Toon posts:

Accucapaciteit (wh) volgens Paradigit.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Als er twee laptops zijn met exact dezelfde specificaties behalve de accucapaciteit (52.5 wh en 70 wh).
Welke laptop heeft dan de langste accuduur?

Reden vraag:
Momenteel heb ik de nieuwe HP pavilion 15 op het oog.
Er zijn voor mij twee interessante versies. De HP Pavilion 15-cx0670nd (52,5wh) en de HP Pavilion 15-cx0675nd (70wh). Naast het verschil in capaciteit heeft de 70nd een GeForce GTX 1050 Ti en de 75nd een GeForce GTX 1060 (1152 cores).

Ik ben nu hartstikke benieuwd welke laptop een betere accuduur heeft. Ze zijn niet geheel gelijk aan elkaar (andere videokaart) maar toch ben ik benieuwd wat het verschil in capaciteit is.

Ik vraag dit omdat volgens de klantenservice van Paradigit, de laptop met 70Wh meer verbruikt dan de laptop met 52,5Wh. Ze zeggen het volgende:

"Stel de accu heeft 500 WH aan stroom, dan kan de laptop met 70WH minder lang meegaan dan die van 52,5 WH. Dit illustreer ik in de onderstaande berekening.

500/70 = 7,14 uur accuduur

500/52,5 = 9,5 uur accuduur.

Om het nogmaals kort samen te vatten; onze laptop trekt 70 watt per uur en die van coolblue 52,5, waardoor onze laptop per uur 17,5 WATT meer zal verbruiken per uur. Doordat er dezelfde accu in zit zal de accuduur dus verschillen, aangezien ze niet even snel leeglopen."

Ik twijfel of ze wel gelijk hebben want in tweakers word gerefereerd naar accucapaciteit en niet naar accu verbruik.

Wat weten jullie hierover?

Groeten,

Bas

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 18:07
Hoi Bas,

52,2 en 70 wh geven de capaciteit aan van de accu: hoeveel energie zit er in de accu.
De 70wh accu heeft meer capaciteit.

Wanneer 2 gelijke laptops evenveel stroom zouden verbruiken, hebben deze op een 70wh accu een langere accuduur.

Echter, er kan een verschil zitten tussen het verbruik van de 2 laptops: de laptop met de 52,2wh accu kan een stuk zuiniger zijn met zijn stroom, waardoor hij met zijn kleinere accu alsnog langer meegaat.

De 15-cx0670nd heeft volgens deze pagina: https://support.hp.com/si-en/document/c06067266
Battery life mixed usage: Up to 10 hours and 15 minutes
Video Playback Battery life : Up to 9 hours and 15 minutes

De 15-cx0675nd heeft volgens deze pagina: https://support.hp.com/ca-en/document/c06063336
Battery life mixed usage: Up to 10 hours and 15 minutes
Video Playback Battery life: Up to 9 hours and 15 minutes

Volgens HP gaan beide laptops even lang mee, ook al is er een verschil in accu grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zucht ... 70 watt per uur is onzin, wat voor een a*****r heeft dat opgeschreven. Ik snap dat niet iedereen alles kan kennen, maar ga dan op dat vlak geen advies geven en haal er iemand anders bij die hier wel kennis van heeft.
De eenheid zou dus 70W/h zijn en dus een vermogen delen door een tijd. 70W per uur is dat dan gelijk aan 35W per half uur? Of 17.5W per kwartier? Als ik dan in het eerste kwartier 70W verbruik, heb ik dan de volgende 45 minuten dan geen vermogen meer? Dit klopt niet het is het vermogen vermenigvuldigd met de tijd.

Wh is een eenheid van energie zoals joule. Hier geeft het aan hoeveel energie een batterij bevat en is evenredig met de eenheid Ah. P (W) = U (V) x I (A). Ah is enkel de capaciteit uitgedrukt in stroom, zonder rekening te houden met de spanning van de batterij. Wh is de capaciteit uitgedrukt in vermogen en houd wel rekening met de spanning van de batterij. Een 70Wh batterij is groter dan een 52.5Wh batterij.

Een laptop van 70W verbruikt meer, een laptop met een batterij van 70Wh gaat langer mee.

Ow en ook; een laptop verbruikt geen 70W per uur, een laptop verbruikt wat die nodig heeft. Een vermogen rating is altijd een maximum dat een apparaat kan verbruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 02-08-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Razorhead en Kluyze,

Bedankt voor de uitleg. Ik had al zo'n vermoeden dat Paradigit het verkeerd heeft uitgelegd.

Is een accucapaciteit van 9:15 uur tot 10:15 uur realistisch?

Of moet ik daar een bepaald aantal uur van aftrekken om een betere inschatting te krijgen?
Het verschilt natuurlijk per gebruik maar ik bedoel nu mbt browsen.

Gr,

Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 18:07
Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:32:
Hi Razorhead en Kluyze,

Bedankt voor de uitleg. Ik had al zo'n vermoeden dat Paradigit het verkeerd heeft uitgelegd.

Is een accucapaciteit van 9:15 uur tot 10:15 uur realistisch?

Of moet ik daar een bepaald aantal uur van aftrekken om een betere inschatting te krijgen?
Het verschilt natuurlijk per gebruik maar ik bedoel nu mbt browsen.

Gr,

Bas
Meestal is de echte accuduur korter. Als je alleen gebruik maakt van de browser zal je het wellicht halen, maar dan moet je scherm enigszins gedimt staan en niet op full brightness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merci!
Pagina: 1