Veeleisende games crash: Wat veroorzaakt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying_Doc
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08-2023
Hoi allemaal,

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een gaming PC die zelf in elkaar is gezet. Deze was altijd hartstikke fijn maar sinds een paar weken gebeurd het volgende:

Als ik veeleisende games speel (Witcher 3 op ultra of high, Rise of the Tomb Raider op ultra of high), dan gaat dat ongeveer 15 minuten goed.
Daarna loopt het beeld even vast (soms voorafgaand aan artifacts), wordt het scherm zwart, en vervolgens crasht de game naar Windows. De Witcher geeft geen foutmelding, bij RotTR wordt er gemeld dat er een probleem is met mijn display driver en dat mijn systeem niet genoeg resources heeft om de boel te draaien.

Dat is nogal raar aangezien mijn PC de volgende specs heeft:
- Sapphire Radeon RX 580 NITRO+ (momenteel op versie 18.5.1, 18.7.1. maakte geen verschil)
- Corsair RMx Series RM550x
- Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
- Corsair Vengeance LPX - DDR4
- AMD Ryzen 5 1600

De Witcher ben ik anderhalf jaar geleden aan begonnen en ging altijd goed, tot dus een paar weken geleden. Ik heb de RX 580 driver al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en ook al gedowngrade naar een stabielere versie.

Furmark en 3DMark tonen allemaal géén fouten, en ook performance gegevens van m'n PC tonen niets raars tijdens het gamen en na de crash. Wat dan wel weer raar is, het AMD settings programma crasht samen met de game, de rest van Windows blijft wel werken...

Graag jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12

OverloadOfRed

Bla, blabla

Wat is er veranderd sinds je de crashes hebt? Je geeft bijvoorbeeld aan dat je AMD programma crasht samen met de game, wellicht daar even een downgrade of uninstall van doen?
Windows update gedraaid vlak voordat het begon te crashen?
Crasht het ook als je de settings van de games lager gooit?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 15:04
Als je probleem voorafgaat aan artifacts, dan kun je in ieder geval wel al redelijk zeggen dat het probleem hem in de videokaart zit.
Wat je eens kunt bekijken is de load en de temperaturen van je GPU en het geheugen van je GPU terwijl je zo'n intensieve game speelt, je zou dit ook kunnen vergelijken met een Furmark/3DMark run.
Het zou zo kunnen zijn dat hij met intensieve games een stuk warmer wordt.

Om e.e.a. uit te sluiten raad ik aan om je videokaart eens in een goedwerkende PC te steken van een vriend o.i.d. vertoont je kaart nog dit soort problemen dan wordt hij of te warm of is hij gewoon stuk.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying_Doc
@OverloadOfRed Ik heb zowel een downgrade als een uninstall van het AMD programma gedaan, heeft helaas ook niet geholpen. Verder is er niets bijzonders gebeurt, een Windows update heeft m'n PC zeker een paar keer gedraaid, maar heb niet een link ontdekt tussen een bepaalde update en de crashes.

De settings van de game lager zetten heb ik ook geprobeerd, geeft helaas nog steeds dezelfde crashes en net zo snel.

@Chrisz Ja precies, dat lijkt mij ook dat het aan de videokaart moet liggen. Vandaar even Furmark en 3DMark gedraaid maar raar dat daar niks uit komt. Ik heb ook de temperaturen bekeken voor en tijdens het spelen, maar dat is allemaal zoals het hoort te zijn.

Je advies om de videokaart even in een andere PC te plaatsen ga ik regelen, hopelijk weet ik dan meer.

Overigens is het pas sinds een week dat beide games echt om de haverklap crashen. De Witcher crashte daarvoor wel eens, maar meer zelden dan vaak. Als er daarnaast een artifact in het spel zat (Roach z'n staart was bijvoorbeeld paars) crashte die ook niet altijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Flying_Doc op 03-08-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 17:28
Ik denk ook dat het de kaart is, haal dat hele ding er eens uit... even goed schoonmaken is altijd goed.
Dan er weer in even goed aandrukken, kan best zijn dat die niet helemaal lekker in het slot zat. Had ik zelf ook een keer.. Ding speelde een eeuwigheid prima en plotseling had hij wat van dat soort fratsen, Toen ik hem weer terugzette een extra voorzichtig zetje en het probleem was verholpen. Vaak ben je ook wat al te voorzichtig met al dat dure spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying_Doc
Om nog even een laatste update te geven: Na allerlei andere benchmarks (die nog steeds niets opleverden) en de kaart opnieuw erin gezet te hebben, lijkt het toch dat ie gewoon kapot is. Ik ga 'm opsturen voor retour en dan hoop ik dat ze me daar verder kunnen helpen.
Pagina: 1