Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:50

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zit eigenlijk met een klein probleempje. Onlangs heb ik mijn eerste IPS scherm (LG 27UK850-W) gekocht (besteld via lokale computerwinkel). Maar nu valt het mij sinds een paar dagen het volgende op. Rechts onder / naar midden toe en helemaal rechts net of er soort vlek of zit geel achtig. En dat is voornamelijk te zien met games, films, afbeeldingen met waar het veel donker is (tevens in een kamer die verduisterd is. en juist om die reden begin ik me daar dan ook flink aan te ergeren. Wie kan mij uitleggen wat dit is?. Ik weet dat het op foto erger is dan het lijkt, maar wat ik al omcirkelt had is datgene wat ik constant zie. Is dit wat men Backlight bleeding of IPS glow noemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG 27UK850-W IPS scherm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb onderhand contact gehad met LG, en dat duurt ook al een eeuwigheid, tevens komen zij met antwoorden dat ze het niet kennen zien.

pics
backlight bleed / en of ips glow

backlight bleed / en of ips glow

Edit 1. heb contact inmiddels weer contact gehad met LG via email support aangezien bellen voor mij geen optie is vanwege dat ik slechthorend ben. De desbetreffende foto's die ik hier geplaatst heb is doorgestuurd naar de td van LG. ik zou later meer horen wat we gaan doen. Ik laat het in ieder geval niet bij zitten. Juist omdat je het weet waar de bleeding zit is het juist extra irritant. Dat witte waas (ips glow) heb ik juist geen last van. Zo gauw er wat meer bekend wordt of opgelost is, wordt het hier vermeld.

Edit 2. Wederom contact gehad eerst met het bericht dat men geen defecten kan constateren. Heb ik daarna een bericht terug gestuurd vanwege het gele tint, en dat ik daar vreselijk aan begin te ergeren. Ik heb daar als antwoord gekregen dat men ook vind dat dit een probleem is en dat het scherm de RMA proces ingaat, aangezien ik dat scherm iets langer dan een 14 dagen heb. Dat wordt dus over pas 2 wkn dat scherm wegbrengen i.v.m. vakantie.

Edit 3. Ik heb besloten dat ik mijn oude scherm (Acer XB241H) gewoon hou. ongeacht dat men een nieuwe besteld, levering steeds uitgesteld.

[ Voor 44% gewijzigd door MisterJD op 08-10-2018 10:17 . Reden: aanpassing ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air

Beste antwoord (via MisterJD op 02-08-2018 23:03)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:00
MicGlou schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:18:
@Playa del C. AUB niet backlightbleeding met IPS glow verwarren... backlightbleeding mag je als niet normaal beschouwen, zeker niet normaal bij dure monitoren. IPS glow is idd vrijwel altijd aanwezig bij een IPS monitor, dat is een van de mindere karakteristieken

Tevens panelen die uniform licht uitzenden die ken ik niet, op misschien een enkele hele dure monitor na zijn ze allemaal edge-lit.
Het is op de foto van TS duidelijk backlight bleeding in de omcirkelde plekken. Veel IPS panelen hebben een bepaalde mate van bleeding. Soms heel weinig tot nauwelijks zichtbaar. Bij een puur zwart scherm komt het best vaak voor.
Er zijn genoeg panelen met Directlit of FullLED of hoe ze het maar noemen. Het licht komt dan van achter het paneel. Edge-lit komt vaker voor, maar is gevoeliger voor bleeding.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Dat is backlight bleeding. Dat hebben heel veel IPS schermen, ook de duurdere. Enige wat je kan doen is omruilen voor een andere en hopen dat het beter is. Kans is klein dat het de moeite waard is, want een nieuw scherm werkt met hetzelfde type paneel. Je kunt eventueel het huidige scherm wegdoen en via reviews op zoek gaan naar een bepaald scherm zonder backlight bleeding. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar je kunt gaan zoeken naar panelen die uniform licht uitzenden i.p.v. een edge-lit paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Getuige het kleurverloop kan het zo recht voor het scherm ook een combi zijn van beide. Wat je kan proberen is even bij een volledig zwart scherm nogmaals een foto te maken. IPS glow kun je doorgaans wat makkelijker herkennen door scheef naar je monitor te kijken, eveneens bij een volledig zwart scherm. Voor voorbeelden kun je hier even kijken. En als direct voorbeeld, klik (willekeurige review).

Let wel, IPS glow is in een bepaalde mate redelijk standaard voor de meeste IPS panelen (helaas) zoals @Playa del C. al benoemd. Enkele fabrikanten hebben het soms best goed voormekaar, maar vaak zie je dat ook al snel terug in de prijs, al zijn er soms uitzonderingen. Bleeding kan overigens net zo irritant zijn.

Al zou ik persoonlijk alwel het gesprek aangaan met de winkel waar je deze monitor hebt gekocht, gezien je niet tevreden bent.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Die twee hele lichte plekken is idd backlightbleeding... IPS glow is die andere 'wazigheid' die je in alle hoeken ziet, IPS glow is ook nooit zo specifiek en duidelijk op een bepaalde plek. Dergelijke backlightbleeding hoef je bij een monitor met een dergelijk prijskaartje niet te accepteren.

@Playa del C. AUB niet backlightbleeding met IPS glow verwarren... backlightbleeding mag je als niet normaal beschouwen, zeker niet normaal bij dure monitoren. IPS glow is idd vrijwel altijd aanwezig bij een IPS monitor, dat is een van de mindere karakteristieken

Tevens panelen die uniform licht uitzenden die ken ik niet, op misschien een enkele hele dure monitor na zijn ze allemaal edge-lit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
MicGlou schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:18:

Het is op de foto van TS duidelijk backlight bleeding in de omcirkelde plekken. Veel IPS panelen hebben een bepaalde mate van bleeding. Soms heel weinig tot nauwelijks zichtbaar. Bij een puur zwart scherm komt het best vaak voor.
Er zijn genoeg panelen met Directlit of FullLED of hoe ze het maar noemen. Het licht komt dan van achter het paneel. Edge-lit komt vaker voor, maar is gevoeliger voor bleeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dit is inderdaad backlight bleeding. Dat lichte witte wat je in de hoeken ziet is IPS-glow. Daarmee is het een fout en zou ik vragen om reparatie. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Frozen op 02-08-2018 22:56 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Playa del C. schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:37:
[...]

Het is op de foto van TS duidelijk backlight bleeding. Veel IPS panelen hebben een bepaalde mate van bleeding. Soms heel weinig tot nauwelijks zichtbaar. Bij een puur zwart scherm komt het best vaak voor.
Backlightbleeding heeft weinig te maken met het type paneel, of dit nu TN, IPS of VA is... het is een probleem met de montage doordat het frame rondom het paneel teveel of te weinig druk geeft op het paneel. Als jij het hebt over dat veel IPS panelen last hebben van 'backlightbleeding' dan kan je het niet anders dan over IPS glow hebben... die twee dingen worden vaak onterecht met elkaar verward.

Sowieso hoef je bij een monitor met een prijskaartje van meer dan €500,- geen enkele backlightbleeding te accepteren.

Er zijn overigens niet 'genoeg' panelen met direct-lit... van de bijna 1100 monitoren die je in de pricewatch kan vinden zijn er maar 43 edge-lit... en waarbij ik in 1 oogopslag zie dat het bij een redelijk aantal zeker niet klopt en het dus fout staat vermeld. Bij dure televisies komt het voor, bij computermonitoren is het echt een vrij zeldzame eigenschap.

Ennuhh... niet om het een of ander, maar volgens de pricewatch zou de monitor van de TS ook direct-lit zijn en dat istie duidelijk niet ;)

pricewatch: LG 27UK850-W Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD

MisterJD

Topicstarter
Ik ben er nu uit wat het is, en wat mijn opties zijn. Ik ga eerst dat scherm proberen om te ruilen, kijken of de volgende wel of niet goed is zien we dan wel weer. Ik ga ook proberen te overleggen als het omgeruild wordt of zij het dan ook willen controleren. Want het is met uitpakken etc echt een gehannes. Voorlopig weet ik genoeg en tevens ben ik weer een ervaring rijker. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie inzet.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
MicGlou schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:56:
[...]

Backlightbleeding heeft weinig te maken met het type paneel, of dit nu TN, IPS of VA is... het is een probleem met de montage doordat het frame rondom het paneel teveel of te weinig druk geeft op het paneel. Als jij het hebt over dat veel IPS panelen last hebben van 'backlightbleeding' dan kan je het niet anders dan over IPS glow hebben... die twee dingen worden vaak onterecht met elkaar verward.

Sowieso hoef je bij een monitor met een prijskaartje van meer dan €500,- geen enkele backlightbleeding te accepteren.

Er zijn overigens niet 'genoeg' panelen met direct-lit... van de bijna 1100 monitoren die je in de pricewatch kan vinden zijn er maar 43 edge-lit... en waarbij ik in 1 oogopslag zie dat het bij een redelijk aantal zeker niet klopt en het dus fout staat vermeld. Bij dure televisies komt het voor, bij computermonitoren is het echt een vrij zeldzame eigenschap.

Ennuhh... niet om het een of ander, maar volgens de pricewatch zou de monitor van de TS ook direct-lit zijn en dat istie duidelijk niet ;)

pricewatch: LG 27UK850-W Zilver
Ik weet exact wat bleeding en glow is. Ook dat bleeding niet met het type paneel te maken heeft. Jij neemt zomaar aan dat ik ze door elkaar haal.
Ik noem specifiek IPS om twee redenen:
1 Het betreft hier een IPS paneel.
2. Veel mensen verwachten van IPS dat het zeer goede kleurweergave en zwartwaardes heeft.

Dat er minder Direct-lit panelen zijn, dat zeg ik ook. Ik zei alleen dat die backlight techniek wellicht een optie is, omdat edge-lit gevoelig is voor bleeding. Dan hoeven er niet meteen veel schermen te zijn, als er ook maar één geschikt is. Maar dat is aan TS om op te zoeken.

Bleeding is voor een fabrikant erg lastig om volledig te voorkomen. Vooral bij grotere schermen. Als het te erg is, kun je zeker een gratis oplossing eisen. Echter veel monitoren hebben simpelweg een onoverkomelijk geringe bleed. Die kun je als consument prima negeren, vooral als je de omgeving redelijk verlicht en niet vaak al te donkere scenes ziet.

TS is echter al geholpen, laten we het hierbij laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

MicGlou schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:56:
[...]
[...]
Ik blijf deze opmerking tegen komen hier op GoT en deze blijft me triggeren.

Als jij dat niet acceptabel vindt is dat je goed recht, maar dan moet je niet naar IPS monitoren kijken. Het is iets waar IPS als technologie nou eenmaal vreselijk gevoelig voor is. Zelfs de Eizo IPS schermen van meer dan €2000 hebben vaak bleeding in meer of mindere mate.

Ik blijf me altijd ergeren aan consumenten die vinden "ergens recht op te hebben". Nee, je hebt geen recht op een IPS glow-vrije monitor van €500,-. De markt biedt wat het biedt en als je dat niet bevalt koop je het niet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57

Saven

Administrator

Blaat schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Ik blijf deze opmerking tegen komen hier op GoT en deze blijft me triggeren.

Als jij dat niet acceptabel vindt is dat je goed recht, maar dan moet je niet naar IPS monitoren kijken. Het is iets waar IPS als technologie nou eenmaal vreselijk gevoelig voor is. Zelfs de Eizo IPS schermen van meer dan €2000 hebben vaak bleeding in meer of mindere mate.

Ik blijf me altijd ergeren aan consumenten die vinden "ergens recht op te hebben". Nee, je hebt geen recht op een IPS glow-vrije monitor van €500,-. De markt biedt wat het biedt en als je dat niet bevalt koop je het niet.
Daarom altijd je monitoren online bestellen, en bij voorkeur in veelvoud _O_. Dan kun je de beste(n) kiezen en de rest terugsturen. Niet leuk voor de webwinkel, maar de fabrikanten maken het er zelf naar met de monitorenloterij. Zijn het geen dode pixels is het inderdaad wel teveel backlight bleeding of een slecht contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD

MisterJD

Topicstarter
Saven schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:46:
[...]

Daarom altijd je monitoren online bestellen, en bij voorkeur in veelvoud _O_. Dan kun je de beste(n) kiezen en de rest terugsturen. Niet leuk voor de webwinkel, maar de fabrikanten maken het er zelf naar met de monitorenloterij. Zijn het geen dode pixels is het inderdaad wel teveel backlight bleeding of een slecht contrast.
Daar ben ik niet mee eens. Ik heb juist de voorkeur om spullen die zeer gevoelig zijn voor transportschade die gewoon via een fysieke winkel te bestellen. Ik wil gewoon kunnen terugvallen wanneer er iets iets wat niet hoort. Niet iedereen waaronder ikzelf zoveel geld om meerdere schermen in 1 keer te bestellen / kopen om te kijken welke goed is, en dat moet ook niet nodig zijn lijkt me. Vind het ook ronduit schaamteloos dat men spullen die niet goed zijn terug sturen onder wkoa, zodat een ander met het probleem zit.

Update: Maar goed Ik heb onderhand al een bericht gekregen dat het scherm gecrediteerd word, Scherm is defect bevonden. En ik heb hierbij voorkeur gegeven om wederom hetzelfde model scherm te bestellen.

Pagina: 1