Zwarte fijnstof van glasweefselbehang verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 14:54
Hallo Tweakers ;w

Wij gaan binnenkort ons appartement verkopen. Nu zijn we zoals zovelen kritisch door ons appartement aan het gaan en viel ons een muur op. Zie deze foto:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De muur is voorzien van glasweefselbehang en is 7 jaar geleden wit geschilderd maar inmiddels wat donkerder geworden. Met name boven de verwarming is een zwarte aanslag te zien. Dit betreft overigens een gewone CV-radiator. In het midden zie je een staande lichtere rechthoek, hier heeft een magneetbord gehangen. Dit magneetbord wordt ook weer teruggehangen. Hier is de aanslag een stuk minder. We vermoeden dat dit fijnstof is gezien het feit dat we langs een drukke weg wonen.

Nu willen we deze aanslag weghebben en hebben we natuurlijk Mr. Google gevraagd. Daar kwamen verschillende opties:

1) Met nat doekje de viezigheid wegvegen. Hebben we gedaan, geen succes (zie direct boven de radiator). Je blijft de vegen zien.
2) Ergens anders vonden we: een gum. Gum over de aanslag en het gaat weg. Dat was zeer succesvol, echter niet meer op de plekken die wel al met water hadden afgenomen. Ook niet nadat het droog was. :/

De vraag is: wat is nu nog een goede oplossing naast opnieuw de muur verfen? Omdat de muur vrij lang is, achter de keuken doorloopt en haaks op een andere witte muur staat, moeten we dan ook die andere muren witten. Daar hebben we niet zo'n zin in.

Hoe nu verder?

Er zijn diverse producten te koop. Eén van de producten die we tegenkwamen is Alabastine Vlekken Spuitbus. Dit lijkt te doen wat ik wil, maar ik ben benieuwd of het een juiste oplossing is aangezien de rest van de hele muur nog een lichte aanslag heeft. Die lichte aanslag hoeft niet weg, maar ik wil geen harde overgang.

Zijn er ervaringsdeskundigen die nog andere goede tips hebben? Meneer en mevrouw NelgNL zouden u dankbaar zijn _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door NelgNL op 16-08-2018 16:06 . Reden: Plaatje in MO ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:31
Een emmer witte latex kopen in de aanbieding bij de bouwmarkt en de muur opnieuw witten is geen optie?

edit: niet goed gelezen, je vroeg om andere mogelijkheden. Dan nog, ik denk dat opnieuw schilderen het makkelijkste is. Waarom zou je die andere muur ook witten? Als het maar netjes is toch? Dat er kleurverschil is moeten de volgende bewoners maar oplossen als ze zich er aan ergeren.

[ Voor 58% gewijzigd door maussert op 02-08-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat goedkope latex eroverheen mag niet zo heel veel tijd en geld kosten. (Als de muur haaks op een andere staat kan je toch tot de hoek rollen?) Maar als je dat niet wilt kan je het met een sopje en zachte borstel of evt HG Rood (HG professionele nicotine, roet en vetverwijderaar) proberen

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 02-08-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Met een plak stopverf de muur afnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:01
Allereerst respect dat je überhaupt de moeite neemt om die muur wit achter te laten bij de verkoop van je woning.
Maar persoonlijk zou ik me er niet zo druk over maken. Wie weet willen de volgende bewoners de muur een kleur geven of sowieso alles opnieuw witten. Want dat maakt een bestaand huis toch wat meer jouw nieuwe huis. Want wel of geen harde overgang. Het kleurverschil blijf je toch wel zien. Het is ook deels zonverkleuring e.d.
Dan kun je de genomen moeite en kosten toch beter in je nieuwe huis steken.

[ Voor 8% gewijzigd door S-te-fan op 02-08-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

S-te-fan schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:29:
Allereerst respect dat je überhaupt de moeite neemt om die muur wit achter te laten bij de verkoop van je woning.
Maar persoonlijk zou ik me er niet zo druk over maken. Wie weet willen de volgende bewoners de muur een kleur geven of sowieso alles opnieuw witten. Want dat maakt een bestaand huis toch wat meer jouw nieuwe huis. Want wel of geen harde overgang. Het kleurverschil blijf je toch wel zien. Het is ook deels zonverkleuring e.d.
Dan kun je de genomen moeite en kosten toch beter in je nieuwe huis steken.
Ja maar je wilt natuurlijk wel een mooi schoon wit muurtje op de funda foto's of als er mogelijke kopers komen kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:01
-36- schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:52:
[...]

Ja maar je wilt natuurlijk wel een mooi schoon wit muurtje op de funda foto's of als er mogelijke kopers komen kijken
Daarvoor hang je toch het magneetbord weer terug, als je hebt staan poetsen valt het meer op denk dan als je het zo laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Met een nat doekje vegen heeft alleen zin, als je heel vaak je doekje verschoond!
Anders verzadig je het doekje en wrijf je het alleen maar in de muur, waardoor het er inderdaad nog lastiger uit gaat.

Wat je nog zou kunnen proberen, is met een (bouw)stofzuiger en een kort harig mondstuk het eraf proberen te zuigen. Zal niet alles weghalen, maar wellicht wel een deel.

Maar het makkelijkste is de optie die je niet wilt... Gewoon een pot verf kopen en opnieuw witten. Dan weet je zeker dat je het gewenste resultaat krijgt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

macnerd

No Apples please :-)

Tja, je mag je apartement gewoon as-is verkopen natuurlijk. Genoeg voorbeelden op funda.nl te vinden die ranzig, uitgewoond of compleet gedateerd zijn. De woningmarkt is krap momenteel en dat kan in jullie voordeel zijn, maar over het algemeen verkoopt een net huis makkelijker. Niet alleen zorgen dat er geen rommel is, maar ook dat het acceptabel is qua schilderwerk. Veel mensen kunnen niet door de rommel heenkijken en hebben geen zin in opknapwerk (of ze kunnen het niet).

Dit wandje schilderen gaat je misschien 50,- aan materialen kosten en een dagje werk, maar dat is een goede investering. Het wordt sneller verkocht, de koper heeft minder te zeuren en heeft dus iets minder onderhandelingsruimte... Gewoon doen.

[ Voor 3% gewijzigd door macnerd op 03-08-2018 11:16 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NelgNL ging het niet droog weg, met stofzuiger ?

Anders gewoon afnemen en opnieuw verven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Bedankt voor al jullie tips. Verven is natuurlijk de mooiste optie, maar ook tijdintensief. Wat @S-te-fan zegt, wij hebben een appartement in een zeer gewild gebied in een zeer gewild gebouw en de rest van ons appartement is netjes en modern. Alleen dat muurtje dus niet. Ga ik een dag werk investeren in afplakken, vetvrij maken, opnieuw verven of spaar ik mij de moeite omdat nieuwe bewoners toch vaak met verf aan de slag gaan. Lastig lastig.

Stofzuiger werkt wel op de aanslag die we nog niet geveegd hebben, maar niet die we dus helaas in het behang geveegd hebben door de natte doek.

Ik zal de tips eens bespreken met Ms. Nelg. Ik laat jullie het resultaat weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Niet al te veel moeite in steken. Toen mijn ex en ik ons vorige huis kochten was het eerste wat we deden: schilder erin om de muren te sauzen.
Toen ik mijn huidige huis kocht: eerste wat ik deed: muren sauzen.

Zorg dat het er een beetje netjes uitziet, verder niet al te druk over maken. Ik wil de koper nog tegenkomen die denkt dat hij er 10 mille af kan l*llen omdat de muur niet helemaal mooi wit meer is :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Al geprobeerd met een doekje schoonmaakazijn of verdund bleekmiddel?

Ik zou me er inderdaad niet ál te druk over maken zoals de rest al zegt. Een goeie makelaar pimpt de foto's voordat ze op Funda gaan (kleur/contrast/etc). En 99% kans dat de nieuwe bewoners toch het behang er af trekken of het meteen overschilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-01 17:53
Heb je nu niet zoveel meer aan maar je krijgt dergelijke aanslag ook door het branden van kaarsen en waxinelichtjes. Wellicht iets om rekening mee te houden in een volgend huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Schoonmaken met een ammoniaksopje en of een stoomreiniger.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BastaRhymez schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:34:
Met een nat doekje vegen heeft alleen zin, als je heel vaak je doekje verschoond!
Anders verzadig je het doekje en wrijf je het alleen maar in de muur, waardoor het er inderdaad nog lastiger uit gaat.

Wat je nog zou kunnen proberen, is met een (bouw)stofzuiger en een kort harig mondstuk het eraf proberen te zuigen. Zal niet alles weghalen, maar wellicht wel een deel.
Juist. 9 van de 10 mensen die iets "schoonmaken" zijn alleen maar bezig met verplaatsen van vuil. Vuil lost niet magisch op in de lucht na contact met water. Dus of het losgemaakte vuil wegzuigen na/ voor opdrogen of het vuile natte water wegnemen.

Zie ook two bucket methode voor aparte emmer met schoon sop en een emmer vuil water voor het uitspoelen.

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 04-08-2018 03:03 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 00:39
Ik heb aan een straat gewoond waar 10.000en auto’s per dag langsreden. En geloof mij, witten is de enige manier als het niet oppervlakkig is.

[ Voor 10% gewijzigd door nino_070 op 04-08-2018 03:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
We hebben toch maar besloten het muurtje te schilderen. We hebben er voor gekozen alleen het vieze gedeelte te doen. Bedankt voor jullie tips!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1