelijk ge-infecteerd wil raken.
OPNsense is in mijn ogen een goede oplossing wat niet al te duur hoeft te zijn voor een thuis oplossing.
Ik woon in Duitsland (Saarland) en heb een upgrade ontvangen van mijn ISP van DSL 16mb/s -> VDSL 100mb/s dus dat wil ik ook goed benutten voor VPN doeleindes wat ook in OPNsense is geintegreerd.
Nu lees ik op OPNsense: https://opnsense.org/users/get-started/
Recommended
The recommended specification to run all OPNsense standard features, means every feature is functional and fits most use cases.
Processor 1.5 GHz multi core cpu
RAM 4 GB
Install method Serial console or video (vga)
Install target 120 GB SSD
Een 2DE HANDS NUCje zou in principe dus al goed genoeg zijn. Ik lees alleen niks over een 2de LAN poort. Maar ik verwacht dat het dus via LAN - naar MODEM/ROUTER GAAT?
Mijn vraag is dus.
Ik wil MODEM -> LAN 1 naar mijn normale werkPC
Ik wil MODEM -> LAN 2 naar mijn NUC (met OPNsense geinstalleerd.
En is zou dus benaderbaar moeten zijn?
Is dit mogelijk? Wil mijn werkPC geen VM op draaien met OPNsense namelijk.